Suomessa pilataan arvokkaita pohjavesiä kylvämällä tonneittain suolaa joka vuosi teille.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Itse ajelin ennen aina motaria pitkin töihin ja siellähän tuota puskurissa roikkumista näki lähes joka päivä. Siinä vierestä katsellen päättelin jotta puskurissa roikkuminen aiheuttaa yleensä lähinnä nopeuden pudottamista kun edessä oleva alkaa hermoilemaan, joten toiminnalla yleensä aiheutetaan päinvastainen reaktio kun haluttaisiin..
Comment
-
Tossa noin pari tuntia sitten duunista tullessa ajeli sellanen maajussi jollain traktorilla... Ei siinä mitään, mutta ku ajeli Koivuhaan kohdalla Kehä III:sta ja keskikaistalla (ajettavia kaistoja 3 rinnakkain). Pimeässä ei välttämättä näe että kyse on hitaasta ajoneuvosta, ja yht'äkkiä kone tuleekin vauhdilla vastaan kun nopeuseroa on 40km/h. Dorka.
Viimeisen 3kk aikana on ihmetyttänyt kyllä tää kotimainen liikennekulttuuri oikein urakalla. Valoshowta lähes viikottain, vaikka ihan rauhalliseen italialaiseen tapaan ajelen :-) Mutta joustavuudesta verrattuna Italian liikenteeseen ei Suomessa ole tietoakaan... Masentavaa. Ja jos erehdyt pidättäytymään oikealla kaistalla ja vain ohittamaan jonkun käyden pikaisesti vasemmalla kaistalla... Muttaku siinä samassa ajoit ohi (et siis ohittanut) jostain vasemman kaistan 79km/h pöntöstä, niin valoshow tai jokin muu provo on taattu.
Comment
-
Tuossa lounasta hakiessa Aurakadun ja Linnankadun kulmassa oli joku Micra menossa jokea kohti, mutta kun jono seisoi Auransillalta saakka, oli pysähtynyt suojatien eteen risteyksen puolelle. Väisti jalankulkijoita kun hänelle oli jo valot punaisella. Micran takana oli 500-sarjan Bemari keskellä risteystä ja kun Linnankatua ajaville vaihtui vihreä, tämä alkoi töötätä. Jalankulkijoiden ylikö sen pikkukinnerin olis pitänyt ajaa? Paskaako piti itse ajaa tukkimaan risteys, se jono sillalta nimittäin seisoi jo silloin kun molemmat risteykseen ajoivat.
Comment
-
Itellä oli tossa edellis viikolla yhden volvon taksin kanssa vähän ongelmia. olin itse ajamassa suoraan ja tämä volvon taksi tuli vastaan ja kääntyi vasemmalle suoraan autoni edestä ja meinasin ajaa sitä kylkeen, sitten hain kaverin siitä lohjan prismasta ja tulin laurinkatua takaisin päin niin eiköhän tämä sama volvon taksi hyökkää kolmion takaa eteen, kyllä pisti vituttamaan, sitten siinä kun lähin keskustasta pois päin ni on 2 kaistanen tie ja ite olin ajamassa suoraan vasenta kaistaa, ja sitten toinen volvo hyökkää siitä oikelta kaistalta eteen ja meinaa viedä multa puskurin mukanaan, sitten vähän torvea huudattelin sille ja se sitten löi jarrut lukkoon siinä mun edessä, olis vissii halunnu huutamaan tulla. Ja itse olen myös ihmetellyt tuota kun pitää niin pirun aikasin vaihtaa aina lyhkäset.
Comment
-
Puoli ysin aikaan olin jonossa monen muun tavoin Lahden motarilla kohti pohjoista:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ho...=hs-tf-promo10
Karun näköistä jälkeä. Oli omalla autoilu-uralla ensimmäinen kuolonkolaripaikka, johon osuin heti onnettomuuden jälkeen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J.T.K. Näytä viestiSitä olen ihmetellyt puskurissa roikkumisessa et luuleeko se takana ajava et se etummainen auto kulkee kovempaa jos roikkuu puskurissa kiinni?
