Alkuperäinen kirjoittaja Japi
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
-
Yks talvi ford consulilla riitti aikanaan itselle. Tekniikkaa vähän kutiteltu niin ei sillä meinannut edes tasaisella päästä liikkeelle vaikka nastat olikin..
Comment
-
Pk-seudulla oli aika oikeasti ilkeät kelit tuon lumimyräkän aikaan. Ei se nyt mitenkään poikkeuksellista ollut, mutta homma puuroutuu hyvin nopeasti kun lumi vie sen vähäisen tilan mitä liikenteellä on käytössä ja liikennettä on paljon.
Tiistai aamupäivällä kun ajoin pahimman aamuruuhkan jälkeen lumipöperössä Järvenpäästä Helsinkiin, niin yllätyin siitä kuinka kovaa porukka surutta päästelee. 107km/h GPS:ään ohituskaistalla ajaen olin oikeasti tien tukkeena ja useampi tuli puskurista työntämään. Lisäksi porukka tekee aivan käsittämättömiä ratkaisuja, jotka on vaarallisia ihan normikelilläkin. Yksi veti u-käännöksen liikennevaloissa vastaantulevien eteen. Kolmikaistaisessa kohdassa leikataan surutta poikittain sinne minne nyt keksitään rinnallaolijoista välittämättä. Joku bussikuski oli jättänyt pikku-Micransa keskelle ajokaistaa mutkan sokeaan kohtaan, koska oli jeesaamassa toista bussikuskia. Poistumisrampeille vedetään aivan viimetingassa kolmen kaistan yli. Auto jätetään poikittain parkkiin tielle, kun vain eturengas mahtui lumiseen ruutuun. Jne. jne.
Comment
-
jep, jep. Kehä I leppävaaran tunneli, kaks neropattia mun edessä veti liinat kiinni ja pysähtyi kun aurinko paistoi silmiin pimeän tunnelin suulle. Ite joutui pysähtymään perään ja painaa vaan tööttiä ja samalla vetää pään niskatukeen ja odottaa millon tulee joku perään. Aurinko paistoi todella ilkeesti kyllä mutta ei se tie sieltä edestä mihinkään katoa, perässä tulevat näkee ihan saman auringonpaisteen mutta eivät vaan näe pysähtyneitä autoja keskellä tunnelia.
No sit kotimatkalla joku tuli vastapalloon kontulantietä. Kaks kertaa siis meinasin kuolla, ei mulla muuta......
Comment
-
Eilen illalla ajoin autoa parkkihallin sulamaan, etelän suunnasta Lahden keskustaan päin. Siinä matkalla otin muutamista liikennevaloista muutaman semisti dynaamisen lähdön ajonvakautuksen ollessa sport-tilassa, ei siis auton vetotapa jäänyt epäselväksi (juu, A7 on saanut myös etuvetoisena). Taustapelistä katselin että joku kiihdyttelee B6:lla mutta paljastui myöhemmin Skoda Octaviaksi, vRS-mallinen MK2 näitä siis mitkä oli vielä etuvetoisia. Keskustaan saapuessa on parit tunnelit matkakeskuksen kohdalla, jotka sulia ja 40km/h rajoitus. Tunnelissa Skoda-kuski sitten teki raivokkaan kiihdytyksen ja ajoi viereistä kaistaa ohi. Itse ajoin ns. business as usual eli renkaatkin pysyi ajourissa jne miten noilla nelivetoisilla talvella ajetaan... Mahtaa olla Skoda-miehellä rankkaa jos tuollainen menee tunteisiin ja pitää kuitata ohittaen 40-alueella reilulla ylinopeudella. Tavallaan vähän harmittaa että jouduin heti kääntymään enkä jatkanut samaa matkaa Skoda-miehen kanssa...
Comment
-
Eilen meni yhdellä Volvo XC60 -kuskilla kans tunteisiin. Olin ekana valoissa vaimon Passatilla ja Volvo tuli vasemmalle viereen. Olin kääntymässä seuraavista valoista oikealle ja valojen vaihduttua kiihdytin ripeästi tavoitenopeuteen. Volvo vierellä ja se sitten päätti kuitenkin jäädä taakse ja tulla samaan suuntaan kanssani.
