Aamulla Espoon merituulentiellä nauratti kun meni melkein peräkkäin B7 (avant 2.0Tq) ja A7, molemmilla toisen puolen pakoputki niin täynnä lunta/jäätä että kaikki höyry puski toiselta puolelta. Varmaan hengitys paranisi jos kumpikin puoli olisi käytössä ;).
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Vieras
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiMonikaan ei muuten hoksaa että pitää pysähtyä jos vastaantuleva auto on pysähtynyt tälle puolelle suojatietä. Loogistahan se on pysähtyä, sillä sen vastaantulevan takaa voi tulla lapsi kirmaten suojatien yli.
Tähän olisi kyllä kiva saada varmuus, kun asun sellaisella paikalla, että heti pihalta lähtiessä saa tätä miettiä. :)
Comment
-
Tänään 4:59 Forumin kohdalla normaalia taksi-idioottimaisuuden ilmentymänä taksimersu oli menossa reilusti kohti rautatieasemaa kun yhtäkkiä päättikin jatkaa suoraan ilman vilkun vilautustakaan. Ei varmaan huomannut kun paku pikkasen luisteli. Onkohan pääsy vaatimuksena taksikuskiksi täys kpäisyys. Tai ei kai noilla ees päätäynnä vain hölskyy ja pahasti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viestiJoensuussa myös bongattu eilen musta GT-R. Liekkö sama rassi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viestiEi varmaan laki pakota, mutta tervettä järkeähän näissä asioissa pitäis käyttää. Ja varmaan meistä useimmat käyttävätkin, toivottavasti kaikki.
Kysymys oli siis ihan esitetty mielenkiinnosta, että mitä laki asiasta sanoo. Terveen järjen kanta asiasta on kyllä selkeä.
Comment
-
Jos ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, on silloin pysähdyttävä. Samoin nopeus kannattaa sovittaa niin, että saa auton pysäytettyä ennen suojatietä (varsinkin talvella, kun penkkoja voi olla suojateitä peittämässä).
Comment
-
Lukeeko tosiaan että vain nimenomaan ajoneuvo pysähtyneenä suojatien eteen pakottaisi pysähtymään? Jos esimerkiksi irtolava on dumpattu kadulle niin, että se on liian lähellä suojatietä on mielestäni tilanne aivan sama.
Mielestäni jo korkea lumikasa osittain suojatien päällä on syytä ottaa pysähtymisen (tai nyt ainakin kävelyvauhtiin hidastamisen) merkkinä.
muoks:
32 § Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja harrastelija Näytä viestiJos ajoneuvo peittää näkyvyyden suojatielle, on silloin pysähdyttävä. Samoin nopeus kannattaa sovittaa niin, että saa auton pysäytettyä ennen suojatietä (varsinkin talvella, kun penkkoja voi olla suojateitä peittämässä).
Ja edelleen, en kyseenalaista etteikö se pysähtyminen olisi tarpeellista, vaan kiinnostaa lain tulkinta. :)
Edit: haraldh, nimenomaan tätä tässä yritän selvittää. :)
Comment
-
Muutenkin on nuo suojatie-säännöt hanurista suomessa. "Pitää pysähtyä jos jalankulkija on astumassa" antaa kyllä aivan liikaa tulkinnanvaraa autoilijalle, ruotsissa riittää vissiin että suojatien läheisyydessä on jalankulkija niin pitää pysähtyä. Tämän eron huomaa kyllä liikenteessäkin.
Raivostuttavinta on kun näkee jalankulkijan joka seisoo jalkakäytävällä ja kovasti pälyilee aukkoa liikenteessä, on mitä ilmeisimmin ylittämässä tai aikeissa ylittämään. Siinä lähestytään moottorijarrulla nelosella, kolmosella, kakkosella ja viimein pysähdyn suojatien eteen että menepäs siitä. Niin eikös tämä saatana rupea viittoilemaan että aja sinä vain ekana. Voi jumalauta, toista tonnia rautaa on tuota pysähdyksiin aivan kuten pitääkin ja vielä pitäisi suojatien jälkeen tuhota koko maailma kiihdyttämällä malmikasa takaisin rullaukseen ökyhinnakkaalla löpöpilvellä.
