Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kankkunen 331km/h jäällä Bentleyllä (ja muut jäällä tapahtuneet nopea-ajot)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Taas on menty jäällä lujaa.
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=VW5GMsT32RM

    Comment


      #92
      Mielenkiintosta ois nähdä renkaat tuon jälkeen miten nastat on pysyny.

      Comment


        #93
        Ja tässäpä vielä "making of" pätkä

        http://youtu.be/TS3zx8NMlr8

        Comment


          #94
          Jos nastat katoaisi ajaessa, nopeus alkaisia laskea auton sutiessa rajusti.

          Comment


          • #95
            Siksihän ne olikin vähän "erikoisvalmisteiset" renkaat ;)

            Comment


              #96
              Millä lailla erikoisvalmisteiset? Lehtijuttujen mukaan säännöissä vaaditaan, että "renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla". Eihän ne silloin saisi olla millään tavalla erikoiset.

              Comment


              • #97
                On näköjään tiukkaan tarttunut lumi jäähän kiinni kun oli näköjään pitänyt simmakoida irti.

                Comment


                  #98
                  Mitä "simmakoida" on suomeksi?

                  Comment


                  • #99
                    Simmakki=esim. kuorma-autossa oleva alaterä.

                    Sitä en osaa kertoa mistä on tullut tuo nimitys.

                    Comment


                      Voisiko sillä olla yhteys englanninkieliseen ilmaisuun "to skim" tai "skimming"?

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Okkok Näytä viesti
                        On näköjään tiukkaan tarttunut lumi jäähän kiinni kun oli näköjään pitänyt simmakoida irti.
                        On muuten täällä perämeren jään päällä vettä aika paljon, joten jäätä on varmaan ollu pakko höylätä, ja eiköhän sillä ole haluttu pitoakin lisätä.
                        Videoissa näkyy myös hyvin tuo jään päälle pyrkivä vesi.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja Tureq Näytä viesti
                          On muuten täällä perämeren jään päällä vettä aika paljon, joten jäätä on varmaan ollu pakko höylätä, ja eiköhän sillä ole haluttu pitoakin lisätä.
                          Eikö kukaan lue kirjoitettua sanaa?

                          Guinnessin organisaatio määrittelee jäälläajon maailmanennätykselle tarkat säännöt. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika mitataan radan molempiin suuntiin ajettuna. Maailmanennätys on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Lähtö on lentävä ja aikaa suoritukseen on yksi tunti. Jään tulee olla luonnollista, eikä sitä saa karhentaa tai käsitellä kemikaaleilla. Renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.

                          Comment


                          • Renkaathan voi olla ns. kaupallisesti saatavat, mutta lienekkö samalla tavalla tehty kuin kaupalliset renkaat. Tuskimpa niitä tutkittu...esim nastojen kiinnityksiä :)

                            Comment


                            • Niinno ainakaan Vianorin verkkokauppa ei viellä tunne hakkis kasia niin kuin kaupallisesti saatavia ne sitten viellä on muutenkaan

                              Comment


                              • Olin tekemässä rataa. Ei ole mitenkään höylätty. Vesi nousi aurauksien jälkeen ku ilmat lämpeni.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Petri R Näytä viesti
                                  Renkaathan voi olla ns. kaupallisesti saatavat, mutta lienekkö samalla tavalla tehty kuin kaupalliset renkaat. Tuskimpa niitä tutkittu...esim nastojen kiinnityksiä :)
                                  Jos tuo on saatu Guinnessin ennätysten kirjaan, siellä on ollut virallinen valvoja paikalla. Eiköhän silloin myös tuo renkaiden saatavuus ja tekotapa ole tarkistettu. Sen sijaan renkaat on varmasti käyty useammaan renkaan satsista käsin läpi, että pyöreys on täydellinen ja nastat istuvat kuten pitääkin.

                                  Hakkis 8:t tulee ensi talveksi yleiseen myyntiin. Ei niitä kukaan rengaskauppias tällä hetkellä varastoon osta. Tilauksia ensi kaudeksi vasta ollaan tekemässä. Onhan nuo kaikilla olemassa ennen kuin niitä saa julkisesti, miten muuten on selitettävissä TM:n ym. tekemät rengastestit. Turha niitä on tehdä maaliskuussa menneen talven malleille.

