Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Helsingin ruuhkamaksu

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vantaa-espoo välille ehdottaa 1h20min, omalla autolla 23-27min. En oo ihan heti hyppäämässä julkiseen.
    Veikkaan vielä, että toi 1h20min on varovainen arvio.

    Comment


      #32
      sinnehän menee kohta metro, ainiin mut vantaalle ei.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
        sinnehän menee kohta metro, ainiin mut vantaalle ei.
        Uusi Helsinki-Vantaa junasysteemi kehärata? Valmistuu ennen tuota espoon metroa ilmeisesti? 2014 kehärata ja 2013 matinkylään asti.
        edit: http://www.keharata.fi/UserFiles/keh...eharataa-1.jpg
        http://www.keharata.fi

        Itselläni meni autolla talvella entiseen työpaikkaan Helsingistä > Vantaalle 7minuuttia. Matkalle tosin osui vain yhdet liikkennevalot, ja jos hieman kiertää niin ei yhtään liikennevaloa tule tielle. Eli on kyllä niin sijainnista kiinni. Ilmeisesti julkisilla 20-30min.

        Espoolaiset kulkevat valittetavasti autolla jokapaikkaan? Työnpuolesta Espoon "metsiä" pitkin ajellut, niin kyllä siellä näyttää busseja kulkevan. Huonommin ovat asiat junan suhteen.

        TH:lle, Ei niitä noin vain voi vertailla. Riippuu paljonko kello on, riippuu viikonpäivästä, riippuu myös missäpäin asut ja asettuuko reitillesi ruuhkasysteemeitä. Autolla jos yrität sitten Esim. Leppävaara > Vantaa klo 16.30-17.30 niin takuu varmasti menet julkisilla nopeammin. Ainakin jos Leppävaaran asemmalle junalla menet. Sijainnista riippuen toki tämäkin.

        Valinnan vapaus häviää kyllä ruuhkamaksujen myötä. Sitähän tässä pelätään jos vapautta aletaan riistämään. Saattaa olla myös monille kaupoille huono homma.

        Espoolaisten mielipiteitä metron huonoudesta. http://www.espoonmetro.fi > taitaa tässä olla oikea syy miksei metroa haluta espooseen. http://www.iltalehti.fi/espoo/200810218462457_eo.shtml

        # Kehärata (Marja-rata) 590 M €
        # Länsimetro Ruoholahti- Matinkylä 714 M €
        # Kehä III (E18) 50M €
        # Kehä I Helsingin ja Espoon alueella 1. vaihe 120 M€
        # Espoon kaupunkirata Leppävaara - Espoon keskus 190M€
        Viimeksi muokannut _jone_; 1.7.2009, 05:31.

        Comment


        • #34
          Hauskaa sinänsä että Vantaalla demarit ja oppositio itkee Kehä remontin kalliita kustannuksia kun Marja-Rata kuitenkin maksaa ainakin 10 kertaa enemmän.

          Joku viisas voisi myös laskea paljonko nykyiset ruuhkat ovat suoraan pois tuottavuudesta ja BKT:stä. Britanniassa jos jokin Lontoon pääväylistä pysähtyy, maksaa se kulma noin miljoona puntaa tunnissa. Kehälläkin puhutaan helposti useista kymmenistä tuhansista euroista joka ikinen arkipäivä.

          Comment


            #35
            puhumattakaan siitä ylimääräisestä bensasta ja saasteesta mikä tulee sujumattomasta liikenteestä, joskus herran vuonna ja armon aikoina on jopa ylämäkiä siloteltu kansatalouden nimissä, nyt tehdään vähä toisinpäin.

            Comment


              #36
              Ovat näköjään kehittäneet varasuunnitelman rahankeruuseen. Kun ei rahastusta saanut annettua paketoituna päästöpaperiin niin kokeillaan turvallisuuspaperia.

              http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135247459567

              Comment


              • #37
                Ovat näköjään kehittäneet varasuunnitelman rahankeruuseen. Kun ei rahastusta saanut annettua paketoituna päästöpaperiin niin kokeillaan turvallisuuspaperia.
                Mm. Saksassa noihin on tullut tutustuttua mitä eriskummallisimmissa paikoissa taajamissakin. Omasta mielestäni noille olisi kyllä selkeä tilaus vaikka toisinaan lähinnä rahastukselta tuntuvatkin, sen verran pahasti tuntuu liikennekuri höltyneen erityisesti pki-seudulla. Asiasta voi varmasti syyttää mitättömäksi koettavaa valvontaa.

                Lisäksi punaisia päin laskettelusta rankaisevia kameroita saisi kylvää sinne sun tänne, liikenteenvalojen ajoitusta tihentää siten että punaisia päin ajamalla jo kolisee käytännössä varmasti sekä "liikenneympyröitä" lisätä radikaalisti. Muuttuisi liikenne sujuvammaksi vaikkei varsinaisista ruuhkista vielä tarvikaan puhua.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                  Mm. Saksassa noihin on tullut tutustuttua mitä eriskummallisimmissa paikoissa taajamissakin. Omasta mielestäni noille olisi kyllä selkeä tilaus vaikka toisinaan lähinnä rahastukselta tuntuvatkin, sen verran pahasti tuntuu liikennekuri höltyneen erityisesti pki-seudulla. Asiasta voi varmasti syyttää mitättömäksi koettavaa valvontaa.

                  Lisäksi punaisia päin laskettelusta rankaisevia kameroita saisi kylvää sinne sun tänne, liikenteenvalojen ajoitusta tihentää siten että punaisia päin ajamalla jo kolisee käytännössä varmasti sekä "liikenneympyröitä" lisätä radikaalisti. Muuttuisi liikenne sujuvammaksi vaikkei varsinaisista ruuhkista vielä tarvikaan puhua.
                  Mites tässä nyt näin on käyny. Autonkoulua on pidennetty, eli siis koulutusta lisätty = maksaa lisää. Ajokorttia pitäisi uusia useaampaa kertaa = maksaa lisää. Maksut lisääntyy, eli alkaa ilmeisesti olla porvari espoolaisten hommaa tämä autoilu pk-seudulla.

                  Väittämäsi on siis: Liikennekuri parantuu peltipoliiseilla ja maksuilla? Oma mielipide, että ei mitään vaikutusta. Ja verrattuna mihin se on löystynyt? Jotain tutkimusta ennen ja jälkeen? Itse olen ainakin huomannut, että yleinen vitutus on lisääntynyt, tuskastuminen typeriin liikenne ratkaisuihin ym.

                  Mitenkä se olikaan atrian mainos. "Parempi ruoka parempi mieli" "Parempi tie parempi mieli" kyllä se ihmisiin alkaa vaikuttamaan kun pitää kökkiä valoissa, armoton vitutus joka valoon jäät istumaan jos tämä olisi ympyrä.

                  Ympyröiden lisääminen olisi poikaan, ehkä se vetoketju efekti saataisiin ympyrän kanssa toimimaan paremmin?

                  Mikä on kehän nopeuskameroiden tarkoitus? Hidastaa liikkennettä > Ruuhkamaksut hyväksytään paremmin?

                  Comment


                  • #39
                    Väittämäsi on siis: Liikennekuri parantuu peltipoliiseilla ja maksuilla? Oma mielipide, että ei mitään vaikutusta.
                    Kyllähän tuo liikennekuri on varmastikin kytköksissä rangaistuksen todennäköisyyteen, joka on tälllä hetkellä ainakin täällä päin häviävän pieni; "Pönttöpääpoliisin" kohdalla ylinopeudesta tai punaisia päin ajamisesta rapsahtaa armotta. Arvio liikennekurista on puhtaasti subjektiivinen, mutta saman suuntaisilta ovat poliisinkin tilastouutisoinnit vaikuttaneet. Noiden ylinopeuskameroiden pääasiallinen tarkoitus ei ole rahastus vaan ajonopeuksien laskeminen kyseisellä kohdalla.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                      ajonopeuksien laskeminen kyseisellä kohdalla.
                      Eikö tällöin lasketa vain ajonopeutta vaikka 80 > 70km/h, tekee melkeen saman tempun. Ilman äkkijarrutuksia, kun huomattiin kamera.

                      Espoolaiset on selvästi peltipoliisi myönteisempiä. :)
                      Viimeksi muokannut _jone_; 9.7.2009, 18:43.

                      Comment


                        #41
                        Noiden ylinopeuskameroiden pääasiallinen tarkoitus ei ole rahastus vaan ajonopeuksien laskeminen kyseisellä kohdalla.
                        Jos olisikin, se olisi hyväksyttävää, mutta kun ei takuulla ole.

                        Comment


                        • #42
                          Juhlan paikka. Vallikallion valot poistettu. Tunneli on oikeastaan turha, mutta poistaahan se sitten melua...

