Ajelin tänään iltapäivällä Äänekoskelta Lahteen, matkalla pysähdyin Joutsan Teboilille kebabille. Teboililta takaisin 4-tielle liittyessäni kiihdytin mustan Skoda Octavian eteen kutakuinkin niin dynaamisesti kun ESC(ESP?) antaa jotta kerkesin Skodan tieltä pois. Sattumalta onnistuin klikkaamaan cruisen optimaaliseen 87km/h. Siinä sitten ajelin ACC:n ohjastamana jonon jatkona parikymmentä kilometriä. Aloin parin 100km/h ohituskaistan jälkeen kiinnittämään huomiota että Skoda, tummennetuilla laseilla, apukuskilla lisäpeili ja kyydissä kaksi miestä... ajaa 80km/h alueella huomattavan kaukana mutta 100km/h alueella kuroo välin minuun neljännekseen. Ilmeisesti tarkoituksena oli tutkata ylinopeutta 100km/h vaihtuessa 80km/h. Ilmeisesti edellä ajava Peugeot tajusi myös tilanteen ja rajoituksia noudatettiin - sama kaava jatkui toistuvasti 100km/h alueilla. Ajattelin sitten kokeilla että en nostakkaan vauhtia rajoituksen noustessa... katsoin taustapeilistä että meinaako se Skoda kiihdyttää Audin perään mutta kuitenkin vaihtoi kaistaa vasemmalle aivan tarpeettoman myöhään. Siitä se Skoda sitten ohitti edellä ajavan Peugeotinkin ja suht nopeasti hävisi ylinopeutta horisonttiin. Mahtoi Skoda-setiä turhauttaa kun ei saanut sakkoa lypsettyä Audi-kuskilta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Oli Selintiellä Hiace takapyörät ojassa auto poikittain tiellä, mutkassa. Yrittivät Rangerillä vetää ylös muttei ollut pitoa. Jäivät odottelemaan traktoria. Kun lähdin tuosta niin tuli samantien 2 tukkirekkaa vastaan, räpyttelin valoja ja näytin että vauhtia pois, toivottavasti tajusivat, jäinen tie ja Hiace mutkan takana poikittain voi muuten olla turhan jännää. Olin Kialla liikenteessä, Hiacella olis voinut tehdä ketjua, eiköhän nelikko-hiace ja rangeri olsi vetänyt tuon ylös.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja GaIIe Näytä viestiC5 RS on varmaan jo peruspenalle sitten sen verran kauhea, että ei kiinnosta edes yrittää provosoitua. Aika rauhassa saa ajella ilman erikoisempia episodeja.
Comment
-
No tänään todistin Mercedes CLA 180 Sport kuskin provosoituvan. Painotan vielä, et meillä ei ollut aikomustakaan kisuttaa meseä vaan lähdimme perus rivakasti. Vaimo oli A3 oikealla kaistalla ja valoissa viereen tuli kyseinen mesekuski. Vaimo lähti sit vähän reippaammin, kuin mese ja meni menojaan. Seuraavassa risteyksessä mese sai vähän kiinni, kun oltiin rullailtu rauhallisemmin jonkin aikaa. No vaimopa suoristi vielä kerran oikeaa jalkaa ja mersu jäi jälleen nuolemaan näppejään. Katselin peilistä, että tais kääntyä seuraavasta risteyksestä ja me jatkettiin kaikessa rauhassa Toyotan perässä, kunnes yhtä äkkiä tajutaan, et mesehän tulee nyt kauheaa vauhtia ja kun saapu vierelle, niin vaimo piruuttaan vilkutti sille ja paino hieman kaasua (paljon ei voinut painaa Toyotan vuoksi). Niin mitä tekee mese kuski? Ilman vilkkua änkee meidän ja tojotan väliin! Vaimo painoi sit vähän tööttiä ja mese alkoi polkemaan jarrua. Molemmat käännyimme seuraavasta risteyksestä (mihin ei ollut pitkä matka) ja hän lähti seuraavasta ympyrästä "takaisinpäin". Tästä mesen toilailuista tuli sellainen fiilis, et harmitti pirusti, kun vanha "pikku" Audi vei pitemmän korren.
