Tervetuloa Lahteen:
http://www.ess.fi/Mielipide/paakirjo...ie-on-vaaratie
Uutinen aiheesta... jos tuossa "ei huomaa suojatietä" niin varmaan olisi parempi pysyä pois auton ratista.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/20...n-threeTeasers
http://www.ess.fi/Mielipide/paakirjo...ie-on-vaaratie
Suojatie on vaaratie
PÄÄKIRJOITUKSET 02:00. Päivitetty 02:01
Jälleen keskiviikkona Lahdessa ihminen jäi auton alle suojatiellä, kun viereisellä kaistalla liikennesääntöjen mukaisesti pysähtyneen auton ohi ajava auto ei pysähtynyt ja törmäsi jalankulkijaan.
Ongelmaan on kiinnitetty useaan otteeseen huomiota, mutta ongelma ei näytä poistuvan. Erityisen suuri riski on Vesijärvenkadulla, jossa vihreä aalto molempiin suuntiin saa autoilijan katsomaan vain seuraavia liikennevaloja. Sekä pohjoisen että etelän suuntaan on kuitenkin useampia suojateitä, joissa ei ole valo-ohjausta. Tämän seurauksena suojateiden käyttäjillä on oikeus ylittää ajorata myös silloin, kun vihreä aalto antaa autoille ajo-oikeuden.
Liikennesäännöissä todetaan yksiselitteisesti, että auton on pysähdyttävä, kun suojatietä ylitetään. Lahtelaisessa liikennekulttuurissa lain noudattaminen synnyttää kuitenkin riskin siitä, että viereisellä kaistalla auto ei säädösten mukaisesti pysähdykään, vaan ohittaa pysähtyneen auton ilman jarrutusta.
Monet lahtelaiset autoilijat ovat päätyneet siihen, että on turvallisempaa olla pysähtymättä suojatien eteen, siis rikkoa lakia, kuin olla lainkuuliainen ja päästää suojatietä käyttävät jalankulkijat ajoradan yli sillä riskillä, että vierestä ajava auto ajaa heidän päälleen.
Ongelman voisi poistaa niin, että tällaisilla väylillä kaikki suojatiet olisivat valo-ohjattuja. Ns. vihreä aalto ja valo-ohjaamaton suojatie ovat hankala yhdistelmä. Nyt onnettomuus sattui kirkkaassa päivänvalossa, mutta riski kasvaa, kun on pimeää ja märkää. Joskus ajorataa ylittävän jalankulkijan näkeminen on äärimmäisen vaikeaa.
Syyllisyys tässä asiassa on selvä. Se on pysähtyneen auton ohittavan auton kuljettaja. Siitä huolimatta tulisi miettiä, kuinka tehokkaimmin voitaisiin estää näiden vaaratilanteiden syntyminen.
Tulisiko tunnustaa, että riski on ilmeinen. Se voitaisiin poistaa rakentamalla kaikille suojateille valo-ohjaus.
ESS
PÄÄKIRJOITUKSET 02:00. Päivitetty 02:01
Jälleen keskiviikkona Lahdessa ihminen jäi auton alle suojatiellä, kun viereisellä kaistalla liikennesääntöjen mukaisesti pysähtyneen auton ohi ajava auto ei pysähtynyt ja törmäsi jalankulkijaan.
Ongelmaan on kiinnitetty useaan otteeseen huomiota, mutta ongelma ei näytä poistuvan. Erityisen suuri riski on Vesijärvenkadulla, jossa vihreä aalto molempiin suuntiin saa autoilijan katsomaan vain seuraavia liikennevaloja. Sekä pohjoisen että etelän suuntaan on kuitenkin useampia suojateitä, joissa ei ole valo-ohjausta. Tämän seurauksena suojateiden käyttäjillä on oikeus ylittää ajorata myös silloin, kun vihreä aalto antaa autoille ajo-oikeuden.
Liikennesäännöissä todetaan yksiselitteisesti, että auton on pysähdyttävä, kun suojatietä ylitetään. Lahtelaisessa liikennekulttuurissa lain noudattaminen synnyttää kuitenkin riskin siitä, että viereisellä kaistalla auto ei säädösten mukaisesti pysähdykään, vaan ohittaa pysähtyneen auton ilman jarrutusta.
Monet lahtelaiset autoilijat ovat päätyneet siihen, että on turvallisempaa olla pysähtymättä suojatien eteen, siis rikkoa lakia, kuin olla lainkuuliainen ja päästää suojatietä käyttävät jalankulkijat ajoradan yli sillä riskillä, että vierestä ajava auto ajaa heidän päälleen.
Ongelman voisi poistaa niin, että tällaisilla väylillä kaikki suojatiet olisivat valo-ohjattuja. Ns. vihreä aalto ja valo-ohjaamaton suojatie ovat hankala yhdistelmä. Nyt onnettomuus sattui kirkkaassa päivänvalossa, mutta riski kasvaa, kun on pimeää ja märkää. Joskus ajorataa ylittävän jalankulkijan näkeminen on äärimmäisen vaikeaa.
Syyllisyys tässä asiassa on selvä. Se on pysähtyneen auton ohittavan auton kuljettaja. Siitä huolimatta tulisi miettiä, kuinka tehokkaimmin voitaisiin estää näiden vaaratilanteiden syntyminen.
Tulisiko tunnustaa, että riski on ilmeinen. Se voitaisiin poistaa rakentamalla kaikille suojateille valo-ohjaus.
ESS
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/20...n-threeTeasers
Comment