Uskomatonta, miten syvälle Volkswagen on uponnut valheen ja huijaamisen suhteen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...eeseen/7201720
Volkswagen on myöntänyt myyneensä eteenpäin yhtiön sisäisissä testiprosesseissa käytettyjä autoja, joiden liikennekäyttöön ei ole haettu viranomaisilta hyväksyntää. Tällä hetkellä selvitetään, mihin rikoksiin yhtiö on toiminnallaan saattanut syyllistyä.
Uuden auton kehittäminen vaatii luonnollisesti aikaa ja rahaa, mutta prosessissa syntyy myös lukuisia testimalleja, joita ei ole tarkoitettu myyntiin. Näissä autoissa on yleensä niin pieniä kuin suuriakin puutteita, ja ne tyypillisesti romutetaan siinä vaiheessa, kun lopullinen versio päästetään markkinoille. Saksalaisen Der Spiegel -lehden mukaan Volkswagen on myynyt tuhansia tällaisia autoja pahaa-aavistamattomille asiakkaille niin Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassakin. Osa autoista oli myyty uusina, osa käytettyinä.
Spiegel huomauttaa, ettei testiautojen myyminen kuluttajille ole itsessään rangaistavaa, vaan se voidaan tehdä täysin myös lain puitteissa, mutta silloin asiakkaalle on kerrottava, miten auto eroaa varsinaisesta tuotantomallista. Autoille on myös hankittava hyväksyntä viranomaisilta. Tätä ei kuitenkaan koskaan tehty, vaan autot olisi pitänyt romuttaa.
Volkswagen myi ensimmäiset "testimuulinsa" vuonna 2006. Toimintaa on Spiegelin mukaan yritetty peitellä. Autoja kerrotaan myydyn vielä vuoden 2018 aikanakin. Yhteensä niitä on päästetty markkinoille ainakin 6 700 kappaletta, mutta lukumäärä on mahdollisesti korkeampikin.
Saksalaisille viranomaisille tekosensa tunnustanut Volkswagen kutsuu takaisin kaikki myymänsä testiautot ja jopa ostaa osan niistä takaisin.
Väärinkäytöksillä ei ole yhteyttä vuonna 2015 paljastuneeseen päästöhuijaukseen, josta saksalaisvalmistaja toipuu edelleen. Kaikki myydyt autot ovat tietojen mukaan olleet Volkswagen-merkkisiä, eikä konsernin muilla merkeillä uskota olevan osuutta asiaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...eeseen/7201720
Volkswagen on myöntänyt myyneensä eteenpäin yhtiön sisäisissä testiprosesseissa käytettyjä autoja, joiden liikennekäyttöön ei ole haettu viranomaisilta hyväksyntää. Tällä hetkellä selvitetään, mihin rikoksiin yhtiö on toiminnallaan saattanut syyllistyä.
Uuden auton kehittäminen vaatii luonnollisesti aikaa ja rahaa, mutta prosessissa syntyy myös lukuisia testimalleja, joita ei ole tarkoitettu myyntiin. Näissä autoissa on yleensä niin pieniä kuin suuriakin puutteita, ja ne tyypillisesti romutetaan siinä vaiheessa, kun lopullinen versio päästetään markkinoille. Saksalaisen Der Spiegel -lehden mukaan Volkswagen on myynyt tuhansia tällaisia autoja pahaa-aavistamattomille asiakkaille niin Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassakin. Osa autoista oli myyty uusina, osa käytettyinä.
Spiegel huomauttaa, ettei testiautojen myyminen kuluttajille ole itsessään rangaistavaa, vaan se voidaan tehdä täysin myös lain puitteissa, mutta silloin asiakkaalle on kerrottava, miten auto eroaa varsinaisesta tuotantomallista. Autoille on myös hankittava hyväksyntä viranomaisilta. Tätä ei kuitenkaan koskaan tehty, vaan autot olisi pitänyt romuttaa.
Volkswagen myi ensimmäiset "testimuulinsa" vuonna 2006. Toimintaa on Spiegelin mukaan yritetty peitellä. Autoja kerrotaan myydyn vielä vuoden 2018 aikanakin. Yhteensä niitä on päästetty markkinoille ainakin 6 700 kappaletta, mutta lukumäärä on mahdollisesti korkeampikin.
Saksalaisille viranomaisille tekosensa tunnustanut Volkswagen kutsuu takaisin kaikki myymänsä testiautot ja jopa ostaa osan niistä takaisin.
Väärinkäytöksillä ei ole yhteyttä vuonna 2015 paljastuneeseen päästöhuijaukseen, josta saksalaisvalmistaja toipuu edelleen. Kaikki myydyt autot ovat tietojen mukaan olleet Volkswagen-merkkisiä, eikä konsernin muilla merkeillä uskota olevan osuutta asiaan.
Comment