Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Omassa kärryssä on ESP, joka leikkaa kaiken hauskan ihan liian tehokkaasti. Se siitä, sulake pois ja hanaa.

    Kyllä mua vaan huvitti kun tossa männä viikolla ajoin Lohjalta Helsingin (Suvilahti) kautta kohti Itä-Suomea. Joka toisessa rampissa oli joku kikotin penkassa, monessa jopa törmänneenä toiseen autoon. Iltapäivä, klo 14 eikä mitään ruuhkaa. Miksi ihmeessä?

    Keli oli sellainen, että vähän lunta tuprutti. Tielläkin oli 2 cm kerros puuterilunta, mutta takaveto-Sprinterillä ei ollut mitään ongelmia pysyä tiellä. Kuinka vaikeaa on annostella sitä kaasua?

    Comment


      Sanoisin, että on elämää suurempaa paskapuhetta, jos joku kuljettaja luulee hanskaavansa auton ääritilanteissa yhtä hyvin vaikka siinä ei olisi ESP:tä verrattaessa tilanteeseen, jossa ESP mukana. Siihen ei vain ihmisen kyvykkyydet, reaktiot ja ymmärrys riitä. Milläs jarrutat esim. vasenta takapyörää ja oikeaa etupyörää, kun ääritilanteen korjaaminen sitä vaatii?
      Yhden tapauksen tiedän jossa nimenomaan ESP oli viedä hengen.
      Talviaikaan tuli kolmion takaa kuorma-auto kolmion takaa eteen valtatielle, kuskina ollut kokenut kuski yritti väistää. Mutta ESP tulkitsi tilanteen hallitsemattomaksi ja rupesi korjaamaan auton reittiä, joka oli siis suoraan rekan kylkee. Oli kuulemma hetken aikaa ollut kuski vs ESP tilanne, kunnes oli kuulunut reippaamman puoleinen poksahdus ja auto oli ollut kuskin hallinnassa.
      Kolaria ei sattunut, kiitos kuuluu sille että ESP:n sulake ja ilmeisesti ESP:n äly kärähti.

      Tapauksen olen kuullut kaverilta joka on tarinan kuskin veli.
      Tosin tämä taitaa olla näitä yksi miljoonasta tapauksia, mutta tarina on joka tapauksessa tosi.

      Comment


        ESP-toteutuksia on varmasti yhtä monta erilaista, kuin automerkkejä/malleja. Tuon oman quattron ESP ei ole sellainen ilonpilaaja, että sitä olisi tarvetta disabloida normiajossa. Se sallii mm. auton viennin lievästi kahva edellä eikä kiihdytyksissä heti leikkaa tehoja vaikka joku pyörä hiukan jauhaa joutavaa. Audissa ESP:n saa myös kokonaan pois päältä napista painamalla.

        Yhden tapauksen tiedän jossa nimenomaan ESP oli viedä hengen.
        Talviaikaan tuli kolmion takaa kuorma-auto kolmion takaa eteen valtatielle, kuskina ollut kokenut kuski yritti väistää. Mutta ESP tulkitsi tilanteen hallitsemattomaksi ja rupesi korjaamaan auton reittiä, joka oli siis suoraan rekan kylkee. Oli kuulemma hetken aikaa ollut kuski vs ESP tilanne, kunnes oli kuulunut reippaamman puoleinen poksahdus ja auto oli ollut kuskin hallinnassa.
        Kolaria ei sattunut, kiitos kuuluu sille että ESP:n sulake ja ilmeisesti ESP:n äly kärähti.
        Tämä kuullostaa aika vahvasti kaupunkilegendalta, erityisesti kohta, että ESPin sulake/aivot paloi viime hetkellä, jolloin kolari estyi, mutta voihan se olla tottakin.

        Comment


          Villi veikkaus, että tuon ESP-tarinan todellisuuspohja ei välttämättä ylitä edes 50%.

          Comment


            Tuleehan noita epäloogisia tilanteita, ihmisten suunnittelemia kun ovat. Pitää vaan pitää mielessä tilastotiede. Jos ESP tms. apulaite estää 100 kolaria vuodessa ja aiheuttaa 2, niin kuitenkin ollaan voiton puolella.

