Alkuperäinen kirjoittaja jannekk
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
-
Jos tuossa tilanteessa kiihdyttää ripeästi edestä pois, niin siitä yleensä seuraa takaa tulevan raivokas "loser's flyby". Eipä sillä, ei se toki minua haittaa, mutta joskus se vain hymyilyttää. Pyrin yleensä pitämään nopeuden yli rajoituksen, mutta alle sakkorajan ja vakkarin päällä moottoritielläkin. Tuossa sakkoketjussa on puitu aika perusteellisesti sitä, kun vähän lipsahtaa yli ja itse en ainakaan halua olla niissä valtiontalouden kohennustalkoissa enää mukana. Jos se on kotipoliisismia, niin olkoon sitten.
Comment
-
Pyrin myös pitämään nopeuden toleranssien rajoissa, kun en halua ylimääräisiä "nopeusveroja" maksaa. Peilejä tulee käytettyä ahkerasti ja jos pienehköllä nopeuserolla ohittaessa näyttää siltä että meinaa jäädä nopeamman jalkoihin, saatan polkaista hetkellisesti 5-10 km/h lisää että pääsee alta pois ja väistämään sopivaan väliin.
Ja sama toisin päin. Jos hitaasti saavutettava veivaa kaistojen välillä ja tulee aina eteen juuri kun on saanut kurottua pienen välimatkan umpeen ja on melkein takakulman kohdalla, niin pienellä spurtilla pääsee pattitilanteesta pois.
Comment
-
Jees, en siis tarkoittanut mitään apinan raivolla suoritettua kiihdytystä vaan juuri, että sen 5-10 km/h hetkellisesti lisää. Se yleensä riittää, kunhan nostaa nopeutta ajoissa ja yleensä vielä tällöin tuo takaa tuleva nopeampi tajuaa, että alta ollaan pyrkimässä pois eikä lähde yrittämään oikealta ohi. Kyllähän noitakin sankareita näkee, joilla on niin kova näyttämisen tarve että täytyy sen jälkeen painaa täysillä ohi, mutta eipä niille kannata kuin provosoitumatta hymähdellä.
Ihan samalla tavalla ohitan myös hitaamman kuin Panukin, toimiva tekniikka ja parantaa liikenteen sujuvuutta kummasti ilman, että tarvitse kasvattaa ratin takana tattia otsaan tai pelätä joutuvansa kansantalouden maksumieheksi. Jos nopeuseroa ei ole paljon, tyydyn yleensä ajelemaan suosiolla perässä, kun harvoin on mikään pakko päästä ohi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viestiPeilejä tulee käytettyä ahkerasti ja jos pienehköllä nopeuserolla ohittaessa näyttää siltä että meinaa jäädä nopeamman jalkoihin, saatan polkaista hetkellisesti 5-10 km/h lisää että pääsee alta pois ja väistämään sopivaan väliin.
Comment
-
Sitten on ne joilla on kiire silloin kun on auto vasemmalla kaistalla, joka loppuu kuin seinään kun edessä oleva vaihtaa oikealle. Spurttasin parin raskaan ajoneuvoyhdistelmän ohi reipasta vauhtia, väyrysmersu takapuskurissa kiinni, vaihdoin oikealle ja hidastin 15 km/h. Mersu tippui kyydistä, kunnes 5 km myöhemmin kun ohitin taas hitaampaa liikennettä sille tuli kiire kiihdytellä takapuskuriin kiinni.
Elämäntapa perskärpänen!
Comment
-
Jonkin verran noissa oikealle työntävissä perskärpäsissä auttaa laittaa vilkku päälle ennen kuin siihen ohitettavaan tulee auton mentävää väliä. Sitten varsinaisen kaistan vaihtaa vasta kun on riittävästi etäisyyttä.
Silloin kun muutakin liikennettä on riittävästi, ajan nykyään suht kylmästi vain cruisella ohituksen loppuun. Kun en aja kenenkään eteen ja vauhtia on cruiseen jo asetettu motarilla karvan sen sakkorajan ylikin, niin en kauheasti näe syytä miksi pitäisi etuilijoiden tullessa alkaa erikoisväistöihin. Voivat ajaa sitten kun tulee tilaa.
