Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tuntihinnoittelu
Collapse
X
-
Tuosta puuttuu nykyään varsin tarpeellinen:
"Asiakas olettaa, kuten pitäisikin, että yritys kykenee tarjoamaansa ja laskuttamaansa ammatimaiseen työnjälkeen ja siten ei vahdi vierestä miten työ etenee. Asiakas ei tee työtä, kuten oletettavaa, koska maksaa siitä, että joku muu sen tekee. Ammattitaitoa ei kuitenkaan ole ja asiakas joutuu jälkeenpäin reklamoimaan ja lopulta tekemään työn itse. Tuntihinta -100e."
Pitää oikeasti nykyään itse seista aina vieressä ja sanoa, että nyt vaihdat tuon osan näin ja näin ja sitten tarkistat tuon näin ja noin, jotta työ tulee tehtyä oikein. Ja siitä ilosta pitää vielä maksaa "työn suorittajille".
Comment
-
On se ihmeellistä, ettei edes merkkihuolto tunnu saavan autoa kuntoon vaan aina saa juosta huomauttamassa ja teettämässä uudelleen. Ei edes vinkuvia apulaitehihnoja tunnuta saavan hiljaisiksi..
Comment
-
Kollegan rouvalla oli työsuhdeautona kanssa joku Range Rover, josta uusittiin kansi/kannet. Tiesivät silloin huollosta kertoa, ettei ole mitenkään tavatonta, eli ihan tyyppivika. Oisko kiinni siitä, kenen omistuksessa auto on..?
Ihmisiähän ne siellä merkkikorjaamoillakin on, mutta niillä pitäisi olla aika hyvät hyvät ohjeet ja dokumentit siitä, miten mikäkin tehdään, jos ei lonkalta osaa tai muista kaikkea. Välillä tuntuu, että homma on tosiaan kiinni ihan viitseliäisyydestä ja asenteesta.
Comment
-
Joo nykyään merkkiliikkeissä tuppaa olemaan näitä nuoria "osanvaihtajia" vain töissä, eikä ammattitaitoista mekaanikkoa. Jos ei osan vaihdolla homma parane, niin menee sormi suuhun.
Viimeksi kun jouduin pikahuollossa käymään (ettei auto jäänyt tielle), niin osa saatiin vaihdettua (mutta sitäkään ei tiedetty aluksi miten homma tehdään, vaan hapuilua oli) mutta ei saatu sitä pitämään nestettä. Pitkän yrityksen jälkeen sanoin, että vien lähelle tuttuun nyrkkipajaan auton (siellä ei ollut aikaa heti tehdä, joten käännyin pikahuollon puoleen).
Pojilla pajassa meni lopulta sitten 10 min osan irrotukseen/uudelleen tiivisti asennukseen, kun homman ehtivät tehdä. Merkkiliikkeessä olin aamupäivän odottamassa ja katsomassa asennusta.
Osa oli bensansuodatin ja vuotava kohta banjoliitos.
Comment
-
tosin kannattaa muistaa että tskin kukaan juuri alalle tullut osaa hommia täysin, ts. kukaan ei ole guru syntyessään. pitäisi kyllä olla joitain ammattilaisiakin samaan aikaa talossa, menee rahastuksen piikkiin jos arvotaan helppoa hommaa puoli päivää ja laskutetaan siitä. onhan tietysti hyvä tämä tuntiarviolaskutus.....
Comment
-
"Suosittelen" uraa asentajaksi monimerkkikorjaamoon ja huonoilla työkaluilla. Joka tapauksessa; itkijöitä riittää vaikka osaisi tehdä työn miten hyvin tahansa.
Tosiaankaan ei merkkikorjaamoilla(kaan) työt onnistu, vaikka luulisi,että muutaman vuoden hommia tehnyt ja kursseja käynyt asentaja jo tunnollinen ja osaava alkais ollakin. Missä vika?
Kaikki vedetty liian kireälle ja otetaan "junnuja" kylmiltään töihin. Sama pätee myös "ei merkkiliikkeissä".
Comment
-
Tässä juuri kaveri itki, kun uudehkon kaivinkoneen venyneessä merkkihuollossa useamman ropaamisyrityskerran jälkeen työnjohtaja ilmoitti, että tänään on paikalle kutsuttu yhtiön taitavin korjaaja. Vastassa oli ollut hikisesti +18v kaveri, joka ei ollut osannut yhtään mitään. Ei ollut apuja.
Kaveri oli todennut työnjohtajalle, ettei tarvitse enää tuoda etevintä mekaanikkoa sitä ongelmaa ratkomaan.
Työnjohdostahan se pitkälti johtuu, millaista väkeä kouluttavat ja pitävät ja millaisella asenteella. Nykyään ei merkkihuolloissa tunnu olevan ainoastaan kuin koulun penkiltä juuri irronneita mekaanikkoja, joiden tietotaito on kaikki painettu siihen merkin viralliseen troubleshoottiin.
Ja ongelmahan ei siis ole se, että otetaan uusia nuoria työntekijöitä vaan se, että he ovat siellä ainoita työntekijöitä.
Comment
-
Jos työnjohto on tarpeeksi pätevää, ei sen osanvaihtajan tarvitse mikään poppamies ollakkaan.
Työnjohdon aika taitaa mennä nykyisin kyllä ihan muualla, kuin pajan puolella. Ehtivätkö edes kurkata itse kulkinetta.
Tuo Jasson mainitsema ongelma noista ainoista työntekijöistä on kyllä ihan täyttä asiaa. Herää vain kysymys, missä on ne kaverit jotka osaisi hommat tehdä? Kyllä esm. noita Cee-nelosia on roplattu jo 15 vuotta ja tekniikka niissä suurelta osin on vielä vanhempaa (Cee-neljä=päivitetty lötkö).
Comment
-
Homma korostuu vielä enemmän, kun päättää viedä tällaisia 80-luvun Audeja merkkihuoltoon: Kaikki tietotaito, mikä on aikoinaan opittu tekemällä, on vanhoilla jermuilla, jotka nykyään ovat tiskin takana poissa mekaniikon hommista. Pari kertaa olen erehtynyt viemään autoni merkkihuoltoon, jossa sitten maksoin en mistään.
Comment
-
Jeps tuo ikärakenne on juuri ongelman ydin. Kerran kokemusta ei tietenkään heti ole, olisi syytä olla kokemusta apuna vanhemman mekaanikon toimesta. Nyt vaan on hallit täynnä nuoria jamppoja. Varmaan toki halvempia työtekijöitä kanssa :)
Mutta varmaan kokenut mekaanikko on vaikea löytää töihin, että ongelma se varmaan on kanssa.
Comment
-
Niin, eihän keneltäkään luonnollisesti odoteta, että osaa hommansa heti. Työnantajan homma on opettaa se palkkaamansa kaveri tekemään se homma hyvin. Vaadittavat koulutukset tietysti oma juttunsa.
Mutta kun ei siellä ole ketään opettamassa. Kukaan ei edes yritä opettaa tai oppia. Avaavat vain ELSAn ja tulostavat virallisen vikahakupsoreduurin. Jos sen mukaan ei onnistu, eivät osaa yhtään mitään.
Comment
Comment