Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jenkit taitaa käyttää huonoja öljyjä? ("sludge")

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jenkit taitaa käyttää huonoja öljyjä? ("sludge")

    Katsokaas minkänäköiset kannet on! En ole koskaan nähnyt tuollaista, millä konstilla ne onnistuu saamaan öljyn noin pilalle? Ajetaan mineraalilla liian pitkään?

    http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=183002

  • #2
    Itselle jäänyt sellainen mielikuva (ehkä vääräkin), että suurin osa jenkeissä myytävästä öljystä on ihme kuraa.

    Comment


    • #3
      Tämä oli kanssa aika hurjan näköinen kone. Öljytilavuus kuulemma noin litra.
      En sitten tiedä, onko tuonti vai suomessa tuon näköiseksi saatu.

      Comment


      • #4
        "The picture showing the sludge was taken by a member on here that mentioned his coolant had ben mixing with his oil."
        Eli tuossa ainakin osasyy.

        Kai ne jenkit ottaa suoraan Texasin hanasta mustaa kultaa moottoriin. Jenkkilullissahan tunnetusti on välykset kohdallaan, joten mitä paksumpaa velliä, sen parempi.

        Comment


        • #5
          Mun käsittääkseni jenkeissä myydään edelleenkin aika paljon API SA -luokan moottoriöljyä, koska sitä tulee bensiinin/dieselin valmistuksen sivutuotteena ja johonkin se pitää hukata.

          API SA on siis kaikkein heikoin API -luokitus ja peräisin T-Fordien ajoilta. Öljy on täysin lisäaineistamatonta "base stock" öljyä ja ei todellakaan sovellu oikein millekään modernille moottorille. Jos ne todellakin käyttävät jenkeissä API SA:ta, niin en yhtään ihmettel jos sludgea moottoreissa ilmenee.

          Comment


          • #6
            Olisko se jenkkikään niin tyhmä että käyttäisi öljynjalostuksen sivutuotteena syntyvää mäskiä moottoriöljynä? Varsinkaan hieman erikoisemman ajoneuvon omistaja.

            Aikoja sitten luin joltain jenkkifoorumilta että Pennzoilin joku öljy luo ajan kanssa sellaisen "suojaavan pinnan" joka puolelle, missä öljy vain on kosketuksissa liikkumattomiin moottorin osiin. Sitte ku käytetään jotain toista moottoriöljyä, niin tulos on justiin tuon näköinen kuin tuossa Jussin pistämässä kasin kuvassa. Lähtee se ns. "suojaava kerros" liikkeelle kunnon öljyn myötä. Tiedä sitte onko tuossa perää, mutta ei se ihan mahdottomalta kuulosta.

            Comment


            • #7
              Aika paksu sen suojakerroksen täytyy olla, että tekee tuollaista. Ja jos se todella on niin paksua, kyseinen öljy takuulla tukkisi kaikki paikat eli sanoisin puppuksi.

              Comment


              • #8
                En yhtään ihmettele että tuolla on monessa autossa vielä todella lyhyt öljynvaihtoväli.

                Comment


                • #9
                  Ei muutaku Kendallin GT-öljyt kerran sisään ja jatkossa käyttää jotakin muuta öljyä niin seuraavalla venakopan avauskerralla voi näyttää tuollaiselta koneen sisällä.

                  Comment


                  • #10
                    Oon nähnyt saksasta tuotuja autoja, joiden kopan alusta näyttää juurikin tuolta. Eli ei pelkkä jenkkien juttu.

                    Comment


                    • #11
                      ja eikös jenkit käytä parafiiniä öljyn seassa..ns.ikiöljyjä..
                      joskus on tullut jenkkikaseja purettua muutamia ja koneet näytti juuri tuolta.ja puheltiin että parafiinipitoinen öljy tekee tuon.

                      Comment


                      • #12
                        auoin kerran kaksi samanlaista tojotan moottoria, toinen ikuisesti mineraaliöljyillä, toinen synteettisillä. Ero oli juuri kuin tuolla artikkelissa ne 2 kuvaa

                        Comment


                        • #13
                          Saahan sitä Suomestakin ostaa 14e/purkki jotain Eurol-öljyjä. Olettaisin, että niilläkin päästään vastaaviin tuloksiin.

                          Comment


                            #14
                            Jep, on niitä Suomessakin tuon näköisiä moottoreita. Ja ihan tämän vuosituhannen mallin Saksalaisesta laatuautoista. Ei pelkästään vanhoista jenkki-tuonneista :)

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja terokoo Näytä viesti
                              Oon nähnyt saksasta tuotuja autoja, joiden kopan alusta näyttää juurikin tuolta. Eli ei pelkkä jenkkien juttu.
                              Johtuisiko siitä, että vanhoilla öljyillä vedetään läpät seljällään autobaanaa? Palaa sitten huonolaatuinen öljy kiinni.

                              Jenkeillä on vähän erilaista tuo karstanmuodostus. Se on pehmeämpää, mönjää, kun taas Saksalainen karsta on lakkamaisempaa ja tasaisempaa pinnaltaan.

                              Joskus kokeilin mineraaliöljyä polttaa alumiinilevyn päällä. Tulos oli kauhea savu ja hiiltynyttä karstaa koko levy täynnä. Synteettinenkin syttyi palamaan, kun tarpeeksi lämmitti, mutta se vaan haihtui pois, ei jäänyt mitään karstaa levylle.
                              Tuon mineraalilla karstoitetun levyn sai muuten putsattua polttamalla siinä synteettistä. Kuumensi synteettisen kuumaksi ja pyyhki mineraalikarstat pois.

                              EDIT: Aiemmin linkittämässäni kuvassa ei muuten ole kasi, laskekaas keinut. :)

                              Comment


                              • #16
                                Mä olen myös avannut yhden V6 moottorin joka oli tuonlaisessa mömmössä sisältä. Ilmeisesti jos ei vaihda öljyä, vaan lisää aina tarvittaessa, saa lopputuloksena tuollaista kuraa.

                                Comment


                                • #17
                                  Entinen naapuri ajoi karinalla mobil super-mineraalilla 50 000km vaihtoväleillä. joskus näin kun se sääti venttiileitä.. sellanen nukka peitti kaiken venttiilikopan alla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuon mineraalilla karstoitetun levyn sai muuten putsattua polttamalla siinä synteettistä. Kuumensi synteettisen kuumaksi ja pyyhki mineraalikarstat pois
                                    Tämän takiahan ei kannata yhtä-äkkiä vaihtaa hyvin peseviin synteettisiin öljyihin, moottorissa jolla on ajettu pitkään mineraalikuralla. Karsta on sitten jossain muualla kuin tallessa lohkon seinämillä

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tolkku tietenkin kaikessa, mutta sitä varten siellä on suodatin. Jollain se kone pitäisi kuitenkin saada puhtaaksi ja synteettinen irroittaa sen töhnän hitaammin ja hienommassa muodossa, kun vaihtoehtoinen Forte-huuhtelu, jolloin kaikki karsta lähtee kerralla liikenteeseen.

                                      Mä olen ihan surutta laittanut sokeiden saksalaisten mummojen vanhoihin 160tkm. ajettuihin autoihin täyssynteettiset ja ei niistä yksikään ole siihen hajonnut.
                                      Yhtä tosi likaista 850:sen Volvon moottoria olen seuraillut nyt kolme vuotta ja pikku hiljaa alkaa kone puhdistumaan.
                                      Savutus vähentynyt ja venttiilikoneisto on jo selkeästi puhtaampi, vaikkakin vielä likainen ikäisekseen.

                                      Öljyjen kuntoa pitää vaan seurata normaalia tarkemmin, että suodattimessa riittää vielä puhdistuskykyä. Tuossa Volvossakin öljyt on vaihdettu noin 7tkm:n välein.
                                      Siinä vaan tarkka kilometrien määrittely hankalaa, koska matkamittari on hajonnut saksassa, luultavasti vähäisen ajon takia jumittunut 140tkm...

                                      Comment


                                      • #20
                                        "Tämän takiahan ei kannata yhtä-äkkiä vaihtaa hyvin peseviin synteettisiin öljyihin, moottorissa jolla on ajettu pitkään mineraalikuralla. Karsta on sitten jossain muualla kuin tallessa lohkon seinämillä"

                                        Totta!

                                        Ei kokemusta minulla, mutta

                                        Kaverit: Jos koneella on käytetty mineraali öljyä, niin käytä samaa öljyä.
                                        Pitää varmaan paikkansa? Väittivät, että pesevien öljyjen käytön jälkeen saa ongelmia = öljynkulutus lisääntyy?
                                        Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 17.1.2008, 16:39.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi Näytä viesti
                                          ...Väittivät, että pesevien öljyjen käytön jälkeen saa ongelmia = öljynkulutus lisääntyy?
                                          Itseasiassa öljynkulutus vähenee noin 2-5tkm. synteettisillä ajon jälkeen, kun paikat alkavat pikku hiljaa puhdistumaan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X