Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Juu nuo vanhoja vihreitä päin ajavat pelottaa ihan oikeasti. Kun tuolla automaatilla ei tarvitse kytkinviivettä huomioida vaan auto liikahtaa heti kun pudottaa jalan jarrulta kaasulle niin vielä kolme tulee risteävältä kadulta...

Comment

Entäs se kaunis kerta, kun sielä risteävällä tiellä sattuu olemaan joku quattrolla, jossa hyvät talvirenkaat alla? Sehän lähtee normaalilla lähdöllä viivast yhtä hyvin ku kesälläkin.
      Taitaa tulla tilanteita siinä kohtaa...
      Sinäpä sen sanoit. Suoraa olin menossa ja vasemmalta kääntyy auto eteen, onneks oli toisella kaistalla tilaa... Toinen osapuoli ei tainnut edes tajuta tilannetta kun pyyhkäsin ohi ja takas vasemmalle kaistalle...

Comment

• Muutamaan otteeseen joutunut huudattamaan torvea juuri noiden mattimyöhäisten takia. Joskus on pitänyt lähteä tavallista rivakammin liikkeelle kun huomaa, että joku tulee punaisilla läpi. Osumaa en silti kaipaa, kun tappiolle siinä vakuutustaistelussa jää ja aina on riski suurempaankin vahinkoon.

Comment

• Näkyy jo oulussakin näköjään niitä viittäkymppiä motarilla kyntäviä pitkäkilpiä. Kaupungissakin sooloilivat jotain ihme liikkeitä että pääsevät peräkkäin ajamaan. Muiden kustannuksella tottakai.

Comment

• Hatanpäänvaltatietä etelään päin ajellessa RS3 ja joku pökötti vierekkäin edelläni, Metso mineralsin kohdalla olevassa valoristeyksessä rapsähti kamera molemmille edellä ajaneille.

Comment

Kuopiossa tänään tuli todistettua liikennevaloissa jännää episodia.
              Katsoin kun Puijolle päin ylämäkeen menee pari autoa todella hiljaa ja jälkimmäisellä hätävilkut päällä. Tulimme paremman puoliskon kanssa siihen tulokseen, että nyt siellä hinataan toista autoa. Autot meni tosiaan alle kävelyvauhtia, miltei pysähtyneenä. Siinä kun valojen vaihtumista odottelin niin vetoauto (näytti nopeasti katsottuna tojolta tai hondalta) ainakin lipsui ihan tienreunalle ja loppupeleissä pysähdyksiin.

Vähän meinasi quattron omistajaa huvittaa. :)
              Attached Files

Comment

• Aamulla väljempiä välejä risteyksessä odotellessani ohi körötteli maataloustraktori ison peräkärryn kanssa noin 40km/h vauhtia, kun yhtäkkiä juuri kohdallani kuului jumalaton pamaus ja kärristä räjähti rengas. Kuskin ilme, ja kärryn asento, oli näkemisen arvoinen kun seuraavalle bussipysäkille pysähtyi..

Comment

Taksi-Ford ei tainnut ihan muistaa liikennesääntöjä vai olisiko liukkaus yllättänyt ammattiautoilijan. Lähdin valoista kääntymään vasemmalle, vastapäisestä suunnasta oli tämä Mondeo kääntymässä oikealle. Samaan suuntaan lähtee kaksi kaistaa ja minun oppieni mukaan pitää kääntyessä ryhmittyä siihen omasta suunnasta tullessa ensimmäiselle kaistalle jonka jälkeen vasta vaihtaa kaistaa jos tilaa on. Mondeo koitti tietenkin vetää oikealle kääntyessään sen ensimmäisen kaistan yli eli samalle kaistalle kuin minäkin vasemmalle kääntyessäni olin pyrkimässä.

Joko Mondeon alla oli niin liukasta että meni vahingossa oma ryhmittyminen pitkäksi tai sitten ei vaan tajunnut että minä tein "tosi lähdön" ja olinkin jo siinä kaistalla kun itse oli tulossa suoraan kylkeen. Sinne se jäi poikittain keräämään uutta vauhtia ja painamaan torvea. Toivottavasti oli edes poka kyydissä ettei ihan hukkaan mennyt manööverit.

Comment

Se kyllä vituttaa kun aika usein on tollasia ketkä etukäteen suunnittelee miten ajaa risteyksen, ja sitten siihen tuleekin joku Audimies sooloilemaan ja sotkemaan suunnitelmat. Talvella tämä tietysti korostuu ja tuntuu oikeuttavan ajamaan punaisia päin aika räikeästikkin (lue. quattrolla kerkeää alle).

