Joskus 90-alkupuoliskolla kotikylän ohitustiellä ajeli Lada joka jätti heitoissa kipinäsuihkua jälkeensä. Liikennevaloissa sen vihdoin tavoittaneena, näin hienosti etupuskuriin ja jäykkään taka-akseliin auton alle kiinni sidottuna 5kpl 6m pitkiä 3/4tuumaisia sinkittyjä vesijohtoputkia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Tänään töihin mennessä oli joku A6 jumbon kohdilla ajanut pihalle ja koko keula oli aika solmussa. Ja toissa päivänä joku idiootti oli pysäyttänyt autonsa hämeenlinnan moottoritielle (siis keskelle tietä 100km/h rajoituksella ilman hätävilkkuja) vähän ennen klaukkalan ramppia, hyvä etten pimeällä perään ajanut kun ei ollu hätävilkut päällä. Vasta lähellä huomasi että jumalauta se ei liikukaan.
Comment
-
Ajelin itse jonkun matkaa aamulla V70 (tai ehkä jopa 850) Vollen perässä Salon keskustassa.
Ensin ajattelin, että on jääny putki päälle jollakin pitkien pyhien jälkeen. Sen verran isoa siksakkia kaveri veteli, että piti jättää hyvä turvaväli ja ihmetellä koska osuu.
Kun yhdessä risteyksessä näin vähän sivuprofiiliakin autosta, niin eihän siinä mitään muuta kummallista ollu kuin kaveri oli vaan lähteny todennäköisesti liikkeelle painamalla sormilla kaksi silmänreikää etulasiin.
Takaikkunasta näki sen verran kajetta, että Volvon turvavyövalot vilkuttivat taustapeilin molemmin puolin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja LauriJT Näytä viestisunnuntaina illalla keskustassa katoin kun mustamaija päästeli risteyksen yli vaikka valo vaihtui ajat sitten keltaiselle. löivät lämän tiskiin niin kerkesivät sopivasti risteykseen kun punainen syttyi.
Tampereella keskustassa on sitten tullut todella monta kertaa vastaan sellainen tapaus jossa poliisit pistävät vilkut päälle juuri kun ovat menossa päin punaisia/punaisten jo palaessa ja valojen tai seuraavan mutkan jälkeen pistävät vilkut pois ja ajavat tämän jälkeen ilman pienintäkään kiirettä. Tällaisia tapauksia näkee varsinkin öisin ja näitä tapauksia on tullut nähtyä jo toistakymmentä.
Comment
-
joo tarkoitin oulua. ei siinä jos vahingossa päästelee punasia päin, jos vaikka ei saa nopeisiin valoihin pysähtymään, mutta se että tahallaan päästellään vielä punaisten vaihduttua.
näyttää täälläkin olevan usein niin että vihreällä valmistaudutaan lähtöön, keltaisella lähdetään ja punainen tarkoittaa sitten go-go, vielä kerkee kolme!
oulussa ajetaan punaisia päin eniten suomessa eikä ihme kun viranomaisetkin näyttää niin hyvää esimerkkiä...
Comment
-
tulee itsekin syyllistyttyä välillä vanhoilla keltasilla ajeluun, varsinkin liukkailla ja sen jotenkin ymmärtää
Monta sakkoa en ole liikenteessa saanut, mutta kaksi rajatapaussakkoa valoissa opettaa kunnioittamaan valo-opasteita.
Comment
-
Miten tuo liukkaus antaa luvan ajaa päin punaisia?
Comment
-
"Sitten kun nelivetomies yllättää puskista ja irtaantuu piikkipaikalta kesäisen ripeästi heti vihreän välähdettyä, ollaankin ihmeissään jotta miten tässä nyt näin kävi ja levitellään käsiä keskellä risteystä hätäjarrutuksen jälkeen."
Kannattaa sen nelivetomiehen käyttää järkeä valoista liukkailla lähtiessään, eli ensin katsoa että risteävältä tieltä ei kukaan ole vahingossa liukumassa keskelle risteystä.
Tänään olisin esim. ajanut Itellan postiauton kylkeen jos olisin lappu lattiassa heti vihreiden sytyttyä liikkeelle ampaissut.
Ja mitä siitäkin tulisi, liikenteen sujuvuuden kannalta, jos aina risteystä lähestyttäessä pitäisi liukkailla tiputtaa vauhti lähes nollaan "että varmasti pysähtyy jos valot keltaselle vaihtuu"...
Parempi mun mielestä ajaa sitä normi nopeutta ja jos pahassa kohdassa valot vaihtuu keltaiseksi niin mielummin jatkaa normaalisti risteyksen läpi(ehtii hyvin ennenku valot vaihtuu punaiseksi ja risteävällä tiellä vihreiksi) sen sijaan että löisi liinat kiinni ja stoppaisi keskelle risteystä silloin kuin toisilla palaa jo vihreät, tai että perässätuleva tulis pussailemaan takakonttia kitkarenkaat alla kun ei saakkaan pysähtymään.
