Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typpeä renkaisiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typpeä renkaisiin?

    Tälläisen jutun löysin netistä. Aika mielenkiintoista, mitä muut on mieltä?

    http://www.nordenrengas.fi/pages.php.../Nitrogen.html

    #2
    http://www.audiclub.fi/forum/showthr...light=typpe%E4

    Comment


    • #3
      Ettei ole kovin mielenkiintoista :) Tuossahan sanotaan, että rengaspaineiden pitää olla kohillaan, jottei kulutuksesi nouse.
      "Renkaiden käyttöaika voi puolittua jo, kun renkaiden paine laskee 70 prosenttiin suosituksesta! "
      ELi jos suositus on vaikka 2,4 bar, sinulla pitäisi olla painetta 1,7 bar, jotta tuo toteutuisi.. Sen alkaa jo huomaamaan muistakin asioista siinä vaiheessa. Mitä tulee vanteiden ruostumiseen, niin enpä ole eläissäni nähnyt vanteiden häiritsevästi ruostuvan renkaiden sisäpuolelta, etenkään alumiinivanteiden ;)

      Comment


      • #4
        mitä muut on mieltä?
        että täysin typerä idea koko innovaatio. renkaat vaihtaessa ja kerran sen lisäksi kesä/talvi kun tsekkaa niin ihan hyvin pitäis pysyä.

        Ei se typpi sinne painetta tuo =) Jos on jo valmiiksi alakanttiin. ongelma taitaapi olla se, että porukka lyö sen uuden koiravolvon mukana tulleisiin 225/45 kumeihin sen 2 baaria niinkuin aina ennenkin

        Comment


        • #5
          Ja ajaavat sen jälkeen tyytyväisenä vaihtoon asti kertaakaan niitä ilmoja vaihtamatta ;)

          Comment


          • #6
            Mitäs sitten tapahtuu kun se typpi jostain syystä lähtee vuotamaan, ja koirvarmarikuski ihmettelee huoltsikalla kun ei typpiautomaattia ole ja toteaa että "ei kai typen sekaan voi ilmaa laittaa..."->ajelee vajailla paineilla renkaat loppuun =D

            Comment


            • #7
              http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Typ.../1135243713158

              tuolla kanssa vähän juttua typetetyistä renkaista. Mielestäni ihan ok juttu varsinkin raskaankaluston renkaissa.KA:ssa verraten hankala tarkistaa jo rengaspaineetkin, varsinkin sisemmästä paripyörästä.

              Comment


                #8
                Työntävät just samaa evästä uuden Nissan GTRn renkaisiin tehtaalla.

                Tätä autoa varten suunnitellut renkaat täytetty tehtaalla typellä.

                Comment


                  #9
                  No joo, taas tämä aihe =) palautetaan taas mieliin, että tämä ilma jota hengitämme on jo aika lailla typpipitoista tavaraa (~80%):

                  N2 78,08%
                  O2 20,94%
                  Ar 0,93%
                  CO2 0,03%

                  Eli voidaan sanoa, että typellä ne tulee aikalailla täytettyä ihan huoltsikallakin...

                  Comment


                  • #10
                    Typpipitoisuushan lisääntyy sitä mukaan mitä vanhempi rengas on kyseessä, koska hapen määrä renkaassa vähenee :) Joku viisaampi osaa varmaan kertoa meille happi ja typpi molekyylien kokoeroista jotka johtavat tähän ilmiöön. Ksenon renkaita odotellessa :)

                    Comment


                    • #11
                      Käyttämälleni ratasliikkelle oli myös hommattu moiset typpitäyttölaitteet. Ihmettelin kun ei mitään typpitynnyriä missään näkynyt ja asentaja kertoi, että laite vain imee hapen yms rattaasta jättäen typen..? Aika hienot suodattimet täytyy olla laitteessa..

                      Comment


                        #12
                        Puhdas typpi on paljon tasalaatuisempaa kuin paineilma. Typpi ei myöskään reagoi oikein minkään kanssa. Lentokoneissa on käytetty typpeä renkaissa jo jonkin aikaa.

                        Typen erottaminen ilmasta ei ole vaikea toimenpide, laitteistoilla vaan hintaa.

