Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS5 esitelty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    audi.de:stä uudesta nelivetosysteemistä:
    Das neue Kronenrad-Mittendifferenzial besitzt Lamellenpakete, um höhere Sperrfaktoren zu erzielen. Dadurch können bis zu 85 % des Antriebsmoments zur Hinterachse und bis zu 70 % an die Vorderachse geleitet werden.

    In Verbindung mit der radselektiven Momentensteuerung erfolgt erstmals eine fahrsituationsabhängige Aufteilung der Antriebskraft auf jedes einzelne Rad. Das besondere daran ist, dass die Wirkung der Momentenaufteilung bereits erfolgt, bevor unerwünschter Radschlupf entsteht. Das alles führt zu einem präzise kontrollierbaren und sportlichen Fahrverhalten sowie zu einer Steigerung der Agilität bei herausragender Traktion.

    http://www.audi.de/de/brand/de/neuwa...ner=layerModal

    Comment


      #62
      Eli nyt Audikin alkaa tajuta, ettei se Torsen kuitenkaan ole maailman paras nelivetojärjestelmä vielä seuraavat 30 vuotta. :)

      Comment


        #63
        Eikös tossa olis samalla vaivalla siirtänyt konetta taaksepäin kun lootakaan ei sitä estä?

        Comment


          #64
          Onko punainen uusi musta? Nyt on esitelty jo kaksi uutta mallia punaisena:A1 ja sitten tämä, ei sillä, hyvinhän tuo punainen tuohon sopii. Toivottavasti se uusi kasi ei ole punainen kun tulee "viralliseen" esittelyyn.

          Lisää juttua keksinnöstä:
          http://www.autoguide.com/auto-news/2...ex-appeal.html

          Comment


            #65
            Oikeastaan ihan sama minkä väri, kunhan vaan saisi ;)

            Mielenkiintoinen tuo Jussin linkissä ollut A8 2,0TFSI+akku..

            Comment


              #66
              Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
              Eikös tossa olis samalla vaivalla siirtänyt konetta taaksepäin kun lootakaan ei sitä estä?
              Niin, mosahan on etuakselin etupuolella melkeinpä kokonaan. Niinhän se hyvissä autoissa aina onkin... ;)

              Comment


                #67
                Eikös tossa olis samalla vaivalla siirtänyt konetta taaksepäin kun lootakaan ei sitä estä?
                Estäähän se, ei sielä kai edelleenkään mitään jakovaihteistoa ole? Uskoakseni nuo romut on edelleen samassa salkussa, vaikka järjestelyä onkin vähän muutettu.

                Comment


                  #68
                  Yksikään noista aiemmista teksteistä ei kyllä ole paljastanut mitään lisää siitä crown-gear -keskilukkohässäkästä, sitä tietoa odotellessa voi katsella kauniita kuvia tai web-spesiaalia. //edit ehkä tuo psiiskosen linkkaama kuva paljastaa järjestelystä jotain, varmaan mahdollistaa moottorin asentamisen vähän taaemmas.

                  Sportdiffin ovat jättäneet Saksassa lisävarusteeksi, hieman erikoista, kun se maksaa vain 950€. Viimeiset 30 km/h huippuja (250->280 km/h) maksaa näemmä 1500€. Muutenkin varusteisiin saisi helposti hukattua Saksassakin sellaisen 10k€, eli eihän tuo varmaan ihan tusinakärry tule olemaan täällä härmässä.
                  Viimeksi muokannut jpeltopuro; 3.3.2010, 15:47. Perustelu: web special lisätty, oikolukua harrastettu

                  Comment


                    #69
                    Nooh, se on tonni lisää katetta joka autosta, eihän tuota malta kukaan tosi-RS mies jättää ruksaamatta kuitenkaan. :)

                    Comment


                    • #70
                      Katos, sehän on saanut alleen Etabeta Tettsut! (tässä kohtaa jokaisen selkänahan kuuluisi vetäytyä rullalle)

                      Virnuilu sikseen, on se vaan kaunis. Parinkin kokemuksen kautta tullut todettua jo että A5Q on aivan mielettömän hyvä ajettava, niin eipä jaksa edes kuvitella millaista tuon puikoissa on.

