Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi- ja bemarikuskit kaahareita Aamulehden jutussa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Turvavälistä pitää sitten muistuttaa, että pk-seudulla kehillä tai muillakaan todella ruuhkautuneilla teillä ei sitä suositeltua turvaväliä ole mahdollista pitää. Ja ei, se sama liikennemäärä ei liikkuisi jouhevammin, mikäli kaikki vain pitäisivät sen turvavälin. Tielle ei yksinkertaisesti mahdu turvavälejä ruuhka-aikojen automäärillä ellei sitten puolet autoista lähde puolta tuntia myöhemmin töihin ja töistä kotiin.

    Tämä koskee siis vain niitä kehäruuhkia ja ei tarkoita puskuriin liimautumista.

    Comment


    • #32
      ...

      "Mitä autoihin tulee, niin mikään ei ole niin kateellinen kuin suomalainen mies."

      - Talouselämä

      Ei automerkki sitä määrää miten siellä liikenteessä käyttäydytään ja kovin ikävää että leimataan näinkin rankasti tietyllä/tietyillä merkeillä ajavia autoilijoita. Omalla kohdalla ei ole erityisemmin mitään automerkkiä mustamaalattu käyttäytymällä törkeästi liikenteessä tai vaarantaen muita. Yhtä paljon kaikilla automerkeillä sooloiltu.

      Artikkelin kirjoittaja on varmaan kisaillut jonkun A/B-kuskin kanssa ja hävinnyt ja nyt vuodattaa suolaisia kyyneleitä jutullansa ;)

      Comment


        #33
        "1970 -luvulla autoissa oli tarroja ?Saabismi on sairaus? ja ko. automerkin kuljettajia syytettiin kaikista mahdollisista rikkeistä liikenteessä. Nyt Saabistien ajotavat ovat siirtyneet subjektiivisen tarkkailututkimuksen mukaan unkarilaisvalmisteisiin neljän nollan autoihin. Viides nolla sijoittuu autossa ratin taakse ja saabistimainen meno liikenteessä jatkuu."

        Unkari!? Onko ajokkini tehty Unkarissa? Vorsprung Durch Technik?!

        Ehdotan, että kerho alkaa painattaa "Audistinen henkilö ohjaimissa" tarroja, joita jokainen halukas voi lätkäistä takalasiin. On se niin kauhiaa tämä kansalaistottelemattomuus. Pitäisi sipsutella 100 km/h luotisuoralla 12 metriä leveällä tyhjällä tiellä kun nyk ***km/h ei tunnu lähellekään samalta kuin iskän saapilla 1990 ajettaessa 120km/h jolloin tuntui että ratti jää tärinästä käteen. Silti sillä reissasi viisihenkinen perhe kontti täynnä kamaa 600 km suuntaansa kesämökkireissut eikä ohituksista kirjoiteltu palstoilla. Aiemmassa Saapissa me pennut pyörittiin turvavöistä vapaina takana. Kun ei niitä ollut.
        Viimeksi muokannut kiloWatti; 1.8.2007, 21:58.

        Comment


          #34
          Niin, tämä on näitä ikuisuus aiheita. Aina on joku joka kokee tulleensa uhriksi, kun toiset painaa yksi toisensa jälkeen ohitse "heittämällä". Oma osansa Suomen tieliikenteessä on sitten nämä "kotipoliisit", jotka tekevät kaikkensa sabotoidakseen muiden liikkumista, periaatteella, koska minä en tuota tekisi, ei sitä kukaan muukaan saa edes pystyä tekemään.

          Liikenneturvan "minäminäminä" kampanjan "egoilijan" valitettavasti tunnistan myös itsestäni ajoittain liikenteessä, yleensä ikävä kyllä vasta jälkeenpäin. Valitettavasti sitä ei vain tunnista sillä hetkellä kun sen tekee :(

          Eniten täällä pääkaupunkiseudun liikenteessä pelottaa se, että suurimmalla osalla kanssa autoilijoista ei tunnu olevan minkäänlaisia ennakointi taitoja, vaan ajetaan tuijottamalla edessä olevan takavaloja. Päivittäin näkee tapauksia joissa edellä oleva tajuaa hidastaa vasta siinä vaiheessa, kun edellä olevan jarruvalot syttyvät. Jarruvalot kumminkin oikeasti näkyvät aikasta pitkälle, kun vain siirtää edes pikkasen siitä edellä ajavan takavalopatterista eteenpäin. Ainakin itselleni opetettiin jo autokoulussa 1990 luvulla, että vaikka edessä on jono, katsele muutama auto eteenpäin tapahtumia.

