Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mä en oikeasti tajua tuota kasvihuoneulmiö keskustelua. Ihan Bullshittiä koko keskustelu. Totta kai ilmasto lämpenee, noin 160 vuotta sitten (nälkävuodet pysyvä lumi tuli heinäkuussa), oli maapallolla kaikkien aikojen kylmin vuosi n. 10 tuhanteen vuoteen, joten eikö lämpeneminen ole täysin normaalia?
Kyllä teollisuus voi kiihdyttää sitä, mutta ei se tee siihen suurta vaikutusta. Kaiken lisäksi lämpenemisestä ei ole vieläkään erittäin pitäviä todisteita. Esim. suurkaupungeissä mitatut lämmönnousut ovat täysin perustettu jo esimerkiksi asfaltin lämpökapasiteetillä (dokumentti yle 2006).
Oli miten oli onko kukaan ikinä miettinyt että paljonko yksi suuri tulivuoren purkaus saastuttaa? Paljon enemmän kuin ihmiskunta vuodessa.
Niin ja jos uralin takana olevat ikijää-metaani varastot sulaa ei tarvitse eneää kenenkään mennä etelään lomalle, sillä suomen keskilämpötila nousee samantien noin 30 astetta :)
Sori jos meni vähän offtopic mutta oli pakko vuodattaa :)
Mahdatkohan Ilpo puhua samasta dokumentista, jonka itsekin näin joskus? Sen verran hyviä pointteja ja uskottavasti esitetty, että pisti ajattelemaan koko kasvihuonevouhotuksen järkevyyttä. Kannattaa katsoa jos lähetetään vielä uudestaan. Viherpipertäjät tietysti sanoo että pelkkää propagandaa...
Ensinnäkin maapallon ekosysteemi on paljon monimutkaisempi kuin ihminen pystyy käsittämään. Vielä ei kyetä tekemään riittävän tarkkaa mallinnusta, jossa kaikki muuttujat otettaisiin huomioon. Vesihöyry on paljon merkittävämpi lämmönsäätelijä ja sen määrähän lisääntyy ilman lämmetessä. Ilmiö toimii myös toisin päin eli ilmakehässä oleva eristekerros estää lämmön pääsyn maahan eikä pelkästään pois päin (vrt. pilvet). Luonto on ihmeellinen ja pystyy hämmästyttäviin korjaustoimenpiteisiin muillakin osa-alueilla. Ajatelkaa vaikkapa erilaisten eliöiden evoluutiota... tai ihmiskehon toimintaa.
Tais samassa dokkarissa olla myös siitä kuinka joidenkin tyynenmeren saarien povataan jäävän veden alle jäätiköiden sulaessa. Mutta paikanpäälläpä onkin havaittu että vesi laskee! Haihtuminen on niin suurta... Koko ilmakehässä oleva vesimäärä vaihtuu oliko se nyt 8 krt/vrk?
Kaiken muun tiedon jälkeen fakta lämpenemisen alkamisesta paljon ennen teollistumista ja CO2-päästöjen kasvua tuntuu yhdeltä kärpäsen paskalta. :)
Itse taas olen miettinyt olisiko lain puitteissa mahdollsita että Suomeen rakennettaisiin yksityisellä rahoituksella maksullinen moottoritie jolla ei ole nopeusrajoitusta?
Juu kyllä Panu varmaan samasta dokkarista puhutaan. No antaa niiden selittää eletään me muut sillä välin :)
Niin ja Antti mitä vähää minä Suomen-lakia ymmärrän, niin ei onnistu, sillä ei ole väliä kuka sen maksaa, sillä jos se on rekisteröity valtion/kaupungin/kunnan -verkkoon, niin tiellä pätee Suomen tieliikennesäännöt.
Tietenkin jos on varaa niin voi rakentaa yksityistien esim. Helsingin ja Lahden väliin :)
Mutta se on ihan ihan varma että jos E75 joskus muuttuu esim. tuohon ehdoitettuun 160 km/h rajoitukseen kesänopeutena, niin kolmas-kaista olisi paikallaan. Muutenkin ihan parina viime vuotena kehä-III,Kehä-I ja Lähdentien -ruuhkat ovat pahasti riistäytyneet käsistä erittäin usein.
