Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajelin tänään iltapäivällä Äänekoskelta Lahteen, matkalla pysähdyin Joutsan Teboilille kebabille. Teboililta takaisin 4-tielle liittyessäni kiihdytin mustan Skoda Octavian eteen kutakuinkin niin dynaamisesti kun ESC(ESP?) antaa jotta kerkesin Skodan tieltä pois. Sattumalta onnistuin klikkaamaan cruisen optimaaliseen 87km/h. Siinä sitten ajelin ACC:n ohjastamana jonon jatkona parikymmentä kilometriä. Aloin parin 100km/h ohituskaistan jälkeen kiinnittämään huomiota että Skoda, tummennetuilla laseilla, apukuskilla lisäpeili ja kyydissä kaksi miestä... ajaa 80km/h alueella huomattavan kaukana mutta 100km/h alueella kuroo välin minuun neljännekseen. Ilmeisesti tarkoituksena oli tutkata ylinopeutta 100km/h vaihtuessa 80km/h. Ilmeisesti edellä ajava Peugeot tajusi myös tilanteen ja rajoituksia noudatettiin - sama kaava jatkui toistuvasti 100km/h alueilla. Ajattelin sitten kokeilla että en nostakkaan vauhtia rajoituksen noustessa... katsoin taustapeilistä että meinaako se Skoda kiihdyttää Audin perään mutta kuitenkin vaihtoi kaistaa vasemmalle aivan tarpeettoman myöhään. Siitä se Skoda sitten ohitti edellä ajavan Peugeotinkin ja suht nopeasti hävisi ylinopeutta horisonttiin. Mahtoi Skoda-setiä turhauttaa kun ei saanut sakkoa lypsettyä Audi-kuskilta.

    Comment


    • Itse en ole kiinnittänyt huomiota siihen, että kukaan provosoituisi audilla ajelusta. Ehkä C5 A6 on niin lempeän näköinen, että se ei haittaa ketään, vaikka ohittelisikin reilummin. S8:sta ei ole vielä kuin 3000km ajalta kokemusta.

      Comment


        Joo, perus C5 A6 on kyllä epäseksikkäin ja vähiten huomiotaherättävä ajoneuvo. Farkkuna etenkin. Mulla nyt sattuu olemaan pari saksantuliaistarraa takaluukussa, ne kyllä saa kanssa-autoilijat provosoitumaan.

        Comment


          C5 RS on varmaan jo peruspenalle sitten sen verran kauhea, että ei kiinnosta edes yrittää provosoitua. Aika rauhassa saa ajella ilman erikoisempia episodeja.

          Comment


            Oli Selintiellä Hiace takapyörät ojassa auto poikittain tiellä, mutkassa. Yrittivät Rangerillä vetää ylös muttei ollut pitoa. Jäivät odottelemaan traktoria. Kun lähdin tuosta niin tuli samantien 2 tukkirekkaa vastaan, räpyttelin valoja ja näytin että vauhtia pois, toivottavasti tajusivat, jäinen tie ja Hiace mutkan takana poikittain voi muuten olla turhan jännää. Olin Kialla liikenteessä, Hiacella olis voinut tehdä ketjua, eiköhän nelikko-hiace ja rangeri olsi vetänyt tuon ylös.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja GaIIe Näytä viesti
              C5 RS on varmaan jo peruspenalle sitten sen verran kauhea, että ei kiinnosta edes yrittää provosoitua. Aika rauhassa saa ajella ilman erikoisempia episodeja.
              Suurin osa peruspenoista eivät tiedä mitä katsovat, vaikka siinä lukee RS6

              Comment


                No sekin on totta. Takana ei kyllä lue mitään ja ajelenkin aina kaljupäiden hyväksymällä tyylillä.

