Mitsun Lancer Evo IX, ratti oikealla ja brittikilvet... Ouluun asti eksynyt.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Hulluja, hulluja ja lisää hulluja. Täällä etelän vetelässä liikenteessä kun yrität pitää turvaväliä edellä menevään (nii-in, turvaväliä) niin ei tule mitään.
Matkalla töihin reitillä Kehä I ja Tuusluantie ajetaan aivan puskurissa kiinni vauhteina 70-110 km/h. Pidäppäs siinä nyt turvaväliä niin heti siihen joku jostain singahtaa. PRKL
Tämä on muuttunut alle kymmenessä vuodessa ihan mahdottomaksi, ainakin täällä etelässä (jossa hulluja piisaa). Kuinkas muualla kasvukeskuksissa mennään ruuhkissa ?
Avautuminen on ohi :)
Comment
-
Ei tänään mutta eilen. Lahdenväylältä Kehä 1lle nousi Scania merkkinen puna hyttinen lavakuorma-auto erittäin tyylikkäästi. Liittymästä kahden auton pienehköstä välistä suoraan vasemmalle kaistalle, ilmeisesti katsomatta onko siellä joku. Kaistan vaihto vasemmalle tapahtui niin, että jouduin itse väistämään pientareelle etten saanut kyseistä ammattiautoilijaa ja hänen Scaniaansa kylkeeni.
Comment
-
Se suositusturvaväli on muuten mahdoton ruuhka-aikoina kehillä, vaikka kaikki sen haluaisivatkin pitää, eikä se liikennekään vetäisi paremmin, jos liikkeellä olevat pitäisivät riittävän välin toisiinsa.
Syy on varsin yksinkertainen; ketä jää pois ja menee töihin eri aikaan? Tielle ei vain yksinkertaisesti mahdu nykyinen liikennemäärä, jos pidetään kunnon turvavälit. Joka toisen olisi jäätävä kotiin.
Tämä ei tarkoita, etteikö olisi muuta mahdollisuutta kuin ajaa metrin päässä puskurista. Se on puhdasta typeryyttä.
Comment
-
Kyllähän se vähän niin on että jos puoli neljän aikoihin lähtee vaikka espoon suunnalta sompaamaan itä-helsinkiin päin niin ajohanskat esiin ja Maximum attack, että pääsee ehjänä ja ihmisten aikoihin kotiin.
Itse henk.koht en edes käytä juurikaan Kehä I:stä. Ei vaan pysty ajamaan siinä ruuhkassa, kierrän vaikka vähän pitempää kunhan vaan ei tarvii siellä seistä.
Aamusin yleensä ehdin kaiken pahimman ruuhkan alta pois ja on tullut joskus autossa mietittyä niitä jotka vetää kehän pahimmassa ruuhkassa päästä päähän, ei ole helppoa ei.
Taitaa olla tolla ruuhkalla myös eri vaiheet kun on se vaihe kun kaikki yrittää ehtiä ennen sitä pahinta ruuhkaa karkuun ja sitten on se pahin jumitus vaihe. Lopuksi on se kun on siinä ruuhkassa madellut niin sitten kun tie vapautuu edessä niin sitten mennään.
Laittaisivat lisää kaistoja kehille ja kaikki valot pois. Samaan syssyyn kunnon motari välille helsinki-rovaniemi. Helppo nakki :)
Comment
-
eikä se liikennekään vetäisi paremmin, jos liikkeellä olevat pitäisivät riittävän välin toisiinsa.
Tuon voi jokainen testata itsekin: näet, että lähestyviin punaisiin valoihin on jo pysähtynyt auto. Kun hiljennät ajoissa, ei tarvitse lähteä pysähdyksistä liikkeelle ja kun vihreä valo syttyy, olet saavuttanut sallitun ajonopeuden nopeammin kuin se pysähdyksistä lähtenyt.
Hidastamista kutsutaan myös pahanilkisellä nimellä "liruttelu", josta kaikki eivät pidä: he haluaisivat kaasuttaa täysillä liikennevaloista tönkköjarruttaakseen seuraaviin punaisiin.
Comment
-
Minusta pitäisi varsinkin leppävaaran shellin kohdalle tehdä ramppi, se aiheuttaa eniten siinä päässä ruuhkaa. Eikä sieltä/sinne edes liiku montaa autoa verraten siihen miten moni joutuu köröttelemään 0-30km/h sen vuoksi. Myös moneen muuhunkin kohtaan ramppi auttaisi paljon. Yksi kaista lisää kummallekkin puolelle olisi tietysti hyvä myös ramppien lisäksi, mutta ymmärrän jos ei maksajilla ole halukkuutta lähteä siihen.