Ilmastonmuutos on väistämätön, mutta ihmisen osuus on kyseenalainen. Ilmasto ei ole missään vaiheessa ollut täysin vakaa vaan jatkuvasti enemmän tai vähemmän muuttuva. Vakava asia joka tapauksessa.
Inconvenient truth se vasta propagandaa onkin. :) Itse en ole vielä nähnyt, mutta eikös siinä nimen omaan paasata CO2:n osuutta? Täytyy olla tarpeeksi shokeeraava, että jenkitkin herää.
Kannattaa myös lukea Michael Crichtonin Pelon Ilmaston takana olevat kirjoittajan mietteet ilmastonmuutosta koskien.
Kirjoittaja tutki asiaa kolme vuotta ja referoi juttunsa muutamalle sivulle, eikä juuri ota muuta kantaa, kuin että enemmän puolueetonta tutkimusta ja vähemmän propagandaa ja lakimiehiä...
Tarkoittaako Troge, että hiilidioksidin kokonaispäästöistä putoaa 30%? Mahdotonta. Tai että liikenteen päästöistä 30%? Mahdotonta sekin. Vai että autobaanojen päästöistä 30%. Aika suurelta tuokin pudotus tuntuu, mutta sekin kokonaisuudesta aika pieni siivu.
Luin joskus, että liikenteen osuus hiilidioksidipäästöistä on 2%. Siitä vaikka tuo mahdottomaksi arvaamani 30% pois, niin paljonko koko päästön osuus pienenee?
Siis Saksassa? Suomessa osuus on lähes viidenneksen verran, typenoksidi- ja häkäpäästöistä yli puolet. Saksassa taitaa tosiaan olla perusvoiman tuotannossa dino-tuotteilla suurempi suhteellinen osuus kuin meillä.
Edelleen hämärästi muistelen, että puhuttiin koko maailman CO2-päästöistä, liikenteestä ja prosenteista. Voin kyllä olla väärässäkin. Muisti on tavannut olla tosi hyvä, mutta lyhyt ja tuosta on aikaa ...
Ja eiköhän tuossa pitäisi vertailla juurikin Saksan lukuarvoja eli Suomen prosenteista viis. Mutta joka tapauksessa pelkällä autobaanojen nopeusrajoituksella ei koko Saksan liikenteen päästöt takuulla putoa 30%.
Vahvasti tuntuu siltä, se 30% alenema tarkoittaa vain autobaanaliikennettä... Kyllä siellä niin paljon ajetaan (suhteessa runsaspäästöistä) kaupunkiliikennettä, ettei tuollainen voi mitenkään alentaa kaiken liikenteen päästöjä niin paljoa.
Äkkiseltään tuli vastaan tieto, että koko mualimassakin se olis noin 18% tieliikenteen osuus co2-päästöistä (ja lentoliikenne 4%, btw).
Jos maapallon hiilidioksiditasapaino kiinnostaa niin kannattaa lukea. Erittäin hyvä ja silmiä avaava kirja. Siinä käydään läpi koko maapallon historia astrobiologian näkökulmasta, mistä kaikki alkoi ja mihin kaikki päättyy. Ilmasto ehtii lämpenemään ja kylmenemään aika monta kertaa sinä aikana. Ja knoppitietona sellainen että tälläkin hetkellä elämme jääkautta! (jääTIKÖITYMISkausi onkin sitten eri juttu)
Kirjan pointti tähän keskusteluun on siinä että kasvihuoneilmiö on ensimmäistä kertaa ihmisen aiheuttama, vaikka historiallisesti ajateltuna hiididioksidipitoisuudet ovatkin tällä hetkellä selkeästi matalammalla kuin esim 250 miljoonaa vuotta sitten. Kirjassa kerrotaan mekanismeja joilla maapallo hoitaa itsenäisesti "kaasuongelmiaan" (esim kalkkikiven avulla) ja näin se on tehnyt aina, joten paljon saa tapahtua että maapallolta itseltään loppuvat lääkkeet tasapainon korjaamiseen. Sitä kirja ei kiellä (kuten ei kuulukaan) etteikö nyt olisi tapahtumassa niin paljon että itsekorjauksen kapasiteetti on lujilla. Ja varsinaisesti kirjan viesti on siinä että joka tapauksessa täältä on joskus lähdettävä kylmemmille planeetoille.