Kyseisessä kohdassa on 40 rajoitus ja ajoin sitä vauhtia alamäkeen. Volvo oli huomattavan lähellä takana aina siihen saakka kunnes tie jakaantui kahteen samaan suuntaan menevään kaistaan. Välittömästi kun oli tilaa, Volvo meni erittäin vauhdikkaasti ohi ja jatkoi varovaisesti arvoinen 65-70km/h vauhdilla edelleen. Itse käännyin jälleen valoista oikealle omaan parkkihalliin.Viimeksi muokannut TeroPee; 16.1.2021, 19:58.
Comment
-
Kyllä noita meistä kaikista löytyy :D, ei ole kerta tai ensimmäinen kun uudemmalla ja kalliimmalla Audilla ajava hermostuu siitä, että tekee perusripeän kiihdytyksen B7-vanhuksella vaikkapa liukkaista liikennevaloista tai risteyksestä, varsinkin jos toinen sattuu olemaan kaksivetoinen ja jää jälkeen.
Comment
-
Ei siihen tarvita edes Audia. Ei siihen tarvita edes nelivetoa. Sepä riittää kun kahdesta samansuuntaisesta kaistasta osuu sille jossa on parempi pito ja osaa ottaa siitä kaiken irti niin kyllä sieltä jonain kertana joku ottaa sen kisakutsuna.
Pelkästään tämän talven aikana etuveto automaatti kitkarengas diesel citroenilla aiheuttanut jo pari kertaa mielipahaa kun vihreiden vaihtuessa irronnutkin paremmin. Mitään muuta selitystä en osaa antaa kuin sen että siinä autossa vaan tehopainosuhde ja pito on sen verran hyvässä suhteessa keskenään että tämmönen keskinkertainen kuski pystyy kaasupolkimen asentoa muuttamalla hallitsemaan kiihtyvyyden suhdetta sutimiseen. Tai ehkä oon vaan väärässä. Sitten kumminkin lopetan sen kiihottelun kun saan sen suurimman sallitun taajamanopeuden ja muutama sekunti sen jälkeen välillä sitten joku menee ohi. Kai niillä on sitten isompia tehokkaammpia moottoreita.
Comment
-
En ole hetkeen liukkaillu ajellut, joten ei ole tuoreinta kokemusta, mutta sama se on taalla kuivilla ja lampimilla teilla. Aina siella joku ottaa nokkiinsa, kun lahtee dynaamisesti liikkeelle, onneksi itella on piippari varoittamassa lainvalvojista. Viela pitas loytaa jarkevalla hintaa kamerat autoon, niin saisi matskut talteen muiden kikkailuista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiPelkästään tämän talven aikana etuveto automaatti kitkarengas diesel citroenilla aiheuttanut jo pari kertaa mielipahaa kun vihreiden vaihtuessa irronnutkin paremmin. Mitään muuta selitystä en osaa antaa kuin sen että siinä autossa vaan tehopainosuhde ja pito on sen verran hyvässä suhteessa keskenään että tämmönen keskinkertainen kuski pystyy kaasupolkimen asentoa muuttamalla hallitsemaan kiihtyvyyden suhdetta sutimiseen.
Silloin kun tuli ite vielä ajettua kitkoilla varustetulla etuvedolla, jäi monet sudittelijat jätettyä kauas taakse liikennevaloissa.
Monet luottaa liikaa luistonestoon ja/tai nastoihin, kun ei osaa ajaa liukkaalla. Kaasua poljetaan vaan enempi, kun ei meinaa päästä liikkeelle. Sitte syytetään huonoja talvia, kun ei renkaissa pysy nastat, vaikka syy on ajotavassa.
Comment
-
Keskimäärin porukka jää kauas peräpeiliin normaalin tehoaluekiihdytyksen (3000rpm) myötä jalkoihin jo valurauta 2.4L V6:lla, joka automaatin vauhdittamana kiihtyy täyskaasulla (6000rpm) 0-100km/h n. 11s tehdasuutena. Eli jollain 20-30s 0-100 kiihtyvyydellä porukka jää.
Eli siis aivan todella, todella hitaasti ihmiset yleensä kiihdyttävät sekä kesät ja talvet. Etenkin talvella. Ei siitä perus kiihdytyksestä talvellakaan haittaa ole, jos latu on suora ja avoin...