                      Comment


                        #71
                        Kuvasassa näkyy etuperä laatikon oikealla puolella ja laatikon perästä tulle voimansiirtoakseli siihen, eli jakoloota on nähtävästi integroitu lootan perään. Luulis että samalla vaivalla tehneet öljypohjan läpi menevän vetarin kuten bemuissa ja meseissä on

                        Comment


                          #72
                          Siinä on kyllä suunnittelun, kokoonpanon ja logistiikan kannalta ihan oleellinen ero, että onko ne romut samassa paketissa vai 3 erillistä osaa joista 1 haittaa merkittävästi moottorin asennusta ja huoltoa. En ihmettele yhtään Audin ratkaisua pitää kiinni tuosta paketointiratkaisusta, varsinkin kun ajo-ominaisuudet on silti saatu ihan kohtuullisiksi.

                          Comment


                            #73
                            Crown-gearistä ja torque vectoringista lisätietoa. Aivan helkutin hieno video.



                            Jarrupalat ja -levyt saattavat olla kyllä kulutustavaraa, kun niitä käytetään tuohon vektorointiin. Hienoa olisi päästä tuota kyllä kokeilemaan.
                            Viimeksi muokannut jpeltopuro; 8.3.2010, 12:47. Perustelu: juutuupi-nappulan käyttöharjoitusta

                            Comment


                              #74
                              Onkohan järjestelmä koko ajan käytössä, vai tuleeko se mukaan vasta tietyn kynnyksen jälkeen? Eihän se ESP nyt hirveästi ole lisännyt palojen ja levyjen kulutusta, joten en usko että tässäkään tulisi ongelmia. Onkohan tuossa vakiona keraamiset levyt muuten?

                              Mielenkiintoinen tuo uusi keskidiffi. PItää vain funtsia vähän enemmän sen toimintaperiaatetta ja sen eroa nykyiseen.

                              Comment


                                #75
                                Videon jos katsoo ja kuuntelee, niin ei tuota kysymystä ihan hirveästi tarvitse funtsia. Se lukko on mekaaninen ja koko ajan käytössä, viiveetön. Ja tuossa vektoroinnissa jarruja nimenomaan käytetään ennen luistoja, joten ei voi verrata ABD tai ESP-toimintoihin. Luistotilanteita nyt on kuitenkin verrattain harvoin.

                                Comment


                                  #76
                                  Tuo miten kuljettaja tuon uuden keskitasauspyörästön toiminnan aistii ajaessaan muuttuvakitkaisilla pinnoilla ei taida paljoa torsenista poiketa? Tuolla vektoroinnilla sen sijaan voi asetuksista riippuen muuttaa paljonkin auton käyttäytymistä yli-/aliohjaavaksi. Ymmärsinhän oikein? Koskahan saatavilla normi quattroihin?

                                  Comment


                                    #77
                                    Jos mää tajusin oikein, niin tuo muuttuvakitkainen pinta pidetään ennakoitavana juurikin jarruilla ja tuon tassun viiveettömyydellä.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Jotain tuossa toiminnassa jää vielä piiloon tuosta videosta. Videon perusteella järjestelmä vaikuttaisi avoimelta keskitasauspyörästöltä, jonka voimanjakoa saadaan säädeltyä puolelta toiselle sähköisesti ohjatulla levypakalla.

                                      Comment


                                        #79
                                        Kuulostaa erittäin hyvältä uudistukselta Audille. Eikös tossa videossa puhuttu myös että vetoa voidaan myös jakaa sähköisesti 100% eteen tai taakse.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Tässä on se oikeaoppinen tapa vektoroida voimaa jarrujen kuluttamisen sijasta:

                                          Comment


                                          • #81
                                            Jotain tuossa toiminnassa jää vielä piiloon tuosta videosta. Videon perusteella järjestelmä vaikuttaisi avoimelta keskitasauspyörästöltä, jonka voimanjakoa saadaan säädeltyä puolelta toiselle sähköisesti ohjatulla levypakalla.
                                            Ymmärtääkseni levyt toimivat mekaanisesti kuin kitkalukkona. Mitä suurempi levyjen välinen nopeusero niin sitä enemmän ne välittävät voimaa. Oiskohan tuossa viskoöljy käytössä :-)

                                            Comment


                                              #82
                                              Eikös siellä ollut ihan tasohammaspyörät niiden "levyjen" välissä, ei viskoöljy.

                                              Miten tuota voidaan ohjata sähköisesti niin, että toiseen päähän saadaan 100% voimasta, se jäi minulta ymmärtämättä. Jokin kytkin, jolla saadaan se veto irrotettua varmaankin?

