Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kerättyä muuta...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    http://yle.fi/uutiset/tyoministeri_l...453?origin=rss

    Kyllä taas tulee isot yleislakot jos tuollaisenaan menee hallituksen ehdotukset läpi. En lähde politikoimaan sen enempää, särähti silti aika lujasti taas oikeustajuun seuraava lainaus:
    Työtön ei enää voisi kieltäytyä kokoaikatyöstä sen vuoksi, että työttömyysturva on suurempi kuin palkka ja työn vastaanottamisesta aiheutuvat kulut.
    Ihminen opiskelee itselleen ammatin ja tienaa vaikka XXX € kuussa käteen. Ostaa palkkatason mukaiset autot ja talot ja elintaso muutenkin on linjassa tulojen kanssa mutta kuitenkin sillä tasolla että jostain tinkimällä pystyy pärjäämään vaikka jäisi yllättäen työttömäksi. Tämähän se nykymalli kai on isolla osalla työllisistä ihmisistä.

    Nyt jos esimerkin vuoksi ajatellaan henkilö joka on saanut 4000€ kuussa palkkaa ja työttömäksi jäätyään saisi siitä sen ~60% eli 2400€. Linkin ehdotuksen mukaan tämän henkilön olisi kuitenkin otettava vastaan esim. kaupan kassatyöntekijän paikka ja jos ei ole alalta kokemusta niin tietenkin taulukon mukaisella lähtöpalkalla joka tuottaa alle 1500€ bruttotulot kuussa.

    Ansiosidonnaisen merkitys kai on pelkästään turvata elintaso ja mahdollisuus asuntolainojen/vuokrien/laskujen maksamiseen jos jää työttömäksi. Ei taas oikein minun oikeustajuuni uppoa tämäkään asia.

    Comment


      Tämäkin menee taas parivuotiseen kokeiluun, jonka jälkeen työryhmässä arvioidaan kuinka pahasti päin v*ttua näillä uusilla määräyksillä mentiinkään ja tehdään taas lisää leikkauksia ja kiristyksiä työttömien ja pienituloisten tuloihin ja oikeuksiin.
      Sipilän hallituksen oli tarkoitus vähentää työttömyyttä, mutta kuinkas kävikään; läskit lihoo ja laihat laihtuu.

      Lainaus iltalehden jutusta;
      Työttömyysturvan työmatkoja koskevia säännöksiä yhdenmukaistetaan. Esimerkiksi jos työttömällä on oma auto, sitä tulisi käyttää työmatkoihin myös työssäkäyntialueen ulkopuolella.
      Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
      Viimeksi muokannut vV8m5; 18.4.2016, 12:12.

      Comment


        Käsittääkseni sitä että kolmen tunnin sääntö työmatkoihin käytetystä ajasta per päivä on koskenut tähän asti vain julkisia. Nyt se on tarkoitus ulottaa myös omalla autolla kulkeviin. Työssäkäyntialue taas on muistaakseni 80km kotiosoitteesta. Työtä on pitänyt tähän asti ottaa vastaan myös tuon työssäkäyntialueen ulkopuolelta, vaikka 150km päästä jos sinne ja takaisin on päässyt alle kolmessa tunnissa julkisilla. Vastedes myös omalla autolla. Aivan satavarmaa faktaa edellinen ei ole.

        Comment


        • Noin mulla kävi. Koko porukan ylivoimaisesti koulutetuin, vanhin, ja eniten työvuosia takana koko porukasta. Palkkataulukon alin summa napsahti.
          Työttömänä jäi käteen kuukaudessa sievoinen summa enemmän kuin nyt. Aikaisempi palkka oli suunnilleen kaksinkertainen nykyiseen verrattuna.
          Motivaatio? Onko se joku mauste?

          Comment


          • Mitähän vielä keksivät... http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/...jokortti-49557

            Comment


              MOOTTORISAHA KORTTI. Mitä vi#%ua. Pitääkö sit olla erikokoisille sahoille oma kortti? Ja olleessan olis varmaan 5 vuoden välein uusittava läpyskä. Naurattaa niin että mahaan sattuu.
              Viimeksi muokannut Killeri; 25.4.2016, 21:25. Perustelu: Viestit yhdistetty.

              Comment


                Kortti saisi olla harrastelijoilla pakollinen, eikä niille jotka sitä ammatikseen käyttävät. Sellaisia suorituksia nimittäin tulee nähtyä, että pelottaa katsoa vierestä.

