Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pirkkalan moottoritiellä Nokian suuntaan siinä Partolan ylämäessä BMW-kuski tuskastui eilen vasemmanpuoleisella kaistalla ohitteluun, kun joku hänen edellään ei ohittanut riittävän nopeasti. Siinä ylämäen kohtaa motarilla on kolme kaistaa, niistä oikeanpuoleisin johtaa Kurikkaan päin. BMW ohitti sitten kahden kaistan kautta oikealta ja palasi vasemmanpuoleiselle ohituskaistalle jatkamaan matkaa...

    Silloin tällöin näkee kaksikaistaisella tiellä oikealta ohitteluja, mutta harvemmin sentään kolmikaistaisella väylällä.

    Comment


      Kyllä tuo on tuossa paikassa ihan tyypillistä merkistä ja mallista riippumatta. Vedetään sitä Bauhausin kohdalta lähtevää oikean puolimmaista liittymäkaistaa Linnakorpeen saakka ja sieltä kiilataan ennen sulkuviivaa takaisin.

      Comment


      • Tuo on vähän hankala paikka kun noustaan notkon pohjalta pitkään ylämäkeen ja rajoitus muuttuu (usein) 80 -> 100 samalla kohtaa. Raskasta liikennettä on paljon. Partolan liittymästä tulee aika paljon autoja motarille ja monikaan ei malta kiihdyttää kunnolla siellä parin kilsan mittaisella oikealla kaistalla vaan tunkee heti keskemmälle. Lopputulos on että vasen kaista on usein täynnä vain hiukan rekkoja nopeammin eteneviä autoja ja oikea kaista on tyhjä. Ymmärrän että kiusaus on suuri.

        Comment


          Ja tuota samaa näkee myös Kolmenkulmassa, etenkin etelään päin mentäessä.

          Comment


            Tuo se on semmoinen latu että vaikka siinä olis 10 kaistaa rinnakkain samaan suuntaan niin siihen saisi suman ja kolareita aikaiseksi. En ihan vieläkään ymmärrä miten helvetin vaikeaa se ajaminen toisille siinä on. Just toi että nopeutta ei osata tunkata siinä liittymäkaistalla vaan vedetään neljänkympin nopeuserolla vaan sivulta eteen joka aiheuttaa sen että seuraavan pitää joko hypätä jarrulle tai vaihtaa itse (yleensä neljänkympin nopeuserolla) pykälää vasemmalle. Siinä Bauhausin kohdalla oli taas perjantaina iltapäivällä kolmen auton kolari.

            Paras ja oikeastaan ainoa tapa pärjätä on ensi tilassa siirtyä vasemmalle kaistalle ja ajaa siellä niin lähellä edelläajavaa että siihen ei vaan ole mitään mahdollisuutta tunkea oikealta kaistalta eteen. Auton mittainen väli ei riitä, siihen on heti änkeämässä joku. Sellainen joustava ja toiset huomioonottava, ennakoiva ajotapa kostetaan ilman sääliä aivan välittömästi.

            Comment


              Ei se vauhdinottokaan aina niin yksinkertaista ole. On käynyt aika usein niin, että kun ajattelee ottavansa silleen vauhtia, että pääsee kaistan lopussa liittymään muun liikenteen sekaan, niin siinä rinnalla joku ryhtyy ajamaan kilpaa, etten vain hänen eteen ole tulossa. Huoli on sikäli ymmärrettävä, että minun renkaista voi lentää ties mitä joka rikkoo hänen tuulilasin. Mutta sehän ei ole vaihtoehto ollenkaan, että hieman nostaa jotta tielle liittyjä saa reilun kaulan venytettyä.

