Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mihinkähän nuo datsunit ovat oikein kadonneet? Nehän oavat/olivat laitteita, joita ei oikein saanut leväperäisimmälläkään ylläpidolla hajoamaan.

    Comment


      Mulla tuli puolestaan tänään aamuruuhkassa vastaan tuon Juuson bongaaman Datsunin ikätoveri. Valmistusmaa sama mutta merkkinä Toyota. http://www.ajovalo.net/Historia/images/80Tercel.jpg

      Hämmentävintä oli se että kuskin puoleisessa etuovessa oli tuo teippaus tallella! Lisää infoa Tercelistä Ajovalo.netistä.

      Comment


        Tuollaisi terceleitä olen parikin kappaletta ajanut tosipaljon, porvoo-helsinki väliä päivittäin.
        Maksoin 1500mk, ajoin 40tkm ja möin 1500mk eteenpäin. Pomminvarmaa tekniikkaa ja
        kevyenä autona kulutuskin oli pieni. Kierroksia kone otti varmaan 8krpm :) Harmi vain että
        kori happani alta pois ja kuidulla se pysyi kasassa vain.

        Knoppina niin tuokin auto oli pitkittäiskoneella.

        Comment


        • Ylempänä puhuttiin Datsunista. Minä näin Helsingin ruuhkassa toisenlaisen. Nykyään erittäin harvinainen.
          http://www.motorbase.com/uploads/200...bassindale.jpg
          Olen täällä Lauttasaaressa nähnyt parikin noita Cherry-Dasseja, toinen helmikunnossa, toinen 'iänmukaisessa käyttökunnossa'. Porvoossa porukoiden naapurit olivat varsinaisia Datsunfaneja, niillä taisi olla kymmenisen kappaletta niitä, aina 100 A:sta 140 Y Sunnyyn.

          Comment


            Lapissa noita vanhempia nipponeita näkee vielä ihan kauppakasseina. Tiesuolan tuoma korroosio puri niihin varsin tehokkaasti, vaikka tekniikkaa ei saanutkaan ajamalla loppumaan. Pakkasessa säilyvät paremmin, kun maisemaa ei suolata harmaaksi.

            Varaosahuolto tökkii, 80-lukuisiin on vaikeata saada enää mitään, kun tehdas ei tue. Varaosa-auton hankinta helpottaa, mutta peltiosat ovat kaikista pehmenneet.

            Comment


            • Kävinpä tuossa uutta motaria Suomusjärvellä hakemassa saunajuomaa.

              Takaisin tullessa liityin motarille IV farkkugolfin perään. Mun perään tuli S70 Volvo.
              Golffi ajeli sellaista siinä ja tässä vauhtia, että aattelin hetken painella ihan reilusti ohi ja menemään mutta päätin cruisen päälle kuitenkin jäädä siihen taakse.

              Volvo siinä takana kyllästyi ja lähti painelemaan ehkä 120-130km/h.
              Golffi tunkas melkein välittömästi kaasua ja Volvon perään, sinne hävisivät horisonttiin.

              Sitten kun tuli tunneliosuus ja kunnon valot, niin taivas olikin sininen.
              Siinä oli VW Toureg, poliisin Mondeo vilkut päällä, Volvo S70 ja poliisin siviilimallinen Golf IV farkku vilkut päällä.

              Nousi siinä vähän hymy poskipäille.

              Comment


                Tänään Raisiossa kirjaston kohdalla tuli vastaan musta, tai ainakin tumma V8 Audi. Kyllä oli saatu muuten tyylikäs auto pilattua niinkin pienillä asioilla, kuin laittamalla kirkkaan siniset led-polttimot etuparkkeihin / äärivaloihin ja rekisterikilven valoiksi. Mitä ihmisten päässä oikein pyörii? Toivottavasti ei kyseisen auton omistaja vedä herneitä nenään, jos sattuu foorumia selailemaan.

                Jotenkin tuo ilmestys pilasi täysin ne kivat fiilikset, jotka oli syntyneet aikaisemmin keskustassa kaupan parkkihallissa kurvaillessa, kun bongasin UrS4:n ja D3 A8:n oman C4:n läheisyydessä.

