Alkuperäinen kirjoittaja mremonen
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi jätettiin mainitsematta, vai jätettiinkö sittenkään...
Collapse
X
-
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/audi...elta-muuttanut
Hmmm... olisiko kannattanut katsoa homma alunalkaen "päästä-päähän", kun päädyttiin Q:hun mallisarjan nimenä.
Comment
-
-
Comment
-
Hyvä kirjoitus :)
Noissa "unintended acceleration" jutuissa on itseäkin suuresti ihmetyttänyt aina se, että lähes kaikki tapaukset on Jenkeissä :)
Comment
-
Jep. Ja samoin minua on ihmetyttänyt tuo artikkelissakin mainittu asia jarrun ja kaasun yhteydestä. Tai siis sen väitetystä toimimattomuudesta. Eli kyllä sillä jarrulla auton saa seis, vaikka kaasu olisi kuinka hirttänyt kiinni.
Ennen vanhaan, mekaanisten ruiskupumppujen aikaan, jos dieselin tappokytkin hajosi, niin auto piti sammuttaa seinää tai jarrua vasten. Mutta kyllä sen sammumaan sai, vaikka kyllä aika sitkeästi ne jotkut yrittivät pysyä käynnissä.
Comment
-
Noissa pätkissä selvitäänkin asian mahdottomuus juurta jaksaen, part 2:ssa testataan tilanteet, ei jää kyllä enää muuta vaihtoehtoa kuin "user error"
http://youtu.be/otyax6onMWw
Itse olen ajanut vanhan pomoni Kia Sorentoa, jossa sähkökaasu meni itsekseen pohjaan välillä. Homma nollautui silloin uudelleenkännistyksellä. Ko. auto oli reilun vuoden aikana enemmän delta-autossa huollossa, kuin ajossa ja sinä aikana vika ei koskaan selvinnyt, vaikka autoon vaihdettiin kaikki mahdolliset osat johtosarjoja myöten. Ajonestokin meni ainakin kerran päälle kesken ajon jne, auto siirtyi vikoineen uudelle omistajalle.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viestiJep. Ja samoin minua on ihmetyttänyt tuo artikkelissakin mainittu asia jarrun ja kaasun yhteydestä. Tai siis sen väitetystä toimimattomuudesta. Eli kyllä sillä jarrulla auton saa seis, vaikka kaasu olisi kuinka hirttänyt kiinni.
Ennen vanhaan, mekaanisten ruiskupumppujen aikaan, jos dieselin tappokytkin hajosi, niin auto piti sammuttaa seinää tai jarrua vasten. Mutta kyllä sen sammumaan sai, vaikka kyllä aika sitkeästi ne jotkut yrittivät pysyä käynnissä.
Comment
-
Jos normaalin auton moottori ei saa jarrulla tapettua, niin vika on jarrusisa. Tuon voi melko hyvin testata mittaamalla auton kiihdytkseen ja jarrutukseen kuluvien aikojen suhteet. Siinä on melko suora verrokki pyörille välittyvään momenttiin.
Toki jos jarrut poltetaan aluksi keveyllä painamisella, hiipuu normaalit jarrut melko nopeasti. Siltikin epäilen että diesel Sierra olisi jaksanut isoimmalla vaihteella sutia.
Comment
-
Toki siinä ihmeissään kaveri teki virheitä kuten eka sammutusyritys kakkosella, jolloin jarrut jo lämpeni kivasti eikä siten pitäneet enää parhaiten isolla vaihteella kokeillessa. Sutiminen onnistuu kyllä, ne kaposet halpisrenkaat ei mahtavimpia pitoja tarjoa ja tietenkin perä jakaa voiman vain yhdelle pyörälle.
Tarinan opetus lienee että hurjistunutta dieseliä ei pidä aliarvioida. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiJos normaalin auton moottori ei saa jarrulla tapettua, niin vika on jarrusisa. Tuon voi melko hyvin testata mittaamalla auton kiihdytkseen ja jarrutukseen kuluvien aikojen suhteet. Siinä on melko suora verrokki pyörille välittyvään momenttiin.
Comment
-
Viikon Tekniikka & Talous -lehden Audi-uutiset
http://bit.ly/1EtKfpq
http://bit.ly/1EtKxwB
http://bit.ly/1wZVOhY
Comment
-
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/...93752_v0.shtml
Toivottavasti ei ollu kukaan foorumi/clubilainen.
Comment
-
En tiedä oliko mutta reilu vuosi sitten tein hyvin vastaavanlaisen manööverin ja ihan vahingossa. Maantiellä oli "ohituskaista alkaa" merkki ja samaan aikaan vierelle aukesi toinen kaista. Sateinen keli, huono näkyvyys ja edelläajavasta autosta lentävä kura aiheuttivat etten tajunnut lisäkilpeä joka kertoi ohituskaistan alkavan vasta 300 metrin päästä.
