Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei voi kyllä taas ymmärtää osaa polkupyöräilijöistä. (Ja kyllä, tässäkin ne harvat pilaa pääjoukon maineen)

    Tilanne:
    - tulet T-risteykseen
    - ei jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä näkyvissä
    - ajat suojatien päälle jotta näkisit autoliikenteen näköesteen x takia siten, että perän taakse jää noin metri suojatietä näkyville eli olet jo melko paljon yli suojatiestä
    - jäät odottamaan ohiajavaa liikennettä
    - huomaat, että polkupyöräilijä lähestyy suojatietä jonka päällä osittain olet
    - polkupyöräilijän ollessa kohdallasi kuuluu joko:
    A) kolahdus kun pyöräilijä potkaisee/lyö konttiin
    B) järkyttävä kiroaminen ja huuto

    Tänään viimeisin tapaus täysin ylläolevalla kaavalla vaihtoehdon B-mukaan. Pääsin kääntymään tielle ja oli ihan pakko hidastaa pyöräilijän kohdalla ja kysyä, että kuinka hän olettaa autoilijan näkevän muut autoilijat mikäli hän jää suojatien taakse odottamaan. (kysyin vielä täysin kohteliaasti kun en itse tuossakaan kohdassa olisi osannut paremmin/turvallisemmin ajaa)

    Vastaukseksi sain noin 55 vuotiaalta herrasmieheltä seuraavaa: "vie sinä se v**un nokipumppu v**tuun".

    Hymähdin hieman ja jatkoin matkaa todetakseni, että minulla on elämässä kaikki oikeastaan ihan hyvin.
    Viimeksi muokannut aajii; 20.8.2019, 20:18.

    Comment


      Ei siinä kato kerkiä väisteleen autoja ja lapsia ja vanhuksia kun ajetaan kelloa vastaan tai harjoitellaan johonkin triathloniin.

      Comment


        Täytyy kyllä myöntää että tunsin pientä mielihyvää kun kaivoin stadin pyöräilytie "baanan" kaksi kaistaa pyörätietä auton kyytiin, voi sitä pään pyörityksen määrää. Siitä jo näyteltiin sormea kun vain ajelin kaivinkoneella siellä :)

        Comment


        • Pitäähän se nyt liikenteessä vaan hyväksyä, että kaikkien pitää joustaa ja olla hereillä siten, ettei pyöräilijän tarvi hidastaa, varoa tai ajatella muita.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Kukke Näytä viesti
            Liikenteessäkin vältyttäisiin niin monelta harmilta, kun kaikki muistaisivat vähän katsoa niitä liikennemerkkejä. Olikohan tämä kanssa-autoilija sitä 15 prosenttia, joka ei tunnista esim. kärkikolmiota? ....
            Osa ei varmaan tunnista eikä osa vaan tajua. Mutta suuri syyhän tällaiseen on ne jotkut omasta mielestään ”kohteliaat” kuskit jotka väistävät näitä rampilta tulijoita hidastamalla/jarruttamalla tai väistämällä vasemmalle kaistalle. Näin ne monet sitten oppivat väärille tavoille kun olettavat että kyllä tuo päästää ja väistää niinkuin monesti ennenkin. Meillä on töissä kaksikin tällaista sankaria joiden kanssa pitää aina vängätä asiasta.
            Tämähän on johtanut siihen että ei voi koskaan olla varma että mikähän sankari se tällä kertaa rampilta kolmion takaa tulee, väistääkö vai tuleeko kylkeen ja alkaako keskisormi heilua. Jos kaikki noudattasivat liikennesääntöjä ja ajaisivat kuten noissa paikoissa kuuluu ajaa niin ei tarvis arpoa eikä kenenkään heilutella keskisormea.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja aajii Näytä viesti
              Ei voi kyllä taas ymmärtää osaa polkupyöräilijöistä. (Ja kyllä, tässäkin ne harvat pilaa pääjoukon maineen)