            Comment


            • MG;t matkalla etelään Lahden kohdlla (-22 C )

              Comment


                Tämä kuullostaa aika vahvasti kaupunkilegendalta, erityisesti kohta, että ESPin sulake/aivot paloi viime hetkellä, jolloin kolari estyi, mutta voihan se olla tottakin.
                Villi veikkaus, että tuon ESP-tarinan todellisuuspohja ei välttämättä ylitä edes 50%.
                Paha sanoa, että miten suuri osuus tuosta on totta. Ja valitettavasti kyseinen velipoika pääsi pilvenreunalle viime vuonna, niin ei ole mahdollisuutta tentata miestä aiheesta.

                Mutta täysin mahdoton tuo ei ole, autona toimi Opel Vecta C (olikohan ollut vm. -04/05), itse en tiedä miten päätön/järkevä ESP tuossa.

                Comment


                • 5 minuuttia ajoa tänään lumisateessa kauppaan ja takas, joku täti spinnas 106 pököttimen hankeen, yks vectra meinas tulla audin kuskinovesta sisään, melkosen monta reipasta sladia ja paniikki-lukkojarrutuksia -> päätin lopettaa ajelut tältä päivältä, vaikka kivat q-kelit onkin. Kyl mä osaan, mut noi muut ei :D

                  Comment


                    Tuosta edellisestä voinee päätellä, ettei ihan kaikki liikenteen tumpelot vaikuta täällä pk-seudulla :)

                    Vielä tuosta ESP:stä. Kumpi ao. vaihtoehdoista osuu kohdallesi, jos sinulla on Torsen quattro jossa ESP:

                    1. Hyvä laite, en luopuisi siitä.
                    2. Joutava turhake, ESP on kirosana, luopuisin siitä ilomielin.

                    Itse valitsen ykkösen.

                    Comment


                      Ainahan ESP:n saa napista pois. Nämä mestarit jotka eivät ikinä ole ESP:n kanssa ajaneet, koittavat päteä sillä omalla taidolla. Ei se ESP tee välittömästi kuljettajasta nintendoon luottavaa pässiä. Sama kansanosa usein on sitä mieltä että ABS jarrut on vaaralliset ja quattrokin on ihan turha kun etuvedollakin pääsee kun vaan osaa.

                      Comment


                        Oli varsin valaisevaa kokeilla viime vuonna Tahkolla ajoa samalla esteradalla ESP:n kanssa ja ilman. Uskomaton ero mielestäni. Hieno keksintö ja varmaan vielä kehittyy. Leikkimielellä kiva mennä joskus ilman, mutta normaali ajossa ilman muuta kanssa.

                        Comment


                          Mulla toissa talvena joku yritti ajaa risteyksessä kylkeen kun oli vilkku päällä mun oikeelle mutta silti ajoi suoraa ja mä tietty ajattelin että kyllähän se kääntyy kun on vilkku päällä ja ajoin risteyksestä vasemmalle. Yritti siis mun piikkiin laittaa autonsa keulan kuntoon. Sen tilanteen jälkeen oon pääasiallisesti pitäny ESP:n pois päältä keskustassa pyöriessä ettei tuu tilannetta, että kaasua painaessa auto hyytyy risteykseen.

                          [mutu]Quattroissahan (lause alkaa isolla, tarkoitan siis quattroissa) on etuvedoista poiketen myöskin pitkittäinen kiihtyvyys-anturi ESPissä joka tietysti jollain tavalla liittyy tuohon ESPiin. Nyt sitten mulla asennettiin H&R-alustasarja syksyllä ja auto laski lähinnä keulasta (kun oli aiemmin takajouset vähän väsyneet) ja samalla sitten ns. keuliminen väheni. Nyt sitten lumien tultua on tullut todettua että ESP puuttuu ajamiseen vähemmän kun aikaisemmin joten aikaisemmin peräpäästään laskenut auto ilmeisesti on kokoajan saanut tota kiihtyvyysanturia plussa puolelle joten ESP puuttui herkemmin.[/mutu]

                          Comment


                            Mä veikkaisin syyksi vähentynyttä korin kallistelua. Luulisi ettei pieni kaltevuusero vaikuta, ainakaan merkittävästi. Omassa autossa vetoluistonesto puuttuu peliin aika vähän.

