No, riippuu aika paljon mihin vertailee. Omalla kohdalla 330i vaihtui sigun meseen. Mese vie sekailaisessa 6,5-7,5/100km. Maantiellä vitosen. Bemu veti kympin bensaa. Bemarin vakuutukset täysillä boonareilla 900e/vuosi, mese 503e/vuosi. Onhan noissa eroa. Mesessä 190hv ohjelmalla Bemarissa 230 ja rapiat (oli vähän viritelty).
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Bensiini Vs. Diesel
Collapse
X
-
Meilläkin on kaksi hlö dieseliä käytössä vaikka toisesta on penkit ollu irti takaa jo pari vuotta.
Välillä kuitenkin ruuvaan ne kiinni kun tarttee pitempää matkaa isommalla porukalla ajella.
Meillä tuo erotus pakun ja hlöauton välillä tekee noin kuukauden polttoaineet. Toki silläkin nyt reissais tai tekis jotain muuta.
Comment
-
Hyvä Petri!
Neuvotteluvaltti:
"Onhan muissakin perheissa 2 diisukkaa, miksei sitten meillä?"
:-) :-)
Comment
-
Itse pidän nykydieselien luonteesta moottorina. Vääntö on mukavaa ja varsinkin, kun se tulee alhaalta. Pidän sellaisesta eleettömästä voimasta, ettei tarvitse aina kierrättää pientä vetoa halutakseen. Lullat nokinakut asia erikseen.
Toki bensallakin saa eleetöntä voimaa, jos vain litratilavuutta ja pyttyjä löytyy. Mutta ei se ihan silti ole sama asia. Ja kulutus tietysti huiteleekin sitten omiaan.
Menot nyt on itsellä ainakin samat polttoaineesta riippumatta. Kallista joka tapauksessa.
Comment
-
Talvella neljä pyörää alla, joista 4:lle välittyy dieselvoimaa ja kesällä kaksi pyörää alla, joista toiselle välittyy bensavoimaa.
Tosin nykyään voisin kyllä harkita ahdettua bensakonettakin jos esim. 1.4tsi tulisi saatavaksi nelivedon yhteyteen.
Comment
-
On tässä tullu jonkun aikaa mietittyä diesel auton laittoa mutta onko tuo nyt nyky päivänä minkä lainen ero tuonbensa ja diesel auton välillä kun nuo verot on muuttunu ja dieselin hinta noussu.
Mikä se on nykyisin se kilometri määrä jolloin kannattaa jo dieseli olla?
Työ matkoja jos ois n. 90km/päivä+muut ajot.
Comment
-
Kyllä noilla matkoilla kannattaa jo dieseli valita.
Jos pelkkää polttoaineeseen kuluvaa rahatukkoa vertailee, niin kyllä yleensä viimeistään 15 tkm:n jälkeen alkaa dieseli olemaan kannattava.
Jos nyt otetaan esimerkki, jossa bensaa kuluisi 7 l/100km ja vastaavasti dieseliä 6 l/100km, niin tuolloin tuo raja menisi juuri noin 15 tkm:ssä.
Oletuksina:
- bensan litrahinta 1.5 €/l
- dieselin litrahinta 1.3 €/l
- käyttövoimavero 400 €/vuosi.
Comment
-
Itsellä juuri harkinnassa takapenkkien poisto tuosta pappatraktorista. Tuo profiilin 1.9 TDI avant on siis lähinnä poikien lätkäkassien roudaamiseksi sekä syksyisiä metsästysretkiä varten hommattu perheen kakkosauto. Eniten siihen kilsoja taitaa tulla Riihimäki-Helsinki väliä satunnaisesti suhaillessa. Tuon vissiin 617€ käyttövoimaveron saisi pudotettua yli viidelläsadalla. Olen myös pähkäillyt, että jos tarve tulee, niin saahan siihen takapenkit takaisin melkoisen pienellä ruuvaamisella ja muutoskatsastuksella.
Comment
Comment