                Comment


                  Varaosahuolto tökkii, 80-lukuisiin on vaikeata saada enää mitään, kun tehdas ei tue.
                  Jotenkin niin tuttua :(

                  Comment


                    Mä olen aina ajatellut, että nykyaikana käsite "naiskuski" on lähinnä vitsailua ja että naiset liikenteessä osaavat ajaa ihan yhtä hyvin kuin miehetkin, lähinnä riskittömämmin. Mutta ei. Nyt olen kyllä törmäillyt parin päivän aikana sellaiseen määrään näitä naiskuskeja, että taidan taas ruveta ennakkoluuloiseksi.

                    Esim. eilen läksin töistä ja ensimmäisessä valoristeyksessä on kaksi kaistaa, joilta molemmilta saa kääntyä vasemmalle. Itse olin vasemman puoleisella ja läksin ripeästi kääntymään. No eikös siinä vähän edempänä ollut oikeanpuoleisella kaistalla ollut auto oikaissut risteyksessä niin, että jouduin polkea jarrua ihan tosissani, etten olisi kylkeen ajanut. Vielä kaiken lisäksi ajoi risteyksen aivan pirun hitaasti. Lopuksi vielä todellakin kääntyi kaistojen väliin. Tässä vaiheessa sitten vähän jo tööttäsinkin, kun toisen kerran meinasi tulla pusu. Sitten vielä kyseinen autoilija lopulta vaihtoi vasemmalle kaistalle ja minä oikealle. Ajoin sitten ohi, sillä nähtävästi kyseisen autoilijan mielestä 40-50km/h oli sopiva nopeus 70km/h rajoituksella. Nainenhan se oli ratissa.

                    Vähän matkaa eteenpäin käännyin kehä I:n rampille menevälle kaistalle. Edellä oleva auto ei näyttänyt vilkkua ja juuri kun olin kohdalla (tämän auton kaista ei vielä vetäny, seuraavien valojen vuoksi), niin sehän tuli päälle. Taas jarrua. Ohitin auton sitten kehällä, nainen taas ratissa.

                    Entä kehällä. Ajoin vasemmanpuolimmaista kaistaa. Auto tulee perä edeltä vastaan. Edellä olevan auton nopeus vaihteli koko ajan 70-85km/h oikeanpuoleisen vetäessä tasaista 80km/h. Luonnollisesti katsoin vähän vain vähän aikaa tuota ja sitten vaihdoin kaistaa. Eihän siinä mitään. Saahan sitä ajaa hiljempaa vasemmanpuoleisellakin, mutta muistaakseni laki kehoittaa ajamaan enimmäkseen oikeanpuoleisella kaistalla ja käytännössä siis vasemmanpuoleinen on tarkoitettu ohittamiseen / nopeammille ajoneuvoille. Nainenhan siinäkin oli ratissa.

                    On muuten älyttömän ärsyttävää ajella tuollaisen paljon nopeutta vaihtavan ajoneuvon perässä ja ruuhkaisella tiellä sellainen tekee kyllä kivan pumppausefektin.

                    Viime viikolla muuten ajelin espoosta itävantaalle naisautoilijan, joka ei matkan aikana kertaakaan käyttänyt vilkkua, perässä. Tietysti voi olla vilkkurelekin paskana, itsellä kävi kerran näin ja oli varmaan hauska näky kun "vilkutin" heiluttamalla kättä ikkunasta kuin pyöräilijän suuntamerkkiä konsanaan.

                    Vilkusta tuli vielä mieleen se, että mikän ihmeen takia ihmiset näyttävät vilkkua vasta erkanemiskaistojen kohdalla? Kun vilkku näyttää reilusti aikaisemmin, takanaolevien ei suotta tarvitse vaihtaa hitaamman kulkuneuvon vuoksi, se kun on kääntymässä edestä pois.

                    Comment


                      Mihin sitä vilkkua tarvitaan, kyllähän minä tiedän mihin olen kääntymässä!

