Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
En nähnyt, mutta kuulin kaverilta. Oli Konalassa vähän tulvinut, noin 30cm vettä tiellä, Alfa mies ajoi vaudilla lätäkköön, ja auto simahti siihen. Pelkääjän paikalta (nainen) avasi oven, ja vettä alkoi valumaan auton sisään, kuski huusi kurkku suorana "laita se v..... ovi kiinni" Ei varmaan paljon Alfa miestä hävettänyt :D
Jonkun mummelin laskeutumassa Focuksella Lehmon rampilta kajaanintielle huikeaa noin 30 km/h nopeutta. Varmasti todella turvallista liittyä satasta etenevän liikenteen sekaan 70 km/h nopeuserolla. Mikä noita ihmisiä vaivaa kun se kiihdyttäminen on niin vaikeaa.
Sitten vähän ennen Kolinporttia noin 250 km/h nopeudella moottoripyöräilevän poliisin. Ei näyttänyt eikä kuulostanut olevan mitään hälytyslaitteita päällä. Voisi olla oman turvallisuuden kannalta ihan fiksu veto käyttää. Sama pyörä tuli vähän ennen Juukaa vastaan kaikessa rauhassa. Liekö käynyt ABC:llä kahvilla.
Kolinportista lähti joku noin 10 museoauton kolonna Polvijärven suuntaan. Vanhin varmaan jostain 30-luvulta ja tuorein oli 70-luvun BMW 1502-2002
Viimeksi muokannut Japi; 28.7.2011, 17:41.
Perustelu: Päivän havaintoja lisäilty
Toyota-kuskilla erikoinen tapa ajella takana. Ajoi moneen otteeseen vastaantulijan kaistaa, mutta ei mennyt ohi. Ja välillä sitten ihan kontissa kiinni. Joutui jarruvaloja vilkauttamaan, kun alkoi vituttamaan se kikkailu.
Ykköstiellä tekivät uutta pintaa. Hirveässä sateessa ja ukkostikin. Paljon oli höyryä ilmassa. Mitenhän mahtaa tuollaisessa kelissä laitettu asfaltti kestää.
25:lla joku pässi veteli täysin valotonta kärryä, vaikka oli pimeää ja sateistakin. Oli vielä kuomu päällä, niin peittää hyvin autonkin valot.
Vaajakoskella tuli vastaan tuunattu ja Matala mattavihreä Renault Clio tai joku muu vastaava kirppu. Sillan liitoskohdan ylityksen jälkeen keula pomppi viisi-kuusi kertaa kun autossa ei ilmeisesti ole iskunvaimennusta ollenkaan, tai se on muuten vaan liian jäykkä! Aivan älytön viritelmä ja vaarallinen liikenteessä, koska sen auton etuakselilla ei ole pitoa paskaakaan kun tulee pienikin epätasaisuus tiessä.
Eilen tuli keskustassa minun kaistaa pitkin vastakarvaan joku heppu, ilmeisesti rallituristi.
Se, että perässä ajanut marsu ei kuluttanut vilkkurelettä kiertoliittymässä, on sinänsä normaalia ja no big deal, mutta edellä ajanut maitotankkeriyhdistelmä vilkutti kahdessakin kohtaa, missä tie vain tekee mutkan oikealle eikä siis ole minkäänlaista risteystä. Voihan tuo tietyön kohta (Kettuvaaran risteysalue Jns ohitustiellä) toki olla joillekin hämmentävän mutkainen :)
Tämmönen tuli tänään vastaan sinänsä muutenkin hienon Historic-kaluston seassa. On tuossa 037:ssa vaan edelleenkin jotain joka säväyttää, viimeistään siinä vaiheessa kun täräyttivät sen käyntiin... :)
Kakkostiellä Forssa-Humppila-välillä on tehty kovasti päällystystöitä, mikä on hieno juttu. Työt on viikonlopuksi pantu pauselle, asfaltin reunat tilapäisviimeistelty siistiksi kesken olevalla kohdalla ja koneet ajettu sivuun. Mutta se viiskymppiä on sitten jätetty monen kilometrin matkalle koko viikonlopun yli, vaikkei tiellä ole mitään esteitä taikka ukkoja töissä. Työmaarajoitus on Humppilan päässä parin kilometrin matkalla sellaisellakin alueella, jolle koneet eivät ole ehtineet vielä lainkaan. Urakoitsijaa en saanut selville mistään, koneet ovat perus Lemminkäis-oransseja.