Järjen käyttö olisi valttia liukkaillakin, ja joka vuosi samoista asioista näköjään väännetään :D Punasia päin ajoa en puollustele.
Comment
-
Tänään ajelin keskustassa ja edelläni ajoi 2004-2007 ford focus. Ihmettelin ensin, että miksi se ajaa niin hiljaa, mutta huomasin kilvistä sen olevan venäjän poikien. Ajattelin, että jospa on kaupunki tuntemus hieman huono ja jättäydyin suosiolla hieman taaemmas, jos se vaikka tekisi jotain äkkiliikkeitä. Seuraavaksi huomioni kiinnittyi siihen, että sen perä pomppasi ihmeellisesti kun se pysähtyi liikennevaloihin. Valojen vaihtuessa auton perä painui alas ja taas hitaasti ajo jatkui. Jonkin ajan kuluttua focukseen syttyi hätävilkut. Nyt huomasin, että oikea takarengas piirtää mustaa viivaa savuten! Seuraavassa risteyksessä joku ohikulkija huitoi kuskille ja osoitti takarengasta. En tiedä ymmärsikö kuski vieläkään pysähtyä, sillä käännyin risteyksestä.
Toinen tapaus liittyy 240 volvo kuskiin, jolla oli nähtävästi todella kiire odottamaan seuraavaan risteykseen. Olin nimittäin ajamassa torikatua pitkin pohjoiseen ja huomasin seuraavassa risteyksessä kaistallani neljän auton jonon. Samaan aikaan minusta katsottuna oikealta oli kaupan pihasta kääntymässä auto minun tulosuuntaan päin ja vastakkainen kaista oli tyhjä, joten pysähdyin ja päästin auton menemään. Edelleenkään jono ei edessä olevassa risteyksessä vetänyt, joten päästin kaupan pihasta vielä yhden auton. Tässä vaiheessa alkoi volvo kuski vilkutella valoja takana. Hän olisi ilmeisesti halunnut estää kaupasta tulevien kulkuväylän ja jonottaa, mieluumin kaksi autoa edempänä, kuin siinä missä nyt oli.
Ajallisesti hän ei olisi voittanut mitään, enkä minäkään, jos olisi jonotettu siinä edempänä, mutta volvo olisi tällöin tukkinut kaupan liittymän.
Tästä tulikin mieleen, että minua ihmetyttää, miksi ihmiset ei voi jonottaa siten, että, jos esim. vastaan tuleva on kääntymässä kaistasi yli, niin miksi sitä ei voi päästää siitä menemään, vaan jonotetaan keula toisen puskurissa kiinni. Tästä johtuen vastaan tulijan kaista ei vedä ja edessä oleva risteys on tukossa, kun sielläkin ajetaan risteykseen jonottamaan, kun ei voida päästää muita menemään. Tällä tavoin vain tehdään itselle hallaa, kun kuvitellaan, että päästään nopemmain perille, kun ei päästetä muita menemään "välistä"...
Minusta ainakin on ihan fiksua jonottaa siten, ettei tuki liittymiä tai ettei jää suojatien päälle. On toki sattunut niinkin, että syystä tai toisesta jäänyt itsekin esteeksi, mutta yleisesti ottaen näkee enemmän noita tukittavan, kuin jätettävän vapaaksi.
Comment
-
Samaa risteysten ja liikenteen tukkimista näkee Oulussakin. Mukavahan siinä on kerätä vastaantulijoillekin jonoa, jos itse joutuu seisomaan jonossa ja vastaantulija haluaisi kääntyä jonon läpi vasemmalle. Itse pyrin jättämään risteysalueen tyhjäksi edessäni, eli en tunge seisomaan jonoon keskelle risteystä. Tosin muutaman kerran joku valopää koukannut toisen kaistan kautta eteeni seisomaan keskelle risteystä.
Comment
-
Välillä sitä jää keskelle risteystä vahingossa, kun arvioi täysin väärin sen jonon liikkuvuuden. Ensin jono hidastaa selkeästi ja ajattelee, ettei ehdi enää risteyksen ohi vaan kannattaa pysähtyä jo tähän. Sitten ratkaisevalla hetkellä se jo kerran oikeastaan hetkeksi pysähtynyt jono lähteekin reippaasti eteenpäin. Sitä luulee, että se jono liikkuu juuri sen verran, että ei kehtaa tähänkään jäädä vaan hyvin pääsee vielä risteyksen yli.
Eipä mitä, jono pysähtyykin kuin seinään juuri silloin, kun autosta on vielä puolet risteyksessä, eikä kukaan liuta jonossa edes metriä eteenpäin. Päinvastoin edessä oleva pitää pahimmassa tapauksessa seuraavaan autoon 3m väliä.
