Kivoja noi vasemmalle väistävät mm. Jyväskylän liittymässä Lahden motarilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Vieras
Lahden motarilla on kehittynyt parin vuoden aikana tavaksi, että rekan ohittaminen aloitetaan kilometriä ennen. Siinä sitten ajaa parhaimmillaan +20 autoa vasenta kaistaa alle rajoituksen. Koska minulle on opetettu, että on aina ajettava ajoradan oikeaa reunaa, vedän letkan ohi rajoitusten mukaan ja juuri ennnen sitä rekkaa ohituskaistalle, kuten normaalisti on tapana. Tästähän ei muut tykkää, mutta se ei juuri minua kiinnosta, koska ajan tieliikennelain mukaisesti. Näissä tilanteissa tulee sitten näitä " välit kiinni" nykiöitä, vaikka minun väliin tulo ei vaikuttaisi letkan nopeuteen mitenkään.
Comment
-
Parhaimmillaan oon ajanu oikeaa kaistaa vajaa 2km siten, että kaikki muut autot ovat vasemmalla kaistalla ja oikea kaista on siis tyhjä. Oikealta tarpeeksi autoja ohittaessa sieltä vasemmalta kaistalta löytyy sitten joku +200m väli missä ei aja ketään. Lahden motarilla on monella tapana ohittaa kun kaikki muutkin ohittaa.
Comment
-
Lahden motarilla tänään Touranilla ajava sankari päätti kääntää tasan siihen keulan eteen ilman mitään syytä kun häntä oltiin ohittamassa. Oli n. 5 metriä etäisyyttä, kun kyseinen kuski tämän tempun teki. Vilkkua ei luonnollisesti näkynyt. Ilmeisesti se ohitetuksi tuleminen on joillekin ylitsepääsemätön paikka.
Comment
-
Lahden motarilