Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Helsingin ruuhkamaksu

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Helsingin ruuhkamaksu

    Helsingin ruuhkamaksuksi tarjolla kolme mallia

    Liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämässä ja johtamassa ruuhkamaksuselvityksessä on päädytty tarkastelemaan kolmen erilaisen ruuhkamaksumallin liikenteellisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia Helsingin seudulla. Tutkittavat ruuhkamaksumallit ovat: kehämalli, linjamalli, vyöhykemalli ja se mitä tapahtuu, jos käytössä ei ole ruuhkamaksuja.

    Lähde ja koko juttu: Verkkouutiset.fi
    Ruuhkamaksulle löytyy myös ihan omat nettisivut osoitteessa www.ruuhkamaksu.fi

    Nyt enää tarvittaisiin se ruuhka Helsinkiin niin voitaisiin ruveta puhumaan ruuhkamaksusta. Jonoja täällä kyllä on silloin tällöin ja joillakin tieosuuksilla jopa joka päivä mutta ruuhkista puhuminen on kyllä yliampuvaa..

  • #2
    Nyt enää tarvittaisiin se ruuhka Helsinkiin niin voitaisiin ruveta puhumaan ruuhkamaksusta. Jonoja täällä kyllä on silloin tällöin ja joillakin tieosuuksilla jopa joka päivä mutta ruuhkista puhuminen on kyllä yliampuvaa..
    Kyllä minä sanoisin Kehä I:stä Lännestä ajettaessa itään päin ip:llä erittäin ruuhkaisaksi.

    Nimin,parhaimmillaan 2,5h Larusta Pitskuun.....

    Comment


    • #3
      Ruuhka. Tosi määrittelemätön sana, näin maalaisesta teillä on täysi kaaos ja ruuhka koko ajan. Siihen kai tottuu jos se tuntuu vaan jonolta paikallisista.

      Comment


        #4
        Eikös tuolla kehäykkösellä ole tietyöt meneillään leppävaaran kohdalla? Eikös se "ruuhka" johdu siitä?

        Comment


          #5
          Kyllä minä voisin maksaa kohtuullisen kuukausitarran (max. ~30e) tuulilasiin Helsinkiin ajosta, jos se jotain auttaa. Tulee silti mielekkäämmäksi tietyissä tapauksissa kuin lähteä sikahintaista ja rajoittunutta joukkoliikennettä käyttämään. Todennäköisesti maksan vain ylimääräistä ja ruuhkat ei vähene mihinkään.

          Mitä mediaa olen seurannut, eniten tätä ajavat he, jotka eivät autolla koskaan aja ja siten heille ei myöskään ole mitään väliä, onko ruuhkia vai ei. Radiossa puolesta puhujat totesivat yleensä alkuun, että en käy Helsingissä kuin pari kertaa vuodessa ja silloinkin joukkoliikenteellä.

          Itselle on ainakin jäänyt sellainen kuva, että tämäkin asia on taas käännetty ja naamioitu palvelemaan jotain aivan muuta, kuin mitä sen kerrotaan palvelevan. Tällä kertaa se vaikuttaa olevan pienehkön äänekkään ryhmän viha yleisesti kaikkea yksityisautoilua kohtaan. Enkä nyt tarkoita mitään poliittista puoluetta. Ruuhkien väheneminen on toissijaista.

          Tallissa oli päällä jokin naurettava YLEn radio-ohjelma, josta noita kuuntelin. Yksi soittaja esitti kuitenkin kaikkialla nykyään vallitsevan valitettavan totuuden: Hän oli asunut Helsingissä koko 70v ikänsä eli siis aito stadilainen. Hän oli sitä mieltä, että viime aikoina Helsinkiin on muuttanut paljon ulkopaikkakuntalaisia, jotka pyrkivät vaikeuttamaan kaikkien muiden elämää säätämällä esteitä ja rajoituksia ajamalla vain omaa pientä itsekästä etuaan. Hän itse stadilaisena ei kannata ruuhkamaksuja eikä monia muitakaan vastaavia asioita.

          Ja tämä on mielestäni valitettavan totta muuallakin. Muutetaan paikkakunnalle ja aloitetaan itsekäs ja äänekäs huuto vaatien muita sopeutumaan heihin - ei pyrkiä itse sopeutumaan muihin.
          Viimeksi muokannut jasso; 6.3.2009, 15:25.

          Comment


          • #6
            Pitää varmaan hommata kesäksi prätkä niin pääsee eroon ruuhkista ja mahdollisista ruuhkamaksuista. Esim. Tukholmassa moottoripyörät on vapautettu ruuhkamaksuista ja niiden suosio lisääntynyt huimasti...

            Comment


              #7
              Kehä I ja Länsiväylä on ollut työmatka-aikaan enempi-vähempi tukossa niin kauan kuin muistan. Sitäpä en osaa sanoa, täyttääkö sen ruuhkan tunnusmerkit, mutta ei noilla teillä ruuhka-aikaan ole kiva liikkua autolla.

              Ruuhkatarran hankinta auton tuulilasiin jäisi minulta varmaan väliin, kun jo nyt vältän Helsingin keskustaan menemistä autolla. Silloin harvoin, kun sinne tarvetta mennä, niin kuljen suosiolla julkisilla joka itseasiassa paljon kätevämpää, kuin omalla autolla liikkuminen ja parkkipaikan metsästys. Meiltä tosin pääsee erittäin kätevästi julkisilla, mutta onhan huonompien yhteyksien varrella asuville tarjolla lähes joka juna-asemalla nuo liityntäpysäköintiparkit, jonne auton voipi jättää ja kurvat junalla Stadiin.

              Jotenkin kyllä epäilyttää tuon tarran muu todellinen tarkoitus kuin valtion/kaupungin pohjattoman kirstun täyttäminen. Artisti maksaa jo nyt autoilusta ihan riittävästi ja en siksi kaipaisi yhtään lisää vihreillä arvoilla tehtävää vedätystä autoiljan rahapussille.

              Comment


                #8
                No, Vallikallion valot aiheutti jo aiemmin ruuhkaa Kehä I:llä. Kaikki valot pitäisi poistaa kehiltä. Keinoilla millä hyvinsä.

                Missäs kohtaa kehillä ne valot olikaan:


                Itsellä ei esim. ole mitään mahdollisuutta käyttää julkisia työmatkaan. On niin paljon tavaraa mukana mitä tarvitsen töissä. Toi 6e päivässä max. ei kyllä kuulosta kovin pahalta alkuun mutta kun laskee että vaikka 22x6e päivä tekee 132e kuussa. Itse en tota tule maksamaan mutta firman on todennäköisesti jostain toikin raha otettava eli pokalta rahat pois.

                Ja eikö näissä suunnitelmissa maksu alueet uloitu aina kehä III:lle asti. Itse sahaan Porvoo-Hyvikää-Tammisaari alueen sisällä ristii rastiin.

                Comment


                  #9
                  kyllä siinä hurjimmassa ehdotuksessa oli nurmijärvi tuusula keravoineen mukana.
                  Se on vain ja ainoastaan työssäkäymisvero, ei mikään muu.

                  Voi muuten muuttua se ruuhkan paikka aika kovasti jos nyt vaan saisivat sen kehä2 valmiiksi saakka, marjaradan, metron erikoistalousalueelle ja kehien naurettavat systeemit korjattua, tuosta kun vielä venäjän rekkarallin hoitaisivat vastavuoroisuusperiaatteella kuntoon, olis kova, erittäin kova homma saada ketään uskoteltua "ruuhkia" olevankaan.

                  Eiköhän sitä joku paskova rotta jostain löydy että alotett ja suunnitellut hankkeet saadaan jumiin.

                  Comment


                    #10
                    Juurihan kävivät heittämässä betonia styroksirasiaan kahviteltassa kehärataa varten. Se kun valmistuu, tuskin enää poistetaan mahdollisia ruuhkamaksuja, olivat ne silloin enää tämänkään vertaa tarpeellisia tai eivät.

                    Tuusula varmasti lähtisi muuten mukaan tietulleihin. Ovat viimeiset 10 vuotta valittaneet olemattomasta liikenteestään ja katastrofaalisista autojen määristä. Haluavat vissiin mutaiset tiet ja hevosrattaat takaisin.

                    Comment


                    • #11
                      Suomessa ei ole edes oikeita ruuhkia nähty. Pääosin mitä olen keskusteluja asiasta nähny noita ruuhkamaksuja haluavat ydinkeskustassa asuvat autottomat ja muualla asuvat, jotka eivät ks. teillä edes aja.

                      Tottahan se on, että liikenne on kasvamaanpäin kokoajan mutta ei ruuhkamaksut tule tuota poistamaan niin kauan kuin poikittaismatkustaminen on surkeaa ja julkisten käyttö suhteellisen kallista.

                      Autolla töihin menee 20-30min ovelta ovelle vastaava matka 40min - 1h40min riippuen vaihdoista ja milloin on liikenteessä julkisilla. Bensan hinta menee aika 1:1 2xseutulipun kanssa päivittäin ja perheen takia, kun tuota autoa pitää muutenkin pitää niin ei ole mitään järkeä liikkua julkisilla.

                      Jos halutaan autotonta ja ruuhkatonta keskustaa niin voisin ymmärtää, että ruuhkamaksua joutuisi maksamaan jos menisi Kehä I:sen sisäpuolelle mutta liikenteen laskuttaminen ympäröivillä alueilla on mielestäni puhdasta rahastusta.

                      Comment


                        #12
                        Jos jotain pitä korottaa, niin miten olisi tuoda ruuhkamaksu parkkimaksuihin? Silloin maksavat ne, jotka menevät todella autollaan keskustaan, mutta pelkkä pysäköimättä käynti/haku on yhä ns. verotonta.

                        Comment


                          #13
                          Parkkimaksut on jo muutenkin melko korkeat. Toimii tavallaan jonkinasteisena ruuhkamaksuna. Jos autoa joutuu kadulla seisottamaan vähänkin pidempään maksulliseen aikaan, saa kolikoita mättää urakalla.

                          Maksun korotus lisää maksamatta jättämisen houkuttelevuutta. Saattaa ehtiä säästämään paljonkin ennen kuin valvoja osuu kohdalle. TV2:n Puskuri tätä joskus testasikin.

                          Comment


                          • #14
                            Olen myös melko varma siitä ettei yksikään pääkaupungiseudun väylistä tökkisi nykyisellä liikennemäärällä, jos asiat tehtäisiin oikein.

                            Turhia liikennevaloja on kuitenkin vielä useita, puhumattakaan muutamista surkeista liittymistä.

                            Minua ei sinänsä haittaa kuka on matkalla minnekin, mutta ei se mikään salaisuus ole että Espoosta tulee tuhansia leasing sakuja, jossa yksi mies istuu puku roikkuen takapenkillä.

                            Kuten sanoin ei se minua juurikaan häiritse, mutta turhaa ajoahan se on..

                            Comment


                              #15
                              Ruuhkamaksuselvitys on annettu Liikenneministeri Anu Vehviläiselle. Siihen on tullut jo muutamia kommentteja eri instanneilta sekä tavallisilta kansalaisilta. Omasta mielestä etenkin tuo Autoliiton kommentti on aika hyvä. :) Koko ruuhkamaksuselvitys on luettavissa tästä: http://www.ruuhkamaksu.fi/page.php?page_id=5

                              • Ruuhkamaksujen tarkoituksena on vähentää ruuhkaisten tieosuuksien autojen määrää sen verran, että liikenne sujuu.
                              • Tavoite saavutetaan asettamalla autolla liikkumiselle ruuhka-aikana maksu määrättyihin tie- ja katuverkon osiin. Tällöin autoilijat harkitsevat matkansa uudestaan ja osa muuttaa liikkumiskäyttäytymistään jättämällä matkoja tekemättä, yhdistelemällä matkoja, siirtymällä joukkoliikenteen käyttäjiksi, siirtymällä kevyeen liikenteeseen tai vaihtamalla liikkumisen ajankohtaa tai paikkaa.
                              • Ruuhkamaksujen vaikutuksia on selvityksessä arvioitu vuoden 2017 tilanteessa.
                              Juttuja ruuhkamaksusta:
                              Verkkouutiset: Selvitys maalaa ruusuisen kuvan ruuhkamaksuista
                              Automerkit.fi: Ministeriö ja elinkeinoelämä ovat ruuhkamaksujen hyödyistä eri mieltä
                              Autoliitto: Ei ruuhkamaksuille! LVM:n ruuhkamaksuprojektin laskelmat harhaanjohtavia.
                              Yle: Vehviläinen korvamerkitsisi ruuhkamaksutulot pääkaupunkiseudulle

                              Comment


                              • #16
                                Jos ja kun maakunnan miehet haluaa "ruuhkaiselle" pk-seudulle ruuhkamaksuja niin kannatan maakuntiin pienempiä palkkoja :=) ->

                                http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous...=2009/06/23339

                                Comment


                                  #17
                                  Minä menetin kaiken kiinnostuksen tähän juttuun, kun kävi ilmi, että raha tässäkin olikin pääasiana. Ei ympäristö tai ruuhkat. Isosti uutisoivat ja painottivat, kuinka tuottavaa tämä olisi.

                                  Eli pääpainona ja motivaattorina olikin taas se rahastus.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itseäni ei nuo Helsingin alueen touhut (onneksi) liiemmälti kosketa, mutta työmaalla oli puhetta tuosta joukkoliikenteestä. Jos olisi poliittista tahtoa, niin auton käyttö saataisiin vähenemään oleellisesti kun joukkoliikenteestä tehtäisiin merkittävästi halvempaa. Toki toimivat reitit ja aikataulut ovat tärkeä tekijä myös, mutta tällä hetkellä tilanne on se että sellaisetkaan joiden työmatkalle joukkoliikenteen käyttö periaatteessa sopisi, eivät viitsi käyttää kun se tulee yhtä kalliiksi kuin autolla ajaminen.
                                    Tuo ruuhkamaksun maksattaminen ei tule muuttamaan kenenkään liikennekäyttäytymistä, varsinkaan niiden puvuntakki takapenkillä matkustavien leasing-autoilijoiden. (minullakaan ei ole mitään heitä vastaan)
                                    Tilanne on perinteinen, keppiä keppiä keppiä, porkkanaa ei koskaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      jasso, et kai sinä oikeasti yllättynyt tuosta tiedosta?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mihis ne sit aikoo käyttää noi rahat ?
                                        Juoda Eduskunnan kerhoillassa kaikki alas vai käyttää vaaleihin tai lähettää noillehttp://www.youtube.com/watch?v=nyl9FMHRfOE noi rahat kuten me kokoaika tehdään. ?
                                        Helppo se on tosissaan sieltä eduskunnan penkiltä tämmösiä huudella, ku on omat kuskit eikä ite tarvii käydä tankkaamassa.

                                        Ite saan nukkua 1.5h pitempään + olen n. 1h aikasemmin kotona kuin julksilla joten tämän takia kannatan autoilua.

                                        Comment


                                          #21
                                          En minä toki siitä perimmäisestä ajatuksesta yllättynyt, mutta pidin yllä hetken aikaa tahallista illuusiota siitä, että näin ei aina olisi :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Saadaan espoolaiset maksamaan tota metroa vähän kun nyt viivyttelevät senkin rakentamista.

                                            Comment


                                              #23
                                              Missäs tuo raja oikein menee? Muuten ei kiinnosta pätkään paitsi jos joutuu maksaa että pääsee Helsinki-Vantaalle

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
                                                Missäs tuo raja oikein menee? Muuten ei kiinnosta pätkään paitsi jos joutuu maksaa että pääsee Helsinki-Vantaalle
                                                Jos niitä kehä III asti suunnitellaan niin luultavasti myös Helsinki-Vantaan lentokenttä on siinä mukana.

                                                Tilapäinen autovero, Mediamaksu, kaikki muut ylimääräiset maksut, lisää maksuja. Pitää keksiä aina vaan enemmän tapoja vältellä maksuja haaskata ihmisten aikaa. Kohta kuljetaan tuolla gps antura takapuolessa, jos pierastaa niin pitää hyvittää se metaani valtiolle saastutuksesta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Missäs tuo raja oikein menee? Muuten ei kiinnosta pätkään paitsi jos joutuu maksaa että pääsee Helsinki-Vantaalle
                                                  Ensimmäisessä vaiheessa kehä III, toisessa vaiheessa Tie 25/55, kolmannessa vaiheessa teiden 6, 12 ja 11 eteläpuoli, neljännessä vaiheessa napapiiri ja viidennessä Suomen rajat. Varma tieto.

