Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Räväkämpi sähköauto tulossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
    Esimerkkinä tuo em. RUFfin sähköpossu:
    teho: 152kW/204hv
    vääntö: 480lbsft/650Nm (max. vääntö tarjolla heti 0-kierroksista lähtien)
    paino: 1910kg (seuraavan kehitysversion luvataan olevan 300kg kevyempi)
    0-100km/h: 7s
    huippunopeus: 225km/h
    akuston latausaika: 10h
    RUF:in sähköpossun arvot ovat kuin 911:n speksit joskus 60-luvulla. Mitä nyt painoa on kertynyt noin puolet lisää, tankkaaminen kestää 200 kertaa pidempään, ja tankillisella pääsee puolet 60-luvun possun toimintasäteestä.

    Eli vielä on työtä noissa sähköautoissa.

    Jos multa kysytään, niin peli on kyllä paremminkin edelleen 0-6, sähköauto ensin mainittuna.

    Comment


      #32
      Tuolta löysin painoja osille: http://www.sjmautotechnik.com/troubl...rm.html#weight
      Sen 300-350 kg noista "ylimääräisistä" saa näköjään läjään. Eipä sillä vielä ihmeitä tehdä...

      Mr. Peltopuro on kyllä siinä aivan oikeassa, että ei näistä mitään raketteja tule tai käytettävyys on selvästi huonompaa kuin nykyisissä autoissa. Siltikin sähköauto kiehtoo omalla tavallaan :-)

      Comment


      • #33
        Saa nyt nähdä kun Järvinen & kump saa sen eCorollan tulille ja testiin. Sikälihän normaalin auton konvertointi on yrityksen kannalta fiksua kun korin kolariturvallisuutta ym ei tarvitse testata uudelleen. Kai. Vaikka muuttuuhan siinä silti suhteellisen monet asiat, onko akut kolarissa miten turvalliset jne.

        Noille akuille lupaillaan 80% suorituskykyä pakkasessa. Tässäkin suhteessa eCorolla Suomen olosuhteissa tulee olemaan mielenkiintoinen. 25 astetta pakkasta, lämmittimet, retelot ym päällä ja miten pitkälle se sitten menee. Normaalista lyijyakusta jos ottaa tuon 20% pakkassanktiota niin onhan se jo starttaillessa aika kesy peli.

        Noita muitakin mielenkiintoisia konversioitahan on. Suomessakin tehneet noita maakaasumuutoksia normaalille bensakoneelle. Edukasta ajoa ja päästöt ihan eri pienet verrattuna bensaan. On tietenkin yhteensopiva biokaasun kanssa (joka on sitten jo uusiutuvaa varaa) ja jos bensapuoli säästetään voi kaasutella kaasun loputtua bensalla. Oliko BMW tehnyt sen muutaman vekottimen myös vetykonversiolla eli sekä vety että bensiini käy polttoaineeksi eikä eroa edes huomaa.

        Siis jos ajatellaan nykyisen autokaluston elinikää ja varsinkin jatkossa sitten klassikoiden kohtaloa. Vetytalouden kautta olisi nekin pidettävissä elossa.

        Comment


          #34
          Jos multa kysytään, niin peli on kyllä paremminkin edelleen 0-6, sähköauto ensin mainittuna.
          Eipäs nyt vääristellä, kysehän oli sähkö- vs polttomoottori, ei sähkö- vs polttomoottoriauto vertailusta.

          Mitä parempaa bensamoottorissa on sähkömoottoriin verrattuna, jos toimintasädettä ei huomioida?

          Comment


          • #35
            Ilkka,

            Soundit mikä on teknisesti tietysti sinänsä täysi epäolennaisuus mutta siitä sen hienous varmasti muodostuukin. Sähkömoottori on teknisesti "liian täydellinen". Tylsä. Vähän mallia:

            http://www.youtube.com/watch?v=-GC7f0OznZQ

            Ei tarvitse edes ajaa jolloin esimerkiksi toimintasäde on täysin irrelevantti. :D

            Comment


              #36
              Äänen tuottamiseen polttomoottori onkin varsin etevä, mutta melkoisen kallis laite siihen käyttötarkoitukseen.

              Tosin kannattaa myös muistaa, että esim. sähkömoottori ei sovellu korvaamaan kaikkia dinoöljyä polttavia laitteita. Lentokoneet nyt lähinnä tulevat mieleen ja muitakin on.