                                  Tämä on tätä suomalaiskansallista vähättelyä. Jos jenkit ois ajaneet ton, niin oltaisiin sitä mieltä, että kyllä ne poijjaat osaa. Ei me vaan.

                                  Comment


                                  • Tämä on tätä suomalaiskansallista vähättelyä. Jos jenkit ois ajaneet ton, niin oltaisiin sitä mieltä, että kyllä ne poijjaat osaa. Ei me vaan.
                                    Täysin samaa mieltä.

                                    Comment


                                      Ihme, että kitka on riittänyt tuohon. Kohtalaisen suuri voima pitää välittyä renkaasta jäähän, jotta auto voisi kulkea tuollaisella nopeudella. Hyvä me! :)

                                      Comment


                                        Onkohan tuossakin käynyt niin että jossain vaiheessa tulee seinä vastaan ja tossu alkaa lyömään tyhjää vaikka vetoja vielä olisi? Vai loppuuko tuossa autosta jerkku kesken?

                                        Comment


                                        • Jos nopeutta halutaan vielä kasvattaa seinän tullessa vastaan, se onnistuu joko lisäämällä pitoa renkaisiin tai ilmanvastusta pudottamalla. Teholla ei tee erityisempiä siinä vaiheessa kun rengas ei pidä. Eiköhän se testaajilla ole tiedossa mikä oli rajoitteena tällä kertaa. Renkaissa rajat tulevat vastaan siinä, että se pitää olla kaupasta saatava rengas. Ilmanvastusta saa pudotettua ja downforcea lisättyä, mutta sitten autokin pitäisi valita niistä Audin LeMans-kilpailun autoista, jos ei haluta rakentaa kutosrisan peltejä kovin paljoa uuteen muotoon.

                                          Comment


                                          • Tuskimpa se "virallinen valvoja" on esim, mitannut nastan syvyttä/ulkonemaa ja verrannut tuotantorenkaisiin ja epäilen ettei ole myöskään "nyppinyt" nastoja pois/leikannut rengasta auki ja katsonut onko niiden kiinittämiseen käytetty jotain muutakin mekanismia kuin mitä tuotantorenkaisiin käytetään...

                                            Mutta eihän se pelkästään "nastojen kikkailulla" synny tuollainen ennätys...kyllähän siinä pitää nähdä vaivaa muutenkin...hyvä meininki :)

                                            Comment


                                            • http://www.iltalehti.fi/autot/201303150133627_au.shtml Siinäpä oli tuosta uudesta ennätyksestä juttua..

                                              Comment


                                              • En kyllä nää että renkaat olis kaupallisesti saatavissa jos ei niitä kuluttaja pysty kaupasta ostamaan.

                                                Comment


                                                  Kyllä ainakin Lpr Vianorin myymälässä on hakkis 8 esillä. Luulisi sellaisten olevan siis ostettavissakin.

                                                  Comment


                                                    Samaten LMS:n RS4 oli tahkolla hakka 8 alla. Se mistä noita saa vielä tälle kevättä vielä onkin asia erikseen, mutta luulisin saatavuuden olevan mahdollista.

                                                    Comment


                                                    • Tuskinpa rengasliikkeet noita kauheasti tällä hetkellä varastoon tilailee. Sen sijaan jos asiakas välttämättä sellaiset haluaa, niin eiköhän niitä jostain saa.

                                                      Ei taida nyt oikein olla nastarenkaiden myynnissä sesonki, joten miksi ottaa seisomaan varastoon.

                                                      Katsoin TM:n kesärengastestiä, niin suurin osa testatuista rinkuloista oli tehty loka-marraskuussa 2012. Eli kyllä siellä noukkiallakin tällä hetkellä paistetaan noita talvirenkaita. Kesärenkaat on jo tehty ja koko lailla toimitettukin.

                                                      Sen verran vielä tuosta Guinnesista, että eiköhän ne säännöt ole kaikille samat, tuotannossa tai ei.