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                      Taksi-Ford ei tainnut ihan muistaa liikennesääntöjä vai olisiko liukkaus yllättänyt ammattiautoilijan. Lähdin valoista kääntymään vasemmalle, vastapäisestä suunnasta oli tämä Mondeo kääntymässä oikealle. Samaan suuntaan lähtee kaksi kaistaa ja minun oppieni mukaan pitää kääntyessä ryhmittyä siihen omasta suunnasta tullessa ensimmäiselle kaistalle jonka jälkeen vasta vaihtaa kaistaa jos tilaa on. Mondeo koitti tietenkin vetää oikealle kääntyessään sen ensimmäisen kaistan yli eli samalle kaistalle kuin minäkin vasemmalle kääntyessäni olin pyrkimässä.

Joko Mondeon alla oli niin liukasta että meni vahingossa oma ryhmittyminen pitkäksi tai sitten ei vaan tajunnut että minä tein "tosi lähdön" ja olinkin jo siinä kaistalla kun itse oli tulossa suoraan kylkeen. Sinne se jäi poikittain keräämään uutta vauhtia ja painamaan torvea. Toivottavasti oli edes poka kyydissä ettei ihan hukkaan mennyt manööverit.
                      Vaikea nyt sanoa sun tilanteesta, mutta mielestäni kyllä vasemmalle kääntyjä väistää. Toki voisi olettaa, että olisi ollut sujuvampaa kun molemmille olisi ollut omat kaistat, mutta silti vasemmelle kääntyvä väistää. Oikealle kääntyvä saa mennä suoraan vasemmalle kaistalle, jos aikoo kääntyä vasemalle ja kaistan vaihtoon risteyksen jälkeen ei jää paljoa tilaa. Mutta mielestäni oikealle kääntyvällä vaatii varovaisuutta.

Jyväskylässä on tuollanen risteys myös ja siinä vielä jopa siten, että suurin osa oikealle kääntyvistä menee vasemmalle seuraavasta (kaista päättyy) ja vasemmalle kääntyvät yleensä jatkaa suoraan, eli ottavat oikean kaista. Siinä jos missä pitää olla varovainen ja tehdä nopeita vetoketju siirtymä. Onneksi on liikennevalo-ohjattu, joten yleensä muttei aina, kääntyvät saavat oman vuoron.

Comment

Tuon tiedänkin että tuossa kohtaa saisi ajaa kaistan yli jos aikoo heti kääntyä vasemmalle mutta seuraavaan vasemmalle kääntyvään risteykseen on muutama sata metriä matkaa. Jos tuossa olisi kolahtanut niin aika suurella varmuudella vika olisi ollut sillä joka ei noudata ryhmittymissääntöä tai riittävää varovaisuutta. Minun toiminnassani ei kuitenkaan ollut mitään lainvastaista tai ennalta-arvaamattomuutta. Jos kaista on liian kapea niin tilanteeseen on ilmeisesti tultu hiukan liian kovaa, tilanne kun oli se että minä olin kokonaan omalla kaistalla pyörät suorassa ja Ford näkyy sivuikkunasta.

Comment

• +1 hopsikselle. Samalla tavalla minäkin ymmärrän nuo säännöt.

Comment

• Mulla sattui hauska tapaus ihan kotikulmilla. Oli perinteinen T-risteys ja itse olin menossa suoraan. Haaroittuva katu on minun kulkusuuntaani nähden oikealla. Risteys on kokonaan nostettu eli sellainen hidastetöyssyjen ympäröimä, joten ennestään 30:n aluerajoituksen lisäksi itse ajan siihen jo melkein kävelyvauhtia (ehkä noin 10km/h). Nyt sattui niin että tältä haaroittuvalta kadulta tuli samaan aikaan risteysalueelle eräs autoilija, eli itse vasemmalta tullessani pysähdyin odottelemaan ja antamaan tietä. Siitä "kimmastuneena" tämä autoilija pysähtyi myös, alkoi huitomaan koppi täynnä käsiä ja mitä ilmeisemmin viittomaan kuolleeseen kulmaansa kärkikolmiota liikennemerkkitolpassa. Ei siinä mitään, moikkasin vaan ystävällisesti ja menin hissukseen sitten eteenpäin. Tolpassahan ei sitten ole kärkikolmiota eikä sen enempää stop-merkkiäkään. Näissä pienissä tilannenopeuksissa se on aivan sama miten ihmiset sekoilee mutta auta armias jos tuo samainen kaveri "unessa" olisi pysähtynyt antamaan tietä työruuhkassa ja ydinkeskustassa niin sittenhän olisi jo saattanutkin tulla härdelli ja jokin poloinen kanssa-autoilija takalaatikkoon.

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                              Tuon tiedänkin että tuossa kohtaa saisi ajaa kaistan yli jos aikoo heti kääntyä vasemmalle mutta seuraavaan vasemmalle kääntyvään risteykseen on muutama sata metriä matkaa.
                              Satuitko näkemään kääntyikö kyseine Ford-kuski ikinä sinne vasemmalle? =)

Comment

Empä nähnyt, mutta niillä otteilla jos ajaa niin todennäköisesti sutii siellä vieläkin.

Comment

Muutaman mielenkiintoisen suoritteen olen tuossa kylillä nähnyt tummanpunaiselta farkkufoordilta. Oliko samanvärinen kampe? Taksi siis tämäkin.

Comment

Tämä oli joku harmaa tai hopea.

Comment

Samaa mieltä Hopsiksen kanssa tuosta väistämisvelvollisuudesta. Se poikkeuskäännössääntö edellyttää nimenomaan, että muuten ajamalla et pysty kääntymään oikein. Ja silloinkin vastuu taitaa mennä enemmänkin sinne poikkeuskäännöksen tekevän piikkiin. Hänhän se lain pykälää rikkoo, vaikkakin pakottavasta tarpeesta. Laissa käsittääkseni sanotaan vain, että pitää kääntyä oikeaan laitaan. Poikkeussääntö sallitaan pakottavana käytäntönä, mutta laissa siitä ei puhuta.

Kai tuota voisi miettiä myös siltä kantilta, että vasemmalle kääntyvän on väistettävä vain vastaantulevaa liikennettä. Vastaantullessaan taksihan oli kääntymässä eri kaistalle ja vasta samaan suuntaan ajettaessa vaihtoi kaistaa. Kääntymisestä taas määrätään, että kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Comment

• Hyvinkäältä kotia kohti ajellessa moottoritiellä useammman viimetinkaan liittymään kääntyvän. Mikä ihmisiä riivaa, varsinkin kun keli oli todellinen quattrokeli, kiitos innokkaiden suolaajien, joiden aura ei yllä asfaltin pintaan asti. Kaupunkialueella ymmärrän jos risteys sattuu tulemaan hiukan nopeasti vastaan, mutta esim. Riihimäen kohdassa ei oikein tiheään noita liittymiä ole, joten luulisi olevan hyvissä ajoin tiedossa mistä on poistumassa. Tampereella olikin sitten sitten tästä perseilystä ilmeisesti todistus, olikohan Hervanta/Sääksjärvi liittymässä. Siinä oli liittymän suulla S40 Vulva katollansa hinausauton käsittelyssä miliisin plokatessa liittymäkaista.

Comment

Rohkeita mummoja, hyppivät auton takaa tiette vaikka suoja tie olis 15m päässä... ja liikenneympyrään tullaan aika rohkeesti eteen, hyvä et audissa jarrut toimii.

Comment

• Yhtä rohkeita täälläkin kun väkisin pitää kävellä peruuttavan koneen taakse.

En nähnyt liikenteessä, kuten ei poliisitkaan, pelastustiellä tuorein tämän aamun renkaan jälkien kera audi parkissa.
                                            Tuulilasi hakattu paskaksi ja aken mukaan liikenteestä poistettu.

Kirjoittivat vaan pysäköintivirheestä sakon, ei muuta koska auto ei liiku.
                                            Vaikka selvää oli että siihen juuri ajettu ja kohta taas liikenteessä.

Comment

• Lienee aika viileetä ajaa ilman tuulilasia tähän vuodenaikaan. Toisaalta hyttysistä ja muista itikoista ei ole haittaa.
                                              Viimeksi muokannut 8866; 10.1.2013, 20:25. Perustelu: ^merkkiä ei käytetä.

Comment

Eikä tarvi krapata laseja.

Comment

Pari k**ipäätä joista toinen ikävä kyllä oli rinkelikeula. Ajan hämeenlinnanväylää Helsingistä Nurmijärvellepäin, Oikella kaistalla ajaa 4 rekkaa peräkkäin joilla on hyvät turvavälit. Itsellä oli vasemmalla kaistalla turvaväli (olisi saanut olla silti pitempi tuohon keliin). Takaa tulee ensin volvo jonka on pakko päästä rekkojen välissä oikean kaistan kautta edelle lennättäen kaikki moskan tuulilasiin.

Tämän jälkee tulee (varmaankin A4, B7 tai B8, musta/tumma) samalla tavalla lennättäen moskat tuulilasiin, menee sitten edestä takasin oikealle kaistalle, ehkä yritti volvon edelle, mutta ei kerkeä. Hidastaa ja työntää uudelleen eteen ja taas moskat tuulilasiin.

Nousen nurmijärven rampille ja volvo ja audi oli ihan edessä. Jos on niin kiire niin lähtee 5min aikaisemmin tai sopii tapaamiset ym myöhemmäksi. Jos oli joku foorumilainen niin mulla tais toimia pitkät?

Muutenki tuntuu et rinkelikeulat kerää paljo huomiota ja sitä huonoa sellaista, niin onkoha pakko tuolla liikenteessä sikailla. Se kun ei vie paljoa nopeammin perille.

Ohittava jono kuitenkin eteni yli 100km/h.

Sori avautuminen.

Comment

Volvokuskin joka teki vittumaisen ansan....

Ajoin konalantiellä ja linkissä näkyvässä risteyksessä oli tarkoitus kääntyä oikealle, niin kuin volvokuskillakin joka ajoi mun edellä. Peräkanaa mentiin ja volvomies laittoi vilkun nätisti oikealle ja ryhmittäytyi aivan oikeaan laitaan. Itse olin ryhmittäytymässä myös oikeaan laitaan, mutta volvomies päättikin pysähtyä. Noo, kun siinä on pysäkki niin ajattelin että se jättää jonkun siihen pysäkille ja päätin ajaa ohi.... Vittu siellä olikin volvon keulalla parikolme koululaista joille volle kuski oli antamassa tilaa.

Aivan helvetin hyvä että lapset olivat hereillä eivät juokseet alle.

Omaa vikaahan tuossa on myös mukana, mutta on melko typerä veto vollekuskilta vetää tien oikeaan laitaan, yksikaistaisella tiellä, ja antaa lapsille tilaa suojatielle. Sekä tilannetta hämää se että kuski pysähtyy dösäpysäkille. Enkä ollut aina joka tuossa "kaahasi" peileistä katsoin kun perässä tuli 2 tai 3 autoa imussa.

Osuman tullessa olisin varmaan ekaks käyny volvokuskia tinttaamassa nenään kun tekee tuollaisia ansoja.

Comment

• Toi Konalantien risteys on aika paha paikka, oon monta kertaa nähnyt siinä vastaavan tilanteen kun annetaan tietä jalankulkijoille.
                                                      Itse katson aina ensiksi peileihin kun meinaan antaa tietä jalankulkijoille.
                                                      Jos takana tulee joku (ehkä vähän vauhdikkaammin), en välttämättä annakaan tietä.

Comment

• Vähän näyttää hankalalta paikalta kuvasta katsottuna, kun bussipysäkki on heti ennen risteystä. Pari kertaa varmasti itse miettisin pysähtyisinkö siihen pysäkille.

Mutta tuskin se volvokuski nyt sentään tahallaan mitään ansaa tässä on viritellyt ja periaatteellisesti toimi aivan oikein. Itsekin olisin voinut antaa suojatielle pyrkijöille tietä, en toki halua että joku muu ajaa kävelijöiden yli, mutta eihän se ole minun vastuullani. Ennemmin pysähdyn itse antamaan tietä kuin ajan jonkun kävelijän yli vain sen takia etten uskaltanut pysähtyä kun pelkäsin jonkun muun ajavan niiden yli.

Comment

Lahden motarilla joku ilmeisesti uuden karhea mersu ajeli 17:00 jälkeen pohjoiseen pimeällä osuudella ruuhkassa ohituskaistaa melko levottoman näköisesti.

Saavuin perään jonoon ja hän vaihtoi vähän ajan päästä oikealle kaistalle. Ruhkaa oli sen verran etten siitä ohi mennyt heti ja näin kuinka kävi sulkuviivan päällä kerran vähän holtittomasti ja sitten vähän ajan päästä auto vaan lipui hissukseen/määrätietoisesti kaistalta ulos kunnes ajoi kyljen kaiteeseen !

Auto vähän pomppasi ja äijä ajoi takaisin kaistalleen ja pysyi nyt suorassa. Ohi ajaessani huomasin, että ajoi kännykkä korvalla eli siitä tuo epävarmuus.

Taisi tulla kallis puhelu..

Comment

• Ja mahtoi olla tärkeä puhelu, jos vielä oli luuri korvalla kaiteeseen nojaamisen jälkeen...

Comment

• En mä tarkoittanut että ajaisin kenenkään yli vaan sitä että en anna jalankulkijoille merkkiä turvallisesta ylityksestä mikäli on mahdollisuus että takana/viereisellä kaistalla tuleva ei huomaakaan ylittäviä jalankulkijoita.
                                                              Olen nimittäin ollut useamman kerran näkemässä kun auto on osunut jalankulkijaan vastaavassa tilanteessa, onneksi ei mitään vakavampaa ole noissa sattunut.

Comment

Working...
                                                              X