Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bimmerpartyssä tapahtunutta

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Vähän omia mietintöjä asiaan liittyen ja osin liittymättä:

    Toi teko ei todellakaan saa multa mitään sympatiaa, munista hirteen vaan kyseinen jannu. Vaiks jokainen on joskus nuori, mokia tulee tehtyä ja opittua joitain juttuja kantapään kautta niin silti toi koko homma menee täysin yli mun ymmärryksen. Harmi että kuski itse ei kuollut vaan niin kävi sivulliselle (mikäli tota poliisia nyt voi sivulliseksi tässä tapauksessa laskea), kuten näissä tapauksissa yleensä :(

    Toinen mikä kyrsii on lehdistön mässäily asialla. Kaikki muistavat mm mainita et kuski puhalsi yli kolme promillea, mikäköhän on verikokeen tulos... Ei varmaan lähellekkään vesiselvää mutta puhalluksen tulos voi olla todella kaukanakin verikokeen tuloksesta. Kolmen promillen humala on useimmille lähes sama kuin sammuminen, harva meistä pääsisi edes noin pitkälle tota vauhtia jos promilleja olis se kolme veressä. Mä en ainakaan, joskaan en edes yrittäisi, saatikka istuisi ratin ja penkin välissä siinä tilanteessa... Eikä se että kuskilla oliskin ollut "vaan" 2 promillea veressä tee tosta teosta yhtään sen ymmärrettävämpää, mut kunhan vaan tuli mieleen...

    Ja kolmas on tapahtuma-aika ja -paikka. BMW:llä BMW-tapahtuman lähellä, aika helppo yhdistää asiat ja lehdistön herkutella. -> Kaikki autotapahtumat leimataan, eikä pelkästään kyseisen merkin omistajat tai tapahtumat. Mikä ei sekään olisi oikein. Mutta kaikki autoharrastajat tosta tulee jollain tapaa kärsimään vaikka kyseessä olikin henkilökohtainen typeryys eikä kaikkia, esim BMW-harrastajia, vaivaava tauti. Meininki kekkoslovakiassa on aika lailla sama kuin mitä armeijassa, yks töppää ni kaikki kärsii.

    Overdriven foorumilla on ihan asiallinen keskustelu ollut käynnissä. Joskin sekin menee välillä sivuraiteille, kuten näillä foorumeilla on yleensä tapana tehdä. http://www.overdrive.fi/forum/viewto...114503&start=0

    Comment


    • #32
      Menee ehkä jo jeesustelun puolelle, kun monet vannovat etteivät koskaan menisi kännissä rattiin. Se on helppo sanoa selvinpäin tai vielä pienessä humalassakin. Mutta entäs siinä vaiheessa, kun filmi on poikki? Silloin fiksunkin tyypin kontrolli pettää pahasti ja on vaikea ennustaa mitä tapahtuu. Varminta on välttää övereitä tai ainakin ottaa ne kaukana autosta... ;)

      Vielä autotapahtumista:
      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka-lehti

      Autoilutapahtumissa pullonkorkki pysyy useimmin kiinni

      tiistai 03.07.2007

      Alkoholin yhdistäminen autoilutapahtumiin näyttää olevan harvinaista.

      - Ehdoton kanta on, että alkoholia ei oteta missään nimessä, jos aikoo rattiin hypätä, sanoo Suomen Volkkariyhdistyksen puheenjohtaja Mikko Saari.

      Volkkariyhdistys järjestää Jämsässä noin kolmen viikon kuluttua jokakesäisen päätapahtumansa, johon odotetaan ainakin 400 volkkaria kuskeineen ja matkustajineen.

      - Volkkareiden kunnostamiseen on laitettu niin iso työpanos, että kyllä autot ovat Jämsässä pääosassa, ei alkoholi. Jos joku alkoholia nauttiikin, niin vähän semmoinen yhteisvastuu meillä on, että katsotaan, ettei kaveri lähde humalassa ajelemaan, Saari kertoo.