Noin siihen keskelle risteystä jämähtää ja ihan vahingossa - kokemusta on varmaan kaikilla.
Kuorma-autolla tuota ei synny, kun se peräpää tulee liian kaukana, että ei ihan helpolla edes luulisi vielä ehtivänsä.
Comment
-
Kannattaa sen nelivetomiehen käyttää järkeä valoista liukkailla lähtiessään, eli ensin katsoa että risteävältä tieltä ei kukaan ole vahingossa liukumassa keskelle risteystä.
Ja mitä siitäkin tulisi, liikenteen sujuvuuden kannalta, jos aina risteystä lähestyttäessä pitäisi liukkailla tiputtaa vauhti lähes nollaan "että varmasti pysähtyy jos valot keltaselle vaihtuu"...
Comment
-
jasso: Toki sitä joskus sattuu virhearviointeja, niin että sattuu jäämään keskelle risteystä, mutta täälläpäin sinne risteykseen tungetaan seisomaan vaikka siellä jonon pää on jo keskellä risteystä. Eli väkisin vaan mukaan, vaikka selkeästi voidaan havaita, että ei se jono nyt vaan satu vetämään. Usein se yhdenkin auton rako auttaisi poikittaisliikenteen kulkemista, puskurissa jonotettaessa siitä läpi ei mene kuin valo. No ehkä se on mukava blokata risteävä liikenne, jos ei itsekään pääse etenemään.
Tänään oli taas volvokuskilla järki hukassa. Kajaanintietä tultiin Oulun keskustaa kohti, Poikkimaantien valoista Kajaanintien valoihin roikkui edessä ajavan perässä, edessä ajava väisti jo pientareelle antaen tilaa, mutta niin vain volvokuskikin seurasi perässä. Edessä ajanut kääntyi OYSin suuntaan, ja volvokuskilla uusi uhri edessä. Tässä vaiheessa itse vaihdoin kaistaa rinnalle ja pahimmillaan turvaväliä löytyi vajaa metri nopeuden ollessa viidenkympin huitteissa. Molemmat ahdistetut autot ajoivat ihan normaalia liikennevirran mukaista nopeutta, joten mistään hidastelusta ja ohituspaikan kärkkymisestä ei voinut olla kyse. Ja tuollaisten järjenriemuvoittojen takia maksellaan taas kovia vakuutusmaksuja, kun hölmöt joku päivä vielä kolaroivat tyhmyyttään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viestiKeltaisten valojen sytyttyä ei risteykseen enää saa edetä ja auto on aina valmistauduttava pysähtymään valoihin, erityisesti liukkaalla. Kiihdyttäminen valoihin on lähes raskauttava rike.
Monta sakkoa en ole liikenteessa saanut, mutta kaksi rajatapaussakkoa valoissa opettaa kunnioittamaan valo-opasteita.Viimeksi muokannut vvuori; 10.1.2009, 12:00.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vvuori Näytä viestiMuotoilin tuon lauseen ehkä hieman huonosti, tarkotin että jos risteyksessä vaihtuu valot keltaselle ja tien pinnan liukkaus epäilyttää ja on mahdollista ettei auto pysähdykään niin tulee sitten painettua hieman kaasua jotta pääsee "alta pois" enkä jarruta ja huomaa olevani keskellä risteystä pysähtyneenä autojen lähtiessä jo sivulta liikkeelle, kesällä pystyykin jarruttamaan melko lyhyellä varoitusajalla. Yleensä jos tollaseen "syyllistyy" niin tie on ainakin edestäpäin tyhjä, tiukalla jarrutuksella saa näin liukkailla takapuskurinsa äkkiä vaihtokuntoon..Risteyksien kokokin vaikuttaa..
Eikös se ajoneuvon vauhti pidä olla semmoinen että: Se pitää voida näkyvällä tieosuudella pysäyttää turvallisesti. Muita tienkäyttäjiä vaarantamatta?
Itteeni hieman hirvittää täyspitkän yhdistelmän ratin takaa katsella kuskeja, jotka tulevat ABS:it paukkuen risteykseen / valoihin sitä "miljoonaa" -ja sitten koitetaan saada se auto pysähtymään hampaat irvessä. -Sillä 10 metrin jarrutusmatkalla. Näitä tilanteita näkee lähes joka päivä valtateille liittyvien sivuteiden kohdalla. -Ja jopa taajamassa.
Homman nimihän on: Laaki & vainaa kun 80-90 km/h kulkeva 60 tonnin massa jyrää henkilöautosta suoraan yli risteyksessä. <- näitähän saa lukea lehdestä jokatoinen viikko.