Trafin ajoneuvosovelluksen mukaan mesessä oli 1,6 bensakone ja huimat 90kw :D Meillä ohjelmoituna kuitenkin aikas paljon enemmän. Autoilla oli se 10 vuotta ikäeroa ja mese kuskia ketutti kun isolla rahalla ei ollut saanut moottoria autoonsa, eikä edes kaksi mustaa raitaa koko auton yli auttanut asiassa XD
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ville_the_pugman Näytä viestiNo tänään todistin Mercedes CLA 180 Sport kuskin provosoituvan.
Comment
-
-
Sähköooppelista ei näytä onneksi kukaan provosoituvan, mutta se vissiin näyttää riittävästi priukselta että ohi on päästävä, ajoi ooppelilla mitä vauhtia tahansa. No ajelen sitten nykyään, jos motarille menen, niin suosiolla sähköä säästäen 98 mittarissa ja menköön muut ohi jos ei kelpaa. Positiivista tässä on se että kun nyt ohittavat niin kukaan ei näytä tyrkkäävän enää heti 2m päässä eteen. Huomioitu kyllä on että saksalaiset premiumit ohittaa fiksummin ja nätimmin nykyään kuin volvo ja tojokuskit.
Toinen ihmetyksen asia taas sitten on tuo omasta vauhdista riippumaton perässä roikkuminen. Monilla tuntuu muualla kuin motarilla olevan kummallinen tarve päästä roikkumaan takapuskurissa kiinni. Sähköllä kun esim liikenneympyrästä kiihdyttää melko raikkaasti etumatkaa, niin takanatulijan näkee kohta paahtavan reilua ylinopeuta perässä ihan vaan että pääsee roikkumaan takapuskurissa kiinni. Eikä minkäänlaista aikomustakaan ajaa ohi. Luulisi rapakelillä harmittavan siinä positiossa kun tuulilasi ei pysy kuivana sekuntiakaan, sama se mulle tosin se on, mutta liukkaalla ja pyryssä tuo on erittäin vaarallinen tyyli mennä.Viimeksi muokannut LauriJT; 11.3.2019, 07:07.
Comment
-
Viikko sitten kun kävin ilmajoella. Ajelin 85km/h tyhjällä tiellä kunnes e90 farkku bmw ilmeistyi takapuskuriin kiinni koskenkorwalla. Tämä sankari roikkui ihan perässä kiinni. Hannukselan risteyksestä kun olin kääntymässä vasemmalle tämä bmw päätti nyt ohitan. Lopuksi tajusi että olin kääntymässä ja otti takaisin omalle kaistalle. Kaiken lisäksi se meinas vielä ajaa perään kun pudotin vauhtia ennen kääntymistä. Siitä hetkestä kun ilmestyi perään olisi päässyt missä kohtaa vain ohi mutta ei vasta risteysalueella yritetään.
Comment
-
Merkillisiä ajosuoritteita tuolla puukenkämaassa viime viikolla. Esim.1: liikenneympyrään ajaessa moni vasemmalle menijä (ei kuitenkaan kaikki) laittaa vilkun vasemmalle jo ennen ympyrää, ihan kuin ajaisivat normaaliin x-risteykseen. Vaihtoehtona on unohtaa vilkunkäyttö kokonaa. Esim.2: vaikka motarilla on 4 kaistaa rinnakkain ja vähän liikennettä, ajetaan edellä ajavan takapuskuriin kiinni, ja ohituksen jälkeen liki puskuria hipoen takaisin samalle kaistalle. Tämä suoritetaan selvää ylinopeutta käyttäen. Jokusen kilometrin päästä saattaa ohittaja kuitenkin tulla perä edellä vastaan, alinopeutta körötellen ja vastavuoroisesta ohituksesta provosoitumatta. Tässä vain pari ilmiötä, kaikkineen vähän oudon tuntuinen ajokulttuuri, mutta samanlaista aggressiivisuutta kuin Suomessa en kuitenkaan havainnut kertaakaan.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viestiEsim.2: vaikka motarilla on 4 kaistaa rinnakkain ja vähän liikennettä, ajetaan edellä ajavan takapuskuriin kiinni, ja ohituksen jälkeen liki puskuria hipoen takaisin samalle kaistalle. Tämä suoritetaan selvää ylinopeutta käyttäen. Jokusen kilometrin päästä saattaa ohittaja kuitenkin tulla perä edellä vastaan, alinopeutta körötellen ja vastavuoroisesta ohituksesta provosoitumatta.