              Tilanne:
              - tulet T-risteykseen
              - ei jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä näkyvissä
              - ajat suojatien päälle jotta näkisit autoliikenteen näköesteen x takia siten, että perän taakse jää noin metri suojatietä näkyville eli olet jo melko paljon yli suojatiestä
              - jäät odottamaan ohiajavaa liikennettä
              - huomaat, että polkupyöräilijä lähestyy suojatietä jonka päällä osittain olet
              - polkupyöräilijän ollessa kohdallasi kuuluu joko:
              A) kolahdus kun pyöräilijä potkaisee/lyö konttiin
              B) järkyttävä kiroaminen ja huuto

              Tänään viimeisin tapaus täysin ylläolevalla kaavalla vaihtoehdon B-mukaan. Pääsin kääntymään tielle ja oli ihan pakko hidastaa pyöräilijän kohdalla ja kysyä, että kuinka hän olettaa autoilijan näkevän muut autoilijat mikäli hän jää suojatien taakse odottamaan. (kysyin vielä täysin kohteliaasti kun en itse tuossakaan kohdassa olisi osannut paremmin/turvallisemmin ajaa)

              Vastaukseksi sain noin 55 vuotiaalta herrasmieheltä seuraavaa: "vie sinä se v**un nokipumppu v**tuun".

              Hymähdin hieman ja jatkoin matkaa todetakseni, että minulla on elämässä kaikki oikeastaan ihan hyvin.
              Viime kesänä oli vaihtoehto A. Joku saatanan pitkälettihippi polki muovipussi sarvessa eikä ilmeisesti sopinut hänen mentaliteetilleen että olen osittain suojatien päällä ja potkaisi puskuriin. Liekö helteestä pehmenneet tennarit jalassa kun kämpän pihassa sormella hinkkailin kumin paloja pois puskurista.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja aajii Näytä viesti
                Ei voi kyllä taas ymmärtää osaa polkupyöräilijöistä. (Ja kyllä, tässäkin ne harvat pilaa pääjoukon maineen)

                Tilanne:
                - tulet T-risteykseen
                - ei jalankulkijoita eikä pyöräilijöitä näkyvissä
                - ajat suojatien päälle jotta näkisit autoliikenteen näköesteen x takia siten, että perän taakse jää noin metri suojatietä näkyville eli olet jo melko paljon yli suojatiestä
                - jäät odottamaan ohiajavaa liikennettä
                - huomaat, että polkupyöräilijä lähestyy suojatietä jonka päällä osittain olet
                - polkupyöräilijän ollessa kohdallasi kuuluu joko:
                A) kolahdus kun pyöräilijä potkaisee/lyö konttiin
                B) järkyttävä kiroaminen ja huuto

                Tänään viimeisin tapaus täysin ylläolevalla kaavalla vaihtoehdon B-mukaan. Pääsin kääntymään tielle ja oli ihan pakko hidastaa pyöräilijän kohdalla ja kysyä, että kuinka hän olettaa autoilijan näkevän muut autoilijat mikäli hän jää suojatien taakse odottamaan. (kysyin vielä täysin kohteliaasti kun en itse tuossakaan kohdassa olisi osannut paremmin/turvallisemmin ajaa)

                Vastaukseksi sain noin 55 vuotiaalta herrasmieheltä seuraavaa: "vie sinä se v**un nokipumppu v**tuun".

                Hymähdin hieman ja jatkoin matkaa todetakseni, että minulla on elämässä kaikki oikeastaan ihan hyvin.
                C) Viimeisen viiden kilometrin aikana poski- ym. onteloista kerätty erite sylkäistään auton peräkontin/takalasin päälle.

                Tällaisen mielenosoituksen näin yllä kuvatussa tilanteessa muutama päivä sitten.

                Comment


                  Aika terveen näköisen kasipuolikkaan Fiatin. Tuli jonkun rouvashenkilön ajamana vastaan Utran perukoilla tuossa kuuden maissa.

                  Comment


                    Noihin auton potkioihin, jos sellaisen sattuu saamaan kiinni, niin kannattaa kysyä että saako potkaista hänen kulkuneuvoaan vai laitetaanko rikosilmoitusta vahingonteosta. Sen takavaihtajan kun kenkäsee sinne pinnojen väliin solmuun, niin alkaa kippurasarvisellakin hymy hyytyä ?

