Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Liikenneturhvallisuutta parannetaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Liikenneturhvallisuutta parannetaan

    Täytyypä muistaa jarruttaa tolppaa lähestyessä reilusti alle rajoituksen ettei vaan tule varoitusta postiluukusta.

    Edit:
    Uusi ohjelma sylkee ylinopeussakkoja ennätysvauhtia
    http://www.digitoday.fi/page.php?pag...20074892&rss=6
    Uusi ohjelmisto on käytössä Porin, Lahden ja Helsingin liikenneturvallisuuskeskuksissa
    Liikenneturvallisuuskeskuksissa?

  • #2
    Siis säädetään tiukemmaksi eli enää saa ajaa joku 3-4 ennen kuin tulee postiluukusta tuommoinen muistutus? Toisaalta tuolla huomautuksella ei mun tietääkseni ole mitään tekemistä liikennelain kannssa, eli noita saa ottaa niin paljon kuin haluaa.

    Vielä kun antaisivat sakkoja niille mummoille jotka ajavat esim. 45-tietä välillä 60km/h tunnissa 80km/h raijoitusalueella sakkojen pelossa.

    En tykkää kyllä yhtään isoveli-valvoo ajatuksesta ja nopeuskameroista muutenkaan!

    Onneksi ne ei mahda moottoripyörille mitään niin ei tarvitse stressata kesälomilla koko ajan.
    (Brätkillä nopeus heittelehtii hyvin paljon tahtomattakin)

    Comment


    • #3
      Alkaakohan rekkakuskit löysäilemään rajoitintavasten ajolta tolpan kohdalla? Hieman epäilen.
      Jostain olen kuullut että AKT:lla ja Sisäasiainministeriöllä on sopimus siitä että rekat saavat ajaa 88 km/h 80-rajoituksella.

      Itse ajoin syksyllä 87 ja poliisin täytyi pysäyttää koska muuten muut autoilijat olisivat ihmetelleet miksi poliisi ei tee mitään vaikka joku ajaa ylinopeutta. Paras perustelu pysäytykselle mitä olen ikinä kuullut :-). No, asiaan ei kyllä yhtään auttanut se että ohitin heidän aikaisemmin moottoritiellä 109 km/h tuntinopeudella kun itse ajoivat n. 103.

      Comment


      • #4
        Itse tuossa juuri ihmettelin, että miksi kameratolppa otti kuvan, kun ajoin kaasu pohjassa tasamaalla. Nyt taisi löytyä selitys. Eli ilmeisesti ei olekaan sakkoa tulossa:)

        Ei tasan ole rekkakuskeilla mitään eri sääntöjä. Ei se normi autoilijakaan tuollaisesta 89km/h nopeudesta vielä sakkoa saa. Laitontahan se on, mutta tuskin sentään sakon arvoinen suoritus. Varoituksen voi toki saada, jos poliiseja sellaisen antaminen kiinnostaa. Kyllä se letka pääsääntöisesti hyvällä kelillä sen verran kulkee, että rekalla saa täysillä ajella. Tuskin tulee itse ainakaan hiljenneltyä tolppien kohdalla, jos kerran noista varoituksista sen enempiä sanktioita ala kertymään. Antaa valojen vilkkua vaan=)

        Comment


        • #5
          Itse asiassa rekoilla on lupa ajaa rajoitinta vasten 80km/h ja yli rajoitusalueilla.

          Rajoittimen ylittäviltä nopeuksilta taas tulee normaalin tallaajaan näkökulmasta erittäin suuret sanktiot.

          En tiedä johtuuko tuo sakottamattomuus pienestä ylityksestä vai onko asiasta virallinen sopimus. Joka tapauksessa se läpi sormien katsotaan.