                Comment


                • No tänään todistin Mercedes CLA 180 Sport kuskin provosoituvan. Painotan vielä, et meillä ei ollut aikomustakaan kisuttaa meseä vaan lähdimme perus rivakasti. Vaimo oli A3 oikealla kaistalla ja valoissa viereen tuli kyseinen mesekuski. Vaimo lähti sit vähän reippaammin, kuin mese ja meni menojaan. Seuraavassa risteyksessä mese sai vähän kiinni, kun oltiin rullailtu rauhallisemmin jonkin aikaa. No vaimopa suoristi vielä kerran oikeaa jalkaa ja mersu jäi jälleen nuolemaan näppejään. Katselin peilistä, että tais kääntyä seuraavasta risteyksestä ja me jatkettiin kaikessa rauhassa Toyotan perässä, kunnes yhtä äkkiä tajutaan, et mesehän tulee nyt kauheaa vauhtia ja kun saapu vierelle, niin vaimo piruuttaan vilkutti sille ja paino hieman kaasua (paljon ei voinut painaa Toyotan vuoksi). Niin mitä tekee mese kuski? Ilman vilkkua änkee meidän ja tojotan väliin! Vaimo painoi sit vähän tööttiä ja mese alkoi polkemaan jarrua. Molemmat käännyimme seuraavasta risteyksestä (mihin ei ollut pitkä matka) ja hän lähti seuraavasta ympyrästä "takaisinpäin". Tästä mesen toilailuista tuli sellainen fiilis, et harmitti pirusti, kun vanha "pikku" Audi vei pitemmän korren.

                  Trafin ajoneuvosovelluksen mukaan mesessä oli 1,6 bensakone ja huimat 90kw :D Meillä ohjelmoituna kuitenkin aikas paljon enemmän. Autoilla oli se 10 vuotta ikäeroa ja mese kuskia ketutti kun isolla rahalla ei ollut saanut moottoria autoonsa, eikä edes kaksi mustaa raitaa koko auton yli auttanut asiassa XD

                  Comment


                    En nyt välttämättä liikenteessä vaan lähinnä pyörivät paikallaan. Vajaa 20 kaivinkonetta jotka tekivät lumiveistoksia oikeen SM-tasolla.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja ville_the_pugman Näytä viesti
                      No tänään todistin Mercedes CLA 180 Sport kuskin provosoituvan.
                      Joku viininpunainen uudehko kenties jossain esim Lielahden nurkilla?

                      Comment


                      • Tumman harmaa.

                        Comment


                        • Jaah, sitten se vissiin tulee automallista vakiovarusteena. Joskus tuommoinen punainen meinasi suutahtaa kanssa kun vierekkäin valoista lähdettiin.

                          Comment


                          • Sähköooppelista ei näytä onneksi kukaan provosoituvan, mutta se vissiin näyttää riittävästi priukselta että ohi on päästävä, ajoi ooppelilla mitä vauhtia tahansa. No ajelen sitten nykyään, jos motarille menen, niin suosiolla sähköä säästäen 98 mittarissa ja menköön muut ohi jos ei kelpaa. Positiivista tässä on se että kun nyt ohittavat niin kukaan ei näytä tyrkkäävän enää heti 2m päässä eteen. Huomioitu kyllä on että saksalaiset premiumit ohittaa fiksummin ja nätimmin nykyään kuin volvo ja tojokuskit.

                            Toinen ihmetyksen asia taas sitten on tuo omasta vauhdista riippumaton perässä roikkuminen. Monilla tuntuu muualla kuin motarilla olevan kummallinen tarve päästä roikkumaan takapuskurissa kiinni. Sähköllä kun esim liikenneympyrästä kiihdyttää melko raikkaasti etumatkaa, niin takanatulijan näkee kohta paahtavan reilua ylinopeuta perässä ihan vaan että pääsee roikkumaan takapuskurissa kiinni. Eikä minkäänlaista aikomustakaan ajaa ohi. Luulisi rapakelillä harmittavan siinä positiossa kun tuulilasi ei pysy kuivana sekuntiakaan, sama se mulle tosin se on, mutta liukkaalla ja pyryssä tuo on erittäin vaarallinen tyyli mennä.
                            Viimeksi muokannut LauriJT; 11.3.2019, 07:07.

                            Comment


                            • Viikko sitten kun kävin ilmajoella. Ajelin 85km/h tyhjällä tiellä kunnes e90 farkku bmw ilmeistyi takapuskuriin kiinni koskenkorwalla. Tämä sankari roikkui ihan perässä kiinni. Hannukselan risteyksestä kun olin kääntymässä vasemmalle tämä bmw päätti nyt ohitan. Lopuksi tajusi että olin kääntymässä ja otti takaisin omalle kaistalle. Kaiken lisäksi se meinas vielä ajaa perään kun pudotin vauhtia ennen kääntymistä. Siitä hetkestä kun ilmestyi perään olisi päässyt missä kohtaa vain ohi mutta ei vasta risteysalueella yritetään.