Onneksi tosin tähänkin on muutosta tullut uusilla teillä, missä ohituskaistat on lähes 3km pitkiä. Saa ihan rauhassa ohitella eikä tule kiire.
Comment
-
Aivan. Peräkontista ohi lähtiessä itse ohittaminen kestää huomattavasti kauemmin, kuin hieman kauempaa lähdettäessä. Jos ohi haluaa, niin peräkontin hipominen on se huonoin paikka. Kauempaa kuin lähtee, niin ehtii kelata vauhdin omalla puolella ja jättää sen rinnalla olemiseen käytetyn ajan minimiin ts. pääse ohitse helpommin. Siinä ehtii vielä ennen ratin kääntöä ottaa vauhdin poiskin, jos siltä näyttää.
Kontista kun lähdet, et näe yhtään mitään ja joudut kääntämään rinnalle ennen nopeuseroa. Ja jos ei onnistukaan niin olet jo rinnalla.
Comment
-
Voimakasta liukkautta. Ajelin Juuassa Kansalantietä jossa on pitkä alamäki jonka alla on silta ennen saapumista Luikonlahdentielle. Ylöspäin menomatkalla tuo mäki meni yllättävän sujuvasti vaikka oli märkä ja jäinen. Koko 20 kilometrin matkan määräpaikkaan pystyi ajamaan max 60 km/h. Takasinpäin tullessa mäen päällä totesin että taitaa tulla varsin jännittävä mäenlasku. Vauhtia piti yrittää hillitä mutta jarrua piti polkea kuin olisi kananmuna kengän ja polkimen välissä. Olin siis kuorma-autolla liikenteessä. Tokihan tuossa absit on, mutta aina kun pyörä hetkeksikin lukkiutui, auto nuljahti sivulle ja pyrki välillä poikittain tien profiilin muistuttaessa harjakattoa. Eipä siinä auttanut kuin yrittää pitää auto suorassa keskellä tietä ja yrittää tähdätä sillalle. Onnistuihan tuo. Muuten ei varmaan olisi kokenut pyöreiden vuosien täyttymistä huomenna.
Muutamaa kilometriä aiemmin oli joku neito corsan kanssa ojassa jota olisin mieluusti jäänyt auttamaan, mutta ei uskaltanut pysähtyä kun molempiin suuntiin oli mäki ja olisin varmaan itsekin jäänyt mäen alle.
Selvittyäni Luikonlahdentielle soitin tietä hoitavalle firmalle, että käykäähän hiekottamassa. Kiittelivät ilmoituksesta ja lupasivat laittaa auton asialle.
Paikka oli siis tässä: http://g.co/maps/b6u7t Ja sillalta katsottuna tulosuuntaan http://g.co/maps/fhv8v . Ei tuo mäki näytä oikein miltään kuvissa.
Comment
-
Aivan. Peräkontista ohi lähtiessä itse ohittaminen kestää huomattavasti kauemmin, kuin hieman kauempaa lähdettäessä. Jos ohi haluaa, niin peräkontin hipominen on se huonoin paikka. Kauempaa kuin lähtee, niin ehtii kelata vauhdin omalla puolella ja jättää sen rinnalla olemiseen käytetyn ajan minimiin ts. pääse ohitse helpommin. Siinä ehtii vielä ennen ratin kääntöä ottaa vauhdin poiskin, jos siltä näyttää.
Kontista kun lähdet, et näe yhtään mitään ja joudut kääntämään rinnalle ennen nopeuseroa. Ja jos ei onnistukaan niin olet jo rinnalla.
Comment
-
tutulla tiellä tuo kaukaa ohitukseen lähteminen on nopeampaa kun tietää ne ohituspaikat ja tietää jo valmiiksi kelata vauhtia omalla kaistalla ennenkuin suora aukeaa. Vieraalla tiellä saattaa olla siitä perästä lähteminen olla nopeampaa. Mutta vaarallisempaa. Ja ohitettavan kannalta noin miljoona kertaa ärsyttävämpää.