          Samoin tuo "vanhoilla vihreillä" ajo on aika villiä, punasten jo palaessa autoja viuhuu vielä risteykseen kuin viimeistä päivää. Yleensä nämä samat autot sitten löytyvät seuraavasta risteyksestä odottamassa valojen vaihtumista. Onhan näitä "sankareita" päässyt jopa lehtiartikkeleihin mussuttamaan, että se oli sen edellä menevän syy, että kolisi, kun ei mennyt punasilla risteysalueelle.

          Ajatus kerkesi jo karkaamaan tämän kommentin postauksen aikana, mutta on tuossa nyt jotain asioita mihin itse on tullut kiinnitettyä huomiota.

          Comment


            #35
            On hyvä, jos tunnistaa omia puutteitaan liikenteessä. Oma virheeni on, että joskus huomaan olettavani muiden autoilijoiden toimivan oikein tai samoin kuin itse. Ja näinhän ei tietenkään ole. Mopolla liikkuessa asenteen on pakko olla aivan toinen; silloin on mietittävä joka risteyksessä, että kääntyykö tuo auto eteen vai ei ja tuleeko rinnalla oleva auto eteeni vai ei. Läheltä piti tilanteita on nimittäin ollut mp:llä liikkuessa ja kaikki autoilijasta johtuneita.

            Comment


              #36
              Suomessahan tunnetusti etsitään pykälää vasta valon vaihduttua vihreäksi ja kupataan lähtöä mahdollisimman kauan. Punaisen tullessa tulee sitten vielä kolme autoa ensimmäisen punaisilla ajajan jälkeen.

              Kuorma-autolla on oppinut myös unohtamaan oletuksen, että muutkin ajavat lakien mukaan. Syy on vain päinvastainen kuin MP:llä ajettaessa - kolahduksessa lähtee vastapuolelta henki.

              Tuo Liikenneturvan mainoksesta itselleni tulee lähinnä mieleen lausahdus: "Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee aloittaessamme työt mainostoimistossa?". Hyvä idea, mutta äärimmäisen hermojen päälle käyvä toteutus varsinkin radiossa.

              Comment


              • #37
                "Audistinen henkilö ohjaimissa"
                Hyvä idea! Tuulilasin yläreunaan liimattava tarra peilikirjoituksella, kuten BMW 2002 Turbossa etuspoikassa

                Mainittu merkki aiheutti jo aikanaan ison kohun, kun teksti Saksan liikenneturvallisuusviranomaisten mukaan provosoi edellä ajavia.

                Kovin omaa liikennöintiä muokannut tuo ison näköinen ja hitaasti liikkuva paku. Kukaan ei tuosta laitteesta provosoidu ja sillä ei tosiaan tule tehtyä harkitsemattomia ohituksia, suoraa on oltava kilometreittäin.
                Viimeksi muokannut jtlukkari; 4.12.2007, 07:53.

                Comment


                  #38
                  Ei se ihan aina ole merkistä kiinni... Lähes aina käy niin että töistä tullessa motarilla ajan suurinsallittu + mittarivirhe + ?, osa porukkaa painaa ohi. Kun moottoritie loppuu,parkkeerataan sen rekan taakse puolen metrin turvaväleillä eikä aikomustakaan ohittaa. Tällä viikolla parikin kertaa tuli tehtyä sekä mopolla että autolla ilmeisestikin "vaarallinen" ohitus ylämäkeen koko jonon ohi. Odottelin kyllä että alkupää menisi ohi, mutta kun ei niin ei. Kuitenkaan nuo ohituspaikat ensimmäisille eivät olleet edes hakusalla, jonon hänniltäkin pääsi kuitenkin molemmilla kulkuvälineillä ihan kivuttomasti koko porukan ohi.

                  Ja sitten kysymyksiä palstaa lukeville rekkakuskeille:
                  Miksi ainakin täällä Keski-Suomessa rekoilla on tapana ajaa vähintään kolmen auton letkoissa ihan tappituntumalla? Väliin ei mahdu pyörällä saati autolla,vaan jos aikoo ohittaa on pakko mennä kaikkien ohi kerralla.

                  Ja toinen kysymys; avovaimo oli täysin paniikissa työmatkalla ajaessaan mittarinopeutena 110 kmh kun rekka melkein ajoi yli. Liimautui puskuriin kiinni, ja ohitti vastaantulevien ohituskaistaa pitkin. Eikö rajoittimien kuitenkin pitäisi toimia? Golfin mittari valehtelee GPS:llä tarkistettuna 7 kmh joten rekan on täytynyt ajaa vähintään 110-115 että pääsi vielä melkein heittämällä ohi...

