No justiinsa oli metallivihreä ja taisipa kilvet olla INF. Edelleenkin tosiaan kulkee ja hyväkuntoiselle vaikutti. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Kuopion motarilla petoselta pohjoiseen heitti tilataksi kaistanvaihdon miehisesti suoraan eteen. Kuittasi peliliikkeen tarjoamalla kiven tuulilasiin ja suoraan naaman eteen. Autossa oli kiveniskutarra jemmassa, joten pistin sen. Sain soitettua Kajaaniin kiveniskupaikauksen ja se tehtiin. Katsotaan kestääkö paikkaus.
Comment
-
Kulttuurishokki kun tuli saksasta kotisuomeen, motarilla ajetaan hieman erilailla. Huomasin samalla että "vanha tuttu" on vaihtanut autoa, nykyään A8L vm 2015. Ajaa kuin täysi apina, väliä edelläajavaan se 10m, Lohjalta Kehä 1:selle oli kuin disko kun 100m välein piti painaa jarrua, oikealta ohi, kiilaamisia, rajuja ylinopeuksia ym perseilyä. Oltiin sitten Perkkaalla samaan aikaan, meinasin antaa palautetta kun kaveri könys autosta ulos, oli sitten sen verran vanha kääpä etten jakasanut. Ilmoittaa netissä ammatikseen : sosiaalityöntekijä,
vaativan erityistason perheterapeutti,
lastenpsykoterapeutti ja työnohjaajakouluttaja
Tarttis varmaan itse jonkun kolleegansa hoitoa, tuo hänen ajotyylinsä on ihan jokapäivästä, ja autot yleensä sen näköisiä, edellisessä oli koko kylki syvillä naarmuilla
Comment
-
Saksasta palaaminen on aina kulttuurishokki. Toveri hopsiksen kanssa parisen vuotta sitten rantauduttiin Turun satamaan kun takana oli toistaviikon Saksan reissu. Pohdiskeltiin siinä millainen kulttuurishokki se on saksalaiselle kun hän rantautuu illan suussa Turun satamaan ja lähtee siitä sitten vaikka moottoritietäTamperetta kohti ja tapaa perisuomalaisen könnääjän, joka niska jäykkänä ja hartiat lukossa pitää huolen siitä, ettei kanssa-autoilijoilla matkanteko ole kivaa eikä sujuvaa. Ja sitten hän pääsee yhdeksän korvilla (illalla) Auran ABC:lle, saa termoskannussa väljähtynyttä laadukasta Juhlamoskaa ja ihan yhtä laadukasta palvelua siihen päälle. Siitä suivaantuneena painelee kaupan puolelle ostamaan kaljaa murheeseen ja huomaa, ettei sitä klo 21.00 jälkeen kekkoslovakiassa myydä. MITVIT?
Mutta on niissä saksalaisissa kyllä jotain vikaakin. Taannoin luin erästä artikkelia jossa käsiteltiin saksalaisten matkailua kotosuomessa. He erityisesti pitivät ABC-asemien noutopöydistä, on kuulemma halpaa & hyvää. Vai olisiko se kuitenkin niin, että se ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolella. Voi se saksalainenkin kyllästyä niihin ainaisiin omien liikenneasemiensa currywursteihin leivällä tai ranskalaisilla. Ehkä siinä ABC:n noutopöytä vaikuttaa hyvinkin houkuttelevalle.
Comment
-
Jo Turun sataman ja Auran ABC:n välissä se saksmanni on joutunut asennoitumaan perisuomalaisen könnän lisäksi myös perisuomalaiseen tieverkon kuntoon. Sitten, kun se saksalainen turisti osuu seuraavana päivänä sinne kauppaan sellaiseen aikaan johon on turvallista ja vastuullista sitä keskiolutta myydä, ja ostaa sitä karjalaa niin sille iskee seuraava shokki kun näkee hinnan. Saksasta saa ostoskärryllisen hyvää olutta siihen hintaan jolla sieltä ABC:lta saa sen 24-päkin karjalaa tai lapin kultaa. Kolmas shokki sille iskee kun pääsee kaupasta majapaikkaansa ja avaa ensimmäisen niistä peltilagereistaan ja järkyttyy siitä mitä kuraa täällä saa oluena edes myydä.
Comment
-
Se ihan ensimmäinen shokki iskee kyllä jo vinkkarin laivalla, kun 0.4l tuoppi keskikuraa maksaa saman verran kuin Saksassa 24x0.5l laadukasta A-olutta. Saksassa tosiaan menee useat kaupat hämmästyttävän aikaisin kiinni, mutta toisaalta, aika harvoin tulee käytyä kaupassa täälläkään 20.00 jälkeen. Ja tuo käteisen käyttäminen on toinen piintynyt tapa, mutta sille lienee omat historialliset syynsä.
