Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Liikennevaloissa vihreän torkkuminen lisääntynyt. Koska some.

    Comment


      Huomattu on. Ja onneksi Volvossa on sentään tehtaan oma "alppitorvi", se pärähtää melko herkästi noille. Ylempää näkee kivasti sinne haitan kabiiniin, kun odottelee siellä valoissa näiden somettajien kanssa ;)

      Comment


      • Kolme spandex pyöräilijää pyörätiellä, toki rinnakkain etenivät mutta silti..

        Comment


        • Mitä se kännykkä ny haittaa ajamista:

          https://youtu.be/mv0OnhUgJWI

          Laatupysäköintiä DUO:ssa:

          https://youtu.be/GKlGiks0k94

          Comment


            No minäkin, kun tuli Garminin dash cam 55 ostettua: https://youtu.be/rVqPx_EOQUY
            Viikko sitten perjantaina matkalla Joensuuhun ihasteltiin ooppelin ohitusskilssejä keltaisella ja sokeaa nyppylää kohti syöksyen (jonka takaa tulikin hetikohta bemari). No sitten sunnuntaina meinattiin kotimatkalla joutua tämmöisen samanlaisen ihmisperseen uhriksi.

            Comment


            • Skoda kaahasi aika härskisti punaisia päin. Kuljettajalta jäi huomaamatta että poliisi oli samassa risteyksessä. Kuten arvata saattaa, niin kyseinen kuski pääsi poliisin juttusille.

              Comment


                Mauto, kehä ykkösellä vilkkaassa liikenteessä sunnuntai-iltana KESKIKAISTALLA. Helpompiakin tapoja on päästä hengestään...

                Comment


                  vaan kun se Kehä1 on jopa sille mopoautolle sallittu... valitettavasti...

                  Comment


                  • Voi sillä mopoautolla varmaan käyttää järkeä ja ajaa reunimmaista kaistaa... Samanlainen sankari oli kerran työmatkalla Tampereen Rantatiellä, veti tyytyväisenä vasenta kaistaa ja aiheutti hyviä tilanteita ruuhka-aikaan.

                    Comment


                    • Eikös Kehätiet ole moottoriliikenneteitä eli mopoautoilla ei saa siellä ajaa.

                      Comment


                      • Ei ole. Mopolla saa kehäteillä ajaa, vaikka ei siinä mitään järkeä olekaan.

                        Comment


                          Mielenosoituksen liikenteessä: pari traktoria ajeli VT25:sella. Oli sumua ja eka auto ei oikein uskaltanut lähteä ohi, pari kilsaa mentiin 30 km/h. Sitten pääsi 3 autoa lähtemään taaimmaisen traktorin ohitukseen- itse näin että tulee autoa vastaan enkä voi lähteä ohi- yhtäkkiä edessäni oleva traktori lähti ohittamaan hitaasti ajavaa Skodaa- vastaantulijoista huolimatta. Seuraavaksi Skoda veti luta pohjassa (uudestaan) traktorin ohi. Eli Skoda oli toisena autona ohittanut traktorin ja sitten vetänyt liinat kiinni traktorin eteen- Perässä tullut Ampera oli onnistunut väistämään, traktori viljakärryineen ei ehtinyt jarruttaa vaan heilautti ohi, vastaantulijat vetivät piennar pöllyten väistöä ja meikäläinen joutui jarruttamaan kun edessä on lähes paikoillaan seisova Skoda, ja minulla monen kymmenen auton jono perässä. Ainekset vaikka mihin tuossa olisi ollut, vielä kun sumu vaikeutti tilanteen arviointia
                          Viimeksi muokannut Benkku; 4.9.2018, 10:42. Perustelu: Kirotusvirheitä

                          Comment


                            Tuosta ei nyt toisellakaan lukemisella ihan auennut, jyvänkätkijäkö siellä traktorin kanssa perseili vai kuka?

                            Comment


                              Tulkitsin että Skodan nopea jarrutus aiheutti sen että toisena tullut traktori viljakärreineen joutui väistämään Skodaa kun ei painavassa kuormassa saanut pysähtymään.

                              Comment


                                Joo, Skoda-kuskilta paloi käpy- kiihdytti ohi ja veti liinat kiinni: Ampera heitti hänestä ohi ja traktori joutui vetämään vasemmalle kaistalle väistääkseen Skodaa- joka sitten heti heitti hanan pohjaan ja vasemmalta uudestaan traktorin ohi. Eli vaaratilanne 1: Ampera olisi voinut täräyttää Skodan perään, kun Skoda jarrutti edessä kesken ohituksen, vaaratilanne 2: traktori meinas runtata Skodan perään, Vaaratilanne 3: Traktori olisi voinut törmätä vastaantulijoihin kun väisti Skodaa vasemmalle kaistalle, vaaratilanne 4: kun traktorin takaa putkahtaa minun eteen lähes paikoillaan ollut Skoda jouduin jarruttamaan jolloin ketjukolarin riski oli suuri (oli tiivis autojono minun takanani). Tämä ämmyykoo-504 kääntyi sitten seuraavasta liittymästä pois valtatieltä, tietenkin

                                Comment


                                  Myös Ampera teki tilanteessa vakavan virheen.