                            Comment


                              ESP, ABS ja muutkin kirjainyhdistelmät ovat normiajossa vain hyvästä. Tosin saisivat olla aina otettavissa helposti pois päältä leikkejä varten.

                              Mutta aiheeseen. Nyt kun on audeilla tullut se puolitoista vuotta (siis muutenkin kuin harrasteina) täyteen niin on seuraavanlainen ilmiö tullut huomattua, viimeeksi tänään: kun ajelee melko tyhjää moottoritietä lievää ylinopeutta (juu tiedetään..) ja jo kauempaa näkee pari autoa ajelemassa peräkanaa edessä. No eikun autot kiinni ja vasemmalle kaistalle. Tässä vaiheessa perässä ajanut ohitettava yleensä kiilaa eteen ja ajelee hitaasti ohi toisesta autosta ja vielä parhaalla tuurilla lähtee seuraavasta liittymästä pois. Siis autot ovat jo pitkään ajaneet peräkkäin mutta täytyy kiilata vielä ensin ohi. Jo sinä aikana minkä nuo ovat itsellä olleet näköpiirissä olisi tuonkin toimituksen ehtinyt samoilla vauhdeilla tekemään jo pariinkin kertaan. Kun tojotalla aikoinaan ajeli niin ei tätä lähellekkään näin usein tapahtunu.. Liekkö sitten provosoituvat ohittavasta audista?

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                Omassa autossa vetoluistonesto puuttuu peliin aika vähän.
                                Sama juttu, vaikka on kitkat alla. Olisko tänä talvena kaksi tai kolme kertaaa risteyksestä lähtiessä vilkuttanut vetoluiston valoa. Ehkä tuo 2.7TDI ei vaan jaksa vääntää...

                                Itse en ole saanut ESP:tä millään pois 100%:sesti: jos perä lähtee kunnolla irti, niin (taka)jarrut jurahtavat välittömästi sen merkiksi, että koitas poika käyttäytyä. Jos ESPin pitää päällä, perä ei lähde irti ollenkaan.

                                Comment


                                  Itse en ole saanut ESP:tä millään pois 100%:sesti: jos perä lähtee kunnolla irti, niin (taka)jarrut jurahtavat välittömästi sen merkiksi, että koitas poika käyttäytyä. Jos ESPin pitää päällä, perä ei lähde irti ollenkaan.
                                  Kyseessä voi olla kyllä EDL, eikä ESP. EDL toimittaa lukon virkaa Torsen-autoissa.

                                  Comment


                                    OT

                                    Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                    [mutu]Quattroissahan (lause alkaa isolla, tarkoitan siis quattroissa) on etuvedoista...[/mutu]
                                    Ei herneitä, mutta lauseen voi aloittaa pienellä, jos kirjoitusasu niin vaatii. Tällaisia poikkeuksia on mm. pH-etuliite, ja näin ollen myös itse luen sanan quattro tähän poikkeuslistaan :)

                                    /OT
                                    Viimeksi muokannut RistoEe; 6.2.2012, 10:30. Perustelu: kirjoitusasua korjailtu :)

                                    Comment


                                      [OT]

                                      Nyt kun aletaan saivartelemaan niin tälläisiä kuuluu kirjoittaa tällaisia. ;)

                                      [/OT]

                                      Comment


                                      • Jos minun pitäisi kirjoittaa sana "quattro" lauseen alkuun, vaihdan alkuun tilalle toisen sanan, jotta kenenkään ei tarvitse tuohtua mahdollisesti virheellisestä kirjoitusasusta.

