Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Volvo Fordilta BMW:lle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Volvo Fordilta BMW:lle?

    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=348746

    Jokohan kohta alkaa Fordin toimistolla leijua samanlainen kalman haju ku GM:n toimistoilla kun kaikki tuottavimmat automerkit myydään rahapulassa pois. Aston Martin siirtyi hetki sitte Fordilta Prodrivelle ja nyt Volvoa ollaan ostamassa BMW:n toimesta.

    Mahtaisi tehdä pahaa jälkeä Fordille kun uusi Mondeo käyttää S80:n pohjalevyä. Tekniikasta en mee vannomaan, mutta uskoisin että jokunen sama konekin saattaisi Mondeosta löytyä mitä näkee S80:n keulilla.

    Samaten ainoa kehuja saanut Focus, eli ST käyttää T5:sen tekniikkaa.

    Mitähän muutoksia BMW:lle siirtyminen toisi käytännössä? Josko Volvo saisi sen tääläkin paljo ylistetyn xDriven, kun ei tuota AWD:tä oikeen kehtaa edes mainita nelivedon kanssa samassa lauseessa ;)

  • #2
    Saisikohan sitten tulevaisuudessa jälleen takavetoisia Volvoja!

    Comment


    • #3
      Niin just ne aidot, takavetoiset Volvot takaisin! Olen lupaillut itselleni että, jos Volvon ostan joskus, se on takaveto, ruotsissa tehty ja Volvon tekniikalla, eikä Rellu tai voorti. Mutta mahtavaa kun Volvot ehkä tulevaisuudessa potkivat perspäästä. =)

      Comment


      • #4
        Eikös kaikki Volvot ole tehtaan omalla tekniikalla lukuunottamatta 300- ja 400-sarjan Renault-koneisia vispilöitä? Fordin koneesta en ole ikinä kuullutkaan Volvossa, ennemmin toisinpäin.

        Rivikoneet on ainakin Volvon omia esimerkiksi 700-, 850- ja 900-sarjalaisissa ja sitä myötä myös S40/V50-, S60/V70- ja S80-malleissa. Jonninmoinen legendahan kertoo, että Porsche suunnitteli alunperin sen 900/S90-sarjan Volvon 3-litrasen 24V rivikutosen itselleen, mutta Volvo osti koko koneen ja sen valmistusoikeudet itselleen. Jokainen voi lisäksi vielä itse laskea, että kun rivikutosen tilavuudesta ottaa yhden sylinterin tilavuuden pois, niin tilavuus on täsmällee vitosen vastaava ja kun taas otetaan yhden sylinterin tilavuus pois, niin saadaan nelosta vastaava lukema. Ikään kuin kaikki koneet olis tuon kutosen pohjalta tehtyjä pätkäsemällä koneesta vaan pala pois piirustuspöydällä. Ja tietysti halvintahan se olis noin tehdä.

        Ja ettei juttu jää liian lyhyeksi niin Ruotsissa on muutamakin 740/760-mallin pohjalta tehty laite, jossa on T5:sen tai R:n 2.3-litranen 20V turbovitonen pitkittäin ja 960/S90:n manuaalilaatikko perässä... ;)

        Comment


        • #5
          Volvollahan on myös pitkät perinteet volkkarin dieseleiden käytössä. Mersuhan lie ollut varmaan ensimmäisiä jolla ainakin dieseleissä pätee tuo että sylinteritilavuus pienenee aina puoli litraa kone lyhenee yhdellä sylinterillä. Rakenteesta on kiistämättömiä etuja kun monet osat käyvät moottoreihin kautta linjan.

          Ja en jaksa uskoa että takavetovolvoja tullaan ikinä valmistamaan lukuunottamatta ehkä jotain erikoismalleja. Turvallisuusimago vaatii että niin hengenvaarallisia vehkeitä ei pappojen eikä mummojen käsiin voi rakentaa. Mutta toisaalta on vaikea keksiä synergiaetuja BMW:n ja volvon välillä ainakin jos valmistajat pitäytyvät nykyisissä vetoratkaisuissa. Ehkä bemarista sitten tulee etuvetoinen :-)

          Comment


          • #6
            samus, mitähän koneita ne nuo pikkuvolvojen 1,6, 1,6d, 1,8 ja 2,0 ja 2,0d on?
            Joko fordin tai ford-psa yhteistyötuotteita. Pikkuvolvoissa vain viitosista voidaan sanoa että ne on jossain määrin Volvon koneita.
            Pikkuvolvot käsittävät nykyiset 30-, 40- ja 50-sarjan volvot.
            Ei unohdeta että pohjalevy jaetaan näissä malleissa focuksen kera, täten on saatu myös näppärästi sovitettua se viitonen focuksen keulalle, kun volvo sen ahtamistyön teki valmiiksi.

            Comment


              #7
              Volvon viimeiset takavetoiset eli 900 ja S/V90 ovat kyllä autoja isolla A:lla. Siinä on sellaista ajatonta laatua ja toimintavarmuutta, joka jäi Volvon lisäksi myös mersulta 90-luvulle. Itsehän olen salaa ajatellut vaihtavani A4:n S/V90 Volvoon, sellaiseen 204 heppaiseen. Joku siisti tumma väri, ehkä metallinsininen. Enolla on 204hp S90 manuaalilaatikolla, sellaiseksi isoksi luksusvolvoksi melko liukasliikkeinen.

              Comment


              • #8
                tekniikka on ikävä kyllä samaa mikä ensiesiteltiin -70 luvulla 140- myöhemmin 240 sarjassa.. vähäsen kapuloita rattaisiin tälle kaikkien vulva-ylistykselle;) onhan tää sentään: Verkosta bongattua Kaikkea verkon syövereistä bongattua AUDI-aiheista!