Comment
-
Ei kannata liikaa kyseenalaistaa nopeusrajoituksia. Alennetulle rajoitukselle saattaa oikeasti olla pätevä syy vaikkei sitä itse tajuaisikaan. Lahden moottoritiellä on tällä hetkellä malliesimerkki tästä.
Ainakin Järvenpään eteläisessä ja Korson liittymässä on jyrsitty ramppeja loppuviikosta ja uusi päällyste tulossa vasta seuraavalla viikolla. Kiihdytyskaistalta tullessa on jonkin verran reunusta, josta netissä jo varoiteltiin että vanteet saattaa olla vaarassa, jos on kovin matalat kumit. Tämän vuoksi rajoitus on laskettu 80:een sekä rampilla että moottoritiellä. Ainakaan perus 55-sarjalaisella ei tuolla nopeudella ollut mitään ongelmaa asfaltin reunan kanssa.
Päätietä ajava saattaa katsoa ettei töitä tehdä juuri sillä hetkellä ja kuvitella että kyltit on "unohdettu". On vaan aika vittumainen liittyä liikennevirtaan, jos takaa kaahataan 40-50 km/h lujempaa!
Comment
-
Just viimeviikolla ajelin jonkun rampin kohdilla motarilla ja samaan aikaan rampilta tuli sprintteri jossa kuskilla luuri korvalla ja edessäni oli ihan kivasti herralle tilaa mutta jäi sitten sinne jyrsitylle osalle ajelemaan ihan päähän asti ja kivasti lensi jyrsittyä tavaraa oman auton keulille. Ropina vaan kuulu ja suuresti ihmettelin että miten yksikään kivi ei osunut lasiin.
Nyt ei kovin paljon ottanut päähän kun ite ajelin tolla parin tonnin arvosella transitilla mut jos omalla autolla olisi ollut liikenteessä niin tilanne olis voinut olla toinen.
Comment
-
Voin sanoa toissapäivänä ajaneeni korson rampista 35 kumeilla. Onneksi niin myöhään ettei liikennettä juuri ollut. Pystyi liittymään rikkomatta kumeja ja vanteita.
Comment
-
Valkoinen Toyota Mirai trailerin kyydissä.
edit: oiskohan sitten ollut tämä yksilö
http://tekniikanmaailma.fi/autot/vid...aili-suomessa/
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/ar...edysta/5867712
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jut...ulla-suomessa/
http://www.iltalehti.fi/autot/2016042821486072_au.shtmlViimeksi muokannut panu; 1.5.2016, 23:42.
Comment
-
Kehä2 ketjukolari. Joko jengi on sokeata tai sitten häikäilemätöntä. Oikea kaista tukossa, poliisiauto poikittain kaistalla. 200 metriä ennen sitä pitää vielä vaihtaa oikealle kun se kaista vaikutti vetävän paremmin, muutaman auton jälkeen sitten änkeämään takaisin vasemmalle. Ja tietenkin onnettomusupaikan jälkeen kun kiihdytti niin jäi pitkä tyhjä väli perään kun seuraavat jäivät päällistelemään kolaria.
Comment
-
Palatakseni muutama viesti ylempänä käsiteltyyn ohittamistapaukseen, tänä aamuna näin varsin luovaa kaistapujottelua. Joku voisi kuvitella kuskilla olleen hyvä liikennesilmä. VT3:lla Porintieltä tulevan liittymän ja Nokialle poistuvan liittymän välissä on yhtämittainen kaista, eli tällä kohtaa on kolme kaistaa samaan suuntaan. Ajoin +100km/h, eli kutakuinkin rajoituksen mukaan keskimmäisellä kaistalla, oikean puolimmainen kun tässä tapauksessa on liityntäkaista. Ohitseni menee vasemmalta ihan kohtuullisella nopeuserolla auto, jonka takana tulee vielä suuremmalla nopeuserolla joku Fordin tila-auto. Tämä Ford sitten on sitä mieltä ettei hänen edellään mennyt aja tarpeeksi nopeasti, joten hän leikkaa etupuskuriani hipoen eteeni, mutta kun minunkin edessä menee auto, niin saman tien ajaa oikealle liityntäkaistalle. Sieltä Ford palasi edessäni ajaneen auton editse suoraan vasemman puolimmaiselle kaistalle. Tätä pujottelua jatkui niin pitkään kun näköyhteys säilyi. Minulle jäi vähän epäselväksi kyseisen teon tarkoitus, oliko se mielenosoitusta vai oliko se "kouluttamista" sellaisille ihmisille, joiden liikennesilmä on sokeutunut.