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                          [OT]

                                          Nyt kun aletaan saivartelemaan niin tälläisiä kuuluu kirjoittaa tällaisia. ;)

                                          [/OT]
                                          Kiitoksia oikaisusta :)

                                          En todellakaan ole mikään oikolukija, mutta muistui vain mieleen moinen sääntö koulu ajoilta ja ajattelin jakaa sen myös muulle kansalle :)

                                          Comment


                                            Lyhyt on muisti näköjään ammattikuskeillakin, tänään sain kehäkolmoselle tuusulantieltä rampissa aivan puskuriin kiinni Express bussin. Ihmettelin mitä meinaa ja ajattelin pitää sallitun nopeuden koko todella pitkän jatkuvast kaartuvan rampin. Ei siitä oikein tullut mitään, käkkärillä piti sitoa koko ajan ettei jääliukas tie vie penkkaan, joten nopeutta joutui vähän tiputtamaan. No bussi tulee puskurissa kiinni koko ajan ja selvästi huojuu pidon rajamailla. Onnea matkustajille !

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                                              koulu ajoilta

                                              Äääähhhh.. Ne yhdys sanat. ;) Nyt loppuu röllääminen täältäpäin.

                                              Comment


                                                Syytän kännykkää moisesta virheestä =P

                                                Comment


                                                • Uuden karhee musta Q7 meinas vetää pitkäks risteyksen dösä aseman kulmilla.Renkaat lukossa liuku hyvän matkaa etiäpäin. Näytti olevan kitkat alla.

                                                  Comment


                                                  • Renkaat lukossa liuku hyvän matkaa etiäpäin.
                                                    Siis tä? Eikö noissa oo Abseja?

                                                    Comment


                                                      Sieltä on keppimies ottanu sulakkeen irti kun ei niistä kirjainyhdistelmistä oo kun haittaa ;)

                                                      Comment


                                                        ABS on helppo saada tajuttomaksi, varsinkin autossa jossa ei ole ESP:tä. Niissä kun ei ole pitkittäiskiihtyvyysanturointia, niin saattavat vahingossa jarruttaa pyörät jumiin kuivan asfaltin + kesärenkaiden yhdistelmänä, myös jäällä.

                                                        Comment


                                                          Tai kun kyseessä on noinkin uusi auto, niin pienessä vauhdissa ratin ollessa suorassa ja kiihtyvyyttä vain suoraan eteenpäin, niin suurin kitkahan on renkaat lukossa. Jos kuski kääntää rattia tai auton kiihtyvyysanturi tai gyrot huomaan ratin suunnasta poikkeavan arvon, niin alkaa taas absit ruksuttaa suunnan korjaamiseksi.

                                                          Noin uudessahan ABS sulakkeen poisto aiheuttaa aikamoisen valoshown mittaristoon, ei sitä kovinkaan keppimies kestäisi.

                                                          Comment


                                                          • 32 § Kuljettajan suojatiesäännöt

                                                            Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.
                                                            Riepovat nämä lakitekstit. Kukaan ei taatusti aja tuon mukaisesti. Tuohan edellyttäisi vauhdin pudottamista lähes nollaan jokaista suojatietä lähestyttäessä. Viidenkympin alueella 40 km/h ajellessa et taatusti voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä, jos suojatielle on matkaa metri.

                                                            Vastaavanlainen pätkä on nopeuteen liittyen, kyettävä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella. Eli ennen jokaista maantien mäennyppylää ja tiukkaa mutkaa on hidastettava vauhtia reilusti.

                                                            En ihmettele yhtään, että joku ihmetteli noin sata viestiä sitten, pitääkö lakia kirjaimelleen noudattaa Helsingissäkin. Tämä vähän sekoittaa ihmisiä, kun toisien lakien kohdalla pitää noudattaa lain kirjainta ja toisien kohdalla lain ajatusta.