Sattumalta NCC:llä oli perjantaina Helsingissä tempaus, jolla koetettiin autoilijoille muistuttaa työmaarajoituksien noudattamisen tärkeyttä. Ettei nyt olisi kaikilla alan toimijoilla peiliinkatsomisen paikka? Olin itse 13 vuotta tien laidalla hommissa ja lienen pystyttänyt satoja kertoja tilapäisen työmaarajoituksen. Yhtä monesti olen myös kiroillut, kun niillä ei ole kovinkaan ihmeellistä vaikutusta. Miksiköhän ei ole?
Rajoitus, myös työmaasellainen, on koettava edes jollain tavalla mielekkääksi. Ei aikuista ihmistä (=autoilijaa) voi ohjata periaatteella "teet niin, koska minä sanon". Lauantaiaamuna loistokelillä satasen tiellä ei pysty ajamaan viittäkymppiä ihan siitä ilosta, että joku jantteri on karannut työmaalta hoitamatta merkkien keräämistä pois viikonlopuksi.
Loivasti samaan aiheeseen liittyen mitä Wisa kirjoittaa.. Mikähän siinä on että päällystysporukka ja kaistamaalausporukka ei ole yhtään synkronissa toistensa kanssa. Kyl mie ymmärrän sen ettei viivoja kannata maalata ennen kun asfalttihomma on valmis mutta jos viivojen vetämiseen menee pari - kolme viikkoa niin siinä kyllä jossain jotain pielessä. Etenkin kun aika nopeasti saa ne "kevyet ohjausmerkinnät" maalattua tiehen.
Eihän se muuten harmita mutta kun yleensä viivojen puutteen vuoksi konetielläkin on 20 km/h normaalia alempi rajoitus keskellä kirkasta päivää vaikka tien pinta on uudennihkeää. Osa noudattaa rajoituksia ja osa ei.
Onko se muuten viivojen puutteen takia vai sen takia että uusi päällyste on vaan niin liukasta märkänä? Muistaisin jostain lukeneeni että tuore asfaltti vesikelillä murhaa motoristeja 120 vauhdissa.
Rajoitus, myös työmaasellainen, on koettava edes jollain tavalla mielekkääksi. Ei aikuista ihmistä (=autoilijaa) voi ohjata periaatteella "teet niin, koska minä sanon". Lauantaiaamuna loistokelillä satasen tiellä ei pysty ajamaan viittäkymppiä ihan siitä ilosta, että joku jantteri on karannut työmaalta hoitamatta merkkien keräämistä pois viikonlopuksi.
100% samaa mieltä asiasta, ite pyörin käytännössä koko ajan tuolla liikenteen seassa paitsi talvisin. Pitäis varmaan olla näistä turhista merkeistäkin joku sakko urakoitsijoille. Itse yritän olla mahdollisimman huolellinen näissä jutuissa jos asian hoito itselle kuuluu.
Näissä vaan on eroja jos joku homma kuuluu muille kuin työn suorittajalle esim. meillä tossa leppävaarassa kaikki liikenne järjestelyt kuuluu pää urakoitsijalle. Toki jotkut pienet kartion siirrot suoritetaan itse.
Tosin nämä "eihän tässä ole mitään" pätkät voi päivisin olla vaarrallisiakin kun jostain voi sitten tulla se tikkari mies pysäyttämään liikenteen kun tiellä onkin kone poikittain. Siinä kun vedetään se tuplat mitä työmaa rajoitus on niin ei enään meinaa ehtiäkkään jarruttaa. Aika monet mustat viivat on kehälläkin piirtynyt asfalttiin.
Onko se muuten viivojen puutteen takia vai sen takia että uusi päällyste on vaan niin liukasta märkänä? Muistaisin jostain lukeneeni että tuore asfaltti vesikelillä murhaa motoristeja 120 vauhdissa.
