On se ainakin kötöstys. Joskus ihmetyttää kuinka tuollaiseen saa leiman kun madalletusta autosta vouhotetaan ,että on lamput liian alhaalla yms. Toinen painaa iskarit tontissa ja valot sojottaa kuuhun.
Teekkareiden huikealla autokerholla rakennellaan suurinpiirtein tuon tasoisia virityksiä ja hitsaillaan mätiä korolloja.
Naulan kantaan! Saabeja tuntuu kanssa olevan liikaa :)
Eikös tämä ole vähän enemmän Tampereen vastaavan ongelma...
Lappeenrannassa sentään tunnustavat kuulemma oikeaa merkkiä ;)
Ja ettei ihan offtopiciksi menisi taas, niin kaveri tuosta mulle aikanaan kertoi kun oli kuulemma tavannut vielä enemmän lötköään rakastavan ihmisen kuin minä olen. Pitää kyllä sanoa että on komea lötkö! :)
Otaniemessä tuo tuntuu pyörivän ainakin lukukausien aikaan päivittäin. Tuo kyllä hymyn huulille kun ajaa viereen parkkiin: "Ehkä mulla joskus kiukuttelee tää ysikympin romu, mutta eipä sentään tartte klapeja laittaa 10min ennen lähtöä pönttöön eikä ole ihan NOIN ruma" :).
Ei jumakauta pojat, bongasin kyseisen härvelin rokki-mökin vierestä, ja ihmettelin että kui hemmetissä joku on mennyt pilaamaan legendaarisen satkuavantin tuommoisella härvelillä...
Mutta nytpä sitten sainkin syyn miksi se näytti niin huvittavalta :DDD
Btw, artikkelia en kovin jaksanut kyyläillä, mutta miten tuon saa katsastuksesta läpi???
Viimeksi muokannut welloo; 26.5.2008, 22:08.
Perustelu: mietityttää
Tuo onkin mielenkiintoista että miten tuollaisen saa katsastettua? Tuo ei varmasti täytä mitään turvallisuusnormeja, ja minulle nassutetaan siitäkin kun laitan paremmat jarrut autoon!
Ja vaikka autoa virittäisi, niin sekin olisi varmasti turvallisempi kuin tuollainen hökötys. Yleensä kun viritettäessä myös alusta laitetaan kuntoon.
minä ymmärtäisin tuon rakennelman ehkä jonkun pick-upin lavalla mutta että tuollaisen keksinnön saa leimaan, niin ei voi kuin ihmetellä...
minkähänlainen tulipallo tuosta syntyy jos joku täräyttää perään vaikka neljää kymppiä..?
Teekkari on kehitellyt tätä uutta häkäpönttöä jo pidempään. Siitä on tulossa kaupallinen tuote sarjatuotantoon. Esisarjaa kaupataan siten, että tarvittavat osat toimitetaan erillisinä ja ostaja kokoaa laitteen itselleen.
Huomatkaa, että häkäpönttöautosta ei tarvitse maksaa mitään "polttoaine veroja" siis se on täysin veroton energialähde autossa verrattuna bensaan ja dieseliin. Toiseksi tekijä on virittänyt systeemiään niin, että se sopii tiettyihin Audi-moottoreihin ilman, että niitä täytyy muuttaa ja se moottori
toimii edelleen myös alkuperäisellä polttoaineella. Hän sanoo, että hakeautosta ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa. (Mutta jos se käy myös bensalla tai dieselillä eiköhän sitten pidä?)
Hänen ensimmäinen versio oli asennettu auton peräkärryyn. Nyt Länsiväylä lehdessä kuvattu oli versio, joka on asennettu Audin Avantin taakse. Tekijä kertoo, että kätevintä se asennus olisi johonkin avolava-autoon. Hän on ajanut tällä autollaan 8000 km. 8 hakesäkillä ajaa 600 km. Yksi hakekuutio maksaa 6 - 15 Euroa. Hän on mukana Suomen Ekoautoilijoissa, jossa on paljon innokkaita jäseniä. Lisätietoja saa: www.puukaasu.fi
Viimeksi muokannut LareHirvonen; 27.5.2008, 11:21.
Mitä pienemmäksi tuon saa rakennettua, sen houkuttelevampi ja käyttökelpoisempi siitä tulee. Ajatuksena hyvä, mutta noin ison pöntön roudaaminen auton perässä ei sovi ihan kaikille. :)
minä ymmärtäisin tuon rakennelman ehkä jonkun pick-upin lavalla mutta että tuollaisen keksinnön saa leimaan, niin ei voi kuin ihmetellä...
minkähänlainen tulipallo tuosta syntyy jos joku täräyttää perään vaikka neljää kymppiä..?
Tai putket ottavat vähän vauhtia ja lentävät ikkunasta läpi.. Huhh.
Voi olla että käytettyyn tutkimukseen ja harrastukseen uhrattu rahamääräkin on eri luokkaa.
Mutta ei nyt haukuta heti pystyyn, jos jollakin teekkarilla riittää intoa tutkia ja kehitellä vaihtoehtoisia ratkaisuja liikkumiseen. Onneksi tulee kohta tuo innovaatioyliopisto, niin sieltä sitten joku design-henkilö tekee tuosta ulkonäöllisesti paremman projektin ja joku kylteri kaupallistaa ja markkinoi tuon. Kohta huomaatte ajelevanne itsekin kotimaisilla häkäpönttöaudeilla.