                                  Ohitus on kielletty, kun edellä ajava on suuntamerkillä osoittanut aikovansa ohittaa ja kun takaa tuleva on aloittanut ohituksen. Siis käytännössä tämä tarkoittaa, että vain yksi kerrallaan saa ohittaa.

                                  Muuten voi käydä niin, että ensimmäisenä ohittavan on pakko keskeyttää ohitus vastaantulevan liikenteen vuoksi, mutta keskeytystä ei voi tehdä, koska takana on joku apina ohittamassa samaan aikaan. Siinä voi tulla ahdasta tiellä tai mahdollisesti vakava onnettomuus.

                                  Comment


                                    Tähän tapaukseen sen kummemmin liittymättä, vakava virhe on jo tapahtunut siinä vaiheessa jos ohitus pitää keskeyttää. Kun mennään niin mennään eikä siinä vaiheessa saa olla enää epävarmuutta ehtiikö tai pääseekö ohi. Eri asia on sitten nämä ohituksen sabotoijat jotka ensin roikkuvat ihan keskiviivan päällä ja sitten kiihdyttävät siinä vaiheessa kun ohittaja on rinnalla, heille on helvetissä ihan oma kerros varattuna. Oon joskus omalle kaistalle palatessa vähän ropsinut kiitokseksi pientareelta kiviä tällaisen blokkaajan keulaan jos selvästi yrittänyt estää ohituksen.

                                    Comment


                                    • Kuvittelenko vaan, että ihan viimeisten vuosienkin aikana on meno maantiellä muuttunut todella saamattomaksi? 80% autoilijoista ajaa 100 rajoituksella sen 80 km/h etenevän yhdistelmän perässä kymmeniä kilometrejä vaikka ohituspaikkoja olisi kuinka. Sitten jos haluaisi edetä sallittua nopeutta niin ohitettavana onkin sen yhden ajoneuvon lisäksi tusina perässä hinaavaa japsikottosta.

                                      Comment


                                        Et kuvittele. Tärkeintä on toki ajaa siinä possujunassa aina sen verran lähellä edellä ajavaa että yksitellenkään et sitä nippua voi poimia vaan ainoa vaihtoehto on vetää ihan tonttulakki päässä päiväsakot ropisten koko letkasta kerralla ohi.

                                        Comment


                                          Tuossa aamun tilanteessakin oli 5-6 paikkaa missä olisin voinut turvallisesti ohitttaa traktorin- jos ei siinä olisi ollut kolme ihan peräkanaa ajavaa autoa minun ja traktorin välissä- ja siinä kolme metriä Tuhti-peräkärryn takaa on paha nähdä tuleeko joku vastaan vaiko ei- kun taas minulla oli oikein hyvät näkymät traktorin sivuitse. Tuollaisen jonon ohittaminen on vaan sen verran vaarallista ettei mulla riitä siihen urheilumieli

                                          Comment


                                            Sitten jos jätät enemmän kuin kolme metriä siihen tuhtikärryyn väliä niin joku tulee letkasta töötti pohjassa siihen eteen hinaamaan puoliksi vastustajan kaistalla. Näin niinkuin kärjistetysti.

                                            Itse olen ihmetellyt viime aikoina että onko mulla vaan paska tuuri vai mikä on, mutta on viimeisen puolen vuoden sisään joutunut useamman kerran liinat kiinni kun joku vatipää haluaa ohittaa jotain rekkaa liian pienessä välissä ja keskellä mutkaa. Kerran piti vetää p-paikalle ettei rytissyt, onneksi osui kohdille.

                                            Comment


                                              Haha, se on kiva väitellä täällä, koska kaikki ovat asioista enimmäkseen samaa mieltä. Hopsis on toki oikeassa siinä, että myös ensimmäinen ohittaja tekee vakavan virheen, jos ohitus pitää jättää kesken. Olinkin tässä pyrkimässä sellaineen pointtiin, että jos yksi kuljettaja mokaa, niin yleensä ei tapahdu oikeastaan mitään. Tilanteesta toivutaan ennen kuin kolahtaa. Mutta asiat voivat eskaloitua nopeasti, jos tilanteessa tehdään useita virheitä saman aikaisesti, niin kuin tuossa Benkun esimerkissä meinasi käydä.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                Et kuvittele. Tärkeintä on toki ajaa siinä possujunassa aina sen verran lähellä edellä ajavaa että yksitellenkään et sitä nippua voi poimia vaan ainoa vaihtoehto on vetää ihan tonttulakki päässä päiväsakot ropisten koko letkasta kerralla ohi.
                                                Ja suurin syntinen on tietenkin se ohittaja, koska lain mukaan silloin ei pidä ohittaa, ellei voi turvallisesti palata takaisin jonoon. Ai mitkä turvavälit...

