Sama se on minkälaista ajoneuvoa ne kädet ja jalat käskevät. Ei ne ajatukset ajaa tietyllä tapaa siitä ajoneuvosta tule, vaan ihan samallalailla sieltä kuljettajan korvien välistä oli alla potkulauta tai öljytankkeri.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kerättyä muuta...
Collapse
X
-
Sitä voi tietytti miettiä, onko alta 18v jannulla valmiuksia hallita mitään moottoroitua ajoneuvoa, jolla voi tarvittaessa aiheuttaa vahinkoa itselle ja muille.
Comment
-
Ajat muuttuvat. Nykyään yhä useammalla mopoikäisellä myös mopo on. Kaikilla 15-18 -vuotiailla tosin ei ole korttia eikä moottoriajoneuvoa kuljetettavaksi, mutta 18 vuotta täyttäneillä aika monella on kuitenkin kortti ja alla monesti ajopeli, joka kulkee vielä kovempaa kuin mopo tai mopoauto. Kalustosta tulee aina vain kovakulkuisempaa, mutta tuskin ajotaidot ovat vuosikymmenien varrella kehittyneet.
Kun alla on ns. kova rassi, tulee joskus hieman kokeiltua.
Comment
-
Itse vähän vieroksun asennetta, jossa haitallisia tekoja pyritään ensisijaisesti estämään vasta tekovaiheen yrityksen vaikeuttamisella. Tarkoittaa siis sitä, että mikäli vain mahdollisuus tekoon löytyy, se toteutetaan heti. Koska kontrolli pettää kuitenkin aina, olisi mielekkäämpää pyrkiä vaikuttamaan siten, ettei jotain tekoa edes haluttaisi yrittää tehdä. Älä tee näin koska näin ei saa tehdä ei toimi heti, kun valvovan silmä vähänkin välttää.
Mopoissa tuo lähtökohta minusta on johtanut siihen, että niillä aina ajetaan kaasu pohjassa, koska opetetaan asenteeseen, että rajoituksien vuoksi niillä ei voi tehdä pahaa harmia. Sitten jos se mopo sattuukin kulkemaan enemmän, ajetaan yhä kaasu pohjassa.
Comment
-
Omilta nuoruusvuosilta muistan, että polkupyörällä päästeltiin -lähes aina täysiä. Sattuneet vahingot eivät olleet vakavia, koska vauhtiakaan ei ollut. Mopoon ei ollut rahkeita ja kun sitten kortti saatiin, autolla piti monet kerrat ajaa nappi laudassa ja ehkä se säästi isommilta vahingoilta, että sen aikaiset autot olivat tehoiltaan ihan toista nykyautoihin verrattuna, joten riski joutua onnettomuuksiinkin oli pienempi.
BTDT, aika pitkään sitä muuten joutuu elämään, että ns. näyttämisen halu katoaa korvien välistä.
Comment
-
-
BTDT, aika pitkään sitä muuten joutuu elämään, että ns. näyttämisen halu katoaa korvien välistä.
Tämä rauhottais ehkä ennemmin:
http://www.verkkouutiset.fi/index.ph...ot-kiellettava
;)
Onneksi kasikymppi on vielä "hyväksyttyjen" listalla.. :D
Comment
-
Niin, kukaanhan ei ikinä käy ulkomailla jossa tiestö ja kulttuuri sallii suuremmat ajonopeudet. Eiköhän tuokin ole hiukan turhan vähän maailmaa nähneen ja ymmärtävän mielen aikaansaannoksia. Muutenkin aika ontuvaa verrata aseisiin mutta se jos jokin on nykyään muotia.
P.S. Olisipa mielenkiintoista nähdä se lista uusista autoista, joiden huippunopeus on korkeintaan 130km/h :)
Comment
-
Tässäkin mielestäni unohdetaan se, että ei se huippunopeus tapa vaan se äkkipysäys. Ihan sama lopputulos sillä on, että ajetaanko sitä päin vastaantulevaa 230km/h vai 130km/h, se on kaikilta henki pois kuitenkin. Järjenkäytöstä se on mielestäni kiinni, että tappaako aseet, autot, alkoholi, jne...
Comment
-
Eiköhän tuolla 130km/h huippunopeudellakin joku saa vaaratilanteita aikaan kun paahtaa sitä vaikka jossain 30km/h rajoitusalueella. Seuraavaksi vaan kaikkiin autoihin sähköinen rajoitin joka tarkistaa auton sijainnin GPS-yhteydellä ja sen perusteella säätää rajoittimen nopeusrajoituksen mukaiseksi. Johan alkaa olla liikenteessä turvallista. Ja hauskoja hetkiä kaikille kun tuo laite temppuilee miten tykkää ja iskee taajamarajoituksen päälle keskellä moottoritien jonoa.