                              Comment


                                Merkillisiä ajosuoritteita tuolla puukenkämaassa viime viikolla. Esim.1: liikenneympyrään ajaessa moni vasemmalle menijä (ei kuitenkaan kaikki) laittaa vilkun vasemmalle jo ennen ympyrää, ihan kuin ajaisivat normaaliin x-risteykseen. Vaihtoehtona on unohtaa vilkunkäyttö kokonaa. Esim.2: vaikka motarilla on 4 kaistaa rinnakkain ja vähän liikennettä, ajetaan edellä ajavan takapuskuriin kiinni, ja ohituksen jälkeen liki puskuria hipoen takaisin samalle kaistalle. Tämä suoritetaan selvää ylinopeutta käyttäen. Jokusen kilometrin päästä saattaa ohittaja kuitenkin tulla perä edellä vastaan, alinopeutta körötellen ja vastavuoroisesta ohituksesta provosoitumatta. Tässä vain pari ilmiötä, kaikkineen vähän oudon tuntuinen ajokulttuuri, mutta samanlaista aggressiivisuutta kuin Suomessa en kuitenkaan havainnut kertaakaan.

                                Comment


                                • Minkähän takia me suomalaiset ollaan sit niin aggressiivisiä?

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viesti
                                    Esim.2: vaikka motarilla on 4 kaistaa rinnakkain ja vähän liikennettä, ajetaan edellä ajavan takapuskuriin kiinni, ja ohituksen jälkeen liki puskuria hipoen takaisin samalle kaistalle. Tämä suoritetaan selvää ylinopeutta käyttäen. Jokusen kilometrin päästä saattaa ohittaja kuitenkin tulla perä edellä vastaan, alinopeutta körötellen ja vastavuoroisesta ohituksesta provosoitumatta.
                                    Siellä on käytössä keskinopeustutkat moottoriteillä.

                                    Comment


                                      OK, keskinopeustutkat selittää jossakin määrin tuota ilmiötä, mutta en kyllä ymmärrä miksi kaahata hetki että pääsee sitten köröttämään alinopeutta :)

                                      Edit:ville_the_pugman; en tiedä, mutta kyllä me vaan ollaan. Omat subjektiiviset havainnot tukee käsitystä, että meillä provosoidutaan erinomaisen herkästi, ainakin moniin Euroopan maihin verrattuna. Maailman onnellisin kansa?
                                      Viimeksi muokannut taski; 11.3.2019, 21:22.

                                      Comment


                                        Maailman kateellisin kansa. Ja mistäpä olisi helpompi olla kateellinen kuin toisen menopelistä.

                                        Comment


                                          Tänä aamuna oli taas mielenkiintoinen tapaus edessä ajelemassa. Hän ajoi 50km/h alueella 40km/h mittarinopeutta ja 60km/h alueella 50km/h mittarinopeutta.

                                          Kun päästiin Vihditielle (2-kaistaa suuntaansa) ohitin hänet ripeästi vasemman kaistan kautta ja palasin reilusti hänen eteensä oikealle kaistalle. Mittarinopeutta oli minulla joku 70km/h, paikassa 60km/h rajoitus. Noh, ohituksesta ilmeisesti suivaantuneena hän ohitti minut miljoonaa tuli eteen ja kääntyi seuraavasta risteyksestä pois Vihdintieltä.

                                          Miksi? En tietääkseni provosoinut millään tavalla mutta joku mielenosoitus tässä nyt kuitenkin oli. Ei pysty ymmärtämään.