                Comment


                  No onhan sitä kaikennäkösiä kortteja, ei niitä kannata niin tosissaan nimenä ottaa. t: kouluttanut tietokoneen ajokortteja muutaman sata kappaletta ~1995-2005, ja asiakkaat 99.5% onnellisia ja oppineita viikkojen kurssien jälkeen

                  Comment


                    Riippuu vähän ammatista ja mitä tekee, mulla on tällä hetkellä Tulityökortti, Työturvakortti, Tieturvakortti, Ratatyökortti, PKS katutyötkortti.

                    Joskus mietty että mitä jos toimisto työläisille laitettais vaan yksi päivä semmonen kielto että ne tarvii kanssa viis eri korttia että voi jatkaa samaa hommaa mitä on tehnyt vaikka 15v. Mutta tästä eteen päin sua ei edes päästetä työpaikalle ennen kun sulla on nämä kortit????

                    Ja kortithan pitää sitten uusia 5v. välein. Ja siinä ajassa voidaan uusia kortteja keksiä lisää. Kaikki 8h kursseja.

                    Comment


                      Ja kortithan pitää sitten uusia 5v. välein. Ja siinä ajassa voidaan uusia kortteja keksiä lisää. Kaikki 8h kursseja.
                      Ja a`130-200€/kpl sis. alv24%

                      Comment


                        Ja työnantaja maksaa duunareille sen normi päiväpalkan 8h ja yhtään laskutettavaa duunia ei ole tehty.

                        Comment


                        • Se on kuule byrokratiaa se.

                          Comment


                            Työkavereina intialaisia ni muutama kuva mitkä lähettivät, kekseliäs kansa. Vähän ku venäläiset eli kun ei kaikki oo ihan länsistandardin mukaista niin improvisoidaan.
                            Attached Files

                            Comment


                              Hiekkaväki on muuten turvallisuuden laiminlyönnissä aivan omissa sfääreissään. Eivät oikein ymmärrä mistään vaaroista mitään. Jos katkaisevat oman sormensa, niin siinähän katkovat, mutta kun meininki on sitä luokkaa, että kaikilta muiltakin läheisyydessä putoaa sormet lattialle.

                              Työkorteista iso osa ei enää muuten ole byrokratiaa, vaan ihan vain taidokkaasti markkinoitua koulutusbisnestä. Byrokraatit (viranomainen ja laki) eivät vaadi loppujen lopuksi kovinkaan monia kortteja.

                              Se, että työmaalla vaaditaan sitä sun tätä, ei todellakaan perustu enää lakiin, vaan ihan vain jonkun nerokkaaseen koulutusbisnekseen.

                              Comment


                              • Korttien päälle vielä esim voimalaitoksissa oma turvakoulutus ja vielä mahdollinen alueen turvakoulutus... Osassa 2v voimassa koulutus ja osa päättäny että joka vuosi pitää turvakoulutus käydä.

                                Comment


                                  Tulityö- työturva ym. kortit ovat vakuutusyhtiöiden vaatimia. Eivät perustu mihinkään lakiin.

                                  Comment


                                  • Noiden työturvakorttien vaatiminen johtuu hyvin pitkälti siitä, että nykyään käytännössä esimies on aina vastuussa alaistensa tekemisistä. Käytännössä siis vakavamman tapaturman sattuessa tutkitaan aina olisiko joku ylempänä organisaatiossa voinut estää toiminnallaan tapahtuneen. Työturvakortit ovat käytännössä todiste siitä, että työntekijä on saanut perehdytyksen kyseiseen "erikoistaitoja" vaativan tehtävään ja tietää miten työtehtävä pitäisi suorittaa.

                                    Eli esim. tulityötä tehtäesä on selkeät vaatimukset miten työ pitää suorittaa. Vaikka järki sanoo, että betonipunkkerissa pystyy kuumailmapuhaltimella lämmittään kutistesukkaa ilman tulipalon vaaraa, niin ilman asianmukaisia järjestelyjä sitä ei saa tehdä. Voi tuntua turhalta vouhotuksta, mutta yleisin syy tapaturmaan on laiskuus ja piittaamattomuus (etenkin osaavien ammattilaisten toimesta). Jos siellä bunkkerissa sitten kuitenkin aiheuttuu tulipalo johtuen tuosta kuumailmapuhaltimesta aletaan varmasti selvittämnnä miksi tulityötä on tehty ilman lupaa. Työturvallisuuskorttikoulutuksessa on käyty läpi, että kuumailmapuhallin (jonka lämpötilaa ei ole rajoitettu) vaatii tulityöluvat. Näinollen jos työntekijällä on työturvallisuuskortti, on hänelle myös kerottu ettei kysinen toimenpide ole luvallista. Näin vastuu siirtyy takaisiin työntekijälle, koska työntekijä on toiminut vastoin ohjeistusta. Jos taas työntekijältä puuttu työturvallisuuskorttikin, on vika perehdyttämisen puutteessa (koska ei voida osoittaa, että työntekijän olisi pitänyt tietää) ja vastuuta lähdetään selvittämään korkeammalta organisaatiosta. Pohjimmiltaan toimitusjohtaja on aina vastuussta yrityksen kaikesta käytännön toiminnasta, joten lopulta hän on vastuussa siitä että duunari vahingossa aiheutti onnettomuuden (käytännössä tutkitaan näin pitkälle vain jos sattuu henkilövahinkoja).