Siinä kun kolmonen tuvassa ja kaasupoljin tulipellissä lähti 80 vauhdista kiihdyttämään niin ehti kelaamaan ihan hyvästi sitä vauhtia kunnes tajusin että perkele tämä on joku vasemmalle kääntyvien ryhmityskaista ja ohituskaista alkaakin vasta seuraavan risteyksen jälkeen. Ei siinä vaiheessa voinut enää mitään muutakaan tehdä kuin jatkaa ohitusta kun edessä tilaa sattui olemaan. Siitä mentiin kanssa varsin dynaamisesti risteyksen läpi ja keltaisten ristiviivojen ylitse. Oli kyllä aivan tyylipuhdas virhearvio ja liikenteen vaarantaminen, onnesta oli auton perä niin kurainen ettei kilvestä (tai kilvenalusista) voinut saada mitään selvää.
Comment
-
Mulle käyny ihan samalla tavalla aikoinaan, Lahdesta Tampereelle ajettaessa ensimmäinen(tai ainoa)ohituskaista. Huonosti luetut merkit ja polkasin rinnalle jo ennen ohituskaistan alkua, kun oli vasemmalle kääntyville kaista.
Nolotti niin pirusti, mutta onneksi oli sen verran voimaa etti kauaa tarvinut siinä rinnalla roikkua.
Comment
-
Viikon Tekniikka & Talous -lehden Audi-uutiset
http://bit.ly/1EtKfpq
http://bit.ly/1EtKxwB
http://bit.ly/1wZVOhY
Akkujen lataamisen hiilidioksidipäästöjä tuskin noissa huomioidaan, joten jos autoa ladataan itänaapurin hiilivoimalalla tuotetulla sähköllä, niin päästöarvot ovat ihan jotakin muuta, mitä mainoksessa luvataan. =)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja maspe Näytä viestiValaiskaapa joku miten tuo kulutus saadaan tuolle tasolle, 1,6-1,7 l/100km? Jonkun laskentateknisen kikkailun avulla? Jos sähköllä voidaan ajaa reilu 50 km "nollakulutuksella", niin polttoaineella ajettu toinen puolikas pitäisi mennä reilusti alle neljällä litralla, jotta päästäisiin noihin tuloksiin vaikkapa 100 km lenkillä.
Akkujen lataamisen hiilidioksidipäästöjä tuskin noissa huomioidaan, joten jos autoa ladataan itänaapurin hiilivoimalalla tuotetulla sähköllä, niin päästöarvot ovat ihan jotakin muuta, mitä mainoksessa luvataan. =)
Todennäköisesti siten, että mittaus on suoritettu huomattavasti lyhyemmällä matkalla kuin 100km ja sitten suoritettu kertolaskua lopputuloksen aikaan saamiseksi. Eli mittausmatka on lyhyt, jolloin polttomoottoria käytetään vain silloin kun tehontarve on suurempi kuin sähkönmoottorin tuotto. Eli taitaa olla EU-polttoaineenkulutusnormien määritelmässä tuo todellisen ja virallisen kulutuslukeman ero.
Alkuperäinen kirjoittaja http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/henkiloautojen_energiamerkinta/eu-kulutussyklitEU-kaupunkikulutus on tutkimuslaitoksessa mitattu arvo, joka on saatu kaupunkiajoa jäljittelevässä 4 052 metrin pituisessa mittausajossa, joka sisältää myös useita pysähdyksiä. Mittaus kestää 780 sekuntia. Keskinopeus on 18,7 km/h ja maksiminopeus on 50 km/h.
EU-maantiekulutus on niin ikään mitattu tutkimuslaitoksessa. Mittaus jäljittelee maantieajoa, jonka pituus on 6 955 metriä. Mittausaika on 400 sekuntia. Keskinopeus on 62,6 km/h ja maksiminopeus on 120 km/h.
EU-yhdistetty kulutus on sekalaista ajoa kuvaava kaupunki- ja maantieajokulutusten yhdistelmä. Koska ajosyklit ovat eripituiset, luvuista ei lasketa keskiarvoa vaan ajosyklien pituuden mukaan painotettu kulutusten keskiarvo. Kaupunkikulutuksen painokerroin on siten 36,81 % ja maantiekulutuksen 63,19 %.
Comment
-
Maantiellä oli "ohituskaista alkaa" merkki ja samaan aikaan vierelle aukesi toinen kaista.
Comment
-
Ja Audi saatu vedettyä mukaan tuohon lentokoneturmaan. Onhan se "hienoa" mainita merkki uutisessa, mutta tuostakin joku kukkahattuinen rouvashenkilö rinnastaa Audikuskit pian itsemurhakuskeiksi.
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/20150...11191_ul.shtml
Comment
-
Comment