              Nykyisellä ja vanhallakin käyttiksellä onnistuu kyllä melko ripeäkin vauhdinnosto, mutta yleensä siitä seuraa se, että kun rinnalla kilpa-ajo ei onnistu, niin sitten vedetään sopivassa välissä vasemmalta ohi niin että morkoolit soi. Olenkin nykyään melko rauhallinen liittyjä, jos ei takana ole jonoa eikä varsinaisella ajokaistalla ole takaa ketään heti tulossa, niin pudotan itse vauhtia sen verran, että hätäisimmät eivät häiriinny.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                Kyllä tuo on tuossa paikassa ihan tyypillistä merkistä ja mallista riippumatta. Vedetään sitä Bauhausin kohdalta lähtevää oikean puolimmaista liittymäkaistaa Linnakorpeen saakka ja sieltä kiilataan ennen sulkuviivaa takaisin.
                No tän vielä sentään ymmärrän että pysytään samalla oikealla kaistalla ja sitä pitkin painetaan ohi. Mutta että ohitetaan pujottelutyyliin vasen -> keski -> oikea -> keski -> vasen kaistoja vaihdellen, jotta päästään vasemmalla kaistalla olevan auton ohi, moottoritiellä, niin noh. Ei se nyt yleensä niin suuri kärsivällisyyskoe ole, toivottavasti.

                Comment


                  Toisilla vain on niin kiire, ettei ehdi ajattelemaan mitä on tekemässä. Meidän perällä kun on 40km/h aluerajoitus ja jos ajaakin 45, niin johan kaikki kynnelle kykenevät painaa ohi ja sitten ollaan seuraavassa risteyksessä kaikki samassa jonossa, mutta eri järjestyksessä. Mutta ei noista sen enempää kannata mieltään pahoittaa.

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Tuo se on semmoinen latu että vaikka siinä olis 10 kaistaa rinnakkain samaan suuntaan niin siihen saisi suman ja kolareita aikaiseksi.
                    Allekirjoitan tämän, siinä näkee joka päivä aika omalaatuisia kuvioita rampeilta tullessa, vasemman kaistan käytössä ja ylipäänsä ohitustilanteissa. Esim. jos ajelee vasenta kaistaa vakkarilla jonkin verran oikeata kaistaa nopeampaa niin niitä viime hetkellä ohitukseen lähtijöitä riittää. Eteen pitää päästä hinnalla millä hyvänsä.

                    Comment


                    • Toholammilla oli käynyt hassusti jonkun uudenkarheelle hybrid Q7:lle. Keulaosuma tolpasta tai kulmasta aika pahan näköisesti. Liekkö lunaripeli.

                      Comment


                      • VW ID3 Ahvenisto tarra takalasissa ja Tesla Sveitsin kilvissä Pikkalan abcllä

                        Comment


                          On se mukavaa kun yhä useammat kaupat ja kauppakeskukset osallistuu päästöjen vähentämiseen tarjoamalla sähköautoille latausmahdollisuuden. Itseänihän tuo ei kosketa mutta jos olisin lyhyt henkilö niin voisin pahoittaa mieleni lyhyiden henkilöiden syrjinnästä, en äkkiseltään mitään jakkaraa bongannut että lyhyemmätkin yltäisivät tuohon sähköauton latauspistorasiaan.

                          Comment


                            Mielensä pahoittamista on kyllä havaittavissa.

                            Comment


                              Ilmeisesti aivan normaalia sähköautoilijoiden piireissä, joten mitäpä tuosta.

                              ​​​​... siis pitkäkasvuisuus, ja ehkä vähän senttien venyttäminenkin (pun intended).
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 29.11.2020, 01:10.

                              Comment


                                Entisessä työpaikassa oli myös toimistotalon parkkihallissa jokunen tuollaisia pistorasioita. Siellä ei ollut nimikoituja paikkoja mutta sattumalta joka aamu oli plug-in hybridit ja sähköautot pysäköity niille paikoille mistä johto yletti noihin pistorasioihin.

                                Nämä eivät tosin syrjineet ketään, sillä olivat sijoitettu keskipituisen miehen silmien korkeudelle.

                                Comment


                                  Saattaahan tuo Ampera olla ihan luvallisesti latautumassa, jos vaikka lie työntekijän auto. Ei minun työpaikalla ole puututtu lämmitystolpasta tai tavan pistorasiasta lataamiseen, joskin aika vähän plugareita tai täyssähköjä työntekijöillä on.

