Porvoon motarilla menossa kohti itää igorin autonkuljetuskaravaani, jossa yhdessä klujettimessa oli sekalainen seurakunta kalustoa. Hieman huvitti se, että viimeisenä oli alakertaan tungettu Nissan GTR ja yläkerroksessa keikkui viimeisenä Dacia Duster. Montakohan Dusteria sais yhden GTR:n hinnalla?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
En tiedä, mutta yli 90% omista ajoista sujuisi varmaan Justeerilla mukavammin.
Tänään ajelin kotiinpäin paikallistietä jolla on 60 rajoitus. Edellä meni kaksi autoa jotka kihnustivat yli 5 kilometriä parin mopon perässä (ei siis mopoautoja vaan ihan kaksipyöräisiä). Täytyy ihmetellä, että kuinka kädettömiä/lehmänhermoisia jotkut ovat. Ohituspaikkoja oli enemmän kuin runsaasti. Itse tyydyin olemaan jonon jatkona koska ajelin autolla josta oli automaattiloota limp home -tilassa :)
Comment
-
Kapaz:lle. Joo ymmärtäisin jos olisikin tullut yhtäkkiä jono eteen, mutta kun siitä oikeen varotettiin etukäteen...
Vähän sama kun sanoisin että "älä koske hellan levyyn se on kuuma" niin pakkohan se on! :)
Tuli mieleen kun noi opasteet otettiin käyttöön niin kerran luki että "liikennevalvonta" itse laitoin vyön kiinni ja katselin että missä mahtaa olla rysä? Niin siitä ohi latasi paku niin perkuleesti ja muija puikoissa. Siellä se sitten oli Veikkolan rampissa neuvottelemassa virkavallan kanssa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hezekiel Näytä viestiEn tiedä, mutta yli 90% omista ajoista sujuisi varmaan Justeerilla mukavammin.
Tänään ajelin kotiinpäin paikallistietä jolla on 60 rajoitus. Edellä meni kaksi autoa jotka kihnustivat yli 5 kilometriä parin mopon perässä (ei siis mopoautoja vaan ihan kaksipyöräisiä). Täytyy ihmetellä, että kuinka kädettömiä/lehmänhermoisia jotkut ovat. Ohituspaikkoja oli enemmän kuin runsaasti. Itse tyydyin olemaan jonon jatkona koska ajelin autolla josta oli automaattiloota limp home -tilassa :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Oko^^ Näytä viestiEikös tuon pitänyt olla jo AVK:lla? :D
Comment
-
-
Näin varttitunnin verran sinisiä palloja, enkä sitten juuri muuta. Kun autokouluissa on joskus taottu sellaista harhaoppia ihmisten kalloihin, että kaukovalot saa vaihtaa jo ennen kohtaamista, niin jotkut sitten myös toimivat niin, ikäänkuin järjenkäyttö olisi kielletty.
Aamuyöllä Mänxälä-Porvoo-välillä tuli vastaan reippaalla määrällä xenon-kaukovaloja varustettu säiliöajoneuvoyhdistelmä, jonka kuljettaja tööttäsi pitkät päälle kymmenkunta metriä ennakkoon. Kas, xenoneissapa ei olekaan minkään valtakunnan syttymisviivettä, jos ne ovat valmiiksi lämpimät.
Itselläni on tapana pitää hytti mahdollisimman pimeänä. Radiossa ei ole valoja, ei myöskään navissa tai muussa ajoneuvo-atk:ssa. Mittarivalotkin ovat niin mutessa kuin ne säätämällä saa. Silmä pysyy mukavan valoherkkänä, kun valotusta ei häiritse millään ylimääräisellä. Ja sitten joku teiden ritari ampuu neljällä ämpärinkokoisella pytyllä suoraan verkkokalvolle. Kiitos.
Avaudutaan nyt samalla kaukovaloista moottoritiellä. Kertokaapa joku, mikä se fysiikan laki on, jonka mukaan motarilla ei tartte vaihtaa kohdatessa lyhyille, jos ajaa henkilöautolla, ei edes sisäkaarteessa? Toki, kauhalla ei voi vaatia, jos on lusikalla annettu. Ajan työkseni öisin ja näen usein niin hurjia valaistusteknisiä suorituksia, etten toisaalta voi ihmetellä kaukovalo-uusavuttomuuttakaan. Tuntuu siltä, ettei koko pimeällä ajaminen-konseptista ymmärretä hittojakaan.
