10-15 yhdistelmää ja bussia poliisin ohjaamina tien laitaan. Oli aamulla 8 aikoihin jäänyt transpointin rekka ylämäkeen tukkien molemmat kaistat keskustaan päin. Siinä poliisit ja kuski lapioivat hiekkaa tielle kun ajoin ohi. No, nyt 11:ltä olivat vieläkin ohjaamassa liikennettä ja nyt oli yhdistelmä keskellä tietä linkussa tukkien kaikki 4 kaistaa. Oli rekkakuskeilla suht vittuuntuneen näköisiä ilmeitä :D Tämä siis Lappeenrannassa sataman risteyksen ja taipalsaareen menevän kiertoliittymän välillä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Pieni ilonpilaus, mutta siinä superissa on sama voimansiirto kun sun evolötkös, et se siitä... samalla lailla säkin olisit siinä kaistalla jääny suttaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiPieni ilonpilaus, mutta siinä superissa on sama voimansiirto kun sun evolötkös, et se siitä... samalla lailla säkin olisit siinä kaistalla jääny suttaan.
http://www.skoda.fi/files/pdf/Skoda_...p=1412011_9441
Haldex-kytkin etu- ja taka-akselin välillä
Kone poikittain ja normihomma.
Toisekseen en tiedä mikä osuus oli sutimisella ja mikä sillä ettei TDI riitä vedot. ;)
Comment
-
Öö, ainakin vielä tiistaina mk2 superissa oli TDI kone pitkittäin kun ihmettelin että "outoo että oktaaviassa on kone pitkittäin", kunnes kaveri sano testerin takaa, et se on superb.
edit: eli onkohan tää sitten alkusoittoa, että pian on A4:ssakin haldex ;)
Comment
-
Kone on Mk1:ssä on pitkittäin (venytetty B5 pohjalevy) ja Mk2:ssa poikittain (venytetty A5/PQ35 - sama kuin Octavia/Golf/A3). Näin kertoo Wikipedia, en ota vastuuta tietojen oikeellisuudesta ;)
Ja itse aiheeseen, töihin ajellessa onnistuin provosoimaan Jeeppi-kuskin parilla reippaahkolla q-lähdöllä. Sieltä se tuli muutaman auton takaa tuhatta ja sataa perään ja meni vielä oikean puoleista kaistaa ohi. Otti vissiin koville ettei ollut ainut neliveto niissä valoissa ;)
Comment
-
Juu. Samaa perua kai tuo Superb on kuin uusi Passattikin joka siirtyi 3BG jälkeen poikittaiseen koneeseen ja näin ollen Haldex nelivetoratkaisuun. Lisäksi B5 Superbista ei käsittääkseni koskaan valmistettu nelivetoista mallia joten nelivetoisen pitkittäiskoneisen Superbin kanssa pitää senkin osalta hiljaista.
Comment
-
-
Mut on jo 'nöyryyttänyt' jo joku iso SUV (lähti muuten paikaltaan yllättävän hyvin) ja pikkukoneinen kolffi. Itse kun ei kehtaa konetta kierrättää (äänet), joten vain perusetuvedoista tulee nahat yleensä talteen. Ikä alkaa painaa kun monesti ei edes enää ota sitä vapaata vasenta kaistaakaan jos eessä ei ole täys tumpelo.
Toki jostain nopealle osuudelle valoista voi lähteä vähän rivakammin esim. länsiväylän alusta ruoholahdesta. On muuten liukas mäki.
Comment
-
Mut on jo 'nöyryyttänyt' jo joku iso SUV (lähti muuten paikaltaan yllättävän hyvin) ja pikkukoneinen kolffi. Itse kun ei kehtaa konetta kierrättää (äänet), joten vain perusetuvedoista tulee nahat yleensä talteen. Ikä alkaa painaa kun monesti ei edes enää ota sitä vapaata vasenta kaistaakaan jos eessä ei ole täys tumpelo.
Toki jostain nopealle osuudelle valoista voi lähteä vähän rivakammin esim. länsiväylän alusta ruoholahdesta. On muuten liukas mäki.
Kyllähän tuollaiseen kolme tonnia painavaan SUViin luulisi pitoa löytyvänkin kunnon renkailla, Sprinterikin lähtee nastoitetuilla paripyörillä aika rivakasti valoista ekat metrit. Itse joskus yllättynyt ettei joku jääkään valoista niin pahasti kun nelarit nytkähtävät hyvin liikkeelle mutta harvalla riittää enää tehot kun alkaa pitoa löytyä. Tosin on aika noloa mennä kahdeksaakymppiä pienessä kylkiasennossa Länärin alkupäässä.