                                  Comment


                                    Poika on suorittamassa AM/121-luokan ajokorttia T3B mönkijällä. Tänään pidettiin ensimmäinen varsinainen ajo-opetustunti tieliikenteessä ja siihen nähden ihan mukavasti meni. Poika ajoi mönkijällä edellä ja minä autolla perässä, kommunikointi sujui mukavasti puhelimen välityksellä. Pojalla oli päällään huomioliivi, jonka selässä valkea kolmio joka osoittaa muille, että tässä menee kokematon ajokortin suorittaja ajo-opetustunnilla. Kotiin päin palatessa eräässä liikenneympyrässä pujahti meidän väliin auto, joka välittömästi ajoi niin sanotusti puskuriin kiinni. Sanottakoon vielä, että aluerajoitus on 40 km/h ja poika ajoi niin tarkkaan kuin sillä kokemuksella voi sitä nopeutta. Kyseinen autoilija pysyi noin 5 metrin päässä, kärkkyi välillä ohituspaikkaa. Minä rauhoittelin poikaa, että ajaa vain sitä 40 nopeutta, koska se on vallitseva rajoitus ja yrittää pysyä rauhallisena ja katsella peileihin, että mitä takana tuleva mahdollisesti aikoo tehdä. Ihmeen tyynesti poika ajoikin, vaikka perässä oli painostusta. Muutaman kilometrin jälkeen auto välistämme kääntyi pois. Kotipihassa sanoin pojalle, että en olisi ihan ensimmäiselle ajotunnille toivonut tuollaista kohtaamista, mutta valitettavasti tuo on sitä, mihin joutuu tottumaan.

                                    Minusta tuollainen käytös ajoharjoittelijaa kohtaan on erittäin vastuutonta. Kun edellä menevän selässä tai ajoneuvon perässä on valkoinen kolmio, niin se tahtoo sanoa sitä, että tässä ajoneuvossa saattaa mennä kytkin, kaasu ja jarru sekaisin ja että vaikka tarkoitus on painaa kytkintä, niin saattaakin vahingossa painaa jarrua. Kysymyksessä kun on ajoharjoittelija, joka vasta opettelee tiellä liikkumista ja ainakin aluksi kaikki huomio kiinnittyy siihen, että pysyy omalla kaistalla ja että nopeus on rajoitukseen ja olosuhteisiin nähden sopiva. Meidän tapauksessa lisää haastetta tuo se, että harjoittelija ja opettaja ovat eri ajoneuvoissa ja opettaja ei voi ajosuoritukseen puuttua. Siksi muiden autoilijoiden olisi syytä osoittaa erityistä varovaisuutta kun kohtaavat moottoripyörällä tai mönkijällä ajoharjoittelua suorittavan henkilön.

                                    Monia ihmisiä ärsyttää mopoautot tieliikenteessä ja monet osoittavat sen varsin selvästi näille mopoautoilijoille. Ajetaan puskurissa kiinni, ohitetaan sivupeiliä hipoen ja kiilataan heti ohi päästyä eteen. Siellä mopoautossa tai mönkijän päällä saattaa olla vielä epävarma ja ehkä pelokaskin nuori, jonka huomio- ja käsityskyvylle vilkkaassa liikenteessä tapahtuu muutenkin ihan liikaa, niin hän ei kaipaa yhtään enempää jännitystä ajamiseen. Ajotaito ja -varmuus kasvaa vain ajamalla, mutta valitettavasti myös asenteet tarttuvat samalla nuoren mieleen. He oppivat sen, että tieliikenteessä on ihan ok olla röyhkeä, osoittaa mieltä kaikin mahdollisin tavoin, kiilata, painostaa ja tehdä ties mitä "opetustemppuja".

                                    Varmasti joku on tässäkin asiassa eri mieltä, mutta sitä omaa mielipidettä toivoisin vähän lisää harkittavan.
                                    Viimeksi muokannut jannekk; 5.12.2020, 16:27.

                                    Comment


                                      Pari viikkoa sitten, käytiin tytölle kattomassa koppimönkijää, mutta oli niin onnettoman oloinen ajettava verrattuna normaaliin mönkijään että jäi ostamatta tuo härveli. Tuohon nuorison liikkumiseen liikenteessä, toivoisin että normaalin auton rattiin pääsisi vähän nuorempana. Voisihan siihen laittaa rajoituksia, vaikka ilman matkustajia tai kellon aikoja, tms. Nyt tuolla mennään traktoreilla, mopoilla, kevareilla, mönkijöillä tai mopoautoilla jotka aiheuttaa turhautumista muille ja osa on talvikelissä vielä aika haastavia ajaa.
                                      Onneksi poika tulee täysi-ikäiseksi parin viikon päästä ja tyttö parin vuoden.
                                      90-luvun alussa olin vaihdossa jenkeissä ja siellä ajeli 16-kesäiset ihan normaalisti liikenteessä, eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä.