Comment
-
Tiedän että on arka aihe, mutta en malta olla sanomatta. Jos en jotain ymmärrä niin Kehältä Lahdentietä pohjoiseen menevä iltapäiväliikenne. Tullut maalaisena nyt useamman kerran peräkkäin ajettua mukana.
Oikealla kaistalla kilometrin päässä yksi tai kaksi hitaasti (~90) ajavaa autoa, vasemmalla kaistalla 10-20 autoa jonossa 90-110 vauhtia eteenpäin. Rajoitus 120. Tätä jatkui tänäänkin about Luhtikylän risteykseen saakka. Parituhatta tuoretta kilometriä liikenteessä ulkomailla jossa paljon enemmän liikennettä oli tosi paljon sujuvampaa, viimeksikin max. nopeudet 120 rajoituksen mukaan tai vain lievästi yli ja homma sujui ja liikenne veti, etenkin vasemmalla kaistalla.
Comment
-
Ja jos menet oikealle niin siinä on samantien joku nuohoamassa rinnalla ettet vaan pääse takaisin vasemmalle kun saavutat sen hitaan ajoneuvon.
Itse en ohita oikealta mutta ajan siihen parin metrin päähän ( siis eri kaistalla olevasta) autosta. SIinä sitten jännä katsoa kun seuraava auto haluaa tukkia etten pääse vasemmalle- väliä se 3-5 metriä edelläajavaan, rystyset valkoisena pumppaa sitä 100 km/h....
Joustavaa liikkennekultturia.
Eilen ei tiennyt pitäiskö itkeä vai nauraa:
Länärillä edessäni ollut auto vaihtoi vasemmalle kaistalle (kummatkin kaistat täynnä autoja) No rinnallani olleelle Cactukselle se ei sopinut lainkaan , yritti blokata mistä seurasi täys jarrutus, sadan metrin päästä liittymäkaistalle ja sieltä takaisin vasemmalle kaistalle sen eteen tulleen auton edelle.
Sitten tuli Kehä3:lta prius taxi, suoraan vasemmalle kaistalle, sieltä JOrvaksen liittymään, bussipysäkin läpi se 120 km/h ja ulos takaisin suoraan vasempaan kaistaan ja sitten Kirkkonummen liittymään jonottamaan.... Eivät taida ihmiset muistaa että se nothing aint worth nothing but at least its free ei päde liikenteessä tuollaiset tempaukset voi tulla aika kalliiksikin ja hyöty on olematon
Comment
-
Harrastin Freelanderilla autoslalomia Turunväylällä.
Ajelin kaikessa rauhassa, kunnes ensin Kehä1:n rampista yrittää bemari törmätä kylkeen, vilkkua ei tietenkään käytetty. Tästä tilanteesta selvisin väistämällä torvi pohjassa vasemmalle oman kaistani reunaan, vasemmalla olikin ahdasta toisen juuri ohittaessa minua. Heti väistöliikkeen jälkeen saikin tehdä pari tiukkaa liikettä lisää. Oli nimittäin ämpäreitä tiellä, omistaja oli pientareella trailereineen ihmettelemässä miten tilanne kehittyy. Itse jouduin väistämään kolmea, mutta niitä oli enemmänkin...
Comment
-
Comment
-
Kaksi herrasmiestä viron, tai sen naapurimaan, kilvissä olevassa autossa istumassa passissa(?) erästä kylmäasemaa vastapäätä. Ja juuri niin että olisivat saattaneet nähdä suoraan maksuautomaatille.
Noin periaatteessa autossa istumisessa ole mitään rikollista/ihmeellistä, mutta paikkana se oli jotenkin outo. Tämä siis Hollolassa ala-okeroisten tien varren st1 kylmäasemalla.
Ensin ajoin ohi, mutta kun kiinnitti huomion, niin heitin ympäri ja kävin piruuttani katsomassa kortinlukupaikkaa. En kyllä mitään erikoista nähnyt, joten annoin olla.
Ehkä kuvittelin vain, mutta olisihan se hyvä saada noita skimmauslaitteita pois...
Comment
Comment