                                                      Comment


                                                      • Tuosta tehosta, ei tietenkään tee mitään jos pito on rajoittava tekijä. Pitää kuitenkin olla 4-veto sedanissa potkua aikalailla, että ylletään käytännössä 340 nopeuksiin. Nokian renkaiden sivulla lukee, että autossa oli "lähelle 1000-hevosvoimaa" ennätys set-upilla. Mitä sitten tarkoittakaan, voihan 800hp:kin olla se "lähelle tuhat". Luulen, että auton voimavarat olivat rajoittava tekijä, ei renkaan pito tässä tapauksessa. Toki aerodynaamiikkaa oli paranneltu, mutta siltikin paljon voimaa on oltava takana.

                                                        Comment


                                                          No 820hp kulkee sen 350km/h, noin niinkun ekana googlen hakutuloksena.

                                                          http://www.quattroholic.com/2011/02/...-audi-rs6.html

                                                          742hp kulkee >340km/h.

                                                          http://www.mtm-online.de/en/Audi/RS6...=m1rs6580742qx

                                                          Ei taida olla auton voimavarat se rajoittava tekijä, luulisin.

                                                          Comment


                                                          • Vakio RS6:n ilmanvastuksella (Cda= 0,31*2,36) ja painolla (1840kg) 335km/h vauhdissa -10 asteen lämpötilassa tarvittava teho renkailla olisi 412kW. Renkaan vierintävastuksena käytin arvoa Crr=0,01. Tällä Crr arvolla vierintävastus on n 4% kokonaistehosta. 20% voimansiirtohäviöllä moottoriteho olisi 690 hevosvoimaa.

                                                            +30 asteen lämpötilassa samaan nopeuteen tarvitaan 90 hevosvoimaa vähemmän tehoa!

                                                            Comment


                                                            • En tarkoittanut mitään googlen hakutuloksia tai valmistajan ilmoittamia ilmanvastus-/nopeusarvoja. Vaan käytäntöä. Saksalaisen GRIP:n testissä Papenburgin ovaaliradalla tuollanen MTM:n +730hp rs6 saavutti 338km/h gps-huippunopeuden, ja sitä vastassa ollut Geigerin corvette z06 335km/h. Jos kerta +30 kelissä ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan 90hp vähemmän tehoa, niin tuolla pakkasessa tuon 338 saavuttamiseen tarvittaisi kyllä jo selkeästikin 800hp näin teoriassa. Toki se auto oli koriltaan vakio. Toki uskokaa mitä uskotte, mutta mitään paperilukemia on turha esittää. Käytännön testit kyllä kertovat mikä on totuus. Muistuu vaan mieleen fifth gearin testi missä Lotus Espritin ilmoitettu 0,30 cd arvo olikin sitten tuulitunnelissa määritettynä vakiokunnossa 0,41. Madalluksella, peilien irrotuksella ja takaspoilerin poistolla ym. toimenpiteillä pääsivät lähelle sitä ilmoitettua arvoa.

                                                              http://www.mkb-power.de/en/news/MKB_..._Papenburg.php

                                                              Tuonkin auton gps-testattuun huippunopeuteen verraten se rs:n nopeus jäällä on kova. Vaikka mersussa pitäisi olla +1000hp. +380 piti amg:n kirmata valmistajan mukaan.

                                                              Toki se nyt on aiheen kannalta sama loppuiko autosta voima kesken vai renkaasta pito. Itse olisin ensimmäisen kannalla. Mutta minun puolesta voidaan palata aiheeseen.

                                                              E: Löysin muuten toisenkin huippunopeustestin tuolle MTM RS6 R:lle, jokainen voi sen tsekata tästä videosta, testaajana Autobild:

                                                              http://www.mtm-online.de/de/press/tv?video=38

                                                              jussi.linnansuu:n vastuslaskut eivät taida kohdata käytäntöä, pitäisihän sen +730hp moottoriteholla Saksan ilmastossa kirmata niiden mukaan kovempaa kuin 338/339,6km/h. Tuo Papenburghan on Nardon ohella niitä harvoja paikkoja, jossa voidaan ajaa 100% teholla vaikka niin pitkään kuin kone räjähtää.
                                                              Viimeksi muokannut A10088; 16.3.2013, 00:28.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X