Comment
-
Hartolassa tuli n. 20v farmari Audi trailerissa vastaan. Oli menossa J-kylään päin. Oisko virityshommia meneillään, hinurilla nämä menee muuten :)
1km ennen tähtihovia joku rouva oli pysäyttänyt volvo xc60:sen motarin kiihdytysrampille ja kaatoi lasinpesunestettä lisää. Täytyi olla varmaankin kriittinen tilanne.
Kangasniemi-Joutsa väli oli mielenkiintoinen, kun vastaantuleva raskaskalusto ajaa vasen rengas vastaantulevan kaistalla. Tässä kyllä kaipasi nelivetoa. Onneksi ei loska nykäissyt sivuun.
Ihme jojoilua näkyi muutenkin. Ohitin 5-tiellä 75-82 seilaavan vitaran. Ohitusta yritettiin vaikeuttaa kiihdytyksellä. Itse ajoin ohituksen jälkeen 87-88. Perässää käytiin välillä oikein lähellä ja sitten kait oli muuta touhua, kun auto oli välillä toisen kaistan puolella ja jäi jälkeen. Lopulta iski joku puuska ja ohi piti mennä ennen mäennyppylää. Näkyvyys täysi nolla ja vauhtia ei ainakaan ripeästi. Ei ollut herkkua ajaa alitehoisella etuvedolla, mutta 4.3l keskikulutus pisti nöyrtymään.
Comment
-
Tuossa varttia yli 22 ajelin kuntosalilta kotia kohti, Lahden keskustan reunoja sivuten. Uudenmaankatu alittaa matkakeskuksen etelän suuntaan ja siinä on sen verran alamäkeä että vapaalla rullatessa saisi varmaan lähemmäs 60km/h vauhtia, rajoitus tuossa 40km/h (street viewissä jeesuksen vanhat kuvat missä ei näy liikennemerkki). Ajelin tuohon ja aiemmin tein reippaasti dynaamisen vasemmalle kääntymisen risteyksessä kuitenkin noin 40m tumman A5 SB eteen. Sitten koitti tuo matkakeskuksen kohdalla oleva alamäki, noh.. ajelin kuin vanhat ihmiset ~45km/h koska A7:n loistava cruise jarruttaa alamäessä ettei vauhti nouse liikaa, sillä ajan tuosta niin usein että enemmin tai myöhemmin siellä on poliisit vastassa. Myöskin vältän kiihdyttämistä ennen nopeusrajoituksen nousemista. A5 meni tuossa alamäessä ohi ja jatkoi reiluhkoa ylinopeutta etelänpuoleisen tunnelin läpi, mutta tänään oli se päivä kun siellä oli tunnukseton VW Transporter odottamassa. Sinne se VW lähti A5:n perään valot vilkkuen, harvoin on poliisit tuossa mutta taas säästyi varmaankin ensi viikon huoltorahat kun hissuttelin cruise päällä.
https://goo.gl/maps/u1GLtBXvjehfp9C68
Comment
-
Pikkukakkosen, jonka burgundinpunainen maalipinta oli kuin uusi. Ilmeisesti juuri Monacosta uitettu tarrakilpien vieressä MC tarra. Hauskana ykstyiskohtana muoviset pölykapselit, joissa Mersun tähti. Kuin pakasta vedetty yksilö.
Comment
-
Tällä viikolla on aamutyömatkalla nyt kaksi kertaa tullut aika röyheesti ja vauhdilla punaisia päin mun eteen eräs viron kilvillä oleva mersu. Onko Virossa sama sääntö kuin jenkeissä että oikealle saa kääntyä punaisiakin päin? Muutenkin tuolla kehällä vaikuttais suurin osa oudoista ohitteluista olevan nykyään vironkilpisiä.Viimeksi muokannut ola; 4.3.2020, 08:18.
Comment
-
Kokeilepa tuota joku kerta kun polliisi on vieressä. Mitä sanovat punaisia päin ajamisesta. Voi tulla yllätys. Siis sellaisesta risteyksestä missä ei ole oikealle osoittavaa liikennevaloa.
https://www.verkkouutiset.fi/oikeall...aisiin-sallia/Viimeksi muokannut makelja; 4.3.2020, 11:48.
Comment
-
Saksassa saa myös kääntyä. Vuosia sitten olin kuvatun kaltaisessa risteyksessä, valot punaisella ja pistin merkille pienen kilven, jossa vihreä nuoli osoitti oikealle. Totesin emännälle, että tarkoittaakohan tuo sitä että saa kääntyä jos ei väistettäviä ole; myöntävä vastaus tuli takaa äänimerkin muodossa :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viestiVirossa saa kääntyä oikealle punaista päin, jos on oma kaista kääntyjille.Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viestiKokeilepa tuota joku kerta kun polliisi on vieressä. Mitä sanovat punaisia päin ajamisesta. Voi tulla yllätys. Siis sellaisesta risteyksestä missä ei ole oikealle osoittavaa liikennevaloa.Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
Mistä lähtien punaisia päin ajaminen on ollut Suomessa sallittua?