Samalla logiikalla kaikki yli 5% vahvuiset alkoholijuomat pitäisi kieltää kokonaan, koska jokuhan saattaa saada niistä vaikka alkoholimyrkytyksen..
Comment
-
Nopeussakkojen määrä tai ylityksien suuruus eivät suoraan mitenkään korreloi yleiseen liikenneturvallisuuteen. On vähän eri asia ajaa +100km/h ylitys kesäyönä tyhjällä motarilla kuin päivällä taajamassa. Toinen on voinut olla ihan vain tyhjällä suoralla kaasun avaus ja nosto, mutta tutka sattunut juuri sille kohdalle. Toinen taas on voinut pajauttaa pujotellen suojateiden ohitse yms. Molemmat menevät tilastoihin kuitenkin samanlaisina ja toimittajat kirjoittavat molemmista samanlaisin sanankäänteinen. Minä en ainakaan kykene päivittelemään ja moralisoimaan tyhjällä motarilla kokeilua, vaikka sen saa pahalta kuulostamaankin.
Veikkaisin, että tämän vuoden ylinopeustilastot eivät ole sen kummoisempia kuin viime vuonnakaan. Se, että iltalehden kesätoimittajat kirjoittavat "uudesta pelottavasta kaahausilmiöstä" ei tarkoita yhtään mitään.
Comment
-
-
- Koska joku voi joskus piipahtaa vaikka Saksassa.
- Koska joku voi joskus käydä moottoriradalla.
- Koska autonvalmistajan intresseissä ei ole valmistaa eri välityksillä, moottoreilla, alustoilla, moottorinohjauksilla jne olevia autoja jonkun Suomen tarpeisiin.
- Koska Hitler.
Comment
-
Tämä pätee muihinkin käynnissä oleviin keskusteluihin, eka lause vaan monikossa :)
http://naurunappula.com/546355
Comment
-
Olen joskus tälläkin foorumilla todennut kiinteän nopeudenrajoittimen aivan aivottomaksi keksinnöksi. Koska Suomessa saa ajaa moottoritiellä 120 km/h, rajoitin on asetettava vähintään siihen. Niin korkeasta rajasta taas ei ole vit*nkaan iloa esimerkiksi päiväkodin edessä olevan suojatien kohdalla. Todella kovilla nopeuksilla selvinpäin suoritetut "kaahaukset" taas ovat onnettomuustilastoissa niin marginaalinen osuus, ettei koko kansakunnan autoja toinna moisen takia ryhtyä tärväämään.
Kun känniankat pyyhkivät kaseikkoon kahtasataa ilman vöitä, kyseessä ei ole enää liikenneonnettomuus ensinkään. Kaikkia koskeva kollektiivirangaistus muutaman satunnaisen idiootin takia ei ole oikein.
Comment
-
- Koska autonvalmistajan intresseissä ei ole valmistaa eri välityksillä, moottoreilla, alustoilla, moottorinohjauksilla jne olevia autoja jonkun Suomen tarpeisiin.
- Koska Hitler.
Olenko nyt kuolemantuottamuksen yrittäjä, kun olen ajanut Suomen teillä yli 130km/h?
Comment
-
Oli eilen teksti-tv:ssä pari uutista, jotka pisti silmään.
Tukes on huolestunut, kun osasta kaasugrillejä puuttuu varoitustarrat ja grillien kanssa sattuu paljon vahinkoja. Hmm. Miten sen tarran liimaaminen siihen kylkeen auttaa tilanteessa, jossa joku kädetön hölmöilee? Luultavasti vain murto-osa vahingoista johtuu tarran puutteesta.
Joku (olikohan peräti poliisi) oli huolestunut, kun tilastojen mukaan moottoripyörien kuolonkolareissa suuressa osassa kyseessä on ns. "sporttimallinen katettu pyörä" ja useimmiten kuulemma vielä viritetty. Hmm. Prätkien viritysaste on kaupassa jo sitä luokkaa, että se kädetön saa sen ajettua palasiksi itsensä kanssa. Tuntuu omituiselta, että liikenteessä olevista pyöristä suuri osa olisi viritettyjä.
Kesätoimittajat taitaa olla vauhdissa.
Comment
-
-
Comment