                                                            Comment


                                                            • Mutta aiheeseen. Nyt kun on audeilla tullut se puolitoista vuotta (siis muutenkin kuin harrasteina) täyteen niin on seuraavanlainen ilmiö tullut huomattua, viimeeksi tänään: kun ajelee melko tyhjää moottoritietä lievää ylinopeutta (juu tiedetään..) ja jo kauempaa näkee pari autoa ajelemassa peräkanaa edessä. No eikun autot kiinni ja vasemmalle kaistalle. Tässä vaiheessa perässä ajanut ohitettava yleensä kiilaa eteen ja ajelee hitaasti ohi toisesta autosta ja vielä parhaalla tuurilla lähtee seuraavasta liittymästä pois. Siis autot ovat jo pitkään ajaneet peräkkäin mutta täytyy kiilata vielä ensin ohi. Jo sinä aikana minkä nuo ovat itsellä olleet näköpiirissä olisi tuonkin toimituksen ehtinyt samoilla vauhdeilla tekemään jo pariinkin kertaan. Kun tojotalla aikoinaan ajeli niin ei tätä lähellekkään näin usein tapahtunu.. Liekkö sitten provosoituvat ohittavasta audista?
                                                              Ehkä naurettavin keksintö mitä on hetkeen kuullut on se että edellä ajavat tutkailisivat takaa tulevan keulamerkkiä ja tekisi manööverinsä sen mukaan...
                                                              Nyt se foliohattu pois päästä ja pidä vähän aikaa topikki "audi jätettiin mainitsematta vai jätettiinkö sittenkään" niin ehkä se verenpaine laskee sen verran että alkaa taas ajatus luistamaan ja pystyt luomaan myös muita ajatuksia kuin niitä joissa kaikki muut tielläliikkujat olisi kateellisia arvoisille Audin kuljettajille:D


                                                              Riisutaanpa siis audilasit pois päästä ja uhrataan muutama ajatus asialle

                                                              Voisikohan kyse olla kuitenkin laitteesta, joka yleistyy autoissa kovaa vauhtia eli vakionopeudensäädin. Siihen keksintöön yhdistetään autoilija, joka ei ymmärrä kunnioittaa toista edes tyhjällä tiellä. Tähän joukkoon voi lukea esim. ne jotka kauniina kesäpäivänä jättää väistämättä kun toinen auto laskeutuu moottoritielle liittymää pitkin. Ei se ole välttämättä tyhmyyttä, ei kateutta, vaan voi olla yksinkertaisesti sitä että ei koskaan ole liikenteessä miettinyt, että miten tämä olisi kivaa kaikille. Kunhan vaan siirrytään paikasta toiseen ja ajatukset voi olla vaikkapa työasioissa koko matkan ajan. Samaan ajattelemattomien joukkoon lukeutuu märällä tyhjällä moottoritiellä ohittajat jotka vaihtavat kaistaa suoraan eteen vaikka voisivat pöllyttää sitä kuraa vaikka kilometritolkulla siellä ohituskaistalla. Tuskin sekään sakki sitä kiusallaan tekee eikä ainakaan kateudesta, vaan eivät välttämättä ole koskaan ajatelleet että se saattaa toista vituttaa että lasket sen puhtaalle tuulilasille mukavat paskat.


                                                              Sitten pienellä pohjustuksella itse ongelmaan.

                                                              Edellä menevillä molemmilla vakionopeudensäädin päällä toisella 98km/h ja toisella 99km/h. Takana tuleva lähtee ohittamaan vakkarin avulla ja on sitä mieltä että takaa tulevaa liikennettä ei tarvitse kunnioittaa, koska ajaa jo ihan sääntöjen rajamailla. Näyttäähän corollan mittari tässä kohtaa jo nopeutta 104km/h. Toisaalta voi olla että tämäkään ihminen ei osaa ajatella että kun tuohon perääni joku tulee niin minun olisi kohteliasta vähän kiihdyttää vaikka siinä joutuu lainkirjainta pahimmassa tapauksessa vähän venyttämään. Joka tapauksessa hetkeä aikaisemmin sinä olet noteerannut kyseisen parivaljakon puolenkilometrin päästä ja tuolta etäisyydeltä voi olla aika vaikea ihmisen syvyysnäöllä varustettuna hahmottaa onko edellä ajava pariskunta toisistaan 50m, 75m vai 100m päässä toisistaan. Saavutat heitä ja samalla tämä kaistalle änkijä näyttää olevan ihan yhtä kaukana toisesta mutta toisaalta etäisyytesi parivaljakkoon lyhenee kokoajan jolloin myös hahmotat syvyyttä paremmin ja todellisuudessa ero on voinutkin kaventua lähtötilanteesta 50m. Olisikohan tämä loogisempi selitys kuin ihmiset jotka vaanii keulamerkkejä ja kiilaa eteen viime hetkellä?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X