      Myös komisario Heikki Koskimaa liikkuvan poliisin Helsingin yksiköstä uskoo, että autoilutapahtumissa on pääosin kunnon väkeä, joka ei syyllisty rattijuopumukseen tai aja törkeää ylinopeutta.

      - On vaarallista ottaa sellaista kantaa, joka leimaisi autoharrastajia. Ei ole osoitettavissa, että näissä porukoissa käytettäisiin herkemmin alkoholia tai syyllistyttäisiin useammin rattijuopumuksiin.

      Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen huomauttaa, että autoilutapahtumia järjestävien pitäisi silti harkita, mitä juomaa tarjotaan ja kuinka paljon.

      - En halua ottaa kantaa mihinkään yksittäiseen tapahtumaan, mutta noin yleisesti ottaen, eihän se sovi, jos alkoholin tarjoamisella ja ajamisella on kiinteä yhteys.

      - On tietenkin vaikeaa tuomita järjestäjiä, koska kyse on yleensä pienistä porukoista, jotka juovat paljon ja ajavat sitten. Autoilutapahtumissa järjestäjien pitäisi kuitenkin tarjota runsaasti alkoholittomia juomia ja kuljetuksia niille, joiden oma ajokyky on heikentynyt, Järvinen ehdottaa.

      Comment


        #33
        Eli pysykäämme selvin päin liikenteessä .

        Comment


        • #34
          Entisen rattijuopon sanoja muistellen:
          "Minä en lähe kännissä rattiin ja selvinpäin en ainakaan aja!"

          Noh "pelastinpas" ainakin tuon yhden bemari kuskin Motoparkkiin Audibileisiin. ;)
          Vedettiinhän sitä viinaa sielläkin, mutta kännissä ei tietenkään ajeta!

          Comment


          • #35
            Jaa pääsitte nyt jo kotiin ajamaan ;-)

            Comment


            • #36
              Niinhän se menee, että selvä kuski ei Sisulle haise.

              Comment


              • #37
                Olipa hyvä tuo Panun lainaama Ilkan artikkeli, ja erityisesti Matti Järvisen kommentit, kuten
                Autoilutapahtumissa järjestäjien pitäisi kuitenkin tarjota runsaasti alkoholittomia juomia ja kuljetuksia niille, joiden oma ajokyky on heikentynyt, Järvinen ehdottaa.
                Itse osallistuisin mieluiten täysin alkoholittomiin tapahtumiin. Onkohan kukaan koskaan kokeillut sellaisen onnistumista?

                Comment


                • #38
                  Itse osallistuisin mieluiten täysin alkoholittomiin tapahtumiin. Onkohan kukaan koskaan kokeillut sellaisen onnistumista?
                  En tiedä kuinka on tänä vuonna ollu tuola motoparkissa, mutta eipä oo pahemmin muina vuosina päivällä olut/viina/siideri tms pullot osunu silmiin, että vois melkein jopa raittiiksikin tuota tapahtumaa sanoa. Tämän jälkeehän ollaan poistuttu mökeille illanviettoon saunomaa, syömään ja nauttimaan hyvästä seurasta. Tällöin on joillakin korkki narahtanut auki, mutta auton rattiin ei kyllä ole hypitty, lähinnä renkaiden potkiskelua ja keskittymistä olennaiseen. Myös aamulla on mahdollisuus ollu puhallella mittariin jos epäilytti edellisen illan juhlinta.

                  Tämä siis oma näkökanta meidän juhlista ei välttämättä vastaa jokaisen kantaan tai ole kerho kanta tapahtumasta.

                  Comment


                  • #39
                    Motoparkissa tuskin kukaan otti rata-alueella mitään.

                    Illalla sitten otettiin mitä otettiin, mutta kukaan ei ajellut autoilla eikä kaasuteltu rajoitinta vasten.

                    Ihan asiallista touhua oli vaikka itse olinkin mukana ;)

                    Comment


                    • #40
                      Minä bongasin yhden kaljapullo kädessä kävelijän parkissa.
                      Mutta yllättävän vähän, kuvittelin että olisi ollut enemmänkin.