Viivojen puutteiden takia ei saa rajoitus olla maksimi. Motaristit ovat varmaan vesikelillä ongelmissa uuden pien kanssa, takavetoisella autollakin kun tuntuu pito olevan höllässä...
Loivasti samaan aiheeseen liittyen mitä Wisa kirjoittaa.. Mikähän siinä on että päällystysporukka ja kaistamaalausporukka ei ole yhtään synkronissa toistensa kanssa. Kyl mie ymmärrän sen ettei viivoja kannata maalata ennen kun asfalttihomma on valmis mutta jos viivojen vetämiseen menee pari - kolme viikkoa niin siinä kyllä jossain jotain pielessä. Etenkin kun aika nopeasti saa ne "kevyet ohjausmerkinnät" maalattua tiehen.
Ei niitä äijiä välttämättä vaan riitä joka työmaalle heti viivoja maalaamaan jos/kun on monia työmaita päällekkäin. Sama homma se on jokaikisellä alalla. En ihmettele yhtään jos vasta kuukaudenkin päästä tultaisiin viivat maalaamaan.
Tuosta leppävaaran tietyömaan läpi tulee ajettua kahdesti päivässä, kieltämättä hieman turhauttavaa siinäkin, kun rajoitus vaihtuu jo varmaan kilometrin verran ennen varsinaista työmaa-aluetta. Siinä tullut monesti pähkäiltyä, että miten huonossa kunnossa saa jarrut olla, jos nopeuden hidastamiseen 80 -> 50 pitäisi kestää tuo kyseinen matka. Näkyvyyskin idästä päin tullessa on siinä määrin hyvä ainakin muulloin kuin ruuhka-aikoina, että ehtii kyllä hidastella hyvissä ajoin mikäli näkyy heijastinliivejä tien reunoilla liikuskelemassa.
Leppävaarassa on vielä kaksi eri pääurakoitsijaa itään päin kun mennään niin n.500m ennen tunnelia ja siitä sinne melkein porin tielle kuuluu ncc:lle ja toiseen suuntaan sitten sorasetille.
Jo tollanen 80km/h ---> 50km/h pudotus mahdollistaa esim sora autojen tien sivuun ajamisen ja sitten sieltä pois lähdön turvallisemmin jatkuvan auto virran sekaan.
Tiedän että ohi ajaessa näyttää siltä että tässä ei ole mitään, mutta oman soppansa tähän tuo esim. sekavat liikenne järjestelyt jossa joillain sekoo suunta vaisto aivan täysin ja tehdään aivan käsittämättömiä liikkeitä. Ainakin kolme kolaria olen vierestä nähnyt ja kerran olin kymmenen metrin päässä kun eräs papparainen vetäs sellasen koko kaistan sulkua näyttävän nuolikärryn vieressä olevan keilan yli (keila oli siis n.20cm kärryn vieressä) ja sai autonsa konepeltiin todennäisesti siitä leiman. Miten ei voi huomata tollasta seinää joka on n. 2,5m leveä ja varmaan 3m korkea ja missä on heijastin väritys ja vilkku valot päällä.
Meinaan vaan että se 50km/h nopeus on ihan hyvä jos edessä olevat tekee jotain ihan muuta.
Sitä en tiedä miksi nopeudet on illallakin samat. Tosin tuolla tehdään kyllä keskellä yötäkin hommia esim. uudet asfaltit.
Itse tulee juurikin normaalien työaikojen ulkopuolella tuosta ajeltua omaa työmatkaa, ~ 21.30 ja 06.00, tuolloin ei kyseisellä paikalla näytä olevan oikein mitään käynnissä. Työmaaliikenteen helpottaminen on tietenkin ymmärrettävää ruuhka-aikoina. Tuossa kehä I:llä on ollut jotain muutakin kunnostusprojektia menossa, joissa toinen kaista ollut suljettuna. Noissakin paikoissa on välillä alennettu rajoitus työmaan jälkeen jatkunut seuraavaan ennestään tiellä olleeseen 80km/h lätkään asti, suhteellisen pitkiä matkoja niissäkin.