Comment
-
Joe et ole sen edellä ajavan kontissa kiinni niin myös pystyt ennakoida ohitukset kunnolla jolloin niitä tiukkoja paikkoja ei pääse syntymään. Nopeat ohitukset ovat niitä turvallisempia,eikä siihen edes tarvita sitä tuttua tietä että näin pystyy toimimaan,kiusaamatta ketään tai vaarantamatta omaa tai muiden henkeä pystyy ohittamaan sillä lyhyemmälläkin suoralla. Nimittäin ennakoimalla.
Comment
-
tutulla tiellä tuo kaukaa ohitukseen lähteminen on nopeampaa kun tietää ne ohituspaikat ja tietää jo valmiiksi kelata vauhtia omalla kaistalla ennenkuin suora aukeaa
Mitä pitempi väli siihen potentiaaliseen ohitettavaan on suoran alussa ni sitä pitemmälle suoraa se kerkiää ennenku oot ees rinnalla, ja sitä lyhkäsempi matka on sit siihen et se suora loppuu.
Fiestalla 80 alueella 70km/h kulkevaa rekkaa ohittaessa "kilsan suoralla" on pakko "ennakoida" ja jänskättää sitä et ehtiikö suora loppua/joku tulla vastaan ennenku pääsee ohi. Kuatrolla riittää et vilasee rekan perästä suoran alkaessa et tilaa on ja laittaa lapun lattiaan, tietäen ehtivänsä sen ohi ennenku suoran toisesta päästä mahollisesti putkahtava vastaantulija osuu kohdalle...Viimeksi muokannut Kenda; 2.12.2011, 21:48. Perustelu: Anteeks maalaisuuteni: Peräs roikkuminen=takanatulijan valot ei näy taustapeileistä, ennakoida=50m takamatkalta täyskiihdytys
Comment
-
Eikö se fiesta kiihdy ihan yhtä hyvin sen rekan perästä kun sieltä 30metrin päästä siitä rekasta? Tai on kai niitä nopeitakin fiestoja (kai) joskus ollut?
Joo tosiaan en tarkoita mitään puolenkilometrin hajurakoa,vaan sitä oikeasti perässä roikkumista eli että toinen tulee v:mäisen lähellä perässä.
Comment
-
-
Eihän sitä peräkontissa ajamalla edes näe kunnolla niitä sopivia ohituspaikkoja. Kun et näe edellä ajavan edelle käytännössä lainkaan, niin ohituspaikatkin vieraalla tiellä huomaa vasta kun ne ovat jo alkaneet eli melkein ohitse.
Ainakin omasta mielestä oli tilanne mikä tahansa, niin ohitus on helpompaa vähän kauempaa kuin peräkontista lähtien. Enkä nyt siis tarkoita 100m, vaan normaalia väliä vs. peräkontista.
Comment
-
Ette vaan ymmärrä mitä jasso tarkoittaa :)
Kyllä itse ainakin koen ohittamisen jouhevammaksi, jos alan esim. hieman kauempaa rekan perästä kerätä sitä vauhtia ensin, kuin että lähtisin siitä suoraan perästä roikutuksen jälkeen ohitukseen.
Pitää tietty arvioida vastaantulijaakin, että missä vaiheessa voi vauhtia alkaa kasvasttaa, että pääsee jouhevasti ohi.
Tätä varmaankin jasso tarkoitti.
Toki auton suorituskyky vaikuttaa jonkun verran miten ohitukseen tulee lähdettyä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tpv! Näytä viestiToki kaikki ymmärrämme että ne tienhoidossa ei välttämättä vaivaudu kuuntelemaan taviksia jotka "ei tienhoidosta mitään muutenkaan ymmärrä"... ;)
Tuota teiden suolaamista on ihan oikeasti tutkittu aika paljon ja osittain johtuen tiepäällysteiden kehityksestä ja osittain nastoista, mutta isoin osin itse suolaamisen tutkimuksesta, käytetyn tiesuolan vuotuinen määrä on vähentynyt kolmanneksen 15 vuodessa.