OT: "Onneksi tulee kohta tuo innovaatioyliopisto, niin sieltä sitten joku design-henkilö tekee tuosta ulkonäöllisesti paremman projektin ja joku kylteri kaupallistaa ja markkinoi tuon." Saas nähdä kuinka käy, kun tällähetkellä ei edes oman koulun sisällä onnistuta järjestämään kursseja, joissa sähköteekkarit, koneteekkarit ja tutalaiset tekisivät yhteistyötä. Tarve olisi kova tuollaisille ja valmiita kurssejakin olisi.
OT: Petri: Sanopas muuta, kyllä sitä koulun/koulujen sisälläkin olisi/olisi ollut paljon mahdollisuuksia eri alojen yhdistämiseen, mutta aika heikkoa on ollut. Onneksi saa paperit ulos ennen innovaatioyliopiston aloitusta. On melkoinen soppa käynnissä mm. ylioppilaskuntien yhdistämisessä kun kahdella kolmesta on omaisuutta arvotusmenetelmästä riippuen luokkaa 100M? ja yhden osalta puhutaan kymmenistä kiloeuroista.
Olihan Suomessa ennen bensiinimoottoreita ja Diesel moottoreita höyrylaivoja, höyryjunia, höyrytraktoreita ja muita höyryllä toimivia koneita.
Minusta oli hienoa, että kun sodan aikana bensasta ja diesel polttoaineesta oli kova pula, kehitettiin häkäpönttö-tekniikka, jolla kuorma-autot ja henkilöautot liikkuivat sotavuosina. Kotimaisella polttoaineella.
Olen ollut paljon Hollannissa ja sielä on aivan normaalia, että tavallisten kuluttajien autot käyvät kaasulla. Siksi, että Pohjamereltä tulee kaasuputki suoraan Hollannin rannikolta sisään ja se on tavallaan hollantilaisten omaa polttoainetta. Tietysti valtio tukee sitä verohelpotuksilla.
Suomessakin on maakaasu-jakeluasemia mutta vielä kovin harvassa. Vain muutama pääkaupunkiseudulla. Vain pari Helsingin liikennelaitoksen bussia käyttää maakaasua ja muutama taxi Helsingissä. Joten jakeluasemien vähyyden takia, maakasulla toimivat autot eivät ole yleistyneet (toisin kuin Ruotsissa, jossa niiden suosio on suuri).
Jo on aika, että 60 vuotta vanhaa sota-ajan häkäpönttötekniikkaa tutkitaan uudestaan, jos siitä saataisiin nykytekniikalla tehokkaampi ja siistimpää. Minusta ei ensimmäisen teekkarin kokeiluja pidä heti teilata.
Voisin käyttää vertailuna, että ensimmäinen Suomessa kehitetty GSM-puhelin oli JÄÄKAAPIN kokoinen. Sitten pikku hiljaa sen tekniikkaa parannettiin ja tänään se on tavalisen kännykän kokoinen.
Tai ajatellaan tavallista hehkulamppua (Edisonin keksintö yli 100 vuotta sitten) ja tänään japanilaisen insinöörin kehittämää LED-valoa, joka murto-osalla energiaa tuottaa valoa ja LED:n kestoikä on hehkulamppua paljon pidempi sekä mekaanisesti paljon kestävämpi.
Toinen mielenkiintoinen keksintö tuli julkisuuteen muutamia viikkoja sitten kun IBM julkisti, että he ovat kehittäneet 5 x tehokkaamman aurinkopanelin. Minulla on ollut veneessä aurinkopaneli yli 15 vuotta ja sillä olen veneen siivouksen imuroinin tehnyt. Ja nyt sama paneli voisi antaisi 5 x suuremman tehon !!
Eli olen optimisti, että myös häkäpönttöä voidaan kehittää eteenpäin siitä, mitä se oli 1940-luvulla.
Lare, ei kai tässä kukaan tuota kokeilua teilaa, ainoastaan tuon kokonaisrakenteen roikkumassa auton perässä.
itse arvostan suuresti herrojen kokeilua, mutta kyllähän näissä kokeiluissakin tulisi hieman ajatella myös noita turvallisuusasioita. esimerkkinä tuo oulun herran "el kamiina" on jo varsin fiksusti toteutettu kokonaisuus.
ja voisin hyvinkin kuvitella ajavani sähköautoa mieluummin kaasuautolla kun siitä sentäs lähtee suurinpiirtein normaali ääni...
OT: mobilessa on B6 A4 2,0l sedan maakaasukonversiolla myynnissä. Tuohan on tavallinen
bensaauto, jonka voi bensan lisäksi ajaa maakasulla. Maakaasu maksanee jotain 0,60€/l ja
oliko vielä niin, että energiasisältö vastaa luokkaa 1,4l bensaa?
OTOT: Mitenköhän 1.8T koneen erdgas konversio? Maakaasussa oktaanit on jotain 130 luokkaa?
Comment