Otaxin V90 Volvo-kuskilta tuli nähtyä aamulla töihin ajellessa hieno suorite. Ajelin Kainuuntietä Maikkulantien ja Kainuuntien vihreänä palaviin liikennevaloihin. Poikkeavan tien (punaisissa) valoissa odotellut taksikuski näytti kääntelevän päätään ja ottavan hauen lähdöt punaisia päin "tästähän ehtii"-henkisesti, ja hyvin ehtikin, ei tarvinnut edes jarrutella. Taisi olla kiireinen asiakas kyydissä...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Outonaapuri Näytä viestiTulee kyllä ohitettua ihan siksi, että jos joku tulee perä edellä vastaan, hän luultavasti haluaa kulkea matkaansa hitaampaa kuin minä.
Lisätään vielä yksi syy omaan listaan:
4) Edellä ajavan vauhti on sopivasti alle 80 kmh, enkä voi ajaa suurimmalla vaihteella, joten ajo ei ole niin taloudellista kuin pari yksikköä suuremmalla nopeudella isommalla vaihteella (ainakin niin kuvittelen).
Comment
-
Kohta 1.
Varsinkin kun on yhdistelmällä liikenteessä, toki scaniaan on ruksattu ACC mutta silti se on todella raivostuttavaa.
Juurikin eilen Lahdesta matkaa tehdessäni kohti Jyväskylää koko matkan Hartolasta Joutsan varalaskupaikalle 60-80km/h volkkarin phaetonin perässä, itsekseni mietin että onkohan kyseistä autoa edes saanut ilman vakkaria?
Comment
-
Joo, mutta vakionopeudensäätimellä ohittaminen on hieman kyseenalaista. Toki jokaisella on oikeus ajaa sitä sallittua maksimia, mutta kyllä se on silti moottoritiellä keskisormen näyttämistä, jos vasemmalla kaistalla rullaa vakkarilla 2 km/h nopeuserolla ohitettavaan ja takana on jonoa. Pelisilmällä varustettu kuski ottaa hieman enemmän nopeutta, jotta pääsee palaamaan nopeammin takaisin oikealle kaistalle ja takaa tuleva jono pääsee ohi.
Usein toki näkee tilanteita, että satasen alueella ohitetaan nopeudella 95 km/h, mutta kun ko. kuski palaa oikealle kaistalle, niin nopeus nousee todelliseen 105 km/h. Onko se sitten niin, että toisen rinnalla ei jostain syystä haluta tai uskalleta tai osata ajaa omaa tasaista matkavauhtiaan. En tiedä.
Ja ylempänä joku myös mainitsi rekan takaa eteen kiilanneen BMW-kuskin, kun oli itse ohittamassa vakkarilla. Usein se vakkarilla ohittaja myös (tietämättään?) pussittaa jonkun oikealle kaistalle rekan tai muun hitaamman taakse. En tiedä oliko yo. tilanteessa tällainen tapaus, mutta jos olen jäämässä pussiin, niin saatanpa itsekin nostaa nopeuttani reilusti ja ”kiilata” oikealta, jos kerran ohituksesta ei meinaa tulla mitään. Harvoin kukaan tuossa kuitenkaan kukaan provosoituu, vaan päin vastoin: seuraava ohitusyritys onnistuu yleensä paljon järkevämmällä nopeuserolla.
Comment
-
Kuinka voi sumputtaa vakkarilla jo ohitetun ajoneuvon rekan taakse? Se että ensin liimaudutaan perseeseen ja kun annan tilaa niin jäädään kihnuttamaan takakulmalle on keskisormen heiluttelua ja sumputtamista. Mutta jos olet jo toisen ohittanut monella auton mitalla ja kohtuu reippaalla nopeus erolla on ohitus ja taakse jääneen kohtuuton velvollisuus on ajaa takana tai ohittaa kun oikea hetki tulee, jos yhtäkkiä kiire yllättääkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiNo sitähän tässä vähän haettiin, että minkä takia itsellä on tarve mennä lujempaa kuin kaveri. Kai se on silloin ajansäästö jos "ei jaksa jäädä" perään ajelemaan.
Lisätään vielä yksi syy omaan listaan:
4) Edellä ajavan vauhti on sopivasti alle 80 kmh, enkä voi ajaa suurimmalla vaihteella, joten ajo ei ole niin taloudellista kuin pari yksikköä suuremmalla nopeudella isommalla vaihteella (ainakin niin kuvittelen).