Monessa pikkuautossa killittää keskellä lasia navi täysillä päiväasetuksilla, niin että loiste valaisee viereisenkin kaistan. Sisävalo ja karttavalo loimottavat täysillä ja näkeminen viimeistellään valaisemalla varpaankärjet sumuvaloilla. Sitten tuskaillaan, kuinka pimeällä ajaminen on vaikeaa, kun "ei siellä näe mitään". Silloin tietysti saattavat ne vastaantulijan kaukovalotkin jäädä häiritsemättä. Itse kun pidän hytissä pimeyttä, kiusaannun helposti siitä, kun joku piittaamaton molopää tulittaa pitkillä vastaan.
Comment
-
Pahinta tuossa on se että katse siirtyy automaagisesti valolähteeseen vaikka aivot sanovatkin että kannattaa tuijoitella oman kaista ulkoviivaan. Minua ei häritse että joku laittaa pitkät päälle siinä vaiheessa kun lähivalot kohtaavat, mutta minuakin pännii joskus kun ei pysty olemaan katsomatta kun pitkät lävähtävät päälle.
Moottoritiellä voi mielestäni kyllä ajella aika paljonkin pitkillä, kunhan kukaan vastaantulija ei ole tulossa suoraan kohti. Tämä tietenkin vaihtelee sen mukaan miten mutkainen ko. moottoritie on. Mutta jos kohdatessa olen ulkokurvissa niin voi melko aikaisin vetää pitkät päälle koska vastaantulevan katseen pitäisi jo olla suunnattuna minusta reippaasti sivuun.
Sitten jos ajaa töikseen yöllä niin se on eri juttu. Silloin silmät ovat todennäköisesti vähän väsyneempiä kuin normi-iltaisin liikkuvalla pekka perusautoilijalla ja silloin ollaan varmaan herkempiä valolle.
Lyhyille pitää mielestäni vaihtaa ainakin silloin jos vastaantuleva on tulossa suoraan kohti. Mutta jos vastaantulevan kulkusuunta osoittaa selvästi vinoon omaan valokeilaan nähden niin fotooneja liikkeelle vaan.
Comment
-
Olen haraldin kanssa aivan samoilla linjoilla, eli periaatteen vuoksi ei tarvitse vaihtaa, mutta ihan suoraan ei ole syytä ajaa kaukovaloilla kohti. Katsettakaan ei voi loputtomiin käännellä kuusenlatvoihin, kulkusuuntaakin olisi joskus tarkkailtava...
Hopsis, hieman lattea heitto. Ajan tosiaan työkseni ja riesa on todellinen. Melko harvalla duunipaikalla joutuu jatkuvasti katselemaan jopa aivan tahallista työn hankaloittamista ja sabotaasia kuten kuorma-auton hytissä. Luulen, että esmes CNC-koneistajalla palaisi käämi melko nopeasti, jos useamman kerran työvuoron aikana ovesta marssisi Tavis-Tauno ja nyhtäisi koneen töpselin seinästä. Liikenteessä tuo ilkeily on vain siedettävä, aivan miten tahansa ei voi käyttäytyä takaisinkaan, vaikka monesti tekisi mieli.
Comment
-
Aloin tuon lattean heittoni jälkeen vasta miettimään että ehkä siinä olisi jalostamisen arvoinen idea.
Jos kerran ongelma on todellinen niin miksei olemassa olevaa tekniikka ole sovellettu? Eikös euromaskin toimintaperiaate ole juuri sellainen että on kirkas tasan siihen asti kunnes valokaaren kirkkaus tummentaa automaattisesti. En juurikaan hitsaile mutta eikös se näin mene? Tuossahan olisi mahdollisuus portata tuo tekniikka joko auton- tai silmälasien yhteyteen.
Comment
-
Ovatkohan pimeänäkölaitteet täysin laittomia tieliikenteessä? Onhan näitä olemassa, mutta suoraan tieliikennekäyttöön tarkoitettua laitetta ei varmaankaan ole.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsisEikös euromaskin toimintaperiaate ole juuri sellainen että on kirkas tasan siihen asti kunnes valokaaren kirkkaus tummentaa automaattisesti. En juurikaan hitsaile mutta eikös se näin mene?