                    Comment


                      Jos on perseileviä autoilijoita, niin löytyy niitä perseilijöitä pyöräilijöistäkin. Tampereella pyöräilijät jostain syystä kokee, ettei heitä koske liikennesäännöt sen enempää kuin hyvät tavatkaan. Eilen aamulla odottelin autossani portilla sen aukeamista. Takanani oli isohko jakeluauto, joka peitti näkyvyyden taakse melko täysin. Kun portti alkoi aukeamaan, lähdin liikkeelle. Jakeluauton takaa oikealta syöksyi spandeksi minun ja portinpielen välistä sivupeiliä hipoen. Säikähdyksestä selvittyäni oli pyöräilijä ehtinyt jo kadota tehdasalueelle, enkä saanut häntä enää kiinni. Seuraavalla kerralla saatan ohjata portin kohdalla vähän oikealle.

                      Comment


                        Tämä tampereen/pirkkalan rajalla oleva nuolialantien ja naistenmatkantien risteyksen ja alikulun remontti on vienyt lopunkin järjen noista kippurasarvikuskeilta. Ajatella että kiertotie pidentäisi matkaa melkein 100metriä. Jota heidän tieliikennelainpuitteissa tulisi käyttää. Siinä sitten vedetään punasia päin autojen välistä yli neljän kaistan. Lisäksi lähes päivittäin näkee nuolialantiellä jonkun vetävän ajoradalla vaikka molemmin puolin on pyörätie ja toisella puolen oikein erotettu pyöräkaista. Toki niitäkin pommitetaan varmasti viittäkymppiä.
                        Sitä oon vähän ihmetellyt että pitää oikaista vaikka pyörätiekin vie samaan paikkaan, kuitenkin on täydessä varustuksessa lähdetty ajamaan sitä PK tai VK lenkkiä, eli kuitenkin vedetään joku 100kilsaa..

                        Comment


                          Pyöräilijöistähän niitä perseilijöitä vasta löytyykin. Jos autoilijat rikkoisi liikennesääntöjä samalla prosentilla niin 1970 luvun 1000 liikennekuolemaa vuodessa olisi paperia. Tietysti pyöräilemään voi lähteä ymmärtämättä tuon taivaallista liikennesäännöistä. Ja ajokortin haltijaltakin ne unohtuu kun vedetään spandexit päälle ja oakleyt päähän. Sitten kun se katse on kiinnittynyt eturenkaaseen ja tangossa olevaan tietokoneeseen josta kytätään uusien ennätysten kehittymistä niin vaaratilanteet on jatkuvasti läsnä. Ja nehän on aina muiden syytä. Kyllä muiden pitää tajuta että vakioreitin ennätystä yrittäessä ei liikennevaloihin ja kolmion taakse ehdi pysähtyä. Saati kiertää laillista reittiä jos siinä joku tietyö on.

                          Comment


                            Tämähän se kun harjoitellaan kilpaurheilua muun liikenteen seassa ihan kyrpänä. Noinkohan saisi harrastaa vaikka ampumahiihtoa tai kiekon-/keihäänheittoa jalkakäytävällä. Saati harjoitella time attackia tai driftingiä varten.

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti
                              Ja ajokortin haltijaltakin ne unohtuu kun vedetään spandexit päälle ja oakleyt päähän. Sitten kun se katse on kiinnittynyt eturenkaaseen ja tangossa olevaan tietokoneeseen josta kytätään uusien ennätysten kehittymistä niin vaaratilanteet on jatkuvasti läsnä.
                              Minä myös olen tätä miettinyt, että unohtuuko autoilijalta jotain kun hän lähtee pyöräilemään. Voiko käytös todellakin muuttua, vai onko kysymyksessä vain sen tyyppinen ihminen, että hän öykkäröi oli kulkuneuvo mikä hyvänsä.