                          Comment


                          • #43
                            Liikenneministeriön "ruuhkamaksu" malli pääkaupunkiseudulla muuttuu..
                            Ruuhka-aikojen sisällä 8snt/km sen ulko puolella 4snt/km ja öisin ilmaista.
                            Ihan kuin pääkaupunkiseudulla eläminen ei olis jo valmiiks puolta kalliimpaa kuin maakunnissa.

                            http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/L.../1135263090761

                            Mitenhän tämä tällainen malli sotii perustuslakia vastaan tasa-arvoisuuden osalta.

                            Ottaen esimerkin vaikka rouvasta, niin ruuhka-aikoina on "pakko" ajaa omalla töihin tienaamaan. Yleiset ei toimi, matka-aika olisi +50-80% suuntaansa. Tällä matematiikalla vuodessa lisää maksettavaa lähemmäs 1000€.

                            Monien muiden kohdalla tilanne on sama. Tarkoittaa lisää kustannuksia työnantajille -> hinnat nousevat tai sitten työtä tekevät köyhtyvät sen autoilun vaatiman osan verran, mikä hidastaa kasvua kun perheellisellä ei sitten olekaan sitä touhutonnia-paria käytössä.

                            Kuinkahan kehyskuntien työmatkakulut sitten tässä funktiossa lisäävät verovähennyks oikeutta? Vai joutuuko kehyskuntalainen maksamaan tulevaisuudessa enemmän päästäkseen töihin? Tämä malli puolestaa lisää Pääkaupunkiseudun asuntojen hintojen nousua, vaikka hinnat on jo valmiiksi järjettömiä ja tällainen aiheuttaisi entistä suuremman paineen muuttaa lähemmäksi työpaikkaa mutta jos niitä asuntoja ei olekaan saatavilla, ainakaan siihen hintaan mihin on varaa?

                            Tästä tulee vielä melkoinen soppa. Siellä on suuunnitelmissa jäänyt pari oleellista asiaa miettimättä. ;)

                            Comment


                              #44
                              Minulla työmatka on 1.5h suuntaan jos kuljen yleisillä. Ja siltikin joutuu vielä kävelemään 2km työpaikan päässä.
                              Autolla ajo on välttämätön aamulla.

                              Ajan itä-Helsingistä Veromieheen töihin. Ei siinä ole matkalla ruuhkaa. Poiskaan ei ole ruuhkaa koska päivä päättyy ajoissa.
                              Onpa mukava maksaa tästäkin, työnantaja varmaan suostuu maksamaan ton matkan...

                              Comment


                              • #45
                                Joo,
                                ja pitää muistaa, että tuo GPS-pohjainen järjestelmä ei ole mikään tietulli, eli se ei erottele oletko viemässä lapsia tarhaan/harrastuksiin vai menossa töihin, tai kauppaan hakemaan maitoa. Ja jotta rahaa saataisiin sitten kerättyä tarpeeksi kalliin järjestelmän kulujen kattamiseksi "ruuhka-alue" tullaan mitoittamaan niin suureksi, että se koskee kaikkia pk-seudulla asuvia.

                                Comment


                                  #46
                                  Ja tuossa aivopierussahan vielä väläyteltiin sen ulottamista koko maahan. Varmaan Inari-Sodankylä-akselilla tätä osataan arvostaa...

                                  Kun jopa täälä keskellä suomeakin julkiset on lähinnä vitsi :) Paras on ehkä mun työmatka (~5km) Jos kulkisin julkisilla, niin se kasvaa yli 10km/suunta, kun joudun aluksi menemään keskustaan POIS päin oikeasta suunnasta ja vaihtaa sielä linkkaria että pääsis oikeaan paikaan. Ja miksiköhän en käytä julkisia sen lisäksi, että viimonen vuoro lähtee täältä kotia päin tasan klo 16...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                                    Joo,
                                    ja pitää muistaa, että tuo GPS-pohjainen järjestelmä ei ole mikään tietulli, eli se ei erottele oletko viemässä lapsia tarhaan/harrastuksiin vai menossa töihin, tai kauppaan hakemaan maitoa. Ja jotta rahaa saataisiin sitten kerättyä tarpeeksi kalliin järjestelmän kulujen kattamiseksi "ruuhka-alue" tullaan mitoittamaan niin suureksi, että se koskee kaikkia pk-seudulla asuvia.
                                    Tuota nauroin itsekkin.
                                    Eli maksat ekstraa aina kun ajat, menit sitten kauppaan, harrastuksiin, kyläilemään etc. paitsi yöllä joka kaiketi tarkoittaa ajoa välillä 23-05.
                                    Järjetöntä sanoisin..