                      Pari kertaa päivässä keskiarvolla tulee mieleen vasara, jolla käydä taputtelemassä ääliöiden vilkkulyhtyjä rikki. Olisi helpompi tällaisen risalyhdyn perässä ajaessa aavistaa, että voi tehdä mitä vaan ilman ennakkotiedotteita.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja oliver
                        Pari kertaa päivässä keskiarvolla tulee mieleen vasara, jolla käydä taputtelemassä ääliöiden vilkkulyhtyjä rikki.
                        No mutta Olli, asutaanhan me sentään lähellä Turkua, tuo toivottoman liikenteen mekka. :) Kesti minullakin eilen TYKS - Littoinen väli tavattoman kauan töiden jälkeen puoli kolmelta, ihan sen takia vaan kun saa körötellä noiden aivottomien apinoiden seassa, joilla ei yleensä paljoa järki päässä pakota. Ajetaan vasenta kaistaa 20km/h hiljempaa kun oikealla kaistalla ajavat, ihan sen takia vaan kun "kohta käännytään". Niin.. Vaihdetaan Kupittaan kohdalla vasemmalle kaistalle, jotta voidaan kääntyä Varissuolle..

                        Minulla on yksi teoria joka pitää aika hyvin paikkaansa. Jos liikenteessä on joku kun törttöilee tai käyttäytyy autollaan muuten hyvin silmäänpistävästi, niin hänellä yleensä on päässä hattu. Se hattu voi olla pipo, lippis tai muu päähine. Se pitää jostain syystä hyvin usein paikkaansa, en tiedä miksi.

                        Comment


                          Tuo hattujuttu on ihan tutkimustasolla todistettu joskus aikanaan. Ajaessa pää peitossa pitää myös ällin peitossa.

                          Suomi kokonaisuudessaan on toivottoman liikenteen mekka. Pääosin siksi ettei meillä ole liikennettä. Okei, pääkaupunkiseudulla rupeaa numerot jo täyttymään liikenteeksi.

                          Pariisin ulomman kehätien sisäpuolella, eli n.40km halkaisijaltaan olevalla alueella on iltaruuhkassa yli 4 miljoonaa autoa. Kyseisellä taisteluareenalla lukuisia kertoja ajaneena olen kauhistellut visiolla että kaikkien autojen kuljettajat vaihdettaisiin silmänräpäyksessä suomaisiksi. Meikäläinen jääräpäinen joustamattomuus yhdistettynä siihen muurahaispesän kuhinaan johtaisi hätätilaan. Kukaan ei pääsisi mihinkään. Punainen risti saisi tuoda ruokaa ja polttoainetta ettei väki kuolisi kylmään ja nälkään ennen kotiin pääsyä.
                          Italialaisten hektisessä liikenteessä suomalainen vasemmankaistanjarrujäärä tapettaisiin kylmän rauhallisesti tien sivuun yleisen edun nimissä.
                          Mutta meilläpä keskellä yötäkin kaksi autoa ajavat vierekkäin tasanopeutta...

                          Comment


                          • Olli: Pitää kyllä valitettavasti paikkaansa, että Suomessa ei liikenteessä yleisesti ottaen osata ajaa. Niin tavattoman jääräpäistä toimintaa..

                            Tänään hyvä esimerkki "minä-minä" -menttaliteetista. Ajoin Gigantista parkkipaikan läpi Citymarkettiin. Cittarin parkkipaikalta oli jono autoja pois ajamassa. Mun piti päästä jonon läpi, että pääsin lähemmän cittarin sisäänkäyntiä jossa vaimo oli odottamassa kassien kanssa. Yritin ajaa niin selkeästi kuin mahdollista suoraan vasten jonoa ettei vaan tule sellainen kuva, että yritän sivusta jonoon vaan ainoastaan läpi. Kolme autoa piti odottaa ennen kuin tuli sen verran fiksu kuski joka ymmärsi antaa tilaa. Eikä kyse ollut siitä ettei olisi nähnyt vaan katsottiin päälle ja pidettiin rako edelläolevaan niin pienenä kuin mahdollista. Valitettavasti kolmen joukkoon kuului myös yksi A6 kuskikin.. sekä yksi hattupäinen :-)

                            Muutama viikko sitten näin sitten yhden loppuunasti ajatellut kääntymisen. Huomasin jonkin matkan päässä auton, jonka perä lähestyy kovin nopeasti. Hidastin vauhtia ja huomasin, että autohan olikin paikoillaan (paikassa ei ollut mäkeä, jonka vuoksi jarruvalot eivät palaneet). Vastaan tuli jonkin verran autoja. Kun tuli vastaantuleva liikenne helpotti niin auto kääntyi vasempaan. Vilkku tuli päälle siinä vaiheessa kun auto lähti ylittämään tietä. Ratissa oli vanhempi mies rouva vierellään. Tuo temppu kun tapahtuu syksyn pimeällä kelillä, jäätyneellä tienpinnalla ja 80/100 -alueella niin saa pumppu puuhastella muutaman ylimääräisen pulssin.