              Mitä moottorin ääneen tulee, niin ihminen on tottuvainen eläin. Jos sähkömoottorit joskus ovat vallitseva voimanlähde autoissa, niin luulen ihmisten silloin kauhistelevan muinaista aikaa, jolloin autojen moottorit melusivat kovasti ja niistä lähti pahalta haisevia pakokaasuja.

              Comment


              • #37
                Onhan se kallis mutta onneksi tuon äänen lisäksi sillä tekee muutakin. :)

                Lentokoneisiin on ainakin Brasiliassa jo sovellettu alkoholipohjaisia polttoaineita eli mahdollisuuksia senkin vihreyteen on. Tai no, miten vihreää se sitten lie kun pistetään sademetsä lakoon ja tehdään siitä polttoainetta lentokoneeseen.

                Eihän tuo ääniasia ole kuin siihen tottuneiden ongelma. Sähköautojen / polttokennoautojen aikaan syntyneet todennäköisesti tulevat noin ajattelemaan kun V8 mylvintä ja bensiininkatku on vanhemmalle väelle vain Äijää.

                Se Jay Lenon haastattelu kannattaa siitä Tesla Top Gear jaksosta katsoa. Jay vertasi tilannetta hevoseen. Alunperinhän hevonen, ennen autoa ja koneita, oli raaka työjuhta. Kun ei enää jaksanut vetää eikun kylmästi kylmäksi ja uutta tulille. Sen jälkeen kun moottorit ottivat tuon taakan raa'an suorittamisen alueella hevosten määrä tietenkin väheni mutta samalla hevosten kanssa pelaamisesta tuli erilaista. Eläimistä pidetään huoli ja lajeissa perehdytään eläimen jalouteen ym seikkoihin. Tuskin kukaan ehdottaa pistää mönkijää hevoslaukkakilpailuun. Tästä Jay taas jatkoi että mahdollisesti perinteiselle polttomoottorille käy näin. Polttokennoautot valtaavat alan ja korvaavat perinteiset Corollat jolloin sekä polttoainetta (biopolttoainetta) jää poltettavaksi mäntämoottorien jylyssä fiilispohjaisessa urheilu- ja harrastustoiminnassa. Minun ajatuksiini tuo ajatusjuoksu kuulosti varsin loogiselle.

                Eikä kysymys millään sähköajoneuvon evoluutioasteella ole suorituskyvystä. Fiiliksestähän autourheilussa pitäisi olla kysymys. Ja miksei autoilussakin. Eikä tylsästä suorittamisesta, paikasta A paikkaan B. Eihän hevonenkaan pärjää kilparadalla millekään mutta ei niitä aleta edes vertaamaan. Onhan eläimellä ratsastaminen maastossa ihan eri asia kuin pukata siellä mönkijää.

                Kuinka moni menee Jyväskylään katsomaan suurajoja sillä asenteella että seuraa sekuntikellon kanssa kylmän laskelmoivasti miten lujaa vermeet kulkee? Ja kuinka moni menee sinne katsomaan kun sora lentää ja kuuntelemaan kun motit laulaa. No lauloi ainakin. Nykyiset vermeet on niin tylsännäköisiä kapistuksia, ikävä B-ryhmän monstereita. Ei ne nykyisiin verrattuna kelloa vastaan nopeita olleet mutta ne kuulostivat ja näyttivät nopeille.

                Sama vaikka lätkään. Laskelmoiva ja tehokas 1-0 tai 2-0 peli on aivan järjettömän tylsää katsottavaa. Taktiset hienoudet pois, paljon henkilökohtaista taitoa ja halua näyttää sitä, vähän pientä sikaa, kunnon taklauksia, ehkä joku tappelu, jäähyjä, ylivoimaa, alivoimaa, uhrautumista, kunnon taistelu, maaleja. Avot, ihan eri mittaluokan spektaakkeli. Viihteestähän on kuitenkin kysymys.

                Pahoittelen avautumista. Kaikkia asioita ei vain kannattaisi lähteä kylmästi järkeistämään. Kuulin jo että sähköauto-dragster kisat on nykyään varsin perheystävällisiä piknikkejä. Minun mielestäni siinä on vain ajatus hukkunut jos sinne naiset ja lapset otetaan mukaan ja hienostellaan kun pitäisi pitää sormet korvilla ja haistella nitroja. Sama niiden lätkämatsien kanssa. Tai sitten sitä on vain tulossa vanhaksi ...