Comment
-
selkeästi sanotaan laissa: "tai peittää näkyvyyden suojatielle". EI eritellä mitenpäin se auto on siinä, olkoon vaikka katollaan ja mihin suuntaan vaan menossa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Paranormalix Näytä viestiselkeästi sanotaan laissa: "tai peittää näkyvyyden suojatielle". EI eritellä mitenpäin se auto on siinä, olkoon vaikka katollaan ja mihin suuntaan vaan menossa.
Comment
-
Keski-iän ylittänyt pariskunta(n. +/-50v) Veti sitten holman prisman parkkiksella tylysti perhe paikalle joka on tarkoitettu pientenlasten kanssa asioiville. Onneksi oli yksi paikka siinä vieressä tyhjänä, oisin muuten poikittain ajanu etee ihan vittuuksissani. Ulos noustessani kysäsin et missäs teidän lapset on. Meni ukko aika noloksi ja vähin äänin vauhdilla hipsi akkansa kanssa kauppaan.Kovin ripeään likkuivat kaupassa myös. 50m kaupempana olis ollu normi paikkoja tyhjänä mutta ei sitten vahingossakaan voi sinne ajaa. Itse oisin voinu sinne mennä kylläkin mutta mukavampi ja helpompi on hoitaa kyytiin 4 kassillista ruokaa ja roudaa neitiä kaukalon kanssa ku on leveempi parkkiruutu lähempänä ovea.Ja jos olen yksin nii en ole noille paikoille ajanu...
Comment
-
Muutenkin on nuo suojatie-säännöt hanurista suomessa. "Pitää pysähtyä jos jalankulkija on astumassa" antaa kyllä aivan liikaa tulkinnanvaraa autoilijalle, ruotsissa riittää vissiin että suojatien läheisyydessä on jalankulkija niin pitää pysähtyä. Tämän eron huomaa kyllä liikenteessäkin.
Comment
-
Todella ihmeellistä että saa ajaa vaikka satasta suojatien yli jos vastaantuleva jono seisoo sen suojatien molemmilla puolilla?
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Comment
-
Itsehän olen ainoan kerran elämässäni vetänyt ojaan etuveto-tojotalla, suoralla tiellä, 60 rajotuksena ja perä eellä vastapuolelle ;)
Edit: Niin ja rajotuksen alle oli vauhtia.
Comment
-
Aamulla 1-tiellä lumipöperö tuiskussa Seat Leonin 'hienoilla' tuning takavaloilla joissa sisemmät 2 valoa oli sumarit(pisteet niiden käytöstä kuskille ;) mutta jarruvalona ainoastaan lisäjarruvalo. Voiko tuommoinen olla laillinen kytkentä, kun ei mitään muuta syttynyt kun kuski polkaisi jarrua, ei edes kun oli ne sumarit sammutettu?
Comment
-
En paljon mitään. Neljä kaistaa samaan suuntaan ja pöllyävää lunta niin näkyvyys oli mielenkiintoinen. Tuli jopa ajettua etusumarit päällä, tosin ainoastaan siitä syystä että vm 96 audissa menee etusumarit päälle samalla kuin takasumari- ei oikein jaksa aina ymmärtää mikä järki tuon kytkennän taustalla on
Comment
-
Eipä nähnyt paljon mitään ei. Koivukylästä eteenpäin Helsinkiin näkyvyys 60km/h vauhdilla motarilla ehkä 1,5 auton mittaa. Sitten tuohon kun lisätään kymmeniä autoja, joilla palaa ehkä tuurilla yksi parkkivalo ja ne valkoiseksi hautautuneet viikoiksi hylätyt autot puoliksi ajoradalla, niin ihme jos ei rutise.
Sumareita olisi tietysti ollut kiva nähdä enemmänkin kuin vain pari. Tosin, eipä itselläkään 200:ssa moisia takana ole - tai ainakaan en ole vielä vikaa löytänyt mikseivät toimi.
Comment
-
Tänään tosiaan ei kyllä näkynyt liikenteessä paljoo muuta kun lumipöperöä.. Matkan varrella rekisteröin yhden auton, jolla oli takasumarit päällä. Omassahan ne on kytkentävirheen takia aina päällä, kun ei poiskaan saa. Eteen näkyi parhaimmillaan puoli autonmittaa, kun esimerkiksi Itäväylällä oli yksi kaista melkein puhdas, mutta muut olivatkin sitten hyvinkin lumisia.
Tosin yllätyin kylläkin siitä, kun ihmiset eivät kovinkaan lujaa ajanut.
Comment
-
Comment