Jaah, muistaisin vaan että joku pääsiäiskäsi olisi sen pyörittänyt aikas rusinaksi jossain vaiheessa. Voi ollä että oon nähnyt unta, tai voihan olla että se on pakkeloitu ja maalattu taas uudeksi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Jaah, muistaisin vaan että joku pääsiäiskäsi olisi sen pyörittänyt aikas rusinaksi jossain vaiheessa. Voi ollä että oon nähnyt unta, tai voihan olla että se on pakkeloitu ja maalattu taas uudeksi.
Comment
-
Tuli nähtyä tänään vaikka ja mitä. Ja koettua. Elämäni ensimmäiset kilometrit (tai siis mailejahan ne täällä on) vasemmanpuoleista liikennettä. Melko villiä kun motarilla oikealta puolen painetaan ohi tuhatta ja sataa. Esim. Bentley Continental GT ja muutama Jagge XK...
Comment
-
Eipä tuolla lumipöllyssä maantiellä paljoa näe. Käyttäkää hyvät ihmiset niitä takasumuvaloja oman turvallisuutenne vuoksi, jos taustapeilistä näkyy vain lumipilvi!
Comment
-
Toinen ihmetyksen aihe on liikenneympyryrät. Niitä ku on muuta ilmestyny Turkuun lähiaikoina. Osalla ei mitään hajua ketä väistetään (väistääkö ympyräs ajava tulevaa liikennettää vai toisinpäin), milloin se vilkku pitäis laittaa ja mihin suuntaan.
Comment
-
Ihan kuningas on se Kuninkojalla Ikean vieressä oleva. Siinähän on ympyrässä kaksi kaistaa. Myllyn suunnasta tuleville oikeanpuoleinen tai ulompi vain Länsikeskuksen suuntaan ajoa varten. Ruskolta tulevilla ulompi vain Myllyn suuntaan ja Länsikeskuksesta ulompi kaista vain Ruskon suuntaan. Tämän viimeisen luulisi olevan vapaa kaista, mutta Myllyn suunnastapa voi sisempää kaistaa pitkin aloitettuaan vaihtaa äkkiä ulommalle ja ajaakin suoraan sinne tehdasalueen tyngälle. Erittäin potentiaalinen kolahduksen paikka. Ja vilkut liikenneympyrässä, mitkä vilkut? :-o
Comment
-
Juu siihen Ikean ympyrään ei parane mennä sisään muuta kuin molemmien kaistojen ollessa tyhjinä omassa liittymäkohdassa. Sitähän oli joku aika sitten korjattukkin jotenkin ihmeellisesti. En muista enää miten, mutta jotenkin oudosti meni jos poistui ohikulkutielle. Kerran meinasin olla siinä yhden bemarin kyljessä.
Comment
-
Ihan kuningas on se Kuninkojalla Ikean vieressä oleva.
Tähän asti sakein on tampereella sekoittaja vai mikä se oli.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari LukkarinenJoensuun Prismassa oli venäläisiä ihan päntiönään -mistä ei toki pahaa sanottavaa. Hieman pisti hymyilyttämään, kun parkkis oli väärällään isoa maasturia, Q7:aa, Cayennea, LandCruiseria jne.
Comment
-
Varmaan yhtä kuningas, kuin kuuluisa onneton vaajakosken liikenneympyrä aikoinaan, pääsi puskurissa top 3 surkein liikenne ratkaisu. (Ovat sen nyt korjannut, että tyhmemmänkin pitäs tajuta). Liikenneympyrässähän kaistanvaihto on kielletty. Kiertoliittymät on sitten niitä yks kaistasia ;p
Ja kyllä kai ympyrässä normaalisti kaistaa saa vaihtaa?
Comment
-
http://alk.tiehallinto.fi/kiertol/kiertol.htm
"Vilkkua on käytettävä myös silloin, kun liittymän sisällä vaihdetaan ajokaistaa."
Eli kaistanvaihto on sallittua (paitsi jos se on sulkuviivalla estetty).
Comment
-
Pakkohan se onkin olla sallittua.
No, periaatteessa kaistaa vaihdetaan heti liittymään mennessä ja sieltä poistuttaessa.