Ja sitä tiesuolan vaikutusta myös onnettomuusmääriin on tutkittu ihan jonkin verran. Ei sitä suolaa ihan oikeasti millään mututuntumalla sinne tielle ruveta pistämään vaan siihen on olemassa ihan jonkin sortin kriteerit.
Toki +6 asteessa suolaaminen kuulostaa hätävarjelulta, mutta ehkä sääennuste kuitenkin sitä tuki?
Comment
-
Aki ymmärsi :) Peräluukusta lähdettäessä ainakin minun mielestäni ensin pitää kääntä ratista auto vastaantulijoiden kaistalle, ennen kuin voi tehdä ne arvion ohituksen onnistumisesta. Jos ei onnistukaan, olet jo väärällä kaistalla. Kauempaa lähdettäessä voi ensin tehdä arvion, nostaa nopeutta, tehdä uuden arvion ja vasta sitten kääntää vastaantulevien linjalle.
En tiedä voiko se nyt ihan +7 ilmalla tien pinta jäätyä, mutta reilusti plussan puolella kuitenkin. Se mitä taivaalla näkyy on varmaan suurin tekijä. Pilvet on lämpimiä, avaruus pirun kylmä :)
Comment
-
Kylläpä taas eräällä valopäällä ei järki paljon painanut, kun ihan väkisin piti moottoritiellä yrittää ohi samaa kaistaa käyttäen. Vieressä on ihan tyhjä ja vapaa ohittamiseen suunniteltu baana, mutta pakko on livahtaa sivupeilin alta puoliksi mun kaistalla. Jännitystä lisäsi varsin voimakas ja puuskittainen tuuli, mikä teki kurssinpidon haasteelliseksi jo ilmankin kymmenen sentin päässä kyljestä hinkkaavaa vatipäätä. En vaihtanut kaukovaloja pois ohituksen jälkeen.
Comment
-
- 90-luvun loppupään farkkumersu kääntyvien kaistalla pysähtyneenä, ei mitään valoja, ei vilkkuja. Kolmiokin oli tyystin unohtunut viedä, ei kai antanut luonto periksi.
Sielä ne pimeessä kopissa jöpötti.
Sopivasti vielä hämärä kohta valaistuksen suhteen baanaasta ja peräkin niin kurassa ettei kilpi/heijastimet näy.
- Tokeen sprintteripohjanen dösä pysähtyneenä vilkku oikealle, keskelle ajokaistaa.
Taakse kun jouduin jäämään vastaan tulevan auton vuoksi, niin metrin hivuttautu eteenpäin sprintteri.
Mää näkisin, notta jos vehkeet toimii, niin pysähdytään tien reunaan vilkun kanssa ja jos vehkeet ei toimi niin vähintäänkin hätävilkkua, toki jos tyystin romuna niin kolmioo sinne kaaauvas.
Ottaa pannuun.
Comment
-
Isäntä oli marsulla liikenteessä kaverisa kanssa. Kärry perässä olivat ajelleet kärpäsen mäkeen ylös hollolan suuntaan kun joku nainen uudemmalla a6 farkku audilla meinas paukauttaa suoraa kylkee. Vaihto kaistaa kattomatta ja ilman vilkkuu.Oli kuskina ollu kaveri tuumannu isännälleni et takista toimiiko sun muijas audeissa vilkut...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Crash_ Näytä viestiIsäntä oli marsulla liikenteessä kaverisa kanssa. Kärry perässä olivat ajelleet kärpäsen mäkeen ylös hollolan suuntaan kun joku nainen uudemmalla a6 farkku audilla meinas paukauttaa suoraa kylkee. Vaihto kaistaa kattomatta ja ilman vilkkuu.Oli kuskina ollu kaveri tuumannu isännälleni et takista toimiiko sun muijas audeissa vilkut...
Comment
Comment