                                                Comment


                                                  Vahvistan kuorma-auton ratin takaa, että keskimääräisestä suomalaisesta on tullut aivan kelvoton ohittaja. Itse pyrin tekemään ohittamisen mahdollisimman helpoksi takanatulijoille. Pyrin ajamaan kaistan reunassa, annan vilkulla ohitusmerkin aina kun suinkin turvallista ja järkevää (lue: vähintään kilometrin esteetön näkyvyys, ämpyilyvaraa on pakko jättää) mutta mikään ei auta, ohi ei uskalla päiväsaikaan monikaan lähteä. Yöllä on helpompaa, säikymmät eivät aja silloin.

                                                  Autot ovat suorituskykyisempiä kuin koskaan aiemmin, mutta kiihdyttäminen aiheuttaa selvästi fyysistä kipua hyvin monille. Pitää oikein mainita toissayöltä esimerkillinen ohitus, se jäi mieleen, koska on niin harvinainen tapahtuma nykyään. Valkoinen Superb saavutti minut, näytti vilkkua ohitukseen lähtiessään, kiihdytti reippaasti nopeusmittaria tuijottamatta, ajoi riittävän kauas etupuolelleni ennen paluuta omalle kaistalle ja vilkutti ajoissa myös palatessaan. Kuljettaja osasi myös arvioida aivan oikein näkyvissä olleen vastaantulijan etäisyyden todeten, ettei se muodosta vaaraa ohitukselle.

                                                  Tähän vastaantulijan havainnointiin olen kiinnittänyt huomiota. Jos viiden kilometrin suoran toisessa päässä näkyy yksi vastaantulija, on se monelle este ohitukselle. Vasta kun suoraa on jäljellä kolmesataa metriä, eikä ketään sillä matkalla näy, onkin ohitus yhtäkkiä mahdollinen.

                                                  Korostan muuten taas sitä vilkun käyttöä. Ohitukseen lähteminen ilman vilkkua on tapon yritys. Ohituksesta palaaminen ilman vilkkua harvoin aiheuttaa vaaratilanteita, mutta luo ikävän ennakoimattomuuden fiiliksen ja kertoo, ettei kuljettajalla ole ajaminen oikein hallinnassa muiltakaan osin.

                                                  Comment


                                                  • Mielenkiintoinen näkökulma Wisalta. Jotenkin näppituntumana olisi, että monen kuljettajan perusongelma on ajamattomuus, jolloin varmuutta ohituksiin, ramppikiihdytyksiin, peräkärryperuutuksiin jne ei pääse tulemaan. Esim., että ajetaan vain kesäisin muutama tonni vuokra-autolla, opiskelijat ajavat vain satunnaisesti vanhempien autolla tai sitten auto on vain kulkuväline lyhyille kauppamatkoille. Vanhukset toki aivan oma kappaleensa. Ja kärjistetysti osa ihmisistä on vain niin töhöjä, ettei heidän koskaan olisi pitänyt ajokorttia edes hankkia.

                                                    Comment


                                                    • Niin, monelle se auto tosiaan on _vain_ kulkuväline. Asia tietysti autoasioihin vihkiytyneellä foorumilla ihmetyttää, mutta onhan se fakta, että nykyihminen on aika paljon irtautunut kaikenlaisesta teknologiasta ja usein ihan käsillä tekemisestäkin. Asiat pitää saada valmiina, viipaloituna ja joskus pureskeltunakin, jotta ihminen on tyytyväinen.

                                                      Comment


                                                        On varmasti totta että keskimäärin autoharrastaja tuntee sen oman autonsa kyvyt ja ominaisuudet paremmin kuin perus Pentti Avensis. Mutta se ohituksen pelko on kyllä jotain ihan mahdotonta. Syytän osaltaan myös poliisin pelkoa. Ite oon eläissäni kahdet ylinopeussakot saanut, toisessa oli ylitystä 7km/h ja toisessa 38km/h. Arvatkaa kumpi tilanne oli juuri helvetisti öljyä savuttavan 123 Mersun ohituksen jälkeen omalle kaistalle palatessa mitattu.

                                                        Olen toki sen jälkeen 19 vuotta ajanut ja ihan yhtä dynaamisesti ohitellut, sattunut vissiin vaan tuuri ettei oo toista kertaa osunu just kohdalle. Silloin olin lukiopoika ilman tuloja ja sakko oli 700 markkaa, nykyään töissä käydessä tuollainen ylitys sattuisi lompakkoon varmaan usemmalla tuhannella eurolla ja sitähän ne ihmiset pelkää.

                                                        Comment


                                                          Olen Mikon kanssa samaa mieltä. Ei uskalleta ajaa enää edes rajoituksen mukaan. Kaikki japsikinnerit vähintään 10 km/h alle rajoituksen kun mittarivirhettä ei tiedetä.

                                                          Ohittajissa on niitä jotka ohittaa missä vain ja miten vain sekä niitä jotka ei ohita.

                                                          Comment


                                                            Ajonopeuksissa tapahtui selvä muutos pari vuotta sitten tulleen sakkouudistuksen myötä. Alle puolet ajaa sitä mitä sais ajaa.

                                                            Comment


                                                            • Mitsubishi pajero minin. Aika hassun näköinen pikkukippo.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X