Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Huvittavinta tuossa pyöränvalohommassa on se, että siltä lampulta ei vaadita minkäänlaista valotehoa. Periaatteessa pieni yhden ledin lamppu nappipatterilla täyttää vaatimukset, kunhan se osoittaa eteenpäin ja on valkoinen ja kiinnitetty ohjaustankoon tai sen lähelle runkoon. Tuollaisen kun laittaa soittokellon viereen, niin sitten saa ajella otsalamppu päässä rauhassa.

    Comment


      Oho! Multahan unohtu tuosta näemmä se pois. Nimittäin meinasin kirjottaa kans että valot pitäis olla myös takana päällä, vaikkei EU sitä vaadikaan.
      Eiköhän ne B5:ssa kuulu olla päällä ilman eri mainintaa. Vaati EU mitä hyvänsä.

      Comment


        Eikös se ole kiellettyä, että pväajovalojen kanssa palaa takapää. Ja nimenomaan EU sen määrittää. Vaikka nappisilmä ladassa olis pvävalot, niin perseen pitäis EUn mukaan olla pimeä.
        Toki eipä tullu kutosesta leimalla mainintaa, vaikka siellä loistaakin rivi ledejä, taaksepäin samalla, kun pvävalot on päällä.
        Edellisen Skodan maahantuonnissa ilmeisesti koodasivat valot päälle ennen luovutusta, eivät luovuttaneet autoja ilman koodausta. Tämä siis kuultua.

        Comment


          Täytyy kai valojen silti tyyppihyväksynnän ehdot täyttää vaikka joku repa ne olisikin tuunannut.

          Comment


            DRL:ien kanssa saa palaa takavalot, mutta pakko ei ole. Pimeäperäiset autot ovat IMHO kus'päinen keksintö.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja Kuppis Näytä viesti
              Eikös se ole kiellettyä, että pväajovalojen kanssa palaa takapää. Ja nimenomaan EU sen määrittää. Vaikka nappisilmä ladassa olis pvävalot, niin perseen pitäis EUn mukaan olla pimeä.
              Toki eipä tullu kutosesta leimalla mainintaa, vaikka siellä loistaakin rivi ledejä, taaksepäin samalla, kun pvävalot on päällä.
              Edellisen Skodan maahantuonnissa ilmeisesti koodasivat valot päälle ennen luovutusta, eivät luovuttaneet autoja ilman koodausta. Tämä siis kuultua.
              Skodalla on tälläinen linjaus että suomessa ei kulje takavalottomia autoja. Mielestäni erittäin fiksu päätös, en tiedä onko muilla merkeillä mutta uskoisin että on.

              Comment


                Mutta uusimmat skodat jälleen pimeitä. Ja eikös ne itse tuunatut täytä kaikki normit, jos niissä on rivi oikeanlaisia aakkosia, oikeassa järjestyksessä?

                Comment


                  Liekkö sitten varustelijoilta jäänyt koodaamatta mutta meiltä ainakin lähtee skodat takavalojen kanssa.

                  Niin ja itselaitetuissa ei taida olla määräyksiä kunhan ovat e-hyväksytyt ja etuvalot ei pala samaan aikaan.
                  Viimeksi muokannut Brain; 18.12.2013, 20:19. Perustelu: Lisäys

                  Comment


                    Kaikki muut merkit on ollu pimeitä perästä kun tämä EU asetus tuli vuos-pari sitten paitsi Audi. Minun (ja varmaan kaikki muutkin) 4f on ollu jo 2005 vuonna perästä pimeä DRL:in kanssa keski-euroopassa, mutta maakoodin vaihtamalla pohjolaan sytty peräänkin valot.

                    EDIT: Brain; Koodaatteko DRL:t kokonaan pois käytöstä? Ite en oo nähny vielä yhtään uudempaa sotkaa jossa palais takavalot drl:in kanssa.

                    Comment


                      Mutkun eikös ne ole vain tietyn vuosimallin jälkeen hyväksytyt automallit jotka saavat olla perä pimeänä ihan laillisesti? Lähinnä parin viime vuoden ekoiluvimman aikaiset. B5 kuten muutkin vanhemmat on varustettu aivan tavallisilla koko ajan käytettävillä valoilla eikä käsittääkseni takavalojen käyttämättömyys ole sallittua vaikka keulalle olisi vaihdettu minkälaiset überkewltuning drl valot.

                      Comment


                        On sallittua olla pimeenä, jos edessä on hyväksytyt DRL:t oikein asennettuina. Fiksua se ei edelleenkään ole :P Ei vaadi ajoneuvokohtaista tyyppihyväksyntää.

                        Comment


                        • Porukoilla on -10 vuotinen Octavia, joka kyllä tuli meille perä pimeänä. Tosin koodattiin ekassa huollossa toimintaan, isäukko kun oli sitä mieltä että jos hän maksaa takavalollisesta autosta niin silloin autossa myös on sellaiset :D

                          E: Itse en ole vielä löytänyt yhtään järkisyytä sille, miten takavalot voivat olla pimeänä, koska nehän ovat suoranainen turvallisuusvaruste. Eihän se etupääkään pimeänä ole, kun siellä on ne IMO monessa autossa todella rumat päiväajovalot...
                          Viimeksi muokannut Buuhiz-; 18.12.2013, 20:38.

                          Comment


                            Eihän se pimeä perä päivännäöllä haittaa, mutta kun tämän asian sisäistäminen tuntuu olevan niin helvetin vaikeaa monelle ooppeli- ja kia-kuskille, joten valot jäävät kytkemättä illan tummuessa ja sään suttuistuessa.

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja Nikke_ Näytä viesti
                              Kaikki muut merkit on ollu pimeitä perästä kun tämä EU asetus tuli vuos-pari sitten paitsi Audi. Minun (ja varmaan kaikki muutkin) 4f on ollu jo 2005 vuonna perästä pimeä DRL:in kanssa keski-euroopassa, mutta maakoodin vaihtamalla pohjolaan sytty peräänkin valot.

                              EDIT: Brain; Koodaatteko DRL:t kokonaan pois käytöstä? Ite en oo nähny vielä yhtään uudempaa sotkaa jossa palais takavalot drl:in kanssa.
                              Jaa, nyt kun näitä kommentteja lukee niin joka paikassa ei näköjään koodailla valoja, itse olen koodannut takavalot päälle päivävalojen kanssa.

                              Comment


                                http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...man_valaisimia
                                Tuossa vielä Trafilta peräisin olevaa tietoa, menee juuri niinkuin Wisa sanoi. DRL:ien kanssa ei ole pakko palaa muita valoja, mutta parkkivalot ja rekkarivalot saavat palaa.

                                Comment


                                  Ihan tavan vuoksi olen ajanut pitkät päällä perässä (ne muutamat kerrat kun on kohdalle sattunut) jos edellä ajava ei osaa pimeään aikaan näkyä. Tarpeetonta kiusantekoa liikenteessä? Ehkä. Opettelisivat liikennesäännöt, valoja kuuluu käyttää kun olosuhteet vaativat. Ei paljon Opel Insignifian valojen käyttämättömyydellä saavutettu polttoaineensäästö kiinnosta siinä vaiheessa kun vaikka ohituksen jälkeen palaa takas omalle kaistalle jossa onkin yllättäen pimeäperäinen auto jota ei ole havainnut.

                                  Comment


                                  • Uusi koppanen farkku passatti rek. URG-111 dumppas tupakkansa suoraa meikäläisen päälle. Kiitin toki kohteliaasti väläyttämällä pitkiä ja eikös sen jälkeen toisesta ikkunasta lentäny tupakantumppi päälle. Pitääpi ottaa selvää missä asuu ja käyn kaatamassa ämpärillisen tupakantumppeja konepellille kiitoksen kera.

                                    Comment


                                    • Eihän se pimeä perä päivännäöllä haittaa, mutta kun tämän asian sisäistäminen tuntuu olevan niin helvetin vaikeaa monelle ooppeli- ja kia-kuskille, joten valot jäävät kytkemättä illan tummuessa ja sään suttuistuessa.
                                      Toissapäivänä juuri joku KIIA tuli vastaan pimeällä pelkät päivävalot päällä perse pimeänä. Ja kohta toiseenkin suuntaan josta pääsin sen perään. Ja ei kyllä pitkien väläyttely auttanut mitään. Jos on kusipää eikä ymmärrä miten niitä valoja käytetään, niin kulkisi vaikka sitten julkisilla...

                                      Comment


                                      • Toissapäivänä valkoinen Polo ilman minkäänlaisia etuvaloja 7-tiellä. Takavalot kyllä paloivat. Kello oli jotai 18 eli aivan pimeää. Mietin vain että miten tuollainen sankari edes pystyi ajamaan kun tuolla kyseisellä pätkällä ei ole katuvaloja ja edessä ajavaan autoon väliä reilu 200metriä.

                                        Comment


                                        • Joni, Kännissä ei huomaa muutenkaan mitään niin tuskin valojen puute haittasi ainakaan enempää ajo.

                                          Comment


                                          • Luulen että siinä oli jotain vikaa etuvaloissa kun ei palanut parkkejakaan keulassa. Takavalot kylläkin. Tuollaista comboa ei taida toimivasta polosta löytyä?

                                            Comment


                                              Jeesus että kiristelee nämä moottoritien vasenta kaistaa köröttelijät, vaikka oikealla kaistalla olisi tilaa niin junnataan sen corollan mittarin mukaan sitä satasta ja ohitetaan rekkoja joiden välit on useita satoja metrejä ajaen sitä ohituskaistaa kokoajan. Tämä on ihan joka päiväinen ilmiö lempäälä tampere välillä, kun töihin ajelen. Ja sitten kun väläytät pitkiä että voisitko antaa tietä niin näytellään keskaria kun viimein älytään vaihtaa kaistaa.

                                              Comment


                                              • Biltemasta lähdin eilen Oulua kohti. Taisi olla tavallista huonommin kiihtyvä Transportteri liikkeellä, kun rampilta moottoritielle siirryttäessä oli nopeutta noin 40. No hiukan ennen Oulun keskustaan johtavia ramppeja sitten mentiinkin vauhdilla ohitse.

                                                Tänään joku kotipoliisimersukuski päätti vetäistä kaksikaistaisella osuudella Limingantullin Prisman kohdalla suhteellisen reippaasti jonon ohi, ja Äimäraution kohdalla yksikaistaista jatkettaessa nopeus tippui noin 40 seutuville. Jos kerran on kiire olla ensimmäinen, niin ajetaan sitten niin, että ei kerätä jonoa taakse. Nopeutta kuvasi hyvin se, että vaikka jonon häntäpää jäi punaisiin valoihin, niin silti jono oli taas yhtenäinen seuraavien valojen kohdalla.

                                                Comment


                                                  Eilen illalla tankkaamaan mennessä edellä ajeli uudenkarhea anjovis peräpää pimeänä. Kuskina niin nuoren näköinen tyttö, että ihmettelin itsekseni voiko tuo olla edes ajokortti-iässä... Vierekkäisille mittarille kun mentiin, en malttanut olla sanomatta että "vois olla hyvä ajatus laittaa valoja päälle kun jatkat matkaa" -"Ai jaa." No, samoilla päivävaloilla se jatkoi siitä kuitenkin. Ei vissiin iskä ollut ohjeistanut valokatkaisijan käytöstä, eikä pelkääjän paikalla istunut äippä osannut neuvoa. Tai sitten ajatteli "mitähän se setä höperehti, hyvinhän täällä näkee ajaa".

                                                  Comment


                                                  • http://www2.liikennevirasto.fi/alk/k...-C0252802.html

                                                    klo 15.12 alkaen. Onko tuo auto vai jotain muuta romua tuolla tiellä? Harmi kun en saa linkkiä pysymään. Jonkun tunnin päästä häviää nuo kuvat tuolta. 15.12 ja 15.22 kuvissa ainakin eri asennossa.

                                                    Comment


                                                    • En tiedä. Mutta näyttää ainakin hyviltä, että voisi pysyäkin. En itse oivaltanut, että mistä tuo kaivetaan esiin. Kiitos!

                                                      Comment


                                                      • Volvon jonka rekkari ACF-*** :D

                                                        Comment


                                                        • Joululoma alkoi tapahtumarikkaasti kun talvi yllätti taas autoilijat. Ensin kesken ohituksen lähti ohitettava Toyota+peräkärry-yhdistelmä ohittamaan edellä ajavaa kun itse olin jo kärryn kohdalla menossa ohi. Räikkä pohjassa penkkaa pitkin like a boss pelasti tilanteen ja vahingoilta vältyttiin. Muutama kilometri eteenpäin oli venäläisten vuoro todeta miten hyvä se quattro oikein on kun nypättiin Kia ojasta. Loppumatka sujui onneksi vähän rauhallisemmin, mutta vastaisuuden varalle pitää varata köysi ja lapio konttiin.

                                                          Comment


                                                          • Kiireisen Punto-kuskin, ensin se hiillosti edellään ajavaa 50 alueella, ilman syytä, nopeutta rajoitusten mukaiset +2-5 km/h. Punto kääntyi sitten loivasta risteyksestä oikealle, se menee ihan ilman himmailuja, käännyin samaan suuntaan 50m takana, loiva nousu radan yli, loiva lasku ja risteys oikealle. Punto oli sitten jarrutellut itsensä jakajan päälle ja liikennemerkkiin, voi kuinka noloa. Ajoin suoraan ohi ja peilistä katsoin että pääsi vielä peruuttamaan. Olihan se asvaltti kuurassa.

                                                            5 minuuttia myöhemmin Parolan K-kaupan pihassa: Nainen oli kääntänyt T5-Transportterin kulkusuunnastaan vasemmalle kävelytien korokkeen päälle siten että kävelytien liikennemerkki oli taipunut ja koreke renkaiden välissä, osumakohta merkkiin heti kuljettajan oven takapuolella. Ei kannattaisi oikaista ihan niin paljoa.
                                                            Kuski lähti tyynesti vaan ABC.lle tankille. Liikennemerkin putki oli hankautunut siniseksi ja vääntynyt juuresta joten kyllä siinä helmassakin on varmaan söpöt jäljet. Kilven perusteella auto 2.5TDI 4-motion vm 2007 Jonasson CarSport tila-auto.
                                                            Ilmoitin rekisterikilven kaupan henkilökunnalle, toivottavasti soittavat auton omistajalle kiitokset.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X