Jotenkin mä aina miellän ajansäästö-kaverit niiksi joilla on pakonomainen tarve päästä ohi jota sitten ilmennetään roikkumalla metrin turvavälillä viivojen päällä ja ohitukset suoritetaan niissäkin väleissä joissa vastustaja saa himmailla ettei rytise..
Comment
-
Kyllähän toimintaan on aina joku syy oltava, vaikkei sitten sen suurempi olisikaan. Mikäli menee poikkeuksetta kaikista hitaammista ohi olosuhteiden salliessa, niin silloin täytyy olla joku syy sille ettei omaa vauhtiaan halua hidastaa. Ei sitä syytä tietysti aina itse tiedosta.
Liikennepsykologia on ihan mielenkiintoista :)
Comment
-
Aina löytyy syitä ja ymmärrystä sille joka tupeksii sitä paljon puhuttua "alinopeutta". Samaan hengenvetoon pienikin ylinopeus, varsinkin ohitustilanteessa tuomitaan lähes tapon yrityksenä. Liikennehän sujuu tutkitusti kaiken parhaiten ja turvallisimmin silloin kun kaikki ajavat samaa nopeutta. Jos siellä joku perseilee ja ajaa selvää ylinopeutta niin hätäisemmät säikähtää ja alkaa jarruttelemaan jolloin koko liikenne kärsii lopulta yhden ohittajan temppuilusta. Vaan aivan yhtä pahan häiriön aiheuttaa se, joka ajaa valmiiksi vitosta alle todellisen, mittarivirheestä välittämättä neula tasan kasikympissä ja vielä varmuuden vuoksi kameran kohdalla kymppi pois. Kameran jälkeen kutosvaihteelta ei vaihdeta pienemmälle vaan hinkataan seuraava neljä minuuttia sitä menetettyä kymppiä takaisin.
Jotenkin mua ei oo koskaan häirinnyt ohittajat liikenteessä. Ite ajan yleensä sitä nopeusrajoitus plus pari prosenttia yli ettei pitäisi olla ainakaan siitä kiinni että on kenenkään tientukkeena. Menen kyllä ohi melko ripeästi ja se kai siinä enemmän provosoi kuin se että hinkuttais puoli kilometriä sitä ohitusta. Kai ihmiset ottaa sen vaan vittuiluna ja haasteena jos joku menee yrmäyttäen ohi vaikka se lopulta on kaikille turvallisempaa ja nopeammin tilanne ohi niin päin.
Comment
-
Jos ajaa maantiellä pikkuisen hitaammin, kuin muut niin siitä on se ilo, että saa ajaa aina jonon ensimmäisenä. Maantiellä minua ei kyllä sinänsä häiritse "alinopeutta" ajavat, kun siellä on yleensä hyviä ohituspaikkoja tarjolla ja ohittaminen on ns. ok, verrattuna taajama-alueisiin. Siitä vielä pisteet, jos hitaammin ajava huomioi takaa tulevan ohitusaikeen ja antaa tietä ja tarjoaa paremman näkyvyyden siirtymällä tien oikeaan reunaan.
Comment
-
Kun oikein miettii, niin kyllähän ne omat ohitukset on puhtaasti fiilispohjalta, ei niille järkiperustetta löydy. Järkevämpää olisi pudottaa vakkaria jokusen pykälän ja jättää väliä, niin edellä ajavan humppaamiset ei ärsytä. Mutta jostain syystä se hidastaminen tuntuu niin vastenmieliseltä, että mieluummin ajaa ohi.
Olen muka omasta mielestäni kokeillut hidastamistakin, mutta aina se töpeksijä on hetken päästä taas nii lähellä, että pitää cruise pudottaa jarrulle. Todellisuudessa en vain hidastanut tarpeeksi, ja siihen olisi riittänyt että säätää cruisen GPS:n mukaan tasan nopeusrajoitukseen.
Muiden provosoituminen ja poliisien kyttäys taitaa sekin olla aika subjektiivinen fiilis. Sitä kun edes vähän käy ajatus omassa päässä, että provosoituiko tuo apina, niin sen jälkeen tulkitsee kaiken provosoitumiseksi. Oikeasti se vastapuoli ei edes huomio sinua.
Ja kun kaikki on sitä mieltä, että liikenteessä on pelkkiä idiootteja aivan liikaa, niin silloin ainoa vaihtoehto on, että itse on se töpeksijä ja provosoituva joka tekee väärin.
Tästäkin huolimatta myönnän, että kyllä minulla käpy palaa muihin töpeksijöihin jatkuvasti, ohitan aika paljon ja itse ajan hyvin. Psykologia on kieltämättä metkaa.