                                    Comment


                                      #48
                                      Valitettavasti tähän se menee eli autoilua tullaan sakottamaan kaikissa muodoissa ja paljon. Rahasampo valtiolle ja ne on huomanneet, että vaikka kuinka rokotetaan niin ihmiset sopeutuu ja autoilu ei vähene.

                                      Meillä on tuuria asuinpaikan suhteen (Kirkkonummi). Emäntä on töissä kyllä ihan Helsingin keskustassa, mutta bussillä pääsee kohtuu jouhevasti (tai junalla) Jos ruuhkat vähenevät (saahan sitä toivoa) niin matka nopeutuu entisestään. Itselläni on taas vain 7km matkaa työpaikalle (jos nyt satun siellä joskus käymään). Eli ruuhkamaksut yms. ei taloutta hetkauta.

                                      Tämä ruuhka yms. maksu ajaa edelleen sitä asiaa, että ihmiset muuttavat yhä lähemmäksi työpaikkojaan, hyvien yhteyksien varrelle jne. Maaseutu ym. lähialueet menettävät kiinnostustaan. Moni on rakentanut sen unelmatönönsä hiukan kauemmaksi ja heitä tämä rankaisee.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kun julkinen liikenne tahtoo jo nyt tökkiä, mitenkähän mahtaa käydä, kun ihmiset alkavat vaihtaa yksityisautoilusta siihen julkiseen? Tulee VR:llä kiire laittaa kalusto ja toimintamallit iskuun. Josko siitä saisi riittävästi vauhtia rataverkon kunnossapitoinvestointeihin..

                                        Oli erään naaraan kanssa puhetta tuosta julkisesta liikenteestä. Hänellä tulee päivään 2½ h lisää pituutta kun busseilla pitää hoitaa tenavain kuljetus päiväkotiin ja itsensä töihin. Kesällä menee kätevästi skootterilla, mutta nyt on kuulemma auton hankinta mielessä. Matkaakin tulee huikeat 10 km yhteensä suuntaansa.

                                        Kaiken huippu on, että työpaikkansa sijaitsee kaikkein vilkkaimmin liikennöidyllä paikalla koko kaupungissa. Voisi sanoa, että joka ikinen bussi ajaa tuosta paikasta ohi. Ne keikki vaan tahtovat mennä aina samassa ryppäässä ja ne ryppäät pakkaa kulkemaan puolen tunnin sykleissä. Eli se siitä joustavasta liikkumisesta.

                                        Comment


                                          #50
                                          Onko siellä Helsingissä ja lähiseuduilla edes oikeasti niin pahoja ruuhkia. Ei kai ketään nyt vapaaehtoisesti ilman syytä lähde liikkeelle juuri silloin kuin kaikki muutkin?

                                          Ne kulkevat kenen on pakko ja kulkevat vaikka joutuisi hiukan maksamaankin. Äkkiseltään päätellen tämä tapa ei siis ruuhkia vähennä.

                                          Tuo nyt vain on tapa antaa vähän pääkaupunkiseutulaisillekin rankkua ja maksettavaa. Nykyiset polttoaineveron korotukset yms toimet kun on nostaneet liikkumisen kustannuksia huomattavan paljon juuri täällä provinsseissa joissa etäisyydet ovat pidempiä ja se julkinen liikenne on oikeasti pelkkä vitsi.

                                          Sinänsä nerokas tapa. Ei haittaa verokertymää vaikka porukka vaihtaa pikkudieseleihin tai hybrideihin, rahaa lappaa kirstuun kilometriperustaisesti. Vielä kun saataisiin verolle polkupyöräilijät ja tennarinkuluttajat, nuo yhteiskunnan hyvinvoinnista välittämättömät itsekkäät oman edun tavoittelijat.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Taas yksi syy olla äänestämättä vihreitä.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Eikös nykyisellä liikenneministerillä ole Keskustan jäsenkirja?

                                              Comment


                                                #53
                                                Kyllähän tässä on taas niin rahastuksen makua, eikä mitään muuta.