Jos ajatellaan, että kaksikaistaisesta kiertoliittymästä haluat kolmannesta liittymästä ulos, niin et voi ajaa sinne ulkokaistaa, koska silloin on pakko poistua ensimmäisestä mahdollisesta liittymästä.
Muuten hommasta ei tule kuin peltiruttua.
Näin ainakin roundabouttien luvatussa maassa, Suomessa ei liene niin isoja ympyröitä, että asian hahmottaisi niin hyvin.
Comment
-
Tottakai siellä nyt kaistaa saa vaihtaa, vai miten sieltä sisimmältä kaistalta pääsee muuten pois :)
Tiehallinto kertoo näin:
Ajaminen kaksikaistaisessa kiertoliittymässä
Saavuttaessa kaksikaistaiseen kiertoliittymään, valitaan reitille sopiva ajokaista jo ennen kiertotilaa. Kaksikaistaisella tulosuunnalla ajokaistat on osoitettu opastusmerkeillä tai tiemerkinnöillä. Tulosuunnan oikeanpuoleiselta ajokaistalta ajetaan yleensä oikealla ja vasemmanpuoleiselta ajokaistalta vasemmalla sijaitsevalle poistumissuunnalle. Suoraan liittymän takana sijaitsevalle suunnalle haluttaessa valitaan ajokaista opastusmerkkien tai tiemerkintöjen mukaisesti. Jos tulosuunnalla ei ole opastusmerkkejä, kannattaa yleensä valita oikeanpuoleinen ajokaista.
Kiertoliittymään tulevan on väistettävä liittymässä ajavaa. Kiertotilan sisäkaistalla ajava saattaa olla juuri vaihtamassa ulkokaistalle poistuakseen liittymästä. Kiertoliittymään tulevan väistämisvelvollisuus koskee myös tätä kaistanvaihtajaa.
Suuntamerkkiä käytetään aina, kun vaihdetaan ajokaistaa. Ajokaistan vaihto kiertotilassa on tarpeen yleensä vain ulospäin. Kiertotilassa ajavalle tulee antaa riittävästi tilaa ulkokaistalle siirtymiseen. Riittävä etäisyys edellä ajavaan helpottaa ajokaistan vaihtoa ja vähentää peräänajon riskiä.
Kiertoliittymästä poistuva on oikealle kääntyvä eli poistuessa ajoneuvon on ryhmityttävä kiertotilan oikeaan reunaan. Vaihda ajoissa ulkokaistalle, jos sisäkaistalta poistuminen ei ole sallittu. Kiertotilan sisäkaistalta saa poistua vain, jos tämä liikennesäännöistä poikkeava ryhmittyminen on osoitettu tiemerkinnöillä tai liikennemerkeillä.
Comment
-
Näin ainakin roundabouttien luvatussa maassa, Suomessa ei liene niin isoja ympyröitä, että asian hahmottaisi niin hyvin
Comment
-
Piti vähän hieraista silmiä tuossa työmatkalla, kun joku häiskä painoi liikennevaloissa ohi sirkuspyörällä, siis semmonen yksipyöräinen, ja se rengas siinä pyörässä oli ainakin 28 tuumainen! Ei siis niitä perus pikkupyöriä, vaan ihan julmetun kokonen rengas. Se hyvä puoli täällä näkyy olevan noilla työmatkapyöräilijöillä että iso osa pitää jotain kirkkaanväristä takkia, niin erottuvat hyvin liikenteen seassa. En pistäisi pahakseni jos yleistyisi Suomessakin.
Comment
-
Eihän se Suomessa voi olla niin vaikea ajella liikenneympyrässä:
http://www.armin-grewe.com/holiday/w...roundabout.htm
http://www.bbc.co.uk/wiltshire/conte..._feature.shtml
Comment
-
Viisi viikkoa sitten madeltiin jonossa jopa 40 km/h Tampere-Jyväskylä välillä pitempikin matka. Syytä en ymmärtänyt. Sen jälkeen reilu 50 kilometriä ajettuani huomasin, kun liikennetraktorin nopeus autoni mittarin mukaan oli pikkasen päälle 60 km/h ja autojono takana. :)
Alkoi välillä käydä hermojen päälle, kun kolmena päivänä putkeen osuin jonoon, itsehän tottakai käännyin vielä Orivedeltä Mänttään päin näiden perään. :)
Comment
Comment