                                          Comment


                                            No provosoithan! Ohittamalla "ripeästi". Aina hauskoja tilanteita tuommoiset. Koetan itse iloita heidänkin puolestaan, kun pääsevät voittajina maaliin.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                              Joo, perus C5 A6 on kyllä epäseksikkäin ja vähiten huomiotaherättävä ajoneuvo. Farkkuna etenkin. Mulla nyt sattuu olemaan pari saksantuliaistarraa takaluukussa, ne kyllä saa kanssa-autoilijat provosoitumaan.
                                              Äläs ny, joku bmw kuski kimpaantui motarilla kun ohitin hänet vakkarilla ajellen.
                                              Yhtäkkiä painaa oikealta ohi kiilaten eteen juuri ettei törmää rekkaan. Vauhtia ainakin 150kmh. 10km myöhemmin ollaan peräkkäin samassa kiertoliittymässä. Vaikka jatkoin tasan samaa nopeutta.

                                              Comment


                                                Käsi ylös ne, jotka ohittavat säästääkseen aikaa? Ei koske traktorin, mopoauton yms. selvästi hitaamman ajoneuvon ohituksia.

                                                Ohituksen ensisijainen tarve syntyy siitä, kun edellä olevan nopeus on hitaampi kuin oma nopeus. Kuitenkin se toissijainen syy, miksi en halua tiputtaa omaa ajonopeutta on joku seuraavista:

                                                1) Edellä ajava ei osaa ajaa tasaista nopeutta, jolloin omaakin nopeutta joutuu hienosäätämään jatkuvasti ja ajamisesta tulee stressaavaa
                                                2) Edellä oleva ajoneuvo on iso, ruma tai muuten peittää näkyvyyttä, kun mieluummin katselisin maisemia esteettömästi
                                                3) Välillä on vaan mukava päästä kiihdyttämään kunnolla

                                                Ei välttämättä tuossa järjestyksessä...

                                                Comment


                                                  Samaa mieltä edellisen kanssa. Stressittomämpää ajaa kun edessä ei ole ketään.

                                                  Comment


                                                    Kohta 3. Itse kutsun sitä terapiaohitukseksi ja itseterapioin toisinaan kyllä.

                                                    Comment


                                                      Kohta 1. Reippaasti alinopeutta ajava aiheuttaa myös vaaratilanteita. Pahimpia nämä hidastelevat sunny/corolla-kuskit kiihdytyskaistoilla/rampeilla, kun siinä ei edes pääse ohittamaan.

                                                      Comment


                                                        Kohta 1. En ymmärrä miksi ihmiset ei aja vakionopeudensäädin päällä kun siihen on mahdollisuus ja jokaisesta uudehkosta autosta semmoinen löytyy. Ylämäkeen nopeus tippuu 10-20kmh "parhailla" kuskeilla. Kerran tämmöisen kyydissä olin ja totesin että entä jos käyttäisi vakkaria, mutta ei. Mielummin ajoi ilman ja vauhti seilasi...

                                                        Comment


                                                        • Säästää bensaa... katsokaa vaikka kulutusmittarista ;-) Itse menen myös aika lailla samoista syistä ohi. Joskus ajelen jonkun perässä, jos vauhti pysyy. Jos taas vauhti seilaa, tai tiestä ei näe eteensä muuta kuin jonkun ison laatikon, niin ajelen ohi.

                                                          Comment


                                                          • Pomon vaimo ei voi käyttää vakkaria, koska hän ei silloin enää koe hallitsevansa autoa. Ihan ymmärrettävää, vaikka silti vaikea ymmärtää asiaa jota itse päivittäin käyttää.

                                                            Suomen Surkein Kuski -ohjelman kuvaukset on alkaneet. Suvilahdessa eilen konseptin "lähtö" paikka.

                                                            Comment


                                                              Tulee kyllä ohitettua ihan siksi, että jos joku tulee perä edellä vastaan, hän luultavasti haluaa kulkea matkaansa hitaampaa kuin minä.

                                                              Toki ei mulle ongelma ole ajella jonkun perässäkään mikäli mielestäni hyvää paikkaa ohitukseen ei tule.

                                                              Olen omasta mielestäni tavallista varovaisempi ohittaja (näkyvyyden suhteen) kun pari kertaa on ollut nokkakolari sen verran lähellä että on joutunut äänijänteitä jo availemaan ja jarrun kera penkkaa kohtu ohjailemaan (vika vastapuolen, siis ohittaja meinannut tulla mun keulaan). Kerran olen myös ollut kyydissä kun kaveri meinasi päästää rekan alle, sopi siihen pikkutielle kuitenkin kolme rinnan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X