Alkuperäinen kirjoittaja jesi
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
-
Pari päivää sitten ohikulkutiellä vähän Tampereen liittymän jälkeen Paimion suuntaan oli iltapäiväruuhkassa joku bemari hyytynyt. Parkissa vasemman puolen kaistalla puolipimeässä oikealle kaartuvassa alamäessä. Varoituskolmio oli noin 20 metriä auton takana. Voi olla, että tuli muutama tilanne kun satasen vauhdista yhtäkkiä kaistalla onkin pysähtynyt auto.
Comment
-
Tampereella Karkuvuoren moottoritietunneli on taas remontissa. Viime vuonna remontoitiin lännen suuntaan vievä putki, tänä kesänä on vuorossa itäinen. Liikenne on ohjattu käytössä olevaan tunneliin siten, että idän suuntaan on käytössä kaksi kaistaa, lännen suuntaan yksi.
Avauduin samasta aiheesta viime kesänä, eikä mikään ole muuttunut. Työmaan liikennejärjestelyt on toteutettu poikkeuksellisen hyvin, eikä niistä sen suurempaa, rajoitus on tosin tarpeettoman alhainen (50 km/h) siihen nähden, että mitään työtä ei tehdä lähelläkään liikenteellä olevaa ajorataa, eikä edes työmaan tavaraliikenne kulje muun liikenteen seassa. Se siitä, se ei ollut avautumisen syy.
Lännen suunnan yksikaistaisuus tarjoaa mahdollisuuden käsittämättömään kiusantekoon. Koska kukaan ei voi ohittaa, on muutenkin paikassa herkästi jonoutuvaa sunnuntai-iltapäivän liikennettä mukava hidastaa vielä lisää ajamalla noin puolen kilometrin mittainen työmaajakso mahdollisimman hitaasti, mielellään alle kahdenkympin nopeudella.
Näin viime kesänä useita tällaisia tapauksia, tänään ensimmäisen tälle suvelle. Kyseessä ei varmasti ollut taaskaan mikään arkailusta tai epävarmuudesta johtuva nysvyy, koska ennen tunnelia tämä molonöyhtä ajoi aivan muun liikenteen tahdissa, samoin tunnelin jälkeen hän hyppäsi Ford Tourneonsa kaasupolkimelle saavuttaen 30 km/h ylinopeuden, ilmeisesti minimoidakseen kiukkuiset ohittajat. En tiä, lie samaa sukua kuin ohituskaistan kohdalla kiihdyttäjät.
Comment
-
Tälläsen mielikuvan meikäläinen on saanu. Noh vajaavetosella ajettu viimeksi parivuotta sitten niin en muista ;) :D Eihän se ainakaan talvella kauheen turvallinen ole jos yksi pyörä ohjaa :D Ja jos kesällä on vaikka joku 19" kiekko alla niin se voi vähän rasittaa tasauspyörästöä? Nyt kun alkoi pohtimaan niin mitenhän uusien autojen ajonvakautus/luistonesto/abs käyttäytyy yhden pyörän suureen ylinopeuteen? Jos siis alla on kolme paljon isompaa.
Comment
-
Itse en ole koskaan kuullut ettei varapyörää saisi käyttää vetävässä pyörässä. Matka ja nopeusrajoituksia olen kyllä noiden suhteen kuullut.
Ja muistetaan että kuitenkin kyse on VARApyörästä, jonka tarkoitus on mahdollistaa auton siirtämisen paikkaan, jossa renkaan korjaus/ vaihto voidaan suorittaa. Eihän ajo-omiaisuudet tietenkään ole hyvät, jos muissa nurkissa on aivan eriluokan pyörät. Kyllä sillä kuitenkin autoa voi edelleen siirttää ihan turvallisesti, kunhan muistaa huomioida tilanteen.
Comment
-
En oo itekkään kuullu tuommosta.
Bebe varmaankin haki sitä jos on muut pyörät vaihettu ja vararengas alkuperäinen, luulen jotta absit ainakin vähän sekoilee ja luistonesto voi toimia typerästi, ei oo omakohtasia kokemuksia, luulen vaan.