Comment
-
Kyllähän pitkillä saa posottaa vaikka suoraan kohti, jos edessä olevan kulkusuunta on selvästi eri suuntaan kuin kohti. Järkeä saa tosin käyttää, aivan läheltä ei varmaan ylistetä.
Käytännössä tulee kyllä vaihdettu lyhkäisiin kun huomaa että valot posottavat polttopisteen kohdalla suoraan kabiiniin mutta ainakin noin teoriassa tämänkään ei pitäisi haitata jos valaisun kohteen kulkusuunta on sanotaan yli 20° sivuun.
Comment
-
Tuota tiiä mistä johtunee, vaikka vastaantulija vaihtaa lyhyille, niin silti joskus tuntuu onko valot oikein säädetty, vai missä lie vika kun häikäisee silti joskus niin perkeleesti.
Oma epäilys on, että xenonit laitettu tilalle ja oisko kaikki viritys jäänyt hieman puolitiehen.
Tai sitten ainoastaan tämä oma ikänäkö, no kumminkin nykyään ajelen vähemmän, jos mahdollista pimeän aikaan.
Comment
-
Katselin tossa Lohjan keskustassa kun lappuliisa kierteli parkkiruutuun jätettyä traktorin perävaunua. (noissahan ei ole kilpeä)
Jätetty siihen lakaistessa tulevaa sepeliä varten ja jos oikeen tunnistin niin taisi olla vielä kaupungin oman traktorin kärry.
Kyllä noi on virkaintoisia!!!
Comment
-
Oman kokemuksen perusteella uskallan sanoa, että reilusti alle puolet niistä häikäisevistä valon käytöistä oikeasti häikäisee. Suurin osa on vain pään sisällä vittuuntumista. Ja tämä osaltaan sitten pahentaa valojen käyttöä, kun sopivaa yleistä linjaa on vaikea löytää. Toiset vilkuttelee valoja motarilla, vaikka etäisyyttä on puoli kilometria, välissä penkereet ja ajat vasemmalla kääntyvään mutkaan.
Totesin tämän kerran, kun päätin kokeilla olla ärsyyntymättä. Aluksi häikäisi kaikki vähänkin kirkkaat ja kirosin niiden käyttäjät syvimpään helvettiin. Kun kokeilin ottaa lunkimmin huomasin, ettei suurin osa oikeasti haittaa lainkaan. Katsoo eteenpäin, eikä niihin valoihin.
Ikäväkseni olen kyllä huomannut saman pätevän moneen muuhunkin asiaan. Sitä kun päästää itsensä vitutuksen tilaan, niin kaikki tuntuu roikkuvan perseessä, kiilaavan tai muuten tekevän henkilökohtaisesti kiusaa juuri sinua vastaan.
Comment
-
-
Katsoo eteenpäin, eikä niihin valoihin.
Comment
-
Miksi moottoritiellä ylipäätänsä pitää ajaa pitkät päällä? Enpä ole tainnut Oulun enkä Kemi-Tornion motarilla nähdä juuri ketään jotka pitkillä ajaisivat (ja ajan melko paljon juurikin yöllä/pimeään aikaan). Ei ole käynyt mielessäkään käyttää pitkiä vaikka niitä tuosta työautosta löytyy...noh sopivasti :)
Comment
-
Kyllähän noita hirvilöisiäkin eksyy motareille joskus liittymistä. Tai jonkun tuuninkiteron pirssi ilman heijastimia takaumpioissa. Olisi ihan kiva pitää edes teoreettinen mahdollisuus etumaaston havainnointiin, vaikka taitaa se pitkienkin valokeila olla vähän niukka noihin 120+ km/h vauhteihin.
Comment
-
-
Katsoo eteenpäin, eikä niihin valoihin.
Kai se on itsekin pantava mittarivalot ja navi täysille ja varmuuden vuoksi vielä ne sisävalotkin. Sitten ehkä lakkaavat vastaantulijan kaukovalot ylivalottamasta omaa hämäränäkemistä, kun sen on itse pilannut.
Moottoritiellä kun kaksi autoa ajaa pitkillä vastakkain, se tarkoittaa ainoastaan sitä, ettei kumpikaan näe mitään. Kai se on sitten tasan. Ulkokaarteessa voi käyttää, ei suoralla saati sisämutkassa. Miksi motarilla muuten ylipäänsä on oltava kaistojen yli näköyhteys? Puskaa taikka meluvallia väliin, sanon ma.
Comment
Comment