Comment
-
Seiskatiellä taas: Nissani ryhtyi Kaurasen suoralla ohittamaan täysperävaunullista rekkaa, joku pikkuauto kannoillaan. Tais loppua Nissanista pito tai muuten vaan vääntö, kun kesken ohituksen nopeus tippui pikkuhiljaa alle 80-kympin , kyllä oli perässähiihtävän pikkuauton kuski onnellinen...... ja rekkakuskia varmaan nauratti!
Comment
-
Alkaa nuo omat talvirenkaat olemaan sen verran iällä että tuntuu kuin pito olisi koko ajan 'piikillä'. Menee minne pitääkin jos ajaa hissunkissun mutta terävät ohjausliikkeet tai mihin tahansa polkimeen koskeminen tahtoo aiheuttaa toimenpiteitä. Tulee juurikin noita kiihdytyksiä joissa isommalle vaihtaessa joka pykälänvaihdon jälkeen perä seilaa vähän aikaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Smooth Näytä viestiEikös uudessa superbissa ole 4sukupolven haldex, liikkeelle lähdettäessä aina 50/50 jatkuva neliveto, sen jälkeen toimii miten sattuu?
Ei se taakse anna kuin maksimissaan 50% on tilanne mikä tahansa. Eikä pärjää reaktionopeudessa torsenille olisi miten mones sukupolvi tahansa koska perustuu ABS anturien antamaan pyörimisnopeus-dataan.
Comment
-
Demot ja myyjät taitavat puhua 5-8cm(?) luistosta etupyörissä. Aiheestahan löytyy mm ne youtube-videot missä asiaa demotaan soralla.
Tekninen ero torseniin on kuitenkin selvä. Sekä reaktionopeudessa että voimanvälityksen suhteissa. Saabilla saattoi olla jossain välissä Haldex mallia joka olisi tukenut yli 50% välitystä taka-akselille mutta en ole tästä varma.
Se huomaako nykäisyä perstuntumalta on sinänsä epäolennaista. Ahterista se olisi jos nykäisyn tuntisi koska se on juuri se syy miksi sinänsä ok toimivasta syncrosta piti päästä eroon (kuopat etupyörille ja vasta sitten takaset mukaan, hieman karrikoidusti).
PS tätä aihetta kannattanee jatkaa jossain dedikoidussa ketjussa ja jättää tämä liikenteessä näkyilyyn.. :)
Comment
-
Saabilla saattoi olla jossain välissä Haldex mallia joka olisi tukenut yli 50% välitystä taka-akselille mutta en ole tästä varma.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja k-tar Näytä viesti.. joku pikkuauto kannoillaan. Tais loppua Nissanista pito tai muuten vaan vääntö, kun kesken ohituksen nopeus tippui pikkuhiljaa alle 80-kympin , kyllä oli perässähiihtävän pikkuauton kuski onnellinen......
Comment
-
Työnjohtaja ajaa musta joka aamu ohi ihan reilua ylinopeutta. Eilen aamulla töihin ajellessa 2-tietä näin jo monta kilometriä ennen että ohituskaistojen kohdalla vilkkuu poliisin valot, ajattelin että joko nyt viimeinkin paha saa palkkansa. Ja olihan se, Alfa pysäytetty pientareelle. Melkein joutu itsekin pysähtymään, nauratti niin kovasti. :)
Comment
-
Kyllä se jossain välissä napsahtaa tutka kohdalle jos perseilee. Joensuu - Tohmajärvi väliä ajoi pari vuotta sitten viininpunainen Corolla, rekkariltaa BZY-XXX. Joka aamu ajoi joko aivan puskurissa kiinni ja puoliksi vastaantulevien kaistalla tai sitten suoraan n. 150km/h ohi. Jossain välissä oli kai tämäkin sankari saanut karvasta nieltävää sakon muodossa kun yht'äkkiä ajotyyli vaihtui aivan täysin :)
Comment
-
1. Ottaa päähän tumpelot, jotka tuuppaa eteen kolmion takaa. Kahdesti tapahtui tänään työmatkalla.
2. Kun eteenpäin jatkava jono odotteli liikennevaloissa, niin Viron kilvissä oleva bemari tuli viereiselle kaistalle, josta henkilöautojen pitää kääntyä oikealle (vain bussit saavat jatkaa suoraan & kaista päättyy 50m risteyksen jälkeen). Meinasi puimuri mennä kerralla koko jonon ohi. Onneksi olin ensimmäisenä jonossa, niin sai näyttää sille kilin pallit kunnon q-lähdöllä.
3. Iloisempi asia: Audi 80 CL turbo diesel. Tuollaiset vähän vanhemmat kiinnittää huomion, kun niitä ei enää paljon näe. Joku valkohapsinen sitä kuljetti, kääntyi kehä II:lle päin.
Comment
Comment