Aiheuttaa kieltämättä ongelman quattrossa tuo: ei vetävään pyörään :)
Comment
-
Että absi sekoilee kun on yksi kapeampi rengas? Lonkalta voisin veikata että absiin on ohjelmoitu jonkunlaista älykkyyttä, että se hanskaa epätasaisen kitkan eri renkaiden alla? :D
[SIZE="1"]Joo, kyllähän se vaikuttaa tietysti mutta tuskin mitään erikoisempaa tekee...[/SIZE]
edit:
On viime päivinä tullut useampi tilanne, jossa olisi ehtinyt pysähtyä ennen suojatietä ja antaa suojatietä lähestyville ihmisille tietä. Näistä on tullut rullailtua pysähtymättä kun on joka kerta kerennyt hyvin ennen jalankulkijoita. Tänään sitten Launeen Citymarketin kohdalla nuori nainen (tämän takia en pysähtynyt) käveli tomerasti suojatietä kohti puhelimeen puhuen, joten pysähdyin ennen suojatietä. Onneksi oli jalankulkija hereillä pysähtyessään mun auton eteen odottamaan, kun kuinkas muutenkaan... sieltä viereistä kaistaa tulee ylinopeutta valoton nissan primera pysähtymättä kun ilmeisesti oli kiire ~100m päässä oleviin vihreisiin. Pitäis varmaan laittaa se dash cam takaisin kun noita tilanteita tuntuu tulevan.
Comment
-
Ei se pyörän leveys mihinkään muuhun vaikuta kuin pitoon. Halkaisija se on joka ratkaisee, oli vetotapa mikä tahansa. Ongelma on varmaan siinä että ajo-ominaisuudet ei ole samaa tasoa normaalin renkaan kanssa.
Jos eturengas puhkeaa kesken ajon niin aika harva tien päällä ja niillä auton orkkis renkaanvaihtovehkeillä lähtee sykkimään ensin varapyörää taakse ja takapyörää eteen. Oli ohjeistus mitä tahansa.
Comment
-
Puhkeaa quattrosta mikä rengas tahansa, niin ellei mukana ole samankokoista (kun ne kolme ehjää), jättäisin laittamatta ja ajamatta. Ja siis leveydellä ei tosiaankaan ole mitään väliä, mutta minä olen ymmärtänyt, että halkaisijan kovin iso ero saattaa rikkoa paikkoja. Kun se kottikärrynpyörä on käsittääkseni aika paljon pienempi kuin normipyörät.
Mullahan on takaloosterissa normaalin kokoinen varapyörä, mutta sen ilmanpaineista ei ole mitään hajua. Se on tietty eri asia ja pitääkin tässä joku päivä varmuuden vuoksi tsekata sen tilanne. Jos vaikka tulis tarve.
Comment
-
Eilen tarkistin tutun autosta myös varapyörästä ilmat. - Oli täysin tyhjä.
Siitä pelastusrenkaasta, niin sillähän ei ole pakko ajella ajokauden loppuun. Ei siinä mitään renkaan takia kerkiä hajoamaan, jos sillä sen 10km suhailee ja vaihtaa oikean renkaan tilalle. Ja sen aikaa se voi olla edessäkin. Tietysti se tuntuu ratissa, mutta sehän on lähinnä hyvä asia, kun pysyy mielessä. Jos on jossain lofooteilla reissussa, niin sitten toki perusteltua asentaa pelastusrengas taakse. Sillä oletuksella, että Audi ei järjestä itselleen muista syistä lavettikyytiä kotiin.
Comment
-
Mitäs näit tänään liikenteessä?