                            Täytyy vain toivoa, että ajokorttien tarkastukset (teoria sekä käytäntö) tulevat Suomeen mahdollisimman nopeasti että päästään eroon näistä liikenteen todellisista vaaratilanteiden aiheuttajista.

                            Comment


                            • Tuo Akin eilen kokema on kyllä niin "priceless"- matskua kuin vain olla ja voi.
                              Tunne tuon jälkeen kun huomaa, että onneksi en ohittanutkaan, on ihan voittaja fiilis. Vahingonilo kunniaan! :)

                              Comment


                              • En tiedä moniko teistä on koskaan nähnyt piirrettyä Oggy ja torakat.
                                Itse tulee silloin tällöin juniorin kanssa katsottua.

                                Siinä kun Oggylle meinää käydä kylmät, mutta pelastuu täpärästi, tulee Oggylta pitkä vihellys ja toinen käsi heiluu veikeällä tavalla.

                                Juurikin noin taisin eilen tehdä, kuten silloinkin kun kiihdytin poliisiautoa vastaan risteyksestä "joitakin kymppejä" ylimääräistä satasen alueella tuossa loppukesästä.

                                Comment


                                • Suomi kokonaisuudessaan on toivottoman liikenteen mekka. Pääosin siksi ettei meillä ole liikennettä. Okei, pääkaupunkiseudulla rupeaa numerot jo täyttymään liikenteeksi.
                                  Täytyy kompata Ollia. Suurin osa täällä huutelijoista ei autoa ole koskaan oikeassa ruuhkassa ajanut. Tai edes ruuhkaa nähnyt.
                                  Ruuhkaisiksi kaupungeiksi voitaneen lukea EU:n alueella Pariisi, Madrid, Lontoo ja pari muuta monimiljoona keskusta ja klo 4:n ruuhkassa kannattaa aloitella. Sitten voi arvostella sujuvasti jotain marketin jonoa suomessa.

                                  Comment


                                    Miikan ennakkoasenteita tukien, mutta jotenkin yrittäen pelastaa tilanteen pois yöpakkasten suunalta, pieni kokeellinen epäselvä summaus sukupuolen vaikutuksesta ajamiseen:

                                    Koskee siis vain mulkkerssoneja ym. muita vatipääkuskeja "erityisen onnistuneen ajosuorituksen jälkeen":

                                    mies -> ei varsinaisesti tajua mistään mitään, mutta tekee sen tahallaan
                                    nainen -> ei varsinaisesti tajua mistään mitään, mutta tekee sen vahingossa

                                    Lopputulos on kuitenkin molemmissa yhtä helvetin rasittava.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Shakal Näytä viesti
                                      Ajetaan vasenta kaistaa 20km/h hiljempaa kun oikealla kaistalla ajavat, ihan sen takia vaan kun "kohta käännytään".
                                      No eikös noista pääse aika sujuvasti ohi oikeaa kaistaa? Kyseessä ei liene moottori(liikenne)tie, kun niiltä ei yleensä voi vasemmalle kääntyä.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja paju Näytä viesti
                                        Täytyy vain toivoa, että ajokorttien tarkastukset (teoria sekä käytäntö) tulevat Suomeen mahdollisimman nopeasti että päästään eroon näistä liikenteen todellisista vaaratilanteiden aiheuttajista.
                                        Olen jo jonkin aikaa peräänkuuluttanut kuljettajien vuosikatsastusta. Ei sen pitäisi olla joka vuosi, mutta edes 2-3 vuoden välein. Toki maksullinen, pitäähän homma jollakin rahoittaa.
                                        Järjestelmä antaisi loistavan tilaisuuden jakaa informaatiota siitä, miten esim. hattu rajoittaa liikennekäyttäytymistä!
                                        Voisin kuvitella sen olevan tehokasta kun esimerkein (videot, multimedia) käytäisiin läpi, millaisiin "hölmöyksiin" liikenteessä syyllistytään. Näitä voisivat olla vilkun käyttö, nopeudenkäyttö (ALI- ja ylinopeus), kaistanvaihto/kohteliaisuus jne. Parhaimmillaan tietty mukaan saataisiin mahdutettua myös liukkaankelin harjoittelua.