                Comment


                  #38
                  Sori Ilkka, ei ollut tarkoitus vääristellä, olisi pitänyt lukea tarkemmin se mainintasi.

                  Soundien lisäksi polttomoottori lienee parempi ainakin polttoaineensa energiatiheydessä, sitähän tuossa kai on jo käsitelty. Öljyjalosteet eivät toki ole ongelmattomia ympäristön kannalta, mutta ei ole sähköntuotanto tai akutkaan.

                  Jos sähkömoottori olisi parempi ratkaisu liikkuvassa kalustossa, se olisi varmaan jo vallitseva ratkaisu, edes premium-luokassa. Ei ole. Polttomoottorin kuolemaa on povattu jo varmaan sata vuotta, ja eiköhän sitä saada vieläkin povata sellaiset 50 vuotta. En jaksa aiheesta kuitenkaan alkaa inttämään.

                  Comment


                    #39
                    Mitä moottorin ääneen tulee, niin ihminen on tottuvainen eläin. Jos sähkömoottorit joskus ovat vallitseva voimanlähde autoissa, niin luulen ihmisten silloin kauhistelevan muinaista aikaa, jolloin autojen moottorit melusivat kovasti ja niistä lähti pahalta haisevia pakokaasuja.
                    Jotkut keinotekoiset pörinät puutetta korvaamaan on aika turhia. Moni kuitenkin kuuntelee musiikkia paikasta toiseen ajellessaan. Ei siihen kaipaa ylimääräisiä ääniä häiritsemään. Ja maantienopeuksissa renkaista ja ilmavirrasta tulevat äänet on ennallaan, niin ei enää edes huomaa moottoriäänen laimeutta.

                    Bensatankki ym. 20kg (tämä karkea arvio)
                    Tuohon saa pistää päälle vielä n. 50 kg polttoaineesta. Oletettavasti tankki on kuitenkin täysi lähtötilanteessa vaikka toki kevenee matkan edetessä.

                    Comment


                      #40
                      Se on vähä sama näitten sähköautojen kanssa kun tuulimyllyjen kanssa - ne pyörii sähköllä...

                      Otin oikeen selvää kun rupesi tuo bensa maksamaan tuossa, oli jokunen vuosi sitten postilta poistetut elkatit ongelmajätteen hintasia:

                      otetaan 1 elkatti, poistetaan akut ja laitetaan tilalle diisel agrikaatti, noh mitä tästä seuraa, kuten ei elkatinkaan kanssa ole merkitystä miten sähkötehdään, joten löpöllä tehdään tietenkin ;) Ai se olisi ollu hienoo nojata raitilla elkatin kylkeen ku katolla olisi sellanen traktorista tuttu pakoputken pään läyskytin ja kertoa kuinka sitä maailma pelastuu ku sähköllä mennään..

                      Niin siis suomessahan ei saa sähköautoa töspelistä ladata, muistakaa se.
                      (taino, diiselveron kun maksaa ni sitten saa)

                      Comment


                        #41
                        Ei tästä inttämään tarvitse ryhtyä vaikka aihe mielenkiintoinen onkin.

                        Ainoa asia mikä on varmaa tässäkin aiheessa on dinoöljyn loppuminen ennemmin tai myöhemmin. Uusiutumaton on uusiutumatonta. Kun se loppuu, sen pumppaaminen muuttuu liian kalliiksi tai kielletään lainsäädännöllisin keinoin ympäristöasioihin vedoten tulee vääjäämättä korvaavia moottoreita autoihin ja muihin kulkupeleihin. Aika näyttää tapahtuuko se meidän vai tulevien sukupolvien aikana.

                        Eri laitteiden ja niiden "päästöjen" ympäristöystävällisyys onkin sitten ihan toinen keskustelunaihe. On vain naivia kuvitella sähkö- tms poimuvoimalla liikkuvan auton olevan täysin vihreä ratkaisu.

                        Comment


                        • #42
                          Mites verokarhu kavereineen suhtautuisi elkatiin jossa aggrekaatti jauhaisi polttoöljystä sähköä peräkontissa? Tuleeko samanlainen rankaisusakkomaksu kun dieselauton tankissakin olevasta polttoöljystä vai laskettaisiinko tässä tapauksessa aggrekaatti autoon kuulumattomaksi erilliseksi laitteeksi, joten siitä ei rankaistaisi mitenkään?

