Laskelmat on paikkaansa pitäviä mikäli lähtötiedot ovat oikeita. Huomionarvoista on se, että esim 3m/s vastatuuli 360km/h=100m/s nopeudessa lisää ilmanvastusta 1,03*1,03 = 1,06 = 6%. Koska auton nopeus maahan nähden pysyy samana tuulesta riippumatta, kasvaa tehon tarve 6% (ilmavastuksen mukaan, vierintävastusta ei ole huomioitu). Eli pienetkin muuttujat vaikuttavat yllättävän paljon. Nopeusennätys ajetaan kahteen suuntaan, jolloin vastatuulen vaikutus vähenee. Pitää muistaa että myös sivutuuli lisää lmanvastusta.
Ennätyspäivänä oli tuulen nopeus 0-2m/s ja -12 ja -16 välillä pakkasta.
Eikös tämä ole sen alkuperäisen aiheen pohdiskelua?
Ennätyspäivänä oli tuulen nopeus 0-2m/s ja -12 ja -16 välillä pakkasta.
Eikös tämä ole sen alkuperäisen aiheen pohdiskelua?
Comment