                Comment


                • #9
                  Tureq: No joo myönnän etten niin hirveästi tiedä noista nykysistä pikkuvolvoista. Vai voiko niitä edes Volvoksi sanoa...

                  Pari kertaa oon ollu jo vaihtamas Audin ropaletta 740 GLT16V:hen, mutta ei olla päästy hinnoista yksimielisyyteen. Vaihtuis kyllä aika liukkaasti Audi pois jos hyvä yksilö eksyy eteen sopivalla hinnalla...

                  sakarivo: Eiköhän se oo jo yleisesti tiedossa että Volvo on parempi auto ku Audi, ei sille vaan voi mitää ;)

                  Jos vain pätäkkää olisi niin auto olisi aika pitkälti sama ku Murtsin haaveissa.

                  Comment


                    #10
                    Ihmettelen kuka haluaa 700-sarjan vollea, on nimittäin harvinaisen veemäinen kapistus ajaa. Talvella mutkatiellä saa lotota mihin suuntaan se menee kurvissa, ja puskeeko vai yliohjaako. Vähä ku torsenkuatro, mutta vollen käytökseen ei voi vaikuttaa mitenkään.

                    Comment


                    • #11
                      Aika vähä oon kyllä kuullu negatiivista palautetta 700-sarjan ajettavuudesta.

                      Oliskohan se sitte kuskissa vaiko autossa vika, jos takavetonen Volvo ei pysy hanskassa... ns. taitamattomuutta?

                      Comment


                        #12
                        En tiedä meneekö taitamattomuuden piikkiin, mutta levoton käytös ei ole mikään kiva asia, varsinkaan jos ei halua leikkiä kaiken aikaa.

                        Tuohon huono käytös verrokkina oli A200TQ torsenilla ja W124 200D. Jälkimmäinen meni kuin ajatus liukkaalla niin kauan kun oli tehoa, samaten quattro meni niin kauan kivasti kun ei vaan tullu turbopotkua tai teho loppunut, kun piti pitää tasaista luistoa yllä. Myös muutamaa 300-sarjan bemaria on tullu liukkailla vietyä, mutta niitä nyt ei voi verrata tuohon kun ovat kokoluokkaa pienempiä ja yli 5 vuotta uudempia kuin muut verrokit.

                        Summa summaarum, kokeile ite ja totea, tuo mun kokemus 700 sarjasta on viimosimmista malleista (-93? ei voi muistaa) 2 litrasella pannulla, ja sillä tuli aika paljon silloin kilometrejä, kun sattui olemaan isukin omistuksessa. Ja en todellakaan tykännyt siitä lottokoneesta.

                        Comment


                        • #13
                          1992 näyttää loppuneen 740:sten valmistus, varmaankin sitä vuosimallia.

                          Itellä ei tosiaan ole minkäänlaista kokemusta tuolla 740:llä ajamisesta kesällä taikka talvella. Kai se on sitte jo hankittava ihan tuon mielenkiintoisen talviajettavuutensakin puolesta.

                          Moottorin paino voi olla kans yks asia mikä muuttaa tuota ajettavuutta ratkaisevasti, jos vertaa esimerkiksi E30 325i:tä ja 318iS:ää. Toisaalta 2-litrasen ei luulisi Volvonkaan tekemänä hirvittävästi painavan.

                          Aika näyttää jos tuon ajettavuuden saisi sitte ite todettua.

                          Comment


                          • #14
                            Ja tuohon samuksen tokaan juttuun että eikös Volvo 360 silti ole Vollen omalla koneella, B20:llä?

                            Comment


                            • #15
                              360 ja 2 litranen on kyllä volvon oma kone, mutta mun mielestä sitä on tehty myäs sillä rellun 1,4 koneella.

                              Comment


                              • #16
                                1.4 ja 1.7 oli Rellun koneita mutta silloin sen auton malli onkin 340. Jonkun kilometrin ajellut sekä 360:llä että 1.7 340:llä.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja onhan noissa 760:ssä ollu V6:kin Rellun kone, tai osaksi. Se PRV V6:han on joku Volvon, Renaultin ja muistaakseni jonkun kolmannen valmistajan yhteisessä käytössä ollu kone.

                                  Wikinen pedia kertoo vähä paremmin tuosta. On muuten aika monessa ollu mukana tuo moottori. Alpinen ja Deloreanin kautta Lanciaan ja Venturiin...

                                  http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin kyllä vähän muistelinki, että noi pienemmät 1,4 ja 1,7 olis ollu 340 ja tuo 360 olis aina 2,0. Mulla on tuommonen 360 odottamassa joko innustusta käyttöautoks tai paaliin.

                                    Oon tuommosen de loreanin nähny muuten suomessa yhessä tallissa vielä vähän vaiheessa. Harmi vaan, että se yksilö oli maalattu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Höh, meinaavat vielä pitää siitä kiinni...

                                      http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.sh...2007/05/531694

                                      Comment


                                        #20
                                        Josko Volvo saisi sen tääläkin paljo ylistetyn xDriven, kun ei tuota AWD:tä oikeen kehtaa edes mainita nelivedon kanssa samassa lauseessa ;)
                                        Kehtaahan Audikin mainostaa samaa tekniikkaa nelivetona :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kappas, nuohan on nykyään Haldexilla varustettuja. Muistaakseni 850 AWD ja ehkä ekat V70:t oli vaan viskolukolla varustettuja "nelivetoja" ;)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X