Tampereen rantatietyömaalla joku eukko räpläsi kännykkää rellun ratissa. Ekassa mutkassa vaihtoi oikealta kaistalta vasemmalle ja tokassa takaisin. Ei tainut itse edes huomata mitään. Hyvä säkä ettei vierellä ollut ketään...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Peltolan liikennevaloissa joku keski-iän jälkimmäisellä puolella oleva mamma säntäsi suojatievalojen muuttuessa punaisiksi suojatielle. Kaksi kaistaa rinnan ja vauhti hidastui jokaisella askeleella. Varmaan kymmenkunta sekuntia meni mammalla minun kaistan ylittämiseen, ensimmäinen meni sentään lähes normaalivauhdilla. Kaiken huipuksi jäi seisomaan aivan tien reunaan, vaikka kyseisessä kohdassa liikennevalojen keskisaareke viheralueineen on useamman metrin leveä. Toivottavasti ei ottanut askelta taaksepäin.
Comment
-
Kerronpa pahennusta lietsoen että itse en yli 10 vuotisen ajourani aikana ole antanut juuri koskaan jalankulkijoille tietä. Seuraan aina kevyen liikenteen päiden liikkeitä, ja jos ne ovat minuun päin, tai kulkijat eivät ole vielä ihan ylityspaikan vieressä, niin sujahdan nopeasti ohi. Koko ajan jarrutus ja väistö valmiudessa tietysti. Hyvin on homma pelannut, ja yleisesti ottaen säästyy aikaa molemmilta osapuolilta. Eipä ole kukaan vielä hypännyt eteen niin että olisi tarvinut mainittavasti väistää tai jarruttaa. Alle jäävät ainostaan henkilöt jotka välttämättä alle haluavat, ja taitavat olla aika harvassa Suomessa kun muistan ainoastaan yhden tapauksen noin kymmenen vuoden takaa lehdestä missä joku oli kokeillut 'miten Saabin jarrut toimii'. Muistan itse yhden tapauksen yli viiden vuoden takaa kun lumimyräkässä joku alakoululainen lähti ylittämään tietä jossa oli 60km/h rajoitus eteeni. Olin tuon tilanteen nähnyt jo hyvän matkan päästä ja toivottavasti edes huomasi minun humahtavan läheltä ohi, jolloin ehkä jäi paremmin mieleen että on hyvä katsoa kulkeeko autoja ennen tielle menemistä.
Ehkä lähin tapaus missä olen meinannut ajaa ihmisen yli on ollut 40km/h tiellä mistä puskan takaa pihalta tuli yhtäkkiä eteen kaksi lasta leikkiautolla. Tuossa tilanteessa vaikka ajoin alinopeutta, ja lapset olisi sattuneet tulemaan tien vieressä olevan puskan takaa juuri eteeni niin ei olisi kerennyt jarruttamaan yhtään.
En väitä että tämä on oikea tapa, väitän vaan etten ole suuremmin kiinnostunut vastaan väittävistä kommenteista.
Käytän samaa taktiikkaa myös autoristeyksissä samalla menestyksellä.
Kerran viitisen vuotta sitten meinasin ajaa Corollan kylkeen kun tuli oikealta eteeni ajaessani suoraan T-risteyksessä. Kyseessä oli aika tuore naispuolinen tumma-ihoinen kortin saaja. Mikä tuntuu itseasiassa nyt kirjoitettuna aika huvittavalta sattumalta. Olisihan tuo tietysti sinänsä voinut olla kuka vain.
Autojen kanssa on tietysti se mahdollisuus että kohdalle sattuu henkilö joka haluaa aiheuttaa kolarin, mutta ei ole vielä tuon osalta mitään viitteitä osunut kohdalle.
Comment
-
Seniori-ikäisiä kansalaisia tulossa vastaan moottoritiellä, onneksi itse näin jo kauempaa mitä tapahtuu mutta sille henkilöautoilijalla joka pomppas rinnalle, meinas tulla kiire. Kiireessä ei ehtiny katsoa rekisterikilpeä, muuten olisi poliisille lähtenyt ilmoitus huonosta ajokunnosta...