                          Comment


                            #43
                            Minusta se tuossa ylhäällä lukee aiha selkeesti, ei ole verottaja vielä rajoittanut millä se sähköauton sähkö tehdään.

                            Comment


                            • #44
                              No juu, lukeehan sen siinä kun tarkemmin lukee.
                              Hassua tämä verotuspolitiikka. Auton kyydissä olevalla voimalalla saat tehdä sähköä ilman rangaistusmaksuja. Mutta jos tolpasta sen sähkön otat, niin sitten rankaistaan.

                              Comment


                                #45
                                Minä veikkaan suht pitkää ylimenokautta, jolloin liikenteessä on sekaisin bensa-, diesel-, etanoli-, hybridi- ja sähköautoja. Auton käyttötarkoituksesta riippuen. Torikassit tolppasähköllä, ns. perheautot ja isommat sitten polttomoottoria kyydissä, sähkömosilla tai ilman. Kaupunkikeskustoihin tullee alueita, missä ei saa polttomoottorin voimalla liikkua - on kai tuota jo nytkin pyritty rajoittamaan monin paikoin.

                                Esimerkiksi Roomassa on ydinkeskustan alueella liikennöinyt sähköbusseja 1996 lähtien, ja pyrkivät lisäämään määrää. Siinä kai oli lähtökohtana ilmanlaadun parantaminen. Sen verran pieniä kiuluja, että mahtuvatkin paremmin niille pikkukaduille...

                                Sähkömoottori joka pyörälle lienee paras mahdollinen ratkaisu, antaa hyvät lähtökohdat aktiiviseen ajonhallintaan - ihan eri tavalla kuin nykyiset mekaanisen ja sähköisen systeemin yhdistelmät. Jarruja ei nyt ihan kokonaan voi sentään dumpata, mutta kiilajarru on paljon kevyempi ratkaisu (niin painoltaan kuin käyttövoiman tarpeeltaankin) kuin nykyinen hydraulisysteemi. Sitäkin tarvittaisiin vain vähän: tiukemmissa jarrutuksissa ja pysähtymisessä/seisontajarruna. Moottoreina tietysti ns. ulkopyörijät, eli roottorissa kestomagneetit ja staattorissa käämitys: ei kuluvia harjoja ja liukurenkaita (rc-harrastajille, kuten allekirjoittanut, tuttua tavaraa).

                                Siitä äänen vähyydestä tuli mieleen toinen tapaus... Jonkin Airbusin uudemman mallin moottoriäänet ovat "liian hiljaiset": henkilökunta moittii, että lepotilaan kuuluu liian hyvin äänet matkustamon puolelta. Nyt suunnittelevat sinne lepotilaan äänigeneraattoria, joka tuottaisi moottorimaista huminaa... :)
                                Viimeksi muokannut taski; 2.2.2009, 08:01.

                                Comment


                                • #46
                                  Hassua tämä verotuspolitiikka. Auton kyydissä olevalla voimalalla saat tehdä sähköä ilman rangaistusmaksuja.
                                  Ilman ylimääräisiä rangaistusmaksuja kuten polttoainemaksuja selviää, mutta Ajoneuveroverolaki sanoo seuraavasti:

                                  Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa."

                                  Lähinnä metaanista polttoainetta käyttävät ajoneuvot ovat vapautettu käyttövoimaverosta - Ja polttoainemaksusta. Jos generaattori olisi dieselmoottorilla varustettu, verottaja voisi hyvinkin määrätä Polttoainemaksunkin löpöllä tuotetulla sähköllä huristelusta. Laki polttoainemaksusta:

                                  "Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella."

                                  Jos lakitekstiä luetaan kuin piru raamattua, polttoainemaksun määräämiselle riittää että ajoneuvo on varustettu dieselmoottorilla, bensamoottorilla ajoneuvon pitäisi olla bensiinin käyttöiseksi tarkoitettu.

                                  Comment


                                    #47
                                    Tuolla jossain toisessa topiikissa minuakin tästä harhaluullosta valistettiin, nämä maakaasuautot on bifuel josta yksi aine on bensa - jolloin diiselveroa ei mene.
                                    Toki siitä elkatista diiselvero menee kun sähköä siihen ulkoisesti työnnetään - sama tilanne kuin töspelistä ladattaessa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Mitenköhän verottaja meinaa valvoa sitä miten sähköauto "tankataan" vai meneekö dieselvero automaattisesti sähköautoista. Siis autosta joka ei ole hybridi vaan kulkee 100% sähköllä?