                              Ei minua pyöräilijät sinänsä haittaa, ajoivat he sitten ajoradan reunassa tai ei ja oikein mielelläni ohitan pyöräilijät niin etäältä kuin mahdollista. Onhan kilpapyöräilijöidenkin jossain harjoiteltava. Mutta nuo kaupungissa sukkuloivat kamikazepyöräiljät vähän kyllä ihmetystä herättävät. Eikai kukaan kaupungissa kilpapyöräilyä harjoittele?

                              Comment


                              • Mitenkään vinoilematta täytyy kommentoida, että kovin harvassa ovat suljetut harjoitusalueet maantiepyöräilijöille.

                                Nykyisin tulee autoiltua noin 20k vuodessa ja fillaroituia noin 3k, niin kovin harvoin ollut mitään ongelmia autoilijoiden kanssa. Yleensä autoilijat antavat kohteliaasti tietä ja kiertävät maantiellä kaukaa. Ajan maasturilla ja vanhalla hybridillä sekä pyrin aina käyttämään valoa pimeässä sekä ajotakkina tai paitana on neonvärinen asuste eikä kaupungissa tule pahemmin kaahailtua. Tulee mieleen esim tilanne parin viikon takaa, kun ajoin Nurmeksessa 6 tien vartta ja vastaan tuli 100 kmh alueella rekka. Kuulin myös, että takaa tulee rekka ja letka autoja. Ajoin fillarilla 2 metriä ajoradasta nurmipintaiselle penkalle, että rekkojen ei tarviinnut väistää tai jarruttaa ja ohi ajanut rekka muisti kiitellä kohteliaasti vielä vilkulla pari kertaa. Pyöräilijän ohitustilanteet ovat mielestäni lähtökohtaisesti yhtä kuumottavia täyspäiselle pyöräilijälle, että autoilijalle. Maantietä ei kuitenkaan täysin voi välttää, jos maaseudulla haluaa pyöräillä. Pointtina siis, että mielestäni järkevällä ajokäyttäytymisellä pyöräilyssä pääsee pitkälle, ja myös autoilijat kyllä sen huomioi. Tietty ryhmä fillaristeista ajelee välillä aika kusipäisesti ja voin kyllä hyvin kuvitella heidän ajotyylinsä katumaasturin tai jonkin premiumin ratissa.
                                Viimeksi muokannut Kraftwerk; 25.8.2019, 19:10.

                                Comment


                                  Se että olet selvinnyt ongelmitta johtuu siitä että olet harvinaisen fiksu, liikennesäännöt tunteva pyöräilijä ja etkä suhtaudu pyöräilyyn niin kuin tiet olisi sinun valtakuntaasi. Silloin voi saada myös kiitoksen kuten sinun tapauksessa kävi. Itse kiitin kesällä käden heilautuksen lisäksi paikallisen lehden tekstiviestipalstan välityksellä pyöräilijää joka risteystä lähestyessään näytti aikovansa kääntyä ja ei tarvinnut kuorma-autoa turhaan pysäyttää. Melko harvinaista nykyään tuo suuntamerkin näyttö. Tänä vuonna olen nähnyt kahdesti moisen suoritteen.

                                  Comment


                                  • Mä ajan pyörällä reilut 10 tkm vuodessa, autolla jonkun verran vähemmän. Tänä kesänä autoilijat on kohdellut todella hyvin. Kertakaan ei ole tullut lasinpesunesteitä tänä kesänä päälle. Alkukesästä yksi ohjeisti ajamaan kevarille. Siellä oli tehty kaukolämpölinjaa ja oli siinä kunnossa ettei ollut nakkirenkailla asiaa. Ajan välillä yksin Riksun tietä (54) ja 12 tietä. Leveät pientareet, autoilijat ohittaa pysyen omalla kaistalla. Porukkalenkeillä ei koskaa noin isoille teille. Pikku teillä jos ei ole vastaantulijoita ja näkyvyys on hyvä ajan vähän keskemmällä. Muutoin siirryn niin reunaan kun turvallisesti on mahdollista. Risteyksissä näytän kädellä suuntamerkin. Mutkaisilla teillä annan ohitusmerkin, jos näen eteenpäin ennen autoilijaa.
                                    Pikku teillä pitää autoilijan minun mielestä varautua siihen että siellä voi olla muitakin kun treenaavia pyöräilijöitä, myös lapsia. Mutakan takana voi odottaa puimuri tai traktori. Jos joutuu hetken ajamaan perässä ei se varmaan ole maailman loppu. Turvallista ohituspaikkaa joutuu ehkä odottamaan. En tosiaan tuolla isommilla teillä ymmärrä että vedetään possujunaa perässä tai esim. estetään raskaanliikenteen ohitukset.