                                        Isäni tokaisi tuossa kerran (liikenteessä jo 50 -luvun puolestavälistä), "paljonkohan mahtaa olla liikennesäännöt muuttuneet siitä kun hän kävi ajokoulun. Eipä ole tarvinnut missään kerrata...

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Pertti K
                                          No eikös noista pääse aika sujuvasti ohi oikeaa kaistaa? Kyseessä ei liene moottori(liikenne)tie, kun niiltä ei yleensä voi vasemmalle kääntyä.
                                          Jos oikealla kaistalla on paljon väkeä, ei golffi sentään niin pieni ole että saisi taiottua jonkun välin sieltä :)

                                          Comment


                                          • Nomutta sinnehän tulee heti reilu kolopallon mentävä reikä kun pistää vinkkarin päälle :-D Vai eikö...?

                                            Comment


                                            • Kävinpä tuossa uutta motaria Suomusjärvellä hakemassa saunajuomaa.
                                              Totta kai naurattaa kun toiset saa sakot omien sijaan, sehän on suomalaisten perusominaisuus kateellisuuden kanssa =)

                                              Toisaalta herää kysymys mitäköhän helvettiä on tarvetta partioida uutta moottoritietä? Ei voi ymmärtää ei..

                                              Comment


                                              • Täytyy yhtyä minunkin yhtyä Ollin ja Tuomon mielipiteisiin, suomalainen jääräpäisyys liikenteessä on kyllä omaa luokkaansa ja sekin vähä liikenne mitä teillä liikkuu osataan töpeksiä aika näppärästi. Tässä kuluneen puolentoista vuoden Espanjassa oleskelun aikana olen ajellut n. 60tkm ympäriämpäri maata ja vaikka etenkin moottoritiet ja suurkaupungit on ruuhkaisia, on liikenne joustavuudessaan varsin sujuvaa Suomeen verrattuna. Jos sitten hermo meneekin joskus, ei kukaan sulle sakkoa kirjoita töötin tai hätävilkkujen käytöstä. Vaikkei mikään huippukuski olisikaan, semmoinen yleinen valppaus ja tajunta toisten autoilijoiden olemassaolosta helpottaa liikennettä kummasti.

                                                Täällä muuten kortti täytyy uusia viiden vuoden välein.

                                                Comment


                                                • Vaikka Euroopan maat ovatkin muuten lähentyneet näkyy vielä suuria eroja asenteissa ja tavoissa. Aikoinaan liikuin paljon autolla Euroopassa monissa eri maissa työn puolesta ja aina jaksoi ihmetellä liikenteen sujumista vaikka autojen määrä oli usein aivan eri luokkaa kuin kotimaassa. Ei ollut silti Saksassakaan erikoista jos kaupungista ulospääsy kesti yli tunnin. Moni kun käy Pariisissa turistina niin kannattaa kiivetä riemukaaren päälle ja ihmetellä muuten niin hullun maan iltapäiväruuhkan sujuvuutta, ympäri kiertää muistaakseni 4-5 kaistaa ja kaikki aivan täynnä autoja. Jostain kumman syystä kaistanvaihdot ja yllättävät poistumisetkin sujuvat ilman kolhuja, vastaavassa paikassa saisi Suomessa olla hinausauto päivystämässä. Tosin ranskalaiset ruttaavat autojaan pysäköidessä huomattavasti useammin. Kerran ihmettelin naishenkilöä joka kolhaisi sekä edessä että takana olevaa poistuessaan parkista, tuntui ettei edes huomannut koko asiaa.