                                      Comment


                                        #49
                                        no jokin muu ku bensa = aina diiselvero, eiks ne ny oo aika selkee.

                                        Comment


                                          #50
                                          no jokin muu ku bensa = aina diiselvero, eiks ne ny oo aika selkee.
                                          Onhan tuo selkeä, aikaisemmin oli vaan puhetta töpselistä ladattavista ja siitäpä tulikin mieleen, josko esim. polttokennolla käyvä sähköauto olisi verosta vapaa. Näin siis ilmeisesti ei ole paitsi, jos polttokenno kävisi bensalla :)

                                          Comment


                                            #51
                                            no mulle kun tämä selvisi niin 10sek kesti ni olin asiantuntevan kimpussa, että saaks mä diiselistäni veron pois jos laittaa bensaagrekaatin tai jonku muun bensamoottorin keventämään diiselin matkaa ;) Uudenpaan ei käy kun tyyppihyväksyntä häviää, mutta johonkin vanhaan raatoon moista kikkailua voisi vallan käyttää. Mitään tekemistä järjellä ei asian kanssa ole, mutta ei verottajankaan järki kovin kovaa ravaa.

                                            Comment


                                              #52
                                              No nythän tuo verotusasia on tapetilla, saa nähdä mihin tuulet kääntyy vuoteen 2011 mennessä. Tuo sähköautojen verotus lienee "perintöä" vanhasta viranomaiskäytännöstä, jossa rankaistiin (taloudellisesti) heti jos joku keksi jonkin porsaanreiän päästä halvemmilla polttoainekustannuksilla...

                                              Comment


                                              • #53
                                                Villejä arvauksia miten käy dieselin verotukselle?

                                                Nythän saatiin porkkanaa CO2 perustaisella verotuksella mutta todennäköisesti litrahintainen vero tulee tai ainakin pitäisi tulla bensaa kalliimmaksi suuremman litrakohtaisen CO2 päästön ja hiukkaspäästöjen vuoksi.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Villejä arvauksia miten käy dieselin verotukselle?
                                                  Valtio pitää härkäpäisesti kiinni vanhasta mallista hamaan tulevaisuuteen asti.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Mites nuo akut, kun ne aikanaan vanhenee. Miten ne lopulta hävitetään, vai tuleeko niistä ongelma jätettä?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Litium-akut menee samalla tavalla kuin nykyiset kännykän- ja läppärinakutkin, akkuromuna kierrätykseen. Nivalassa on Akkuser joka pystyy hoitamaan kierrätyksen nykysäädösten mukaan.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ei niin ärhäkkä sähköauto...

                                                        Corollia tuunataan sähköautoiksi

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Tuossapa pätevä työmatkalaisen liikuttamisväline kesäkäyttöön, nyt olisi talvi aikaa rakennella vastaavaa: http://www.tekniikkatalous.fi/metall...icle329327.ece
                                                          Saa kyllä piirtää rastin seinään että on noin "helpolla" saatu muutoskatsastetuksi.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Seuraavat tuuning puuhat tulevat sitten sähköautojen "chipseihin" !

                                                            Akkuahan voi purkaa monitasoisella kuormalla. Eli hetken hurmaa 30min ajolla urku auki vai 5h Kuopioon.... Ja "lastulla" on sport-asento, jossa annetaan wirtaa hieman enemmän koneelle....

                                                            http://www.autoarabia.org/articles/2...m%20BRABUS:%20...

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kun sähkö kallistuu riittävästi, ei kun kaikille tuulimylly kotiin ja jonnekin pihanurkkaan häkäpönttövetoinen generaattori hyrräämään. Saataisiin samalla vaihdettua hiilidioksidin lähde fossiilisista uusiutuviin. Noihin lataustehoihin pääsyssä taitaa olla kyllä kotikonstein tekemistä. Ja kyllä siihenkin touhuun joku vero taas keksittäisiin.
                                                              Kyllä huomasi USA:ssa lomaillessa että sähkö on kallista ja jään teko halpaa. Hotellihuoneissa ei ollu jääkaappeja, mutta käytävällä olevasta koneesta sai muovikassillisen jäitä jolla jäähdyttää Budweiserit kylmäksi :-)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X