                                      Comment


                                        Vajaa kymppi pakkasta ja kymmenisen senttiä lunta. Naapurin bemaripoika ajelee kesärenkailla päivittäin. Pään virtsapitoisuus varmaan aika korkea.

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja Janis Petke Näytä viesti
                                          Pari viikkoa sitten, käytiin tytölle kattomassa koppimönkijää, mutta oli niin onnettoman oloinen ajettava verrattuna normaaliin mönkijään että jäi ostamatta tuo härveli.
                                          Tuosta syystä meilläkin jäi koppimönkijä kauppaan ja pojalle hankittiin ATV. Ihan kiva sillä on päästellä ja näin talvikelillä kun kytkee takavedolle, niin hauskuuskerroin kasvaa huomattavasti.

                                          Comment


                                            Reeper Patton vois olla varsin pätevä nuorisokulkine, jos budjetti ei oo liian tiukka. Rekisteröidään traktoriksi ja saa ajaa 60 km/h 15-vuotiaana. Tekniikka ja ajettavuus lähellä henkilöautoa.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja ^^BeBe Näytä viesti
                                              Vajaa kymppi pakkasta ja kymmenisen senttiä lunta. Naapurin bemaripoika ajelee kesärenkailla päivittäin. Pään virtsapitoisuus varmaan aika korkea.
                                              Pitäis järjestää rengasratsioita talvikelillä. Jotenkin sellanen kutina, että jotkut laskee sen varaan, että kärähtämisen riski on hyvin pieni. Varsinkin Etelä-Suomessa houkutus talvirenkaiden säästelemiselle on suuri, kun on pitkään märkää plussakeliä.

                                              Just loppiaisena mateli yks bemari reilua 60:tta 80 rajoituksella kt58:lta kohti Vehoniemeä. Noinkohan oli siinäkin kesärenkaat alla.
                                              Viimeksi muokannut panu; 10.1.2021, 01:29.

                                              Comment


                                                Ajelin eilen illansuussa työautolla Heinolasta kohti Mikkeliä vitostietä pitkin. Nopeusrajoitus 80km/h ja Scanian cruisessa 85km/h. Ensimmäisellä ohituskaistalla ohitse kiirehtii kolme henkilöautoa. Seuraavan suoran päässä kameratolppa. Havaitsen suoran toisesta päästä välähdyksen. Jarruvaloja syttyy. Toinen välähdys. Jarruvalot palaa edelleen. Ei kolmatta välähdystä. Meinaan horjahtaa ojan puolelle kun naurattaa niin paljon. Typeryydestä sakotetaan.

                                                Comment


                                                • Ohituskaistan kohdalla, risteyksissä, työmaiden kohdalla, taajamissa, kameratolppien kohdalla jne on erityisesti ansainnut sakkonsa, jos näissä ajaa ylinopeutta. Ei pitäis olla kenellekään uutta, että pääasiassa näillä kohdin valvontaa harrastetaan. Sitten on toki myös siviilipoliiseja, mutta ei nekään yleensä kyllä tule jututtamaan ellei aja kympin tai enemmänkin ylinopeutta.

                                                  Comment


                                                    Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
                                                    https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg

                                                    Comment


                                                      Tänään joku Tampereella D3 S8:lla

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja saah Näytä viesti
                                                        Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
                                                        https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
                                                        Harvemmin kyllä tammikuussa noin hienot kelit on muutenkaan.

                                                        Comment


                                                          Hämmästyneenä tilanteesta en saanut kuvaa varsinaisesta tapahtumasta ajaessani tuollaista vastaan.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja saah Näytä viesti
                                                            Ei ihan joka päivä näin tammikuussa tule tuollaisia vastaan:
                                                            https://i.media.fi/incoming/hwudau-6...40/6426289.jpg
                                                            Ilmeisesti ollut ihan talviautona ennenkin:

                                                            https://m.nettiauto.com/chevrolet/st...unt=1&vifNav=Y

                                                            Comment


                                                              Eipä ole tänään VT 25:sella quattrokelejä, aivan hirveä perunapelto, lumi jäätynyt asvalttiin kiinni. Pikkutiet oli sitten ihan eri asia :-) Toki alla xDrive

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X