Comment
-
OK, keskinopeustutkat selittää jossakin määrin tuota ilmiötä, mutta en kyllä ymmärrä miksi kaahata hetki että pääsee sitten köröttämään alinopeutta :)
Edit:ville_the_pugman; en tiedä, mutta kyllä me vaan ollaan. Omat subjektiiviset havainnot tukee käsitystä, että meillä provosoidutaan erinomaisen herkästi, ainakin moniin Euroopan maihin verrattuna. Maailman onnellisin kansa?Viimeksi muokannut taski; 11.3.2019, 21:22.
Comment
-
Tänä aamuna oli taas mielenkiintoinen tapaus edessä ajelemassa. Hän ajoi 50km/h alueella 40km/h mittarinopeutta ja 60km/h alueella 50km/h mittarinopeutta.
Kun päästiin Vihditielle (2-kaistaa suuntaansa) ohitin hänet ripeästi vasemman kaistan kautta ja palasin reilusti hänen eteensä oikealle kaistalle. Mittarinopeutta oli minulla joku 70km/h, paikassa 60km/h rajoitus. Noh, ohituksesta ilmeisesti suivaantuneena hän ohitti minut miljoonaa tuli eteen ja kääntyi seuraavasta risteyksestä pois Vihdintieltä.
Miksi? En tietääkseni provosoinut millään tavalla mutta joku mielenosoitus tässä nyt kuitenkin oli. Ei pysty ymmärtämään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiJoo, perus C5 A6 on kyllä epäseksikkäin ja vähiten huomiotaherättävä ajoneuvo. Farkkuna etenkin. Mulla nyt sattuu olemaan pari saksantuliaistarraa takaluukussa, ne kyllä saa kanssa-autoilijat provosoitumaan.
Yhtäkkiä painaa oikealta ohi kiilaten eteen juuri ettei törmää rekkaan. Vauhtia ainakin 150kmh. 10km myöhemmin ollaan peräkkäin samassa kiertoliittymässä. Vaikka jatkoin tasan samaa nopeutta.
Comment
-
Käsi ylös ne, jotka ohittavat säästääkseen aikaa? Ei koske traktorin, mopoauton yms. selvästi hitaamman ajoneuvon ohituksia.
Ohituksen ensisijainen tarve syntyy siitä, kun edellä olevan nopeus on hitaampi kuin oma nopeus. Kuitenkin se toissijainen syy, miksi en halua tiputtaa omaa ajonopeutta on joku seuraavista:
1) Edellä ajava ei osaa ajaa tasaista nopeutta, jolloin omaakin nopeutta joutuu hienosäätämään jatkuvasti ja ajamisesta tulee stressaavaa
2) Edellä oleva ajoneuvo on iso, ruma tai muuten peittää näkyvyyttä, kun mieluummin katselisin maisemia esteettömästi
3) Välillä on vaan mukava päästä kiihdyttämään kunnolla
Ei välttämättä tuossa järjestyksessä...
Comment
-
Kohta 1. En ymmärrä miksi ihmiset ei aja vakionopeudensäädin päällä kun siihen on mahdollisuus ja jokaisesta uudehkosta autosta semmoinen löytyy. Ylämäkeen nopeus tippuu 10-20kmh "parhailla" kuskeilla. Kerran tämmöisen kyydissä olin ja totesin että entä jos käyttäisi vakkaria, mutta ei. Mielummin ajoi ilman ja vauhti seilasi...
Comment
-
Tulee kyllä ohitettua ihan siksi, että jos joku tulee perä edellä vastaan, hän luultavasti haluaa kulkea matkaansa hitaampaa kuin minä.
Toki ei mulle ongelma ole ajella jonkun perässäkään mikäli mielestäni hyvää paikkaa ohitukseen ei tule.
Olen omasta mielestäni tavallista varovaisempi ohittaja (näkyvyyden suhteen) kun pari kertaa on ollut nokkakolari sen verran lähellä että on joutunut äänijänteitä jo availemaan ja jarrun kera penkkaa kohtu ohjailemaan (vika vastapuolen, siis ohittaja meinannut tulla mun keulaan). Kerran olen myös ollut kyydissä kun kaveri meinasi päästää rekan alle, sopi siihen pikkutielle kuitenkin kolme rinnan.
Comment
Comment