Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitsubishi mainostaa - Totuus Nelivedosta
Collapse
X
-
Totta, mutta aikani kun jaksoin selailla niin propagandan suodattamalla tuolta löytyy yllättävänkin paljon selkokielelle väännettyä asiaa nelivedon yksityiskohdista, esim. Torsen:
"Torsenin hyvät ja huonot puolet
TORSEN (TORgue=Vääntömonentti, SENsing= tuntea)
Voima tulee sisään putkiakselilta tasauspyörästön kuorelle, joka pyörittää kierukkapyöriä (= pieniä hammasrattaita). Kierukkapyörät jakavat voiman etu/taka-akselille (vasen/oikea). Mikäli toinen akseli pyrkii pyörimään toista nopeammin (luistaa), se saa tukea hitaammin pyörivän (paremmin pitävän) akselin hammaspyöriltä. Ne välittävät lisää momenttia paremmin pitävälle puolelle.
Lukitusarvoa eli välityssuhdetta voidaan muuttaa kierukkapyörien hammasvälitystä muuttamalla.
VAG:llä lukitusarvo on 3,5 = paremmin pitävä akseli voi välittää 3,5-kertaisen voiman heikommin pitävään nähden (22-78). Käytetään myös tasauspyörästönä.
HYVÄÄ
- melko nopea reagointi
- viskoa suurempi momenttikapasiteetti, välittää aina voimaa mekaanisesti
- voimanjaon suhdetta voidaan suunnitteluvaiheessa säätää
painojakauman mukaan
HUONOA
- kuluva osa: kun Torsenia rasitetaan paljon, lukolla on taipumus löystyä
- kalliimpi toteutustapa vs. visko"
Comment
-
Aika kevyen sarjan faktaa tuntuu olevan, en esmes saa mieleen yhtään tapausta siviiliautoista joista torsen olisi jouduttu vaihtamaan kulumisen vuoksi.
Olhan tuolla muitakin vähä arveluttavia "faktoja"
Viskokytkin
HYVÄÄ
- auto on aina nelivetoinen
- nopea reagointi
- huoltovapaa, lähes ikuinen
- kevyt
- toimii loogisesti
Haldexin hyvät ja huonot puolet
Haldexilla eteneminen voi loppua jo 10 cm lumessa tai helpossa maastossa, ellei kuljettaja aja määrätietoisesti. Haldex on tehty helpottamaan liikkeellelähtöjä.
HYVÄÄ
- kevyt rakenne
- edullinen toteuttaa
- reagointi nopeus paranee koko ajan
HUONOA
- pieni luistonhallintakapasiteetti
- auto on pääsääntöisesti 2-vetoinen
- vaatii huoltoa, mikäli käyttö on keskimääräistä raskaampaa
- ei todellinen neliveto
Comment
-
Voi jotenkin huomata että Audin nelivetoratkaisut polveutuu 80-luvun rallikokemuksiin, ja Mitsubishillä 90-ja 2000-luvulle. :)
Systeemeiden paremmuudesta voi olla montaa mieltä, mutta voisinhan olla hienoa jos Audilla olisi vaikka RS-malleihin tarjota jotain samanlaista kuin mitä Lancer Evolutionissa on.
Comment
-
Onhan evoissa ja muissakin nykyaikaisissa nelikoissa todella hyvin toimivia nelivetosysteemejä ja niinhän monet testitkin ovat kertoneet. Itsekin ostaisin Mitsun evon välittömästi leikkikaluksi jos sattuisi vaikka taivaalta tipahtamaan senverran löysää rahaa.
Audin suurin plussa on mielestäni ollut ja on edelleen torsen nelivedon toimiva mekaaninen toteutus ja sitämyötä häiriövapaa toiminta. Luulempa että kun Mitsuilla on ikää 20v niin nelivetosysteemit eivät toimi ihan yhtä vuorenvarmasti kuin ensimmäisissä quattroissa vielä tänä päivänäkin. Mekaanisen nelivetosysteemin suurin etu on että sitä ei mikään anturivika pistä polvilleen ja pois toiminnasta.
Comment
-
Leikkikaluksi tuo Evo on ihan ok. ei kuitenkaan käyttöpeliksi. Olen ajellut ja kyydissä istuskellut useita tuhansia kilometrejä tuollaisella Evo 9:llä ja kyllä se on vain leikkikalu, rallipolulla ja rällätessä hyvä mutta käyttöpelinä todella karu ja epämukava. Sehän on kopaltaan jostain 90-luvun puolivälistä ja se kyllä tuntuu...
Comment
Comment