                      Jostain syystä moottoriurheiluyleisön kuuluu muka ottaa alkoholia, ihan kuten jääkiekko-, jalkapallo ym. yleisön.
                      Golfyleisö...?

                      Comment


                      • #41
                        Offtopick

                        Viime vuonna Pertunmaalla ollessamme emännän kanssa huomattiin samaa.
                        Ei rata-alueella nautittu muutakuin kuumaa kahvia.

                        Tosin tulopäivän iltana hotellin ravintolassa selkäpiitä karmiva karaoke esitys vei vähätkin juomishalut :)

                        Comment


                        • #42
                          Eipä noissa ratatapahtumissa - niin kesä kuin talvikin - tulis mieleenkään minkäänlainen "voimajuoman" nauttiminen. Sen verran suuressa osassa itse ajaminen on. Iltariennot on sitten kokonaan toinen juttu...

                          Comment


                          • #43
                            Yllättävän monelle on nykyään moottoriurheilutapahtumissa tärkeämpää se pään sekoittaminen, kuin itse tapahtuma. Äärimmäisen rasittavaa meitä muita kohtaan, jotka ajattelivat tulla paikalle tapahtuman tähden ja ottaa ne mahdolliset oluet vasta illalla päivän tapahtumia spekuloitaessa.

                            Pätee nykyään oikeastaan lähes kaikkiin tapahtumiin. Alkoholia vedetään ja näkyvästi. Lähdetään suunitelmallisesti vain ryyppäämään sinne, mistä löytyy väkeä. Pitkälti kyllä järjestäjienkin vika, sillä usemman tapahtuman vuosittainen uudistus on yksi kaljateltta lisää.

                            Jyväskylän ajoihin meni jo aikaa sitten maku juuri tuon tähden, samoin alkavat olla jo jopa MP- ja Motorshow-messut kääntymässä juomatalkoiksi. Päijänteen ympäriajoissa sentään vielä tähän asti on ollut paikalla vain itse ajosta oikeasti innostuineita katsojia. Tosin tänä keväänä oli muutama kovaääninen säheltävä liemenkeittäjä jo sinnekin eksynyt - siis metsään ryyppäämään enduropolun varteen, jösses!

                            Ei aina oikein mahdu omaan ajatuksenkulkuun tämän kansan brutaalisuus.

                            Comment


                            • #44
                              Laittaa tielle diaboliset töyssyt - totta kai!

                              On muuten paikallislehdessä uutisoituna joka viikko vähintäänkin pari 15v mopoilijaa, joilta pysäytettäessä puhallutetaan yli 1‰. "Ota tosta Jimi vähän olutta mukaan illaksi, niin me lähdetään äiskän kanssa vähän juhlimaan. Juu, mene mopolla vaan. Ei se vähä mitään!"
                              Viimeksi muokannut jasso; 4.7.2007, 16:23.

                              Comment


                              • #45
                                Oonpa kuullut tapauksesta että nuori jannu ajoi kännissä autonsa p****ksi, loukkasi siinä samalla vain itseään (onneksi) ja oli jopa ylpeä saavutuksestaan. Oli kaverilleen soittanut että tuopas kaikki iltapäivälehdet + paikallinen lehti, jospa ois päässy uutisaiheeksi mieluiten kuvan kanssa. Ja tää tarina on tosi...

                                Comment


                                  #46
                                  Ehkä hieman OT, mutta tulipa tästä mieleen. Olisko syytä nostaa nopeusrajoituksia jos vanhalla bemarillakin pystyy Kalajoki-Kälviä välin ajamaan 190kmh keskinopeudella 3 promillen kännissä?

                                  Comment


                                  • #47
                                    Koska Suomessa teiden kunto ja liikenteen määrä vaihtelee paljon aluettain, kannatan ehdottomasti digitaalinopeusnäyttöjä. Eli ruuhka-aikaan ne voi esim. välkkyä ja varoittaa että edessä seisotaan ja tiputtaa nopeutta, kun "pussi" lähenee. Motareille siis aluksi ja sitten pääväylille jos katsotaan tarpeelliseksi.