Comment
-
Joo adaptiivinen helpottaa asiaa mutta myönnän kanssa olevani liian adhd ja köröttelyä ei nuppi kauaa jaksa seurata. Ohi siis mennään, vaikka monesti niin kummempaa järjeä siinä ole.
Adaptiivisellakin rupeaa sen tekemä jarruttelu ottamaan pattiin, kun edessä säädetään sen vauhdin kanssa kunnolla.
Comment
-
Kyllähän se pidemmän päälle alkaa tuossa motarilla harmittamaan kun työauto kulkee sen tasan 100 km/h ja vakkari päällä ajaessa saat hitaamman kiinni joka ohitusyrityksen havaittuaan kiihdyttää alta pois tullen uudestaan perä edellä vastaan parin kilometrin päässä. Kyllä ne yleensä siinä vaiheessa päästää ohi kun peileistä näkyy pelkästään Volvon keula ja tähtää jommankumman ajovalon killottamaan peilin kautta.
Omalla tulee mentyä kaikista saavutetuista järjestään ohi ihan vaan siksi koska mä voin. Sakkoja nolla eli joko on ollut tuuria tai sitten ei ole ollut tarpeeksi dynaamisia ohituksia...
Comment
-
Menen kyllä aika herkästi ohi itekin jos edessä vähänkään pumpataan nopeutta. Se kun vaan kertoo minulle että edellä ajavalla on jonkinlaisia ongelmia hallita ajoneuvoaan jos ei edes niin yksinkertaista asiaa onnistu hoitamaan kuin tasainen ajonopeus. Joko se on humalassa, räplää kännykkää, syö välipalaa tai muuten vaan on epäonnistunut ihmisenä eikä vaan osaa. Kaikissa tapauksissa sellainen kuitenkin on parempi pitää peileissä takana kuin edessä säätämässä.
Aivan oma lukunsa ovat ne ihmiset, jotka ajavat keltaisen viivan alueella ja mutkissa tai ylämäissä koko ajan alle rajoituksen ja kun se ohituspaikka aukeaa, ajavat vähän yli rajoituksen. Tuo on jo tahallista toimintaa, ei ehkä tarkoituksellista kiusantekoa mutta helvetin rasittavaa yhtä kaikki. Nämä ovat myös niitä jotka poikkeuksetta löytävät sen pitkien viiksen kun sitten menee tarpeeksi kyllästyttyään takaa ohi. Siinä on jotakin mitä en ole koskaan ymmärtänyt, mitä sillä valojen vilkuttamisella on tarkoitus saavuttaa?
Aina sanotaan että pitää ymmärtää ja hyväksyä että liikenteessä on eri tasoisia kuskeja. Jos joku ei uskalla ajaa maantien mutkaan suurinta sallittua mutta joku toinen uskaltaa niin miksi sitä hitaampaa pitää ymmärtää mutta ohittaja kuuluu tuomita hulluna kaaharina jolle kuuluu vilkutella valoja ja postata kotipoliisina dashcam videoita nettiin? Varsinkin jos ohittaja ei tunne tilanteessa mitään draamaa koska auto, renkaat ja kuljettaja on kautta linjan ehjässä ja hyvässä kunnossa mutta ohitettavalla on jotain vikaa kalustossa tai kuskissa jos ei pysty normaaliin liikennevirran nopeuteen.
Comment
-
Vilkuttamisella puretaan omaa pahaa oloa. Vielä pahempia ovat ne, jotka yrittävät estää ohituksen nostamalla nopeutta. Sitten kun toisen auto onkin nopeampi ja pääsee ohi, niin sitten alkaa se pitkien vilkuttelu.
Comment
-
Oma lukunsa ovat myös nämä ohituskaistoilla kiihdyttelijät. Siis sitä oikeaa kaistaa ajavat. Tyypillinen tilanne on sellainen, että ajetaan yksikaistaisella osuudella alta rajoituksen ja ohituskaistaosuudella yli rajoituksen.
Olen monesti miettinyt mikä ajaa ihmisen tällaiseen hulluuteen, kun se aika yleistä vielä on? Olen päätynyt siihen, että ehkä tarkoitus ei ole kuitenkaan estää ohittamista vaan oikean jalan paino vain kasvaa itsestään, kun edessä on moottoritiemäinen latu. Tai sitten se on vain kiva tehdä kiusaa ohittajalle.