                                                  Tänään nähtiin taas kuinka vaikeaa ihmisillä on väistää hälytyajoneuvoja. Itäväylällä oli Golf pamauttanut jonkun perään joka oli käsittämättömästi pysähtynyt vasempaan reunaan pimeään ulkokaarteeseen 80km/h alueella. Mitä ihmettä ihmiset siellä ajaessaan virkkaavat kun eivät edes huomaa perässä vilkuttavaa hälytysajoneuvoa. Sitten kun herätään ajetaan paniikissa risteys tukkoon, sumaa purettaessa kaiken kruunaa se taksikuski joka ei ole elämässään päästänyt vielä ketään eteensä.

                                                  Comment


                                                  • Kulttuurieroista tuli mieleen esimerkki ex itäblokkilaista ajatusmaailmaa edustavasta puolalaisherrasta joka pesi autoaan iltapäivällä eräällä helsinkiläisellä Shellillä ikkunanpesuvehkeillä. Kun tulin paikalle oli jo ehtinyt tuhota kaikki ikkunalastojen sienet, oli kaatanut kaksi isoa pesuaineastiallista auton päälle ja koko piha oli vaahdossa. Kylmän rauhallisesti jatkoi touhuaan kaataen kannuilla vettä päälle. Eihän se suolamoska mihinkään lähtenyt noilla välineillä ja auto oli aika laikukkaan näköinen. No olipahan ainakiin ilmainen toimenpide jos ei henkilökunta ehtinyt ajoissa paikalle. Eipä tullut juurikaan ajatelleeksi muita käyttäjiä mutta sehän taitaa kuulua asiaan, joidenkin mielestä kaikkea voi tehdä mitä ei erikseen kielletä tai siitä ei jää kiinni.

                                                    Siinä mielessä ymmärrän kyseistä herraa että läheisellä itsepalvelupesupaikalla lienee Suomen kalleimmat taksat. Vaikka juoksee hulluna autoaan ympäri painepesuri kädessä ei ehdi juuri alta kympin kunnolla pestä. Kahden euron kolikko sujahtaa hetkessä, ovat erään eteläisen euroopan maan edustajat ruuvanneet kelloa koko ajan kireämmälle rahan kiilto silmissään. Näillä keleillä kun pitää huuhdella lähes päivittäin alkaa olla kuukaudessa jo melkoisesti kuluja pelkästään auton pesusta. Tämä on tätä Helsingissä asumisen herkkua.

                                                    Comment


                                                      Tänään tuli ihmeteltyä mustan Honda Crv kuskin itsetunnon kohotusta, kun liikkeellä olin tuolla ratakireällä diesel Berlingolla :)

                                                      Olin yksin valoissa odottelemassa kääntymistä moottoritien rampille ja taakse tuli Hondamies odottelemaan. Valot kun vaihtui, niin lähdin normaalisti kiihdyttämään moottoritie nopeuksiin ripeästi eli kaasupohjassa on pakko mennä, että vauhti kertyy rampissa edes moottoritien lukuihin ;)

                                                      Ripeän alkuni johdosta honda jäi vähän matkan päähän miettimään ja ei kauaa mennyt kun honda ampui vauhdilla puskuriin ja vietti siellä aikaa motarille asti. Siellä nostin kaasua ja aloin tasaamaan vauhtia, hondamies ampui perää hipoen ohi. Jäi sitten vasemmalle kaistalla, kun pokka ei näköjään pitänyt ajaa sitä nopeutta mihin kiihdytti, joten jouduin matkavauhdillani ajamaan oikealta ohi ja jatkoin tasaisella vauhdilla eroa tehden horisonttiin.

                                                      Kyllä voi olla ylpeä nyt tehokkaan hondansa suorituskyvystä :)

                                                      Comment


                                                      • vayne: Olen aina ihmetellyt että mikä noita cr-v kuskeja oikein vaivaa. Niillä tuntuu olevan kaikilla yhtä lyhyt pinna ja herkkä kaasujalka. Pahinta on se ettei ne aikuisten oikeasti kulje mihinkään vaikka polkis kuin tulpatonta mopoa, kokemusta on, yhtä olen ajanut ja ei ollut kyllä mikään kauhean hieno kokemus.

                                                        Comment


                                                          Jeps samaa olen huomannut muutaman kerran :)

                                                          Nyt ainakin sai yhden päänahan sillä.