          Comment


          • #6
            Mihin tuo "lupa" perustuu? ihan sama "lupa on henkilöautoillakin. Ei rekat sen enempää lakia saa rikkoa kuin henkilöautotkaan. Ihan yhtälailla henkilöautoillakin katsotaan tuollaiset ylitykset läpi sormien. Toki jos poliisi päättää sakottaa vaikka 5km/h ylityksestä, niin sitten sakottaa, mutta ei siinä todellakaan aleta erottelemaan rekkoja henkilöautoista.

            näin rekkakuskina vähän kummaksuttaa ihmisten asenne rekkoja kohtaan. Kuvitellaan että niillä on juuri tuollaisia erivapauksia sun muita sormien läpi katsomisia, mutta todellisuudessa raskaita ajoneuvoja kytätään huomattavasti tiheämmällä seulalla kuin sunnuntaikuskeja(mikä on näin rekkakuskinkin mielestä ainoastaan positiivinen asia)

            Comment


              #7
              Käytännön kokemuksen mukaan normaalisti voi noin 10% ylittää sakoitta (mutta poikkeustapauksia on aina, ei tuon varaan voi täysin laskea). Tokko tuosta mitään sopimusta ole rekkojen kohdalla, luullakseni vaan käytännössä muotoutunut tapa, kuten tuo yleinen noin kymmenen prosentin nopeusylitys 80-alueella.

              Comment


              • #8
                Raskaan kaluston ylinopeudet vähenevät pikkuhiljaa, kun liikennöitsijät tulevat tietoisemmiksi nopeuden vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen ja ajoaikaan. Kulutus kasvaa suht reippaasti kovemmilla nopeuksilla, mutta aikasäästöjä ei välttämättä tule samaan tahtiin.

                Comment


                  #9
                  niin sen verran tarkennusta että toki nimellisesti 80 katto nopeudesta kärsivät raskaankaluston pelit saavat erivapaudella ylittää +5 +joku% mittarivirhettä, ja kun nyky peleissä mittarit on helevatan tarkkoja se käytännössä merkkaa että 89 saa ajaa, mutta tietenkään ne ei tien rajotusta saa ylittää eli tuota voi teoriassa käyttää vain 100 tai yli tie osuuksilla.

                  Ville, elä menetä uskoasi muitten liikenteessä olevien kanssa, ei kaikki ole sitä mieltä että rekat olisi tiellä, tai onhan ne hyödyksesi tiellä ;)
                  Tässä on vaan se bemari ilmiö että 99% porukasta pilaa loppujen maineen, eli kirotaan koko ammattikunta kun venäläiset käy moottoritiellä uukkareita heittämässä.

                  Comment


                    #10
                    Hassuinta on, että Hangon tiellä ainoat rekat, jotka ajavat rajoitusten mukaan ja pitävät riittävät turvavälit edellämenevään henkilöautoon ovat juuri venäläisiä. Olisikohan syynä kohtuullisen aktiivinen valvonta, sekä se että viisumi jää saamatta, jos on maksamattomia sakkoja.

                    Comment


                    • #11
                      Ville tarkoitin juuri vain että on yleinen käytäntö ja läpi sormien katsotaan. Ette te todellakaan ole tiellä tai nauti erityisoikeuksista, tiedän kyllä muutama kaveri samalla alalla ja itsekin ajan usein erikokoisilla pienemmillä kuorma-autoilla :)

                      Comment


                      • #12
                        Eilen näin vilauksen jostain ohjelmasta 45min tai joku vastaava missä haastateltiin venäläistä rekkakuskia.-Se sanoi että venäläiset kuskit ajavat Suomessa nätimmin kuin kotimaassaan.

                        Comment


                          #13
                          Eiköhän noille poliisin varoille ois parempaakin tekemistä, kuin lähetellä kirjallisia varotuksia lievistä ylinopeuksista. Silkkaa paperin tuhlausta ja postin kuormitusta, minun mielestä ainakin.

                          tänä vuonna niitä on postitettu 400-500
                          Ja tuo siis viimekuun puolella oleva lukema... tuosta kun laskee pikaseen vuositason määrän, eli noin 2 400-3 000 vuodessa ihan turhia kirjeitä ja niiden sisällä paperit vielä.

                          Kaipa noihinkin kuluville varoille on vain jotain käyttöä pitänyt keksiä...

                          Comment

                          Working...
                          X