                                                Huvikseni katsoin tuossa reittioppaan avulla kuinka paljon kuluisi aikaa, jos julkisilla kulkisin töihin. Nyt pääsen 15-20 min töihin/kotiin autolla ja enimilläänkin mennyt vain puolituntia (kolari matkalla ja kehällä oli yksi kaista käytössä). Julkisilla matka-ajat olisivat 45 min -reilu tunti. Ja tämä siis reittioppaan mukaan. Tosin nytkin siellä luki että vaikeat sääolosuhteet hidastavat, jota ei taas ole huomioitu ollenkaan noissa matka-ajoissa. Eli vähintään tuplaantuisi, ellei jopa triplaantuisi matka-aika. Ja sitten vielä pahimmassa tapauksessa kolme vaihtoa. Mistähän löytyisi sellainen myyntimies joka saisi minutkin vakuuttuneeksi, että kannattaisi käyttää julkisia?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Tuo nyt vain on tapa antaa vähän pääkaupunkiseutulaisillekin rankkua ja maksettavaa. Nykyiset polttoaineveron korotukset yms toimet kun on nostaneet liikkumisen kustannuksia huomattavan paljon juuri täällä provinsseissa joissa etäisyydet ovat pidempiä ja se julkinen liikenne on oikeasti pelkkä vitsi.
                                                  No, jos espoosta ajaa itä-helsinkiin yli tunnin neljän aikaan niin se on mun mielestä ihan tarpeeksi paha ruuhka. Lisäksi siinä jojottelussa palaa polttoainetta ihan mukavasti kun mennään sen kymmenen metriä kerrallaan ja taas pysähdytään ja sitten taas kiihdytetään se kymmenenmetriä. Sen takia Kehä I onkin mulla bännissa. En siinä helvetissä aja, vaikka joutuisin kiertämään ajamalla vaikka minne ja olisin samaan aikaan perillä niin aivan sama.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Sitten on hyvä muistaa, että tämä "ruuhkamaksu" rokottaa myös jokavuotista lomamatkaa, jos sen tekee autolla vaikka Rukalle näin lumien aikaan. Tosin onhan noita ruuhkia sitten kesälläkin, eli tuo korotettu maksu sitten vain Hki-Heinola -välille...

                                                    Muuten 8 senttiä/kilometri on ihan oikeasti aika paljon, siinä tuplaa polttoainekulut... Ja sen jälkeen kun tuo on käytössä, niin uskotteko että hinta jossain vaiheessa laskee... Käyttömaksunkin piti olla väliaikainen, niin kuin koko autoveronkin.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      On todella hölmöä mikäli tuollainen otetaan käyttöön ilman esim. yhden vuoden pituista kokeilua jolloin todella nähdään paljonko ruuhkamaksut vähentävät liikennemääriä ja mikä on kokonaishyöty. Jos euroopan muissa miljoonakaupungeissä tästä on pelkästään positiivisia kokemuksia niin ei se automaattisesti tarkoita että täällä härmässä järjestelmä toimisi samalla tavalla. Tukholmassa oli puolen vuoden koeaika ja neuvoa-antava kansanäänestys aiheesta ennen kuin ruuhkamaksut tulivat käytäntöön.

                                                      Tänne Suomeen on helppo ajaa jos mitäkin lisäveroa ja -maksua. Ranskassa pistävät mellakat pystyyn vastaavassa tilanteessa ja joku eduskuntatalo olisi hetkessä liekeissä. Täällä purraan hammasta ja niellään lopulta kiltisti kaikki paska.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Näyttäishän tuolla olevan Mäntsäläkin uljaasti mukana selvityksessä. Mua ei pks-ihmisten helvetti kiinnosta vähääkään, mutta tuo "ympäryskunnat" ja "GPS-tekniikka" risoo tässä hommassa aika rajusti. Alkaa pelottaa että joutuu viettämään vankilassa aikaa tulevaisuudessa kun oma oikeustaju ei oikein taivu näihin hommiin.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Pitää varmaan mennä mopoauto-ostoksille, jos toi kilometrimaksu tulee, ei nypi mikää muu kuin 4wd puute silloin, kun työmatka on 30 ja 40 aluetta kokonaan :D

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            OT: Projektiosiossa olisi mielenkiintoista seurata kuinka joku vääntää mopo-autoon Audin 4-veto tekniikan kiinni =)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Mihinköhän tuo raha osoitetaan, tuskin takaisin liikenteeseen ja ruuhkien poistamiseen parempien määrärahojen kautta. Tuo 8snt/km tuntuu kanssa ihan tuulesta temmatulta. Olisivat nyt heti iskeneet euron kilometrille. Tuttuja vastaan jne...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X