Tuossa on nimenomaan oma kaista kääntyville. Tuostako ei saa kääntyä oikealle, jos suoran ajaville palaa punaiset?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja makelja Näytä viestiVirossa saa kääntyä oikealle punaista päin, jos on oma kaista kääntyjille.
Jannekk:n kuvassa mielestäni ei ole edes valoa oikealle kääntyjille vaan vain kolmio ja noita olisi syytä nykysäädöksillä rakentaa lisää. Monesti se oikealle oma kaista on kuitenkin samalla tienosuudella ilman tuollaista jakoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
Comment
-
Tuo kuvan tilanne nyt pitäisi olla niin selkeä, että siinä ei kukaan pysähdy, mutta vastaavissa missä oikea kaista ei noin selveästi karkaa ajoissa osa jää seisomaan siihen. Niitäkin nähnyt, missä väistävät kanttarille, jos joku takaa tööttää, koska ei voi ajaa...
Muutenkin osalla liikennevaloristeyksien ymmärrys olemattomalla tasolla. Helsingissä näkee aina välillä tuplapysäyttäjiä, jotka pysähtyvät samassa risteyksessä kahdesti samoihin valoihin. Eli tilanne, jossa yksi valo on pysäytysviivan lisäksi risteyksen jälkeen, jotta on ensimmäisille viivalle pysähtyjille nähtävillä. Sopivasti kun jono etenee hitaasti, niin valojen takaisin vaihtuessa pysähtyvät uudelleen siihen viimeisen valotolpan kohdalle keskelle risteystä.
Noh, nämä on onneksi niitä aika harmittomia osaamattomuuksia, mutta pelottavan monella ajokortin omistajalla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä.
Comment
-
Taalla ison veden takana kun on nyt tottunut siihen, etta oikealle saa kaantya punaisia pain varovaisuutta kayttaen ja tayden stopin jalkeen (jos sita ei ole erikseen merkilla kielletty), niin toivoisin kylla etta tama otettaisiin kayttoon myos Suomessa. Jouhevoittaa liikennetta melko paljon, jaa paljon turhaa odottelua pois. Vaan on taalla turhia pysahdyksiakin aivan alyttomasti, taalla viljellaan STOP-merkkeja mielestani ihan liikaa. Kaytannossa kaikki ns. tasa-arvoiset risteykset on aina ja jokapaikassa Stop-merkitetty tayteen.
Tosin veikkaan etta muutos aiheuttaisi vahintaan samanlaisen kaaoksen kuin kun Ruotsissa vaihdettiin vasemmanpuoleisesta liikenteesta oikeanpuoleiseen.
Comment
-
Muutenkin osalla liikennevaloristeyksien ymmärrys olemattomalla tasolla. Helsingissä näkee aina välillä tuplapysäyttäjiä, jotka pysähtyvät samassa risteyksessä kahdesti samoihin valoihin. Eli tilanne, jossa yksi valo on pysäytysviivan lisäksi risteyksen jälkeen, jotta on ensimmäisille viivalle pysähtyjille nähtävillä. Sopivasti kun jono etenee hitaasti, niin valojen takaisin vaihtuessa pysähtyvät uudelleen siihen viimeisen valotolpan kohdalle keskelle risteystä.
Taalla ison veden takana kun on nyt tottunut siihen, etta oikealle saa kaantya punaisia pain varovaisuutta kayttaen ja tayden stopin jalkeen (jos sita ei ole erikseen merkilla kielletty), niin toivoisin kylla etta tama otettaisiin kayttoon myos Suomessa. Jouhevoittaa liikennetta melko paljon, jaa paljon turhaa odottelua pois. Vaan on taalla turhia pysahdyksiakin aivan alyttomasti, taalla viljellaan STOP-merkkeja mielestani ihan liikaa. Kaytannossa kaikki ns. tasa-arvoiset risteykset on aina ja jokapaikassa Stop-merkitetty tayteen.
Tosin veikkaan etta muutos aiheuttaisi vahintaan samanlaisen kaaoksen kuin kun Ruotsissa vaihdettiin vasemmanpuoleisesta liikenteesta oikeanpuoleiseen.
Comment
-
Ylioptimistinen Qashqai kuski: lähti sohjoisella motarilla ohittamaan kun ajoin rajoituksen (80 km/h) mukaan Hiacella. Kilsan päästä tuli takasin oikealle eteeni, ESP tais katkasta vedon sohjovallissa kun jouduin hidastamaan neljäänkymppiin ettei tullut peräänajoa. Aivan hirveä käry Nissanin jarruista eli oli varmaan siellä vasemmalla kaistalla sutimisenesto/ESP tehnyt ylitöitä. Päättelin tästä että oli vajaaveto :-)
Comment
Comment