RSQ8 Vaakon Nakilla Tampereella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Benkku Näytä viestiSaab 9-7X:n. Auton muotoilusta tuli kyllä mieleen jokin ihan muu kuin Saab
Comment
-
Ajelin Kaivopuistossa Bentley Mulsanne turbon perässä, 80-luvun puolelta näytti olevan. Nätisti jyrisi veekasi, ja ajoittain päästeli sinisen öljynkäryisen pilven taakseen epäsäännöllisen säännöllisesti. Pelleiltään oli kyllä huippukuntoinen yksilö.
Comment
-
-
Jaa mitähän se kaveri on käyny siellä mun Caldinalla jonka annoin sille lainaan kun ei kesällä nelikkoa tartte..
Ei vaan onhan noita vielä aika paljonkin liikeenteessä suomessakin, juuri mietin pitäskö myydä oma pois kun tuli toinen samalla kylällä vastaan, eihän sellainen käy.
Comment
-
Comment
-
Niin meinaat että kun kaistaa vaihtaessa katsot peileihin ja kaista on vapaa, ja kun laitat sivuvilkun päälle sekä rupeat vaihtamaan kaistaa niin on autoilijan vika jos jkesken kaistanvaihdon joku ylinopeudella ajaa auton alle?
Just tollasten tilanteiden takia ostin kameran mikä kuvaa myös taakse. Ja tuollaisten mahdollisen vastapuolen kommenttien takia jos saattuu kolari ja on eriävät mielipiteet. On vähän enemmän kuin sana sanaa vasten jos tarvii ruveta virkavallan tai vakuutusyhtiöiden kanssa tappelemaan.
Niin, ja tuo kaistanvaihtovahti juurikin valvoo ettei kuolleessa kulmassa ole ketään. Ei muutakuin onnea ja menestystä moottoripyöräilyyn jos itsekin luotat että autoilijat näkevät liikennettä ylinopeudella pujottelevan motoristin.
Comment
-
Aika nollakommentti tosiaan. Kyllähän tuossa mahdollinen vaaratilanne on vältetty juuri tuoreen turvatekniikan ansiosta, ei peilien. Eikä peilejä tuijottamalla olisi ollutkaan mahdollista, on tuossa sen verran paljon ohittajalla nopeuseroa. Pyörän yhtä ajovaloa kohtisuoraan päin katsomalla ei edes näe syvyysefektiä että millä nopeudella ja miten kaukana se oikein tulee ja onko se mahdollisesti hidastamassa vai kiihdyttämässä. Oletan ja luulen tosin että noin merkittävällä ylinopeudella pärräänsä kuljettava henkilökin on ollut ns "hereillä" ja valmiina väistämään, ainakin olisi syytä olla jos ei pelaa niillä säännöillä mitä muut liikenteenkäyttäjät käyttävät odottavat.
Comment
-
Tieliikennelaissa vastuu turvallisesta kaistanvaihdosta on edelleen kaistanvaihtajalla, mutta kaistanvaihtoa ei saa estää esim. kiihdyttämällä vieressä. Tuo huomattavalla nopeuserolla ohi meneninen on kyllä jos lähellä kaistanvaihdon estämistä etenkin jos vilkku on ollut kaistanvaihtajalla päällä. Kyllä motoristin se pitäisi tuossa tapauksessa suuntavilkku huomata ja hidastaa, eikä puskea väkisellä ohi luottaen siihen, että autokuski huomaa hänet ajoissa.
Ja sitten se kuollut kulma. Kyllä tuon termin pitäisi jo itsessään kertoa mistä siinä on kysymys. Kuolleessa kulmassa olevaa ei peilistä näe ja ainakin minut on autokoulussa opetettu vilkaisemaan vielä olan yli, ettei siinä kuollessa kulmassa ole ketään. Nykyautoissa kuskin niskoja säästää tuo kuolleen kulman varoitin, mikä on hyvä asia jos sellainen autosta löytyy.
Comment
-
Tuossa tallennetussa tilanteessa mp myös ohitti oikeaa kaistaa pitkin, joka oli ainakin vanhassa tieliikennelaissa kiellettyä muuten, kuin molempien kaistojen jonoutuessa/eri nopeutta kulkiessa. Sitä en tiedä onko se nykyisin sallittua. Ja kuten jo edellä todettiin niin edellä ajavan vilkuttaessa kaistanvaihtoa ei ohitus silloin ole sallittua. Tämä unohtuu nykyisin aika monelta.
Moottoripyöräilijänä voisin todeta: "Loud pipes save lives". Kaikilla, kun ei ole noita kaistavahteja autoissaan.
Comment
-
Jos muualla kuin moottoritiella on kaksi kaistaa samaan suuntaan, saa myös oikealta puolelta ajaa ohi jos ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Jonomuodostelmassa moottoritiellä samoin saa oikealta puolelta mennä ohi ajokaistaa vaihtamatta. Pujottelu on kiellettyä edelleen.
Comment
-
Tämä kohtahan oli vanhassakin laissa samalla tavalla. Pitää vaan erottaa kaksi eri tapahtumaa, ohittaminen ja ohi ajaminen. Ensimmäisissä vaihdetaan kaistaa, toisessa ei. Näin karkeasti.
Comment
-
Autoilin Tampereelle keskustaan. Seuraavat huomiot jäivät mieleen:
1) Koronaväli koskee myös taskuparkkeja. Taskuparkista ei saa lähteä pois peruuttamalla lähemmäs takana olevaa autoa. Siitä seuraa paniikinomainen torvella varoittaminen, että älä aja päälle! Oma peruutustutka ei vielä ehtinyt kertaakaan piipata.
2) Useamman rinnakkaisen kaistan kääntyessä voi leikata vapaasti haluamalleen kaistalle suoraan käännöksessä. Riippumatta siitä onko viereisellä kaistalla muuta liikennettä vai ei.
3) Cruise on jumissa 115km/h lukemassa riippumatta siitä onko tien lätkässä 80 vai 120.
4) Luulin, että Helsingin kadut on revitty isolla kädellä auki. Ei tunnu enää siltä.
Comment
-
Kakkoskohta pätee Joensuussakin ainakin motonetin risteyksessä. Viime talvena yksi polo kuski tai saattoi olla seat cordobakin oli niin vakuuttunut mahdistaan että päätti koukata oikealta kaistalta ajamani kuorma-auton etupyörään. Olin siis noin metrin etupuolella niin vaikea perustella ettei huomannut.
Neloskohtakin on pätenyt täällä jo vuosia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viestiVissiin 4f, harmaahko, melkoisen palaneena konehuoneen osuudelta. Ikaalisten ja Hämeenkyrön välissä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
2) Useamman rinnakkaisen kaistan kääntyessä voi leikata vapaasti haluamalleen kaistalle suoraan käännöksessä. Riippumatta siitä onko viereisellä kaistalla muuta liikennettä vai ei.
Comment
Comment