                                              Ja mielenkiintoista sinänsä, että tuohonkin on yhdistettävissä optiona Tombun linkkaama aktiiviperä, käytetäänkö siinä tapauksessa sitten enää jarruja vektorointiin ollenkaan, mene tiedä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Tässä patentissa tuo tasauspyörästö taitaa olla kuvattuna. Osaisiko joku saksaa sen verran että ymmärtäisi mitä tuossa sanotaan?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Im Vergleich zu bekannten Ausführungen
                                                  selbstsperrender Differenzialgetriebe ist das erfindungsgemäße
                                                  Differenzialgetriebe 1 aufgrund eines geometrisch
                                                  einfachen Aufbaus relativ kostengünstig herstellbar.
                                                  Insbesondere bei Verwendung einer Geradverzahnung
                                                  zwischen den Ausgleichsrädern 3 und den Abtriebsrädern
                                                  4, 5 ist die Sperrwirkung der Reibungsbremsen
                                                  9, 10 exakter einstellbar, und die Verzahnung weist
                                                  eine erhöhte Toleranz gegenüber einer bauartbedingt erforderlichen
                                                  Axialverschiebung der Abtriebsräder 4, 5
                                                  auf. Bei einer Verwendung des Differenzialgetriebes 1
                                                  als Mittendifferenzial ist zudem die Möglichkeit einer
                                                  asymmetrischen Verteilung des Antriebsmomehtes gegeben.
                                                  Tuossa on kokonaisuuden kannalta oleellinen kiteytettynä, lyhyesti ja hyvin vapaasti suomennettuna:
                                                  -suhteessa tunnettuihin ratkaisuihin geometrisesti yksinkertainen ja edullinen valmistustapa
                                                  -lukkiutumisfunktio tarkemmin säädettävissä
                                                  -isompi valmistustoleranssi pyörästössä
                                                  -mahdollisuus epäsymmetriseen momentinjakoon käytettäessä keskilukkona

                                                  Eli kohta quattrojen hinnat sitten varmaan laskee :)

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Asiaa pohdittua, ja toivottavasti tuosta patenttitekstistä jotain ymmärtäneenä, kyseessä taitaa olla toiminnaltaan lähellä perinteistä viskolukkoa oleva konstruktio. Puolet levyistä ilm. pyörivät pyörästön ulkokehän kanssa, toinen osa akselin kanssa ja pyörimisnopeuksien eron myötä voiman välitys lisääntyy.

                                                    Mutta pyöriikö pyörästön kehä samaa vauhtia tuloakselin kanssa, vaiko vapaammin pyörivän akselin vetämänä? Levyjen lukumääräerolla ilmeisestikin vaikutetaan voiman välityssuhteisiin vastaavalla periaatteella kuin tasauspyörästön rattaiden halkaisijaerolla?

                                                    Kysymyksiä, kysymyksiä ... Vaan liekö otettu neliveto-oppia nyt Lamborghinin järjestelmistä ja kai tuon kanssa toteutus saadaan edullisemmaksi.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Eikös se voiman välittyminen perustilanteessa tullut siitä missä kohtaa lautasta pieni pyörivä hammaspyörä osunut lautaseen? Siinä tapauksessa ei mitään kitkaa tai levyä ole käytössä vielä.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kyllä, mutta tuolloin toiminta vastaa käytännössä suoraan avoimen tasauspyörästön toimintaa. Enemmän kiinnosti ymmärtää miten tuossa on hoidettu voiman välittyminen paremmin pitävälle puolelle, tai koko voiman välittyminen helpommin pyörivän puolen kautta.

                                                        Epäselväksi jäi vieläkin mikä merkitys sähköisellä ohjauksella on tuon keskitasauspyörästön toimintaan, vai onko sellaista ohjausta käytännössä ollenkaan muuta kuin pyörien jarrutus abs-järjestelmän kautta.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Miten, tuossa näyttäis olevan jonkintasoinen "kytkinpakka" ohjaamassa takapäätä.
                                                          Mopoissahan kytkinlevyt kuluu, ja jos tuossakin on sellaiset, ne kuluu myös.
                                                          Eli mitenhän vaikeat vaihdettavat...?

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Mitä tuota nyt on tullut tuijoteltua, minulle jäi kuva, että tuo olisi avoin tasauspyörästö, jossa nuo lautasten väliset rattaat vaan mahdollistavat akseleiden erilait välitykset. Tuo 100% voiman jako toiselle akselille tarvinnee sen toisen lukitsemista esim. jarrulla. Itse en tuosta muuta sähköisesti ohjattavaa löydä. Oikokaa ellä on parempi kuva ja käsitys aiheesta.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Ihmeen sitkeästi ovat kyllä torsenia käyttäneet, vihdoin jotain myönnytystä ajamisen hauskuuden suuntaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X