                                                  Jos julkiset ovat vaihtoehto jonkun mielestä, niin ei ole koskaan yrittänyt esim. Helsingin sisällä kulkea bussilla. Avaudutaanpa hieman:
                                                  -Bussien reitit on selvitettävä etukäteen. Bussikuski saattaa osata suomea, mutta ei osaa sanoa pääseekö hänen linjallaan lähellekään mainittua osoitetta
                                                  -Maksuvaihtoehdot ovat käteinen (toistaiseksi) ja matkakorttiviritys. Kun haet lähimmältä automaatilta käteistä, olet jo puolessavälissä haluamaasi kohdetta tai taksitolpan lähellä
                                                  -Jos selvität linjoja etukäteen, niin huomaat että useimmiten matka-aika on kaksinkertainen omaan autoon verrattuna ja koostuu ajallisesti pääosin odottelusta ja kävelymatkoista
                                                  -Hyvällä tuurilla saatat päästä yhdellä linjalla perille, mutta useimmiten on käytettävä ratikkaa, bussia ja reipasta kävelyä
                                                  -Hinnat nousevat muutaman kerran vuodessa, mutta eivät koskaan laske
                                                  -Matkustusmukavuus on täysin tuntematon käsite, johtuen kaduista sekä surkeastakuntoisesta kalustosta
                                                  -Loputkin julkisista lakkaavat pelaamasta, kun tulee jotain odottamatonta esim. talvi

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas Näytä viesti
                                                    -Loputkin julkisista lakkaavat pelaamasta, kun tulee jotain odottamatonta esim. talvi
                                                    Eikös VR perustellut ollu perustelemassa viivästyksiä sillä, että joku oli jäätynyt kiinni. Sanoivat sitten haastattelussa, ettei tämmöisiä voi ennustaa(jotain sinnepäin kuitenkin) Kuitenkin talvi tulee suomeen joka vuosi.

                                                    Kaikenlaiset maksut/verot pilaavat kehityksen tien. Ei riitä yksinkertaisesti rahaa ostaa mitään uutta kun se on niin korkeasti verotettu. Lähinnä tähän kaluston uusintaan liittyen.

                                                    Omasta mielestäni tämä toimii aika hyvin aikataulut saa mukavasti.
                                                    http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/

                                                    Mitä esim. metroon tulee. Sehän toimii loistavasti. Ei koskaan myöhässä, nopea. Eikä ole aikaa miettiä matkustus mukavuutta kun ollaan jo perillä. Siksi ihmettelen Espoolaisten hinkua lykätä metro hanketta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo, metro onkin poikkeus silloin kun sattuu niin optimaalisesti että asema löytyy matkan molemmista päistä. Vielä näin ei ole päässyt käymään kertaakaan :)

                                                      Tuota reittiopasta on tullut käytettyä. Esim. Haagasta Ruoholahteen ehdottaa kahdella bussilla ja kestoksi lupaa 40 min. Autolla tyypillisesti kestää 15-20 min ja kesällä helposti vähemmänkin.

                                                      Vaikka kotoa töihin pääsisi suht kivuttomasti julkisilla tai pyörällä, niin homma kaatuu viimeistään siihen että työajot ei onnistukaan työpäivän aikana. Aika harva lienee valmis tekemään enemmän ylitöitä/pienemmällä palkalla (työteho laskee) että pääsee nauttimaan julkisen liikenteen "helppoudesta".

                                                      En näe että tilanteeseen tulisi mitään muutosta ruuhkamaksuilla tai muillakaan poliitikkojen aivopieruilla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Haaga on vähän huono paikka, kaikki ruuhkat siinä. Itsehän pääsen Ruoholahteen helposti ratikalle kävelen 100 metriä. Sörnäisiin ja sieltä metrolla Ruoholahteen. Miksei myös junalla rauttikselle ja sieltä metrolla Ruoholahteen.

                                                        Haagastakin pääsee junalla rauttikselle ja sieltä metrolla. Ajotus on tuossakin tärkeää.

                                                        Enkä nyt pieniä kävelyitä karttaisi.. ns hyötyliikuntaa.
                                                        Viimeksi muokannut _jone_; 28.6.2009, 21:08.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Helsinki on aika tiivis, joten hyvällä kelillä kävellen pääsee kyllä paikasta toiseen aika vaivattomasti. Mutta tämä onkin tälläisen semilandelaisen mielipide. Helsinkiläisethän menevät tien toisellekin puollelle julksilla, jos vain mahdollista. Metro on kyllä varmasti toimivin julkinen liikenneväline.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo kävely rokkaa kesäpäivinä. Tuossa itsekin kävelin Alppilasta Kamppiin ja takaisin viime viikolla. Työasioissa, 20kg laukun kanssa, ei juuri huvita hyötyliikunta muutamaa kilometriä kauemmaksi. Varsinkin kun säästä ei yleensä ole mitään takeita.

                                                            Pohjois- tai Etelä-Haagassa tosiaan pääsee junalla, mutta tästä esimerkkipaikasta pääsee suoraan bussilla (linja 63) ilman kilometrien kävelyitä jommalle kummalle asemalle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X