Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

www.kolarilaskenta.fi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • www.kolarilaskenta.fi

    Uudistin sivuja hieman. Kommenttia voi laittaa, jos kiinnostaa. Alustavia laskelmia on ollut pari kappaletta ja tuohon ensimmäiseen tapaukseen tehtiin tammikuun alussa valituslupahakemus KKO:lle.

    http://www.kolarilaskenta.fi

  • #2
    Sain luvan laittaa viime kesäkuussa sattuneen Elimäen kuolonkolarin tuloksetkin nettiin. Asia oli käsiteltävänä Kouvolan käräjäoikeudessa tammikuussa.

    http://www.kolarilaskenta.fi/tulokse...07/tiedot.html

    Comment


    • #3
      Eli olenko ymmärtänyt oikein, että jos joku tulee 40km/h-alueella <80km/h nopeudella vasemmalta keulaani ja väittää, että minun olisi pitänyt väistää ja että hän ei ajanut ylinopeutta, niin näillä laskelmilla saisi oikeudessa todisteltua ajoneuvojen nopeudet törmäyshetkellä?

      Eikös ongelmaksi muodostu se, että jos abs-jarruilla tekee kunnon runttaus jarrutuksen ja törmäyshetkellä vauhti siis olisi sallituissa lukemissa ja aiheuttaja siis systemaattisesti kiistäisi ylinopeuden ja jarrutuksen, niin tällä vain vahvistaisin hänen puheitaan??
      Onko näillä laskelmilla oikeudessa saatu tuomarin/lautamiesten päitä kääntymään, kun ei ne poliitikot(lautamiehet) kuitenkaan ymmärrä näistä laskuista mitään ja eivät näin ollen siis usko, kun eivät ymmärrä.
      Ihmisillä on tapana pelätä kaikkea mitä eivät ymmärrä/tunne.

      Comment


      • #4
        Ajonopeudet törmäyshetkellä ja ennen jarrutuksia voidaan aina jälkikäteen selvittää, kun kolaripaikalta kerätään riittävästi lähtötietoja. ABS-jarruista saattaa tietysti jäädä tienpintaan vain ohutta viivaa tai sitten ei sitäkään, riippuen esimerkiksi ABS:n nopeudesta. Näin ollen ajonopeutta ennen "näkymätöntä" jarrutusta ei tietenkään voi selvittää. Toisaalta oikeudessa sekään ei näytä hyvältä, mikäli toinen osapuoli kiistää tehneensä minkäänlaista toimenpidettä onnettomuuden välttämiseksi vaikka reagointiaikaa tähän olisi ollutkin.

        Ilmeisesti tarkoitit esimerkilläsi, että ylinopeutta ajanut olisi tullut keulaasi oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä. Mikäli epäilisit ylinopeuden olleen syynä onnettomuuteesi, niin silloin olisi selvitettävä oliko risteyksen lähestyminen lain tarkoittamalla tavalla samanaikaista vai ei. Tämä taas vaatii aina onnettomuuden takaisinlaskentaa. Pelkkä ajoneuvojen yhteentörmäys risteyksessä ei vielä osoita lähestymisen samanaikaisuutta, vaikka tällainen käsitys monilla onkin.

        Tuosta lähestymisen samanaikaisuudesta on olemassa määritelmiä oikeuskirjallisuudessa, mutta KKO ei vielä koskaan ole ottanut niihin mitään kantaa ja siksi alemmissa oikeuksissa jaetaan tuomioita vähän miten sattuu. Tunnetuin samanaikaisuuden määritelmä lienee seuraava OTT Matti Tolvasen määritelmä: "Lähestyminen on samanaikaista silloin, kun oikealta tuleva ei voi normaalinopeudella ajaen ylittää risteystä häiriöttämästi ilman, että toinen ajoneuvo väistää."

        Tuossa sivuiltamme löytyvässä tapauksessa "Risteyskolari_05042004" käräjäoikeus piti vasemmalta tullutta syyllisenä ja hovioikeus puolestaan jakoi syyllisyyden molemmille osapuolille. Valituslupahakemus korkeimpaan oikeuteen jätettiin tämän vuoden tammikuussa ja tarkoituksena olisi nimenomaan hakea vahvistus tuon Tolvasen esittämän samanaikaisuusmääritelmän käytölle oikeuksissa.

        Mikäli tuota vahvistusta ei kuitenkaan saada, on tilanne käytännössä se, että vasemmalta tullut on aina syyllinen onnettomuuteen ajonopeuksista riippumatta. Tällöin toisten tienkäyttäjien huomattavaankin ylinopeuteen olisi liikenteessä varauduttava. Myös Tolvasen esittämä samanaikaisuuden määritelmä tulisi oikeuskirjallisuudesta siten harhaanjohtavana poistaa.

        Tämänkaltainen laintulkinta olisi myös ristiriidassa yleisesti käytetyn luottamusperiaatteen kanssa, jonka mukaisesti esimerkiksi ilman valoja pimeän aikaan tai ylinopeudella risteykseen ajava ei saa luottaa siihen, että toinen ajoneuvo joka tapauksessa väistää. Luottamusperiaatteen soveltamisen ensimmäinen edellytyskin on oma sääntöjen mukainen käytös.

        Tuossa Elimäen kolarissa olin kuultavana Kouvolan käräjäoikeudessa noin kaksi tuntia ja laskentaan suhtauduttiin mielestäni hyvin asiallisesti. Lähtötietoja tarkennettiin vielä oikeudessakin, kun haluttiin nähdä mitä vaikutusta esimerkiksi tarkemmilla kuormaustiedoilla oli laskettuihin törmäysnopeuksiin.
        Viimeksi muokannut ossi86; 25.3.2008, 17:09.

        Comment

        Working...
        X