Ainahan olisi tietysti helpompaa, jos kaikki autoilijat osaisivat käyttää omaa päätään, ja vältyttäisiin kaikenmoisilta stunteilta. Silloin olisi luultavasti rajoituksissakin joustovaraa senhetkisen tilanteen mukaan :)
Rajoituksissa, kuten liikenteenohjauksessakin täytyy valitettavasti koettaa ottaa huomioon se muutama prosentti kuljettajista, joilla ei psykomotoristen kykyjensä puolesta olisi mitään asiaa auton rattiin. Kun itse olin tienlaitahommissa, ei keilakujaa ja liikennemerkkiviidakkoa kertakaikkiaan pystynyt niin tiheäksi tekemään, etteikö sinne joku mamma olisi hädissään ängennyt koneen ja keilan väliin. Jos ei mahtunut, parkkeerasi keskelle kaistaa kun ei keksinyt, mihin suuntaan parin metrin välein asetetut keilat ohjaavat.
Kaikkia hasarditilanteita ja ylimitoitettuja liikenteenohjaustoimenpiteitä ja -rajoituksia voitaisiin vähentää jo sillä, kun tämä kansanosa saataisiin liikkumaan muilla tavoin. Vahvasti voisin myös suositella kaikille liikenteenohjausohjeistuksia tekeville ja työmaamestareille opintomatkaa Saksan autobahneille, siellä työnaikaiset järjestelyt ovat aiiika hyvin lapasessa.
Kuvitteellinen tapaus: tie jossa on normaalisti voimassa 80km/h rajoitus, rajotusta osottavat liikennemerkit tyypilliseen tapaan vain ja ainoastaan risteyksien jälkeen. Risteyksien a ja b välillä 10 km matka, 300m risteyksen a jälkeen on tietyö -> tietyökyltti ja 50 km/h rajotusmerkit allekkain ennen työmaan alkua, työmaan loppuessa ei mitään nopeusrajotusmerkintää/merkkiä tietyön päättymisestä. Onko se 50 km/h voimassa tällöin lain mukaan vielä seuraavat 9700 metriä risteykseen b asti?
Ite käsittäisin sen silleen et jos tietyökyltti ja nopeusrajoitus on allekkain niin rajotus on voimassa ainoastaan sen tietyöalueen ajan, vähän samaan tapaan kuin rajotusmerkit ennen liikennehidasteita.
Kendalta muuten todella hyvä kysymys, maalaisjärjellä ajateltuna se alennettu nopeus loppuu siinä kohtaan kun tietyömaa loppuu, mutta todella usein laki ei toimi puhtaalla järjellä...
Maalaisjärki ja laintulkinta ei tuossa esimerkissä kohtaa. Kyllä työmaiden ja hidasteiden jälkeen yleensä on 80 merkit jotka näyttää että tilanne ohi - saa paahtaa. Jos ei muuta ole osoitettu niin voimassaoleva rajoitus on se joka viimeisessä liikennemerkissä seisoo.
Asetuksen kielto- ja rajoitusmerkkejä koskevassa 15 §:ssa todetaan merkin 361 osalta: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."
361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa.
Keskustelun kuluessa tavanomaisesti esitetään kysymys siitä, miten sivutieltä tulijoiden pitäisi tietää nopeusrajoitus, ellei sitä tarvitse risteyksessä erikseen osoittaa. Tähän asiaan ei lainsäädännössä ole vastausta, mutta vastaava ongelma on olemassa muutenkin; esimerkiksi autovuokraamosta ajamaan lähtevä ei tyypillisesti voi ennen seuraavaa rajoitusta tietää, mikä sallittu nopeus on. Ajoneuvon kuljettajalle on tavallisesti asetettu melko pitkälle ulottuva selvitysvelvollisuus, mutta käytännössä todennäköisesti joissain tapauksissa ylinopeussakkoja ei jaeltaisi, mikäli valittu tilannenopeus vain ylipäätään olisi järkevä. Oli miten oli, tämä "epäkohta" ei itsessään kuitenkaan vaikuta nopeusrajoituksen voimassaoloon.
Perusrajoitus Suomessa on 80, ellei toisin ole ilmoitettu. Taajamamerkki on aina 50.
Tällä opilla olen mennyt ja hyvin pärjänny, mutta täytyy koputtaa tuota maalaamatonta puuta, tai tuota lentokenttää päälaella;)
Comment