                                    Onko pikkuteillä parempi että 20 pyöräilijää ajaa parijonossa vai jonossa? Jono on pitkä, ohituksesta tulee pitkä. Pari jono vaatii sivusuunnassa enemmän tilaa.

                                    Comment


                                      Jos takana tuleva pyöräilijä ei ole välittömästi menossa ohi edellä olevasta niin korrektiahan olisi jättää sen verran väliä että ohitettavat voi nopeampi poimia vaikka yksitellen eikä koko nippua kerralla. Aivan samalla logiikalla kuin millä tahansa muullakin ajoneuvolla liikuttaessa.

                                      Eihän autoillakaan ajeta tiiviissä 20 auton nipussa 40km/h muuta liikennettä hitaampaa nopeutta vaan sen takia että ollaan kaveriporukalla liikkeellä.

                                      Comment


                                        Onko pikkuteillä parempi että 20 pyöräilijää ajaa parijonossa vai jonossa?
                                        Moottoriajoneuvoilla on laitonta ajaa rinnakkain samalla kaistalla. Sitä en tiedä koskeeko tämä laki/asetus myös pyöräiliäjöitä mutta fiksua se ei ole. Parittain ajelu haittaa kohtuullisesti pyöräilijän ohittamista autolla ja miksi yleensäkään polkupyörillä pitäisi ajaa rinnakkain?

                                        Comment


                                          Tyttäreni näki suojatiellä auton keulan ja asfalttia ihan liian läheltä. Oli autoilija puhunut kännykkäänsä ja jättänyt huomioimatta lapsen suojatiellä.

                                          Comment


                                          • Pyöräilijöistä kun on ollut puhetta, niin aamulla töihin mennessä meinasin TAMKin risteyksessä jyrätä yhden, joka päätti ettei liikennevalot koske häntä.

                                            Comment


                                              Kun vähän vanhemmalla iällä ajoi kuorma-autolla C-korttia kaupungin keskustassa niin alkoi hahmottamaan liikennettä ihan erilailla kuin edelliset 25v. Samoin se mentaliteetti pitkän matkan ajamisesta, ennen oli aina kiire mutta nyt kun kevyt ka:lla kulkee Oulu-Helsinki väliä niin stressitasot paljon pienemmät, painaa vaan rajotinta vasten ja varaa matkaa varten reilummin aikaa.

                                              Comment


                                              • Useamman henkilöautoilijattaren, jotka ajavat kuulokkeet päässä. Siihen kun lisätään kännykän räplääminen, ollaan ehkä lähellä täydellisyyttä.

                                                Comment


                                                  Näitä näkyy nykyisin. Siihen vielä lisättynä agressiivinen ajotyyli niin soppa on valmis. Perjantaina eräs autoilijatar vaihtoi kaistaa sulkuviivojen alueella tien haarautuessa Y-risteykseksi. Hän ilmeisesti ajatteli, että vilkku tarkoittaa sitä, että muiden pitää väistää. Liinat oli vedettävä kiinni, ettei hän olisi losauttanut päin liikenteenjakajaa tai tullut minun kylkeen, kun ei olisi muuten mahtunut sille kaistalle jossa olin ja väkisin sinne piti päästä. Palkitsin suorituksen töötillä josta hyvästä sain fingerin :D

                                                  Comment


                                                    Itse rupesin työpaikan vaihduttua kulkemaan fillarilla töihin ja täytyy kyllä sanoa että yhteiset pelisäännöt välillä herppaantuvat tuolla liikenteessä. Mutta mielessäni kokoajan on se että kyllä se olen minä sen pyörän selässä joka kakkoseksi jää niin eipä ole vaara tilanteita sattunut. Suurinosa liikenteen seassa pyöriminen kuitenkin sujuu ongelmitta. Mutta eipä tuo ole vielä mieleen tullut kenkiä nuita autoja, jotka ovat suojatien päällä. Nämä kuitenkin kun pysähtymättä voi kiertää.