Näin lumisilla keleillä omasta mielestä pito on ollut parempi vähän uran sivussa, jossa on lunta tien päällä, eikä jäätä, niinkuin uran kohdalla. Ainakaan nastojen raapimisäänet ei kuulu lumella kiihdytellessä. Kunhan auton saa ensin liikkeelle varovaisella kaasujalalla, niin sitten se ei sudi enää niin paljoa ja kaasua voi painaa enemmän. S8:lla sutii herkemmin nastarenkaillakin, vaikkei nyt mitenkään kovin paljoa kaasua painaisikaan.Viimeksi muokannut Ihmemies; 18.1.2021, 14:41.
Comment
-
Tampereella risteyksistä lähteminen on yhtä tuskaa. Kun vihreä on jo hetken palanut, niin siinä kaivetaan vielä nenää ja mietitään että jaa ai mää vai? Ja sitten pikkuhiljaa valmistaudutaan lähtemään. Ei ihme että viimeiset ajaa päin punaisia.
Kyllä kohta ei ole kenelläkään kivaa kun ratikka alkaa liikkumaan kaupungilla. Popcornit esiin ja jännittämään kuinka monta kolaria ratikan kanssa ensimmäisen vuoden aikana tapahtuu.
Comment
-
Teineillä oli jokin koronacruising meneillään. Ajoin Lahdesta kelkkailemasta kohti Järvenpäätä ja Tuuliharjan rampista nousi letkaa motarille. Siitä lähtien ohitin letkaa ja 15km päässä Haarajoen liittymässä sain kärkiauton kiinni.
Tuuliharjan parkkiksella oli varmasti yli puolet vielä parkissa. Liioittelematta oli reilusti yli 200 auton porukka, varmasti enemmänkin.
Toivottavasti selvisivät ilman pahoja kolareita, sillä oli järkyttävän liukas keli ja se letka nyki välillä aika pahasti ja osalla tuli kiire jarruttaa. Yksi auto oli katollaan juuri ennen Tuuliharjaa keskikaistaleella ja pelastus käynnissä, mutta välttämättä samaa porukkaa. Ihan asiallisesti se autoletka kuitenkin liikkui, ei mitään sanomista siitä. Ja varmasti mielekästä tekemistä tuon ikäisille, kun missään ei voi muuten tavata koronan takia.
Oli muuten aiemmin päivällä motarilla välillä näkyvyys lumipöllyssä aika nollissa. Totesin, että turha toivoa mitään sumuvalojen käyttöä, kun reilusti yli puolella ei ollut yhtään mitään valoja päällä...
Comment
-
Tuopa juuri, vallan monelta näyttäisi olevan hukassa sumuvalojen (ja ajovalojen) käyttö nykyään. Lumipöllyssä mennään päivävaloilla perä pimeänä, tai ainakin ilman sumaria kun "kuka niitä nyt päivällä..." Sitten taas pimeällä, muuten hyvässä kelissä ajetaan etusumarit päällä, ja välillä takanenkin.
Comment
-
Olisi pitänyt itsekin käyttää sumareita Jämin reissulla, syyllinen löytyy... omissa autoissa mielestäni takasumareita ei saa päälle ennen etusumareita, eli ensin pitää laittaa etusumarit päälle, ennen kuin takasumarit saa päälle. Muutenkin näytti olevan reissun jälkeen takapää aika umpeen muurautunut, jäätä oli 2-3cm kerros koko peräpäässä.Viimeksi muokannut Ihmemies; 1.2.2021, 08:37.
Comment
-
Lohjan abc:n jälkeen helsinkiin päin kaunis RS3 ajeli hetken perässä ja meni ohi. Ajeltiin peräkanaa kunnes kääntyi hyvinkäälle. Hieno auto, värinä joku sepang blue(n) tyyppinen ja takaluukussa nyrretarra. Rekkari alkoi B:llä, mahtaakohan omistaja löytyä täältä. Itse siis ajelin sillä S:llä
Comment
-
Jollain B8-miehellä meni Bemari tunteisiin, kun alkoi sellainen puikkelehtiminen ja säntäily ettei mitään rajaa. Sain kaverin hetken päästä liikennevirran mukana kiinni, kun oli jo rauhottunut mutta heti kun näki mut niin alkoi sama säätäminen uudestaan. Jos ajelit tänään iltapäivällä Lielahdesta keskustaan päin mustalla B8 sedanilla ja tunnistat itsesi, niin kasva vaikka aikuiseksi.
Comment
Comment