                                    Eli lyhyesti se turvallisuuskortti ei ole sinua itseäsi varten, vaan sinun esimiehiesi turvaksi.

                                    Comment


                                      Tuo on totta, mutta siinä on iso rahastuksen maku että erinäiset kortit pitää muutaman vuoden välein uusia ja käsittääkseni kyseessä ei edes ole mikään täydennyskoulutus pelkästään niiden viime vuosien aikana muuttuneista asioista vaan sama kuumapuhaltimen käyttö opetetaan aina uudestaan sitä joka päivä työssään käyttävälle yhtä lailla kuin sille 16-vuotiaalle juuri peruskoulusta amikseen siirtyneelle.

                                      Comment


                                      • Heh, Nääsvillen kyljessä varastettu hidastetöyssy...
                                        https://www.stara.fi/2016/05/29/yloj...hidastetoyssy/

                                        Comment


                                          Töyssyn asettaja ei ole vissiin kerrasta uskonut ettei siihen kohtaa sellaista haluta :)

                                          Comment


                                          • Hidastetöyssyjen määräyksistä en tiedä, mutta ei tuo ihan validilta näytä.

                                            Comment


                                              Eikö lain mukaan tiellä liikkuvan velvollisuuksiin kuuluu poistaa tai varoittaa muita tiellä olevasta esteestä...

                                              Comment


                                              • Selailin 7 vuotta vanhaa suomen autovarusteen kuvastoa.
                                                Edit: Jaahas kuva ois pitäny olla pystykuva ja tapatalkki ei haluu upata uutta.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  Kova on toisilla usko uuteen tekniikkaan. Käsittääkseni Norjassakin kuitenkin on vielä toistaiseksi ihan kunnon talvia.

                                                  http://yle.fi/uutiset/lehti_norja_ai...267?origin=rss

                                                  Comment


                                                    Hylättyjä (loisto)autoja Kiinassa; varastettuja tai rikoksessa mukana olleita autoja, joista osasta ainakin puuttuu paperit eikä entiset omistajat pysty todistamaan omakseen.
                                                    http://www.dailymail.co.uk/news/peop...ch-owners.html

                                                    Comment


                                                    • Voisin muutamalle autolle lahjoittaa kodin jos riesaksi alkaa tuolla olla.

                                                      Comment


                                                        On se kova. Eniten riemastuttaa toimittajan rehvastelu nimellä :)

                                                        http://m.iltalehti.fi/ralli/2016070221834304_ri.shtml

                                                        Comment


                                                          Aika hienoja autoja ihmiset uskaltaa antaa tuntemattoman ajettavaksi. Audit sopivasti aakkosjärjestyksessä heti ensimmäisenä... https://www.shareitbloxcar.fi/available-vehicles

                                                          Käyttöehdoissa kyllä mainittu että omistaja saa vapaasti päättää kenelle autonsa antaa ja milloin.
                                                          Vakuutukset tietysti korvaa kolhut, mutta on siitäkin oma vaivansa. Ja jos joku rääkkää moottoria tai voimansiirtoa, siitä aiheutuneet haitat voi tulla ilmi liian myöhään.

                                                          Comment


                                                          • Vihreä Helvetti.
                                                            http://www.jokamies.fi/vihrea-helvet...rdschleifella/

                                                            Comment


                                                              ^ Oma neitsyt vierailu sattui täysin samalle päivälle, kaverin autolla päräytettiin paikanpäälle. Yhden kierroksen istuin kyydissä ja yhden sain ajaa. On kyllä todellakin näkemisen / kokemisen arvoinen paikka! Jos omalla autolla meinaa paikanpäälle tulla, niin melkein suosittelen autolauttaa. Ruotsi / tanska / saksa pätkä melko pirun tylsä väli, paitsi autobahnilla alkoi hauskuus! :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X