                                                    Comment


                                                      Tampereen rantatunnelissa oli audistilla kiire. Tunnelin molemmat kaistat vetivät hyvin 60km/h, joka on myös tunnelin nopeusrajoitus. Melko kaukaa takaa tuli valkoinen B8 avantti oikeanpuolimmaista "piennarta" pitkin melkoisella ylinopeudella ka​​​​​​​​​​ikista ohi ja häipyi näkyvistä. Näin sitä audistien hyvää mainetta pidetään yllä.

                                                      Comment


                                                        No jo on jollain ollut kiire. Siinä putkessa en lähtis kolme rinnan yrittämään mistään hinnasta.

                                                        Itse näin aamulla Passat kuskin joka ajoi Tampereen ohitustiellä vasenta kaistaa satasen alueella noin 90 km/h vaikka oikealla olisi ollut hyvin tilaa. Ajoin oikealta ohi aikani katseltuani. Yllättäen Passatista löytyy kaasu ja torvi ulostulorampissa.

                                                        Comment


                                                          Eipä yksittäiset spedeilijät liikenteessä taas hetkeen närästä kun pari päivää ajeli Via Balticaa eestaas. Siellä kun on käytännön pakko ajaa koko ajan lievää ylinopeutta että pysyy edes liikennevirran mukana ja todella hasardit ohitukset on uusi normaali. Jos 90 rajoituksella ajat gps mukaan 90 nopeutta niin yhdistelmärekatkin menee ohi (true story). Ei nyt pientareen kautta mennyt kukaan ohi mutta kolmea tai neljää autoa rinnakkain kyllä kun molemmista suunnista ohitetaan samaan aikaan vaikka vastaan tulee autojono 200 metrin päässä.

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                                            Tampereen rantatunnelissa oli audistilla kiire. Tunnelin molemmat kaistat vetivät hyvin 60km/h, joka on myös tunnelin nopeusrajoitus. Melko kaukaa takaa tuli valkoinen B8 avantti oikeanpuolimmaista "piennarta" pitkin melkoisella ylinopeudella ka​​​​​​​​​​ikista ohi ja häipyi näkyvistä. Näin sitä audistien hyvää mainetta pidetään yllä.
                                                            Jollain bemarilla oli kiire viikko pari sitten. Varmaan 100+ lasissa rantatunnelissa. Tuli hirveää vauhtiaa sanomalehden paksuuden päähän takapuskuristani. Mulla ei ollut tarve ajaa ylinopeutta, joten siinä sitten lippisjonne teki henkistä kuolemaa takana. Jotain se tempoili myös, ihan kun olisi seinään yrittänyt yhtäkkiä ajaa, mutta pysyi sentään tiellä. Jonkin ajan kuluttua tajusi ottaa hieman turvaväliä ja annoin hänelle tilaa mennä ohi... kyllä hän vielä tuli eteeni jarruttelemaan mielenosoituksena. Toivottavasti tulis kamerat tonne tunnelin alamäkeen, niin hillitsisi noita reikäpäitä vähäsen edes.

                                                            Tavallisesti teen vikkelämmin tilaa kohtuu kiireisille, noille hyllylle kuivumaan -nopeuksia ajaville ei aina jaksa.

                                                            Comment


                                                              Vähän tuolla Tampereen rantatiellä on perseilijöitä verrattuna vaikkapa läntiseen ohitustiehen. Tunneliin piti tulla jo vuosia sitten keskinopeusmittaus, tiedä häntä mihin sekin kaatui.

                                                              Virossa on kyllä omalaatuinen tieliikennekulttuuri. Edellä menevä kyllä yleensä auliisti antaa tietä kun lähtee ohittamaan, mutta ohitustilanteessa vastuu näyttää olevan vastaantulijalla, ei ohittajalla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X