                                                          Comment


                                                          • No tämä ei oikeastaan tapahtunut liikenteessä, mutta torstaina tienvieripysäköinti ei mennyt aivan putkeen. Palatessani autolleni huomasin jonkun pysäköineen eteen jonkin shitroenin minipakun. Eipä muutoin, mutta tämä paku oli liki etupuskurissa kiinni. Takani oli tietysti myös auto, melko lähellä. Kiitos parkkitutkan sain profiilin piirrosarkin sahattua miljoonan peruutus-eteenpäin kombinaation avulla ulos raosta. Teki mieli laputtaa sitikka, muttei piruvie ollut autossa paperia.

                                                            Tuo monessa viestissä esiintyvä liikenneraivo on tässä noin 10 vuoden liikennekokemuksen (vai kokemattomuuden) aikana lisääntynyt huolestuttavasti. Ohitetaan sentin päästä, kiilataan eteen, jonossa poukkoillaan raivoliikkein ilman vilkkua... jessus, ostaisivat ihmiset jonkun rallipelin kotiin, tai nyrkkeilysäkin.

                                                            Comment


                                                              Tuossa joskus syksyllä valittelin, kun Järvenpäässä muuttivat ~kaikki 50km/h tiet 40km/h alueiksi. No nyt on ollut Sipoontiekin sitten 40km/h nopeusrajoituksella pari kuukautta ja todella järkevältä tuntuu.

                                                              Kaveri sai juuri sakot 53km/h nopeudesta kyseisellä tiellä. Oli kuulemma sakotusta odottavien jono sivutien molemmin puolin 100m matkalla. Poliisi vain totesi, että aja sinne jonon perään odottamaan.

                                                              Käytännössä siis sakotettiin kaikki autoilijat, joita tuolla tiellä kulki. Kaveri oli vain todennut poliisille, että on ajanut tätä tietä kohta 15 vuotta joka ikinen aamu ja se 53km/h nopeus tulee jo selkärangasta eikä muutenkaan anna yhtään ymmärrystä nykyiselle nopeudelle. Poliisi oli vastannut, että eipä tässä muutetussa nopeudessa mitään järkeä olekaan.

                                                              Täytyy sanoa, että sakot tulisi itsellekin vastaavasti joka ikinen kerta. Enkä ole aikonut 40km/h siinä ajaa. Tulkoot sitten sakot, jos en ehdi tutkaa nähdä ajoissa. Ei siinä aja alle 50km/h kuin mummot, autokoulut ja jotkut harvat kukkahattutädit. Edes poliisit eivät normaalisti aja alle 50km/h.

                                                              Ei mene jakeluun ei, kun tiellä ei ole 20 vuoteen sattunut käytännössä juuri yhtään mitään onnettomuuksia. Pari on, jotka johtuivat 90v papan kolmion takaa eteen ajosta ja 60v mummon kolmion takaa eteen ajosta. Ja kerran jäi 80v mummo auton alle kun käveli eteen. Ja ennen nopeuden alennusta tieltä suoristettiin hirvittävällä budjetilla yksi loiva mutka vielä loivemmaksi ja leikattiin mäen nyppylä matalammaksi. Lisäksi jokaiselle suojatielle laitettiin keskijakaja. Eli tie oli sekä autoilijoille, että kävelijöille turvallisempi kuin 20 vuoteen ja sitten päätettiin, että nyt silti 50km/h on yhtäkkiä hengenvaarallinen vauhti.

                                                              Prkl! En voi välttyä liittämästä tätä muutosta niihin pariin uuteen rivitaloon, jotka tien varrelle rakennettiin parin vuoden sisällä. Niiden kohdilla nuo ratsiatkin aina on.
                                                              "Meidän Väke leikkii tässä pihalla, pihan ojassa, ojan takana pyörätiellä, pyörätien ja autotien välisessä ojassa ja ajoradalla 30m päässä pihasta. Nopeudet alas ja puomi kiinni kaikille muille paitsi minun työsuhde Kehä3-Volvolle. Me muutettiin tähän nyt."
                                                              Kaikki ikänsä tien varrella ja läheisyydessä asuvat ovat haukkuneet tuon nopeusrajoituksen muutoksen.
                                                              Viimeksi muokannut jasso; 21.12.2008, 14:07.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X