                        Mutta ei se typpi mikään ihmekaasu ole.

                        Comment


                          #13
                          Ei ainakaan maansiirtoalalla raskaassa kalustossa tule säästöjä typpitäytöstä, päinvastoin. Kyllä maksaa, kun pitää sen parin kuukauden välein tussahtaneen tai sliksahtaneen renkaan vaihdon jälkeen vielä täytellä pullollinen typpeä sekaan.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä ammatin puolesta ihan toisen näköisiä tietoja maansiirtoalasta. Kaikki ketkä ovat vaihtaneet täytön typpeen, ovat saaneet suuria säästöjä sen käytöstä. Vielä vuosi sitten kalleimmat maansiirtorenkaat maksoivat melkein 1 000 000dollaria kipale, että voi miettiä kuinka monta typpitäyttöä kannnattaa tehdä jos meinaa säästää parissa vuodessa yhden renkaan sen kanssa ;)

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä ammatin puolesta ihan toisen näköisiä tietoja maansiirtoalasta. Kaikki ketkä ovat vaihtaneet täytön typpeen, ovat saaneet suuria säästöjä sen käytöstä. Vielä vuosi sitten kalleimmat maansiirtorenkaat maksoivat melkein 1 000 000dollaria kipale, että voi miettiä kuinka monta typpitäyttöä kannnattaa tehdä jos meinaa säästää parissa vuodessa yhden renkaan sen kanssa ;)
                              siis saiskos saman (minullekin) ymmärrettävästi? =D

                              Comment


                                #16
                                Mika selkeästi pyörii isossa liigassa eli renkaan ja kuskin välissä on metrejä enemmän :)

                                Minä puhuin tieliikenteen puolella tapahtuvasta maansiirrosta, Mika varmasti työmaa-alueiden sisäisestä. Puurot ja vellit sekaisin :)

                                Comment


                                • #17
                                  Joo, vähän raskaamman maansiirron kanssa olen tekemisissä :D

                                  Tossa nyt on monta asiaa monessa, miksi isoissa renkaissa säästöjä on tullut. Ensimmäinen on se, että tosiaan se vuotaa pois hitaammin. Toinen on, että paine pysyy tasaisempana. Kolmas vielä, renkaan paineet ovat yleensä niin rajuja, ettei normaalista paineilmaverkosta saa tarpeeksi painetta. Paineenkertoja on sitten aina jossain muualla kuin huoltopaikalla, ja kuski ei jaksa sitä etsiä. Toki edellyttää että se typpikompura tai typpipullo on sitten oikeassa paikassa myös. Hieman meidän hommissa helpottaa että tosiaan niitä typpipulloja on aina korjaamolla paljon, kun sitä tarvitaa muutenkin koneitten ylläpidossa.

                                  En tiedä mitä kontio meinaa, mutta tosiaan vuosi sitten kalleimmat maansiirtorenkaat maksoi miljoona dollaria kipale. Epäilen että hinnat on nyt tullut rajusti alaspäin kaivosteollisuuden taantuman myötä. Jotenkin on alkanut tuntumaan tuollaisten perus henkilöautojen renkaitten hinnat aika halvoilta itsestä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Minkälainen rengas maksaa miljoonan kipale?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                      Minkälainen rengas maksaa miljoonan kipale?
                                      Vissiinkiin aika kannattavaa myydä renkaita :P

                                      Comment


                                      • #20
                                        Katteet tosiaan oli kohdallaan kun renkaista oli aivan älytön pula vielä puoli vuotta sitten, kaikki isot renkaat mitä vain sai ostettua, kannatti ostaa. En muista mikä rengas oli kyseessä, aikaa on jo päälle vuosi siitä kun luin artikkelin kaivoslehdestä. Kaikki kunnon rengastehtaat painoi yötä päivää töitä, sekä rakensi uusia tehtaita. Vielä 2007 vuonna oli muistaakseni arvio että mikäli kysyntä olisi pysynyt sen hetken tasolla, niin 2013 olisi pystytytty vastaamaan normaalisti toimituksiin. No nyt on kaikki mennyt perseelleen, ja renkaita taas saa siedettävään hintaan :D Jos puhutaan tuommoisista 2-4m halkaisijan omaavista kumeista, niin käsittääkseni hinta on siinä 10-50ke/kpl. Mutta tuo rengaspula sai monet asiakkaat käymään läpi erittäin tarkasti mahdollisuudet pienentää rengaskulutusta. Kyseessä ei ollut kustannusten pienentäminen, vaan siitä että jos rengas puhkesi, et välttämättä saanut uutta.