                                    Eli esimerkiksi, kun tullaan moottoritiellä ruuhkaa päin vaikka lahdentietä helsingiin olisi porrastus esim. 160-120-100-80 ja tarvittaessa vieläkin pienempiä nopeuksia. Kun letkat saadaan pysymään liikkeessä pääsevät kaikki jatkamaan matkaa loppujen lopuksi nopeammin.
                                    Ja esimerkiksi jos toinen kaista ajaa 80km/h ja toisella kaistalla on tyhjää, on mielestäni vaarallista nykiä hetkelliseksi nopeudeksi 140km/h. matkanopeuden ero on siis jo 60 km/h ja tätä näkee päivittäin.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Olen tätä joskus aikaisemminkin ehdottanut: miksei kameratolpassa voisi olla myös nopeusnäyttöä, kun nopeus kuitenkin mitataan tietyltä etäisyydeltä ennen tolppaa? Kameratolpan kaltaisessa kalliissa investoinnissa näyttötaulun hintalisä on marginaalinen?
                                      Vai onko todellisten, tiekohtaisien nopeuksien näyttäminen "asiakkaille" Tielaitoksen/Destian yksinoikeus ja nopeuksien ylittämisen sanktiointi Poliisin heiniä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jari voisko tossa kameratolpppa/nopeusnäytössä olla se juju että joka tolppa ei mittaa sitä nopeutta = tyhjä tolppa sisältä.

                                        Siinähän paljastuisi samalla mikä tolppa mittaa ja mikä ei.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Ne tolpat mittaa sen nopeuden muutaman metrin päästä tolpasta, tien pinnassa olevilla antureilla, joten ei sitä nopeutta ehtisi katsomaan sieltä tolpasta kuitenkaan.

                                          Sitä minä en ymmärrä miksi niissä tolpissa tai juuri ennen tolppia voisi olla nopeusrajoituskylttiä? Vähentäisi varmaan turhia hätäjarrutteluja kuljettajilta jotka säikähtävät tolppia eikä samalla muista rajoitusta, jarruttaen varmuuden vuoksi reilusti.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ne tolpat mittaa sen nopeuden muutaman metrin päästä tolpasta
                                            Minulla on ollut asellainen käsitys, että nopeus mitataan paljon etäämpää, jolloin kameratolpan havaitessaan autoilija on jo myöhässä (mikäli on tarve jarruttaa). Olen ollut siis väärässä.
                                            Tielaitoksen näyttöjen mittapistehän on useitten mymmenien metrien etäisyydellä näyttötaulusta.

                                            Miksiköhän se nopeusrajoituskyltti ei voi olla samassa tolpassa kameran kanssa? Miettikääpä, kuinka monesti tien ohessa oleva rajoituskyltti jää huomioimatta, mutta kameratolpan silmään tulee katsottua poikkeuksetta!

                                            Comment


                                            • #52
                                              Vai laukaiseeko ne tienpinnassa olevat anturit vaan kameran ottamaan kuvan.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Itse elän käsityksessä, että toimivat ihan tutkalla ja napsaisevat kuvan 10m säteellä. Eivät ne kuitenkaan niin kaukaa ota, ettei kameraan laitettavaa rajoitusta ehtisi nähdä. Jos ei näe, on aika mennä optikolle. Kameran ei voi ottaa kuvaa liian kaukaa, sillä vähäinenkin sade tekee pitkällä matkalla jo hallaa kuvanlaaadulle.

                                                Nopeudenvalvontaa tehdään erityisesti noiden kameratolppien kohdalla pääpainona voimakkaasti sakkotulot, ei turvallisuuden parannus. Olen nähnyt useampiakin kirjoituksia, joisssa ehdotettaisiin vielä keskinopeuteen perustuvaa nopeusmittausta, jolla estetään ylinopeudet tolppien välillä. Suurinosa tolpista on, tai ainakin pitäisi olla, sijoitettu juuri vaarapaikkoihin hillitsemään ylinopeuksia. Niiden välillä on usein vain aakeeta laaketa eikä ristin sielua missään. Jos kuljettaja ajaa turvallista nopeutta kameran, eli vaarapaikan kohdalla, se riittää. Loppu on typerää paapomista ja rahastusta.