On viime päivinä tullut useampi tilanne, jossa olisi ehtinyt pysähtyä ennen suojatietä ja antaa suojatietä lähestyville ihmisille tietä. Näistä on tullut rullailtua pysähtymättä kun on joka kerta kerennyt hyvin ennen jalankulkijoita. Tänään sitten Launeen Citymarketin kohdalla nuori nainen (tämän takia en pysähtynyt) käveli tomerasti suojatietä kohti puhelimeen puhuen, joten pysähdyin ennen suojatietä. Onneksi oli jalankulkija hereillä pysähtyessään mun auton eteen odottamaan, kun kuinkas muutenkaan... sieltä viereistä kaistaa tulee ylinopeutta valoton nissan primera pysähtymättä kun ilmeisesti oli kiire ~100m päässä oleviin vihreisiin. Pitäis varmaan laittaa se dash cam takaisin kun noita tilanteita tuntuu tulevan.
Itse meinasin tänään jäädä suojatiellä auton alle kun pysähtyneen auton ohi paineli Nissan primera. Vauhtiakin sillä oli niin mukavasti, että jos en olisi sitä nähnyt pysähtyneen maasturin lasien läpi niin lapset saisivat ihmetellä miksi isi ei tule enää kotia.
Oma auto oli suojatiestä n. 10m päässä, mutta ennen kuin sinne pääsin ja liikenteeseen niin oli kyseisellä kuljettajalla jo niin pitkä etumatka etten enää tavoittanut.
Ja tämä siis tapahtui Kotkassa Karhulassa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viestiEn oo itekkään kuullu tuommosta.
Bebe varmaankin haki sitä jos on muut pyörät vaihettu ja vararengas alkuperäinen, luulen jotta absit ainakin vähän sekoilee ja luistonesto voi toimia typerästi, ei oo omakohtasia kokemuksia, luulen vaan.
Aiheuttaa kieltämättä ongelman quattrossa tuo: ei vetävään pyörään :)
Empä muista nähneeni yhdessäkään bemarissa tai mersussa näitä pizza leikkureita.(takaveto)
Audeissakin vain etuvedoissa. Nelikoissa joko täyttöpullo/täyttöpullo+kompura/oikea varapyörä.
Taitaa olla lähinnä vajaa vetoisten poikittaismoottoristen juttu tämä minikiekko.
Comment
-
Mulla etuvedossa alkuperäinen ihan oikea rengas. Voi tosin olla aika kovaa kamaa näin vuosien jälkeen.
Comment
-
Taitaa varusteluerot johtua siitä että autoa tilatessa täysikokoinen varapyörä on se varapyöräksi kaiken kallein vaihtoehto. Todellisuudessa sen valmistuskustannukset ovat kuitenkin halvemmat kuin sen väliaikaiseen käyttöön tarkoitetun kapean vararenkaan. Täyttövaahtopullot ja kompurat on sitten ihan vaan painon- ja tilansäästön vuoksi kehiteltyjä. Jos ei millään olisi mitään väliä niin voisi hyvin kuljettaa katolla safarityylisesti pari kierrosta ylimääräisiä pyöriä aina mukana mutta koska co2 niin kompura ja 400ml vaahtoa saa kelvata.
Sitähän ei auton suunnittelija tietenkään voi ottaa huomioon että käyttäjä joskus tulevaisuudessa vaihtaa auton alkuperäiskoosta halkaisijaltaan poikkeavat renkaat jonka jälkeen alkuperäishalkaisijalla oleva vararengas ei sitten enää toimikaan osana voimansiirtoa, oli se sitten normaalikokoinen tai makkaraleikkuri.
Comment
-
Omassa C5 A6:ssa täysikokoinen 17" varapyörä, alkuperäisellä Parabol-vanteella. Joskus oli asiat näinkin.
Ja asiaan: aamulla taas kerran traktori 100km/h alueella Kehä 3:lla ja sen aiheuttamat paniikkiliikkeet sokeille kanssa-autoilijoille. On se kumma, kun katse ei havaitse 400m päässä kulkevaa työkonetta vaikka yhtään autoa ei ole välissä. Sitten viimeisillä metreillä tiukan jarrutuksen jälkeen tempaistaan 40km/h nopeudella vasemmalle kaistalle, jossa painetaan 100-110km/h. Ei lainkaan pelisilmää osalla kuljettajista...
Comment
Comment