Ja kun vauhtiin pääsette niin Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa on hyvä yleistietokirja elämän sitkeydestä.
Menee jo aika kauas saksan moottoriteiden nopeusrajoituksista. :)
Puuttumatta saksalaisten liikennekulttuuriin ja sen aiheuttamiin ilmansaasteisiin, ilmastonmuutoksen torjumisen voi joskus aloittaa jopa lähipiiristä: uudenvuoden ilotulitteiden radioaktiivinen strontium ja raskasmetallit syytävät ilmakehään päästöjä enemmän kuin lentoliikenne koko vuoden aikana.
Menee ihan offtopikin puolelle, mutta yksittäisestä ihmisestä ja kulutustottumuksistammehan tämä ilmastonmuutos on lähtöisin.
Alkaa mennä ihan mahdottomaksi, kun aamun Karjalaisessa oli perjantaisessa kysymys/vastaus -artikkelissa aiheena: "Miten jouluvalosarja hävitetään". Milloinkas jouluvalosarjoista on tullut kertakäyttötuotteita?
Vielä noista ilotulitteiden päästöistä: veljeni kotona (lasten iloksi) järjestetyn puolen tunnin paukuttelun (jota seurasin ikkunattomassa kellarissa kera koirien) tuloksena oli kaksi muovikassillista sekajätettä. Osa kiinteästä jätteestä oli lentänyt maastoon ja sitä ei etsimälläkään löytynyt. Aikaisempana vuonna veljeni oli kokeillut hävittää sekajätteen keskuslämmityskattilassa. Oli kuulemma sen verran reipas jälkipoltto ollut, että ei meinannut kattilassa luukut kestää paikoillaan.
Viimeisimmässä Tuulilasissa oli Top-Gear tyyppinen kisa: millä välineellä pääsee nopeimmin Helsingistä Jyväskylään, Skoda Superbilla, ATR-72:lla vai Pendolinolla. Alkumatka oli ollut henkilöautolla aika sujuvaa, mutta loppujen lopuksi perillä erot keskisen Suomen tiestön takia olivat aika selkeät. Tiestön kuntoa ja ylläpitoa kuvailtiin "kehitysmaameiningiksi".
Kyllähän siellä baanoilla se nopeusrajoitus on 130km/h kylttien mukaan mutta kolmannella kaistalla vedetään sitä 160 - 180 km/h kokoajan ja siltikin piti väistää sivulle kun nopeammat halusi paukuttaa nopeempaa :) Voihan sitä ohjeellista nopeutta alentaa 120km/h mutta en ymmärrä mitä se muuttaisi kun ensimmäiselläkin kaistalla vedetään yleensä sitä 100-120km/h nopeutta rekkojen vuoksi.
Se autobaanakulttuuri on ollut Saksassa jo monta vuosikymmentä eikä siitä luovuta, ne ilmentää sitä autoilun vapautta - käytännössä ilman poliisia koska ratsioiden teko olisi ainakin tällä hetkellä hengenvaarallista touhua. Pienemillä teillä noita speedcameroita on sitten enemmänkin. Tosin ei nekään vedä vertoja Tampere - Lahti välille :)
Itsehän en näe mitään järkeä miksi pitäisi rajoittaa se nopeus 120km/h. Noin kuukausi takaperin kävin hakemassa Etelä-Saksasta oman Audini ja keskinopeus oli Saksan baanoilla 160km/h. Tulihan siellä myös huiput kokeiltua, 220km/h se meni, oli kyllä kitkat alla. Turhaa sanon minä. :)
Comment