                                                Onpahan joissain suunitelmissa jopa RFID-tekniikkaan perustuva autojen korvamerkitseminen, jolloin nopeutta pystytään seuraamaan jatkuvasti ja yksilöllisesti. Seuraavaksi siru ihon alle ja ketjut nilkkoihin.

                                                Parhaimpina pidän yhä niitä pieniä leditauluja, jotka näyttävät nopeuden ja hymy-/mutrunaaman sen mukaisesti, ajatko ylinopeutta vai et. Vaikuttavat juuri siihen oikeaan asian ytimeen, joka on ainoa tapa parantaa turvallisuutta - itselähtöiseen asenteeseen.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Vanhoissa(ekoissa) tolpissa on anturit kauempana ja uudemmissa ihan siinä lähellä. Tutkaa niissä ei ole.
                                                  Ja näin vastasi poliisi lehdessä tämän vuoden puolella.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tiehen on kaivettu muutamaa metriä ennen tolppaa 2 anturia peräkkäin, jotka mittaavat auton nopeuden antureiden välissä käytetyn ajan perusteella. Ne anturit kyllä yleensä näkyy ihan silmällä siinä tienpinnassa, varsinkin jos tolpat ovat suhteellisen tuoreita.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Joku aika sitten tuli Top Gear (Ikivanha jakso) jossa testasivat Englannin kameratolppia. Ajoivat niihin eri nopeuksilla ja olisko ollu ,että piti olla yli 250km/h? tms niin ettei kamera reagoinu. Esim typerän nopeus suoralla ei riittäny.

                                                      Älkää vaan menkö testaamaan :)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Siinä enklannin tolpassa ja kuvien käsittelyssä on vain muutama pikku ero suomen tolppiin. Enklannissa kuva otetaan perseestä, ja molemmista otetuista kuvista pitää selvitä rekisterinumero. Periaatteessa noita suomen tolppia olis helpompi hönäyttää kun ajetaan vastakarvaan, mutta tiedä sitten mikä on todellisuus.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kotimaisissakin kameroissa täytyy olla jokin viive, olkoon kyse sitten perinteisellä sulkimella varustetusta tai digikamerasta. Varmaankin tarpeeksi kovaa ajamalla kuva jää ottamatta.
                                                          Minkähän takia kameroita ei muuten ole sijoitettu koulujen tms. lähettyville, missä niiden turvallisuusvaikutus olisi kaikkein tärkein?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Muutama vuosi takaperin kalevassa oli juttua, kun moottoripyörällä oli vedetty keulapystyssa kameraan n.230km/h

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Viikonlopun yhdessä iltalehdistä (kumpi lie) oli korkea-arvoisen poliisin kommentti tuosta poliisin yliajon seurauksista: "Pitää ilmeisesti ottaa valitettavasti jälleen nopeusrajoitukset vielä tiukempaan syyniin ja kiristää niitä entisestään. Lisäksi voi olla aiheellista palauttaa nuorille kuskeille 80km/h lätkä."

                                                              Jaa. Nyt en ymmärtänyt. Miten tuo estäisi kyseisenlaisia onnettomuuksia? Kuinka moni liikennesääntöjen räikeistä rikkomuksista aiheutunut onnettomuus estyy kiristämällä niitä liikennesääntöjä, joilla ei siis nytkään yhdessäkään tapauksessa ollut mitään vaikutusta?

                                                              Samaa olen Jari pohtinut. Tosin, koulujen kohdille pitää silloin saada muuttuvat rajoitukset, jotka koulupäivän ulkopuolella ovat hieman höllempiä. Miksiköhän niitä äärimmäisen kalliiksi parjattuja kameroita on kuitenkin varaa asentaa keskellä ei-mitään, jonkun valtaväylä alamäen juurelle juuri ennen vielä jyrkempää ylämäkeä? Öö, ei nämä mitään bisnestä ole, vaan turvallisuuden pyytettömiä palvelijoita...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X