Eilen paloi taas käpy oikein kunnolla, kun ajelin 3km pätkän taajama-alueella linja-auton perässä, joka ajoi 40km/h mittarinopeutta viidenkympin alueella, miksi? Ei muuten mutta se suolasumun määrä mitä tuollainen ajoneuvo takana tulevan tuulilasille nostaa on kohtuu ärsyttävää. No onneksi ei mene enää pitkään, kun suolapaska taas häviää teiltä viideksi kuukaudeksi :)
Comment
-
Itsellä on kaupunkiajelu muuttunut selväksi alinopeudeksi. 22km:ä ajosuoritetta ja 4 kertaa maija vastaan. Päivässä saa jo vuosittaisen rikesakkomäärän täyteen, jos ei tuijota nopeusmittaria. Toki onhan siinä positiivista, kun poliisit muutti tuohon nurkan taakse, kun ennen siinä oli elintasoturistien palvelukeskus. Tänään näin epäonnistuneesti poltetun A6 C5:sen. Siinä näytti olevan ruosteettomat etupellit. Pitääkin selvittää saako siitä varaosia.
Comment
-
BSZ alkavalla rekkarilla varustettu A3 TDI Quattro nöyryytti minua valoissa, johan nykypäivän autot kiihtyy nopeasti. Audiclubin rekisteriteline oli. Kuka tunnistaa itsensä, tunnistaudu. A8 autoni tuntui erittäin painavalta, ei edes päässyt kiihtymään. Ohitti vielä, vaikka olin kaasu pohjassa. :-(
No ajan silti mieluummin tällä, nahkapenkit ja mukava muutenkin, halpakin oli. :-)
Comment
-
Noh, minua on nöyryyttänyt Range Rover Evoque 2.0TD. Paineli karkuun vaikka minulla on reilu 2x enemmän tehoa. Se vain on niin, että 2000-luvun alun automaatit on niin tolkuttoman hitaita, että nykyiset DSG:t sun muut hakkaa ne mennen tullen. Mutta tilanne toki muuttuu 2.7bitin eduksi kun lähdetään kiihdyttämään 100km/h ylöspäin :)
Comment
-
Aurinko paistoi, 120km/h rajoitus, motari lähes tyhjä, vakkarissa 124 km/h GPS:ää. Kaukana edessä näkyy rekka. Takaata reilusti kovempaa tullut A3 pesiytyy minun takakulmalle 2 kilometrin verran, kun ei kolmosella ollut kiire mennä ohi, niin vaihdoin kaistaa juuri ennen rekkaa, myönnettäköön että lähelle hänen eteen, kuivalla tiellä. Siitähän alkoi sitten jonkinmoinen valoshow. Mikä helvetin tarve jengillä on sumputtaa oikealla kaistalla olevia, vaikka tilaa olisi vaikka muille jakaa?
Comment
-
Toiset pussittaa tarkoituksella, toiset huomaamattaan ja se vaatii kyllä peileihin katsomista ettei jää pussiin. Jos pussiin jääminen uhkaa, niin otan reippaan kiihdytyksen etten vaihda kaistaa ihan toisen nenän eteen ja aika harvoin siitä on kukaan pahastunut. Samoin itse tykkään että se joka vaihtaa kaistaa eteeni, tekee sen ripeästi.
Comment
-
Noh, minua on nöyryyttänyt Range Rover Evoque 2.0TD. Paineli karkuun vaikka minulla on reilu 2x enemmän tehoa. Se vain on niin, että 2000-luvun alun automaatit on niin tolkuttoman hitaita, että nykyiset DSG:t sun muut hakkaa ne mennen tullen. Mutta tilanne toki muuttuu 2.7bitin eduksi kun lähdetään kiihdyttämään 100km/h ylöspäin :)
Comment
-
Thaimaa Khao Lak. Perus settiä liikenteessä skootteria, mopoa, lava-autoa jos jonkin moista, perus pikku autoja Toyotaa, Mitsuja jne. Tiet suht leveitä, mutta todella pomppuisia. Niin mikäs pääkadulla vetää ainakin 150kmh (50kmh rajoitus) Ferrari Testarossa ja mustana. Oli jotenkin pysäyttävä ilmestys siellä maaseudulla
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pelimies Näytä viestiTänään naureskelin kun range rooveri ohitti sarankulmassa tampereella punaisen audin oikealta puolen motarin oikealta kaistalta, eli siis tien ulkopuolelta sulkuviivan takaa pölyt lentäen kun suuttui audi kuskin eteen tulemisesta sarankulman rampista pohjoiseen päin :D Tuli vain mieleen ettet sattuamta ollut tilanteessa ?
Comment
Comment