                                        Ja tosiaan tuo miljoonan maksava rengaskoko, niin siinä oli katetta ilmeisesti myyjällä noin 90% :D Mutta maailmassa on kysynnän ja tarjonnan laki, vielä vuosi sitten tietyissä paikoissa, yhdellä isolla koneella pystyi kauhomaan miljoonan edestä malmia.

                                        No se siitä offtopikista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllähän tuohon jo typpeä uppoaa muutama litra: http://www.bridgestone.eu/upload/Album/AP_461.jpg

                                          Comment


                                          • #22
                                            Prkl...Huoltoautossani olisi täysi pullo kuivaa typpeä... ;) Jos imaisis eka tuolla alipainepumpulla kumit lommolle ja sit typpeä perään xD (No ei kai nyt sentään...)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, vähän raskaamman maansiirron kanssa olen tekemisissä :D
                                              Eikös osassa dumppereita ollut joku nestetäyte käytössä kun jonnekin päin maailmaa menivät? Muistaakseni tuolloin renkaan painokin huiteli 2 tonnissa, eli kevyesti tuplaten normaaleihin ilmakumeihin?

                                              Comment


                                              • #24
                                                F-ykkösissä ovat käyttäneet typpeä aika pitkään, mutta muistelen kuulleeni että seos olisi nykyisin jotain muuta (=vielä vähemmän lämpöön yms. reagoivaa). Olisiko ollut peräti heliumia?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Taitaa meitin dumpperien isoin 29,5R25 rengas+vanneyhdistelmän paino olla jotain tonnin paremman puolen hieman. Isoimmat lastarin rengas+vanneyhdistelmät sitten painaa reippaasti yli 2tonnia.

                                                  Meiltä nyt voi lähteä ihan mitä vaan maailmalle... Mutta ei kenenkään pitäisi myydä tai tehdä neste/vaahtotäytteisiä rengassarjoja. Aiheuttaa todella suuren lisäkuormituksen ja värinät voimansiirtoon sekä akselistojen kiinnityksiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja pasi_orava Näytä viesti
                                                    Tälläisen jutun löysin netistä. Aika mielenkiintoista, mitä muut on mieltä?

                                                    http://www.nordenrengas.fi/pages.php.../Nitrogen.html
                                                    Ja tässä on toinen "typpeä juttu": http://hakkapedia.fi/blog/fi/?p=1779

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Melkosia myyttejä tähän liittyen. Eräs uskomus oli, että typpimolekyyli on happimolkyyliä isompi, niin se kantaa paremmin kuin tavallinen ilma, ja pienempi paine riittää. Erityisesti tämä viimeinen haastateltava ei tajunnnut tuon taivaallista koko asiasta.

                                                      Typpeä siis käytetään kahdesta pääasiallisesta syystä. Typpi on inertti kaasu, joten se ei reagoi renkaiden tai vanteiden kanssa, kuten happi, joka pyrkii vimmatusti reagoimaan eli hapettamaan kaikkea mahdollista. Reagoidessaan asioiden kanssa happi joko sitoutuu kiinteään aineeseen, esim rautaoksidiin, tai muodostaa reagoidessaan muita kaasuja, kuten hiilidioksidia tai vesihöyryä, ja kaikki nämä muutokset vaikuttavat rengaspaineisiin.

                                                      Toinen syy on, että typpi on kuivaa, jolloin lämmetessään renkaan sisällä höyrystyvä vesi aiheuttaa voimakasta paineen nousua, ku vesi höyrystyessään laajenee. Huoneenlämmössä ja paineessa litra vettä muodostaa 1700 litraa höyryä. Sen takia sauna ovia aukeaa, jos kiukaalle heittää ämpärillisen vettä.

                                                      PV=nRT koskee kaikkia kaasuja, eli typpi sinänsä laajenee lämmetessään siinä kuin kaikki muutkin kaasut.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X