                  Comment


                    #39
                    Miksi ainakin täällä Keski-Suomessa rekoilla on tapana ajaa vähintään kolmen auton letkoissa ihan tappituntumalla? Väliin ei mahdu pyörällä saati autolla,vaan jos aikoo ohittaa on pakko mennä kaikkien ohi kerralla.
                    Olen tehnyt saman havainnon useiden vuosien ajan kautta maan. Ilmeisesti jonkinlainen laumavietti saa vallan ja muun liikenteen havainnointi sumenee.

                    Comment


                      #40
                      On ammattilaisia ja "ammattilaisia". Valitettavasti kuorma-autokuljettajista löytyy ne samat kuskit kuin henkilöautoliikenteestäkin.

                      Comment


                      • #41
                        Tulee noista vesan jutuista mieleen ihan ryssien tyyli.. Joillakin rekkakuskeilla on kieltämättä tapana ajella ihan edellä ajavan puskurissa kiinni. Hullun hommaa, kun ottaa huomioon että rekan jarruissa on viivettä, eikä sieltä takaa näe yhtään mitään mitä edessä tapahtuu.

                        Itselläkin on välillä paha tapa ajaa "tappia vasten", niin silti tulee jotkut kuljettajat ihan perseeseen kiinni, ikään kuin ohituspaikkaa kytäten ajoneuvo puoliksi vastaantulevien kaistalla, vaikka sen nyt tietää kaikki, ettei ohi voi päästä millään.

                        Toki itsekin ajan välillä lähelle edellä menevää, jos se ajaa vaikka tasan 80km/h, ja itsellä tyhjä auto, niin ei se ohitus mikään ongelma ole.

                        Comment


                        • #42
                          Jos kyseessä on veli venäläisen rekka, on todennäköisesti kysymyksessä turvallisuus. Auton perävaunuja varastetaan jonkun verran Suomessa, Venäjällä vielä enemmän. On turvallisempaa ajaa 2-3 auton letkassa.

                          Comment


                            #43
                            Varastaako ne vauhdista pakolla pysäyttäen, vai miksi tappituntumalla parantaa turvallisuutta ?

                            Letkassa ajon ymmärrän kyllä mutta tappia en ;)

                            Comment


                              #44
                              On kyllä ihan totta että yhtä huonosti turvavälejä pitävät useat henkilöautoilla ja pyörilläkin liikkuvat.

                              Mutta aiheeseen liittyen, olisiko kuitenkin suurin syy tuolle väiteelle että Audit ja bemarit ovat vaan varsin helposti tunnistettavia autoja? Noilla jaappanin ihmeillä voi vähän kaahaillakin kun eihän niitä äkkinäinen enää erota toisistaan ;) Eikä otsikko olisi ollenkaan niin kiinnostava jos siinä lukisi "Joku auto kaahasi"... Itselläni on ollut sekä jenkkien, japanilaisten että saksalaisten valmistamia autoja, enkä usko että ajotapa olisi muuttunut auton vaihtuessa ainakaan huonompaan suuntaan.

                              Comment


                              • #45
                                Tokkopa se tunnistettavuus tuohon liittyy. Samanlaisilta kiuluilta noi uudet audit näyttää, kun nipponitkin.. Tuulitunnelin muovaamaa harmaata massaa kaikki.

                                Mutta "idiootteja liikenteessä" -osasto meitin reissulla (1800 kilsaa) sai ainoastaan yhden audistin listaansa mukaan ja sekin autistin auto oli svedupetterin kilvissä. Kyseinen urpo yritti päästä hengesään, kun tunki kehällä viereiseltä kaistalta suoraan eteen, kun itellä oli vähän reippaammin vauhtia. Olisi varmaan pitänyt tehdä yhteiskunnalle palvelus ja laskea kuskin ovesta sisään... Muutoin k*sipääpinnat menevät noin 70% Volvolle, 20% bemareille ja loput jaetaan aika tasan Toyotan, Nissanin ja mersun kesken.

                                Hauskaa ajantappamista kersojen kanssa reissussa pitää tilastoja merkeistä ja urpoista :D

                                Comment


                                  #46
                                  "Teillä liikkuminen on kaikkien oikeus, jos joku haluaa mennä ohi niin silloin toinen päästetään ohi eikä jäädä estelemään."

                                  Tuo on kyllä erittäin hyvä lause, mutta välillä sitä ei oikeen koe mielekkääksi noudattaa. Tänäänkin tuossa mökiltä tulessa 4-tietä oli melko tasainen jono koko ajan. Pidin tasaista 130km/h mittariin nopeutta, jota suurin osa liikkui. Otin ohituskaistan, kun edessä oli rekka ja peräkärryä vetävä henkilöauto. Siinä sitten ajelin ohituskaistan jonossa sen saman 130km/h mittariin, jota jono liikkui. Edessä meni kolme autoa joiden jälkeen oli seuraaviin ohituskaistalle meneviin autoihin parin sadan metrin väli.