Comment
-
Pidän kyllä mahdollisena sitäkin, että suurilla liikenemäärillä se "liruttelu" vain pahentaisi haitari-ilmiötä, eikä siten edistäisi liikenteen sujuvuutta. Eiväthän kaikki voi lirutella pysähtymättä, kyllä ne punaiset niin kauan palaa. Tai sitten kaikki ryömivät; punaisista päästyä voisi letkan alkupää ehkä hetkeksi päästä normaalinopeuteen, mutta siellä jo seuraavien valojen "liruttelijoiden" letkan häntäpää tulisi pian vastaan... Tuo siis isommilla liikennemäärillä. Meillä täällä muutaman auton kylässä (3 autoa = ruuhka) tuo varmasti toimii paremmin.
Mutta tämähän on tietenkin vain spekulaatiota mutu-pohjalta.
Comment
-
-
Jos kehällä alkaa ruuhka-aikan lirutella valoihin, pysähtyy jono periaatteessa jo ramppeihin. Jos 100 autoa on samaan aikaan liikkeellä, tie vetää 100 autoa peräkkäin ja joku hidastaa valoihin siten, että syntyy 2-3 auton väli, tielle ei enää mahdukkaan 100 autoa, vaan 97 autoa. Ne kolme joutuvat seisomaan rampissa.
Kirjoitin aluksi ehkä vähän epäselvästi. Toki turvavälit ja sujuva liikennevalojen ennakointi tekee liikenteestää sujuvaa, mutta kehällä ruuhka-aikan sitä ei ole mahdollista tehdä. Siksi siis kehän tilannetta ei voi parantaa noilla toimilla. Ainoa mahdollisuus saada liikenne kulkemaan paremmin on vähentää autojen määrää.
Comment
-
Porsche 911 cabriolet joka käsittääkseni tämän vuosituhannen mallia, Audin vitonen, uusi s6 avant ykköstiellä tänään, varsinaisensuomen puolella.
Comment
-
Moottoritiellä oli tuon mun audi vanhuksen ajo-ominaisuudet koetuksella, kun mersu yrittu tulla kylkeen. Ei kuskilla tainnu paljo niska kääntyä kun suoraan rampin ja tien yhdistyttyä käänsi tielle. Jos toinen kaista ei ois ollu vapaana tai tie ois ollu liukas ois tullu aika ahdasta.
Comment
-
En tänään vaan nyt joka päivänä... Ihmetten autoilijoiden käyttäytymistä kun liitytään Leppävaarasta Kehä I:lle itäänpäin!
2 kaistaahan loppuu melkein samaan aikaan, mutta vetoketju efektiä ei voida harrastaa, 3/4 autoilijoista änkee kaistan loppuun asti ja pysäyttää liikenteen takana, vaikka tulevat vielä kolmion takaa. On siellä asiallisiakin kuskeja, mutta suurin osa ei kyllä tunnu ymmärtävän kohtuullisen ja joustavan liikenteen rajoja. Sitten tullaan vielä samaan rakoon monella autolla... On meinaan verenpaine koholla tuossa kohtaan varmaan monella muullakin :)
Se tuosta ruuhkasta vielä että tehkää niinkuin Clarksoni sanoi: "pysykää töissä ja olkaa tuottavia". Itse yritän nykyään venyttää/joustaa työajat niin ettei ruuhkassa tarvitse ajaa ollenkaan :) Tämä nyt on tietenkin vähän työpaikasta kiinni..
Comment
-
Ilpo, eipä tuo samoilla mailla länteenpäin oleva härdelli paljoa helpompi ole. Kilometrin matkalla 4 liittymää, juuri ennen viimeistä liittymää vielä bussipysäkki (ja tuo viimeinen liittymä on turunväylä, sinne riittää autoja iltapäivä ruuhkassa). Iltapäivä ruuhkaa on yleensä kiva katsella tästä työpisteeltä, kun jonon yksi pää on sellolla, toinen meidän toimiston pihalla, kolmas kilon suuntaan epämääräisen matkan. Lisäksi tuo säterin liittymä on toki ilman kiihdytyskaistoja :D
Comment
-
Hatuttaa itseäkin tuo Onroudin mainitsema seikka. Härskeimmät vielä siirtyy siinä kiihdytyskaistalla tien oikeaan reunaan, jotta pääsee kaistan loppuun kehälle liityvien autojen edelle 20 metrin päähän tukkimaan liikennettä. Aivan uskomatonta sooloilua. Itse liityn aina liikenteeseen mahdollisimman pian sulkuviivan loppumisen jälkeen, jos liikenne seisoo.
Comment
-
Kehällä on muodostunut osalla käytännöksi vaihtaa kaistaa heti, kun oja loppuu. Sulkuviivojen yli vedetään kursailematta ja välillä jopa ennen edes asvaltin alkua. Ja tekevät tuota riippumatta siitä onko ruuhkaa vai ei.
Kamikaze-kulttuuri on ihan kiva lisä tänne pohjolaan :)
Comment
-
Myös pääkaupunki seudulla samanlainen keli eilen. Tie näytti olevan ihan sula mutta paikon helvatan liukas.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...2007/12/594008
Comment
Comment