Comment
-
Jos joku ajelee vastapalloon motarilla niin samantien soittoa vaan hätäkeskukseen, käyvät hakemassa takaisin laitokseen.
Siis noihan tilanteet on Suomessa kilpailutilanteita, joissa häviäjinä suojatien ylittäjät, jotka ovat joutuneet "nöyrtymään" kohteliaan autolijan neutraaliin eleeseen tai autoilijat, jotka on pakotettu turhan pysähtymisen jälkeen kiihdyttämään suojatien yli.
Ite kanssa vähän kyllästynyt, ja nykyään tulee suhteellisen lyhyt aika odotettua jalankulkijan empimistä (varsinkin hyvin ennalta-arvattavissa tilanteissa) ja nostettua kytkintä. Tyyliin: "yritin olla huomaavainen, mutta se oli ilmeisesti liian henkilökohtaista."
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viestiKajaanintiellä Ouluhallin kohdalla valkoinen C5 RS6 (?) FUN-6 kilvillä, tien sivussa, ainakin eturengas tyhjänä. Toivottavasti muuten kunnossa!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hattis Näytä viestiSellainen ryysis nihtisillassa taas ettei mitään järkeä. Näin jälkeenpäin kyseenalaistan vahvasti päätökseni käydä jotain pientä ostamassa sieltä. Bonuksena vielä parkkipaikalla täyskaaos, josta tuli mieleen lähinnä joku linnanmäen törmäilyautoboksi.
Comment
-
Kamuxin pihalta kurvasi E-mese kantaan koekilvillä, kun tulin tankilta ST1:ltä. Renksun rampilla tuli puskuriin, joten piti antaa happea. Tippui kannasta jo alle 2:den vauhdeissa. Annoin kuitenkin mennä, kun tuntui kulkevan. Katselin että aikooko paku edellä mennä yhdistelmän ohi, kun seilasi jo aiemmin keskiviivan luona. Lähti kuitenkin ohittamaan ja itsellä 230 lasissa, no tuli jarrut herkisteltyä xxxkele :)
Comment
-
Vanhan jenkin jossa on varmaan joku 6litranen V8. Lähin ohittamaan sitä niin se laitto siinä vaiheessa kaasun pohjaan. Kauhee meteli siitä lähti, mutta ei se mihkään liikkunu kun oma A6 1.8 vaparilla meni siitä huolimatta kevyesti ohi. On se kumma miten noi voi liikkua noin huonosti tuon kokoisella koneella.
Comment
-
Samaa mieltä. Edelleen parhaimpia ajokokemuksia muutama kesä sitten kaverin Bleiserillä katto auki bulevardeja pitkin loksuttaen menemään. Silmiä kirveli ja bensaa paloi, kun 5,7:lla lätsyteltiin menemään. Myöhemmin kesällä käytiin konnunsuolla ajamassa metässä. Ei nuo vanhat jenkit välttämättä järkeviä käyttöautoja ole, mutta huokuvat autoilun henkeä, että rautaan meinaa rakastua.
Comment
-
Juu kyllä itsekin tykkään jenkeistä, mutta just noita en kyllä oikein ymmärrä. Korit noissa on yleensä mattamustia ja ruosteen syömiä ja alla yleensä suorat putket tai enintään yhdellä vaimentajalla oleva. Konepellin alla juurikin joku 5-6litranen V8 jossa heppoja tallella ehkä hyvällä tuurilla se 150. Tuo on juuri se jenkki auto luokka jota en ymmärrä.
Kyllä jos jenkin hommaa ni sen pitäis sitte olla vähän tehokkaampi malli kuten challenger, charger yms. Tai sitten uudempia pick-uppeja isolla dieselillä isoilla pyörillä ja isolla maavaralla. Noissa autoissa on sitä jotakin :).
Ja kyllä olen ajanut ja ollut kyydissä tuohon ekaan kategoriaan kuuluvalla autolla, ei se iskenyt yhtään.
Comment
Comment