Ja ihan pakollinen kysymys: Mikä ihmeen kiire sinne risteykseen, tai liikennevaloihin on liukkaalla kelillä, ja muutenkin?
^Vastaus: Kiirekiirekiirekiirekiire.. Minäminäminäminäminä..
Comment
-
Se on muuten kumma juttu kuinka kädettömiä suurin osa kuskeista on.
Itse sain ajokortin ensimmäisen kerran 7 vuotta sitten, mutta ajan jo paljon paremmin kuin moni muu. Taitoni ei perustu siihen että olisin jotenkin parempi rattimies vaan ihan puhtaasti siihen että ennakoin ajoani koko ajan. Varsinkin liukkaalla kelillä.
Ihmetyttää miten välinpitämättömästi ihmiset ajaa. Suurin osa noista kuolonkolareista johtuu välinpitämättömyydestä. Minua ei sinänsä häiritse jos joku omaa tyhmyyttää ajaa itsensä henkiltä, mutta se on aina ikävää että sivullisia menee. Rekkakuskit ovat varmasti suurin kärsijä porukka kun muiden tehdessä virheitä. Itse ei pysty niitä korjaamaan ja yleensä kun ei itsellei käy mitään, niin varmasti siitä huonoa omaa tuntoa potee pitkän aikaa, vaikka syytä ei olisikaan.
Comment
-
Merkilliseksihän asian tekeekin, että varmaan 90% on samaa mieltä. Ja vähän vaikea on olla kyllä lukematta itseänikään siihen samaan joukkoon.
Mutta jos vain noin pieni osa ei osaa ajaa ja lähes kaikki osaavat, kuka tuolla liikenteessä oikein töpeksii?
Tätä kun aikansa pohtii, niin ainakin minulle on tullut pienen pieni pilkahdus siitä, mikä luultavimmin on oikea vastaus... ;)
Comment
-
Jatketaan nyt vielä tätä niin ihanaa aihetta sitten, tosiaan tulee ajettua kyllä rajoitusten mukaan aina tai sitten ryhmän mukana, sitä en jaksa ymmärtää että usein näkee että tiputetaan puolet vauhdista pois vaikka vihreet palaa, sama se rajoitus risteyksessäkin on ja ei siinä autossa niin huonot jarrut kuitenkaan ole ettei se pysähtyisi..Ihmiset tuntuvat pelkäävän noita keltasia valoja..
Vaikka ihan laillisesti menisinkin valoista ja keltaiset syttyisivät siinä vaiheessa ettei kannata enään alkaa jarruttamaan niin tulee vaistomaisesti nostettua nopeutta jos on himmannut kaasua risteykseen varmuuden vuoksi siihen mikä rajoitus paikassa on vaikka kukaan ei voi keritä tulemaan kyllä kylkeenkään.
Jos joskus tulee nyt sitten "syyllistyttyä" keltaisiin (=laiton?) ajeluun niin se tapahtuu kyllä pääosin viikonloppuisin yö-aikaan jolloin ei muutenkaan liikennettä ole ja pääosin tuolloin ajelen enemmän. Jokainen ajaa tyylillään ja nytkin takerruttiin pikkuaiheeseen kyllä niin ohi topicin tarkoituksen että voi ristus. Voisin sanoa monta asiaa mutta en vain jaksa alkaa niitä jauhamaan..Olen puhunut, kiitos.
Comment
-
Nyt kyllä kävi kirjoittaessa pieni ajatus virhe :)
Tarkoitukseni ei ollut sanoa että suurin osa kuskeita vaan että "ongelma" kuskeja on ehkä joka kahdeskymmenes mutta se jo riittää siihen että useammin peltikolisee ja turhia onnettomuuksia sattuu. Kaikkea ei tietenkään voi välttää mutta kyllähän sen jokainen tietää mistä nämä 18-vuotiaiden kolarit johtuu ja myös sen ettei asialle voi juuri mitään tehdä (kuin nostaa ikärajaa mutta onko siitä nyt sitten kuitenkaan hyötyä).
Comment
-
Ihmisiä lapsettaa, oli ne kuinka vanhoja tahansa. Poikkeuksia on kaikessa, mutta niin on myös nykyisissä 18 vuotiaissa, en minäkään ole eläessäni ajanut tieliikenteessä auton kanssa kolaria. Jos ikäraja nousisi pari vuotta niin kyllä parikymppisiä juuri kortin saaneita lapsettaisi ihan yhtä paljon. Se on vähän sama asia kaiken kanssa. Jos ei saisi ajaa niin lapsettaa entistä enemmän kun saakin yhtäkkiä ajaa. Eikös tästä holhousyhteiskunnasta olla täälläkin puhuttu. Järjen käyttö on sallittu. Kielletyt asiat ovat yleensä niitä "hauskimpia"/kiinnostavimpia ihmismielen mukaan.
Jopas meni OT..
Comment
Comment