                                  Tilanne oli sellainen, että oikealla kaistalla oli jatkuvasti parin sadan metrin välein aina sen 90km/h menevä peräkärry, joten pidin sen ohituskaistan myös niiden välillä. Jos olisin palannut välillä oikealle kaistalle, en olisi enää ohituskaistalle päässyt jonon tähden, eikä niin pieneksi aikaa kaistaa olisi kannattanut vaihtaakaan.

                                  Hetken päästä takapuskuriin liimautuu joku keski-ikäinen pariskunta Peugeot Partnerilla tms. henkilöautopakulla. Käy joka mahdollisessa välissä jo oikealla kaistalla, tulee kyljelle, painaa juuri ennen seuraavaa ohitettavaa hitaampaa autoa voimakkaasti jarrua ja palaa takaisin minun puskuriini kiinni. Tuota sitten teki pitkät matkat, kun oikealla kaistalla oli jatkuvasti hitaita eikä ohituskaistan jono sinne voinut palata. Lopulta sitten oikealle kaistalle tuli tilaa ja minun edessäni menevät autot jo vaihtoivat kaistaa. Ajoin niistä vielä ohitse ja palasin omalle kaistalleni. Pösö jo vilkutteli valoja, kun en viitsinyt ohitettavalta autolta kulmaa napata pois.

                                  Mutta mitäs sitten kun tämä ohittaa haluava pösö lopulta pääsi ohitse. Ei mitään, ohitti sen 2km/h kovempaa minut ja palasi eteeni jatkaen sen 2km/h kovempaa ajen minun edessäni.

                                  Olisi vissiin pitänyt vaihtaa kaistaa ja jäädä hitaampien taakse pussiin, jotta pösö olisi päässyt ohituskaistalla yhden auton verran jonossa eteenpäin ja ajamaan sitä 2km/h kovempaa vauhtiaan kuin muut.


                                  Tässä tosin pitää kokoajan itsekin herätellä analysoimaan, etten vain itse ajaudu niihin niin halveksimiini liikenteessä valittajiin, jotka eivät todellakaan itse aja jatkuvasti täydellisesti. Kovasti yritän autossa olla puuttumatta millään tavoin muiden ajamiseen ja antaen heidän härveltää miten lystäävät. Vaikeaa se tosin on, pakko myöntää.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tekstistä on vaikea hahmottaa kokonaisuutta, mutta parin sadan metrin välit, rinnalle tulo ja tilanteen toistuvuus alkaa jo kuulostaa haitanteolta. Pökötin tapaan varmaan itsekin ajaisin kruisen kanssa. Toki näitäkin riittää, jotka tilan antamisen kiittävät pussituksella.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Jari Porhio
                                      Tekstistä on vaikea hahmottaa kokonaisuutta, mutta parin sadan metrin välit, rinnalle tulo ja tilanteen toistuvuus alkaa jo kuulostaa haitanteolta. Pökötin tapaan varmaan itsekin ajaisin kruisen kanssa. Toki näitäkin riittää, jotka tilan antamisen kiittävät pussituksella.
                                      No sehän se ongelma onkin, kun suomessa ei pysty cruisen kanssa ajamaan huonostikaan. Tälläsin gps:ään 129 vauhtia ja tomaattikaasu päälle. Yhden bimmerin sain kiinni nelisen kertaa 30 kilsan matkalla ja joka widun kerta sama juttu -> lähestyn bemaria vasemmalta kaistalta, jolloin kuskille tulee joku hulluus ja sen on pakko kiilata mun eteen, että ehtis itte ohittaa edellä ajavan. Sitten se menee takas oikealle kaistalle ja jää kökköilemään sinne niin, että mä tuun aika paljon lujempaa takana -> en viitti vaihtaa ees kaistaa, kun bemarista mennään kuitenkin ohitte -> se saa taas kohtauksen ja kaahaa lippis vinossa eteen :p Jestas mitä puusilmiä sitä löytyykin ratin ja polkimien välistä...

                                      Comment


                                      • #49
                                        edit: väärä thread
                                        Viimeksi muokannut paju; 10.8.2007, 00:29.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuli tuosta nopeuden vatkaamisesta mieleen, että saako mihinkään Audiin aktiivista vakkaria?

                                          Mersuissa ollut jo ilmeisesti useamman vuoden.

                                          Comment


                                            #51
                                            Ainakin uusiin A8 ja A6 saa. VW:llä Passat ja Phaeton.

                                            Puskri joskus testasi noita adaptiivisia vakkareita ja kaikki päästivät aika lähelle edellä ajavaa. Pisimällä asetuksella kelvollinen.
                                            http://www.yle.fi/genreportaalit/por...7&jutunid=8485

                                            Comment


                                            • #52
                                              Miksi ainakin täällä Keski-Suomessa rekoilla on tapana ajaa vähintään kolmen auton letkoissa ihan tappituntumalla? Väliin ei mahdu pyörällä saati autolla,vaan jos aikoo ohittaa on pakko mennä kaikkien ohi kerralla.
                                              En aja rekkaa, mutta jonoutuminen johtuu varmastikin siitä että letkan ensimmäisellä on joko vähiten tehoa ja vielä todennäköisemmin eniten kuormaa. Keskisuomessa mäkiä riittää ja täten jokaisessa nyppylässä mikä vastaan tulee takana olevat meinaavat ajaa etummaisen rekan konttiin ja mäet varsinkin kiivetään sitten tappituntumalla. Sitten kun mäki on ohi niin kaikki ajaa rajoitinta vasten ja eroa ei synny vaikka etummaisella autolla olisikin kovimmat menohalut. Ja noita mäkiä kun on sielläpäin enemmän kuin tasaista niin lähes väkisinkin ne perässä ajavat ovat vähän väliä etummaisen kontissa kiinni yhä uudestaan ja uudestaan.
                                              suhtkoht tasaisella tiellä jossa ei ohituskaistoja ole tarjolla tuskin kukaan rekkakuski jaksaa kovin pitkään ajaa aivan tappituntumalla, koska silloin ei voi käyttää vakionopeudensäädintä jne.

                                              Comment


                                                #53
                                                Näillä autoilla kaahataan törkeästi.

                                                Pahin häirikkö on vanha tuttu Baijerilainen, Audi on tällä kertaa kaukana kärjestä, onneksi.

                                                http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007...82289_uu.shtml

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Nyt tuli sitten tähän threadiin kans lukuja ja faktaa. Kyllähän ne penari-kuskit voiton veivät ja audi-miehet eivät näköjään tässä hommassa (onneksi) loista tilastoissa.

                                                  http://www.iltalehti.fi/uutiset/2007...82289_uu.shtml

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ei liity kaahaamiseen, mutta merkin "nostamiseen" ja lehdistön etiikkaan: aamun Karjalaisessa oli merkkipäivähenkilönä toimitusjohtaja Heikki Leppänen, 60v. Hieman pisti hymyilyttämään, kun uutisen kuvassa kaveri nojailee Audin single-frame -maskiin niin, että varmasti keltään ei jää auton merkki ja rekkari (HJL-1) huomaamatta. Kuvatekstissä vielä tähdennetään: "Lukkorenkaan toimitusjohtaja H.L. liikkuu Audilla".

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      "- Poliisin seurantaherkkyyteen vaikuttaa myös musta väri, alumiinivanteet ja ylileveät renkaat."

                                                      Tuosta listasta puuttuu vielä se varmin merkki, eli likanen koff:in lippis lippa pystyssä. :)

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Saman pistin merkille; äkkinäinen saattaa tuosta tehdä johtopäätöksiä, kun samaa omistuspohjaa on niin ko. aviisilla kuin kyseisen merkin edustusliikkeelläkin :)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Iltalehden jutussa jo ensimmäinen lause kertoo kaiken:
                                                          Bemarikuskit ovat liikenteen suurimpia törkeilijöitä.
                                                          Jonkinlaista mielikuvamarkkinointia se on tuokin. En vain oikein tiedä kenen edun mukaista on nostaa juuri kyseinen merkki pahiksen rooliin.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Onko nuo luvut nyt suhteutettu autojen määrään? Eli jos Jaguarilla on törkeitä ylinopeuksia X kappaletta ja niiden osuus autokannasta on y % niin eikös "kaahausarvosanan" pitäisi olla Xy... Nyt näyttäisi pikaluvulla että on verrattu absoluuttisia arvoja.

                                                            Varmastikin Opel ja BMW pysyisisvät yhä kärjessä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kyytsis:
                                                              Oikein tarkkaan kun artikkelia silmäilee niin...

                                                              Törkeimpien listassa automerkkejä ei ole verrattu siihen, kuinka paljon niitä on rekisterissä. Toyotan nousu listan kärkisijoille selittynee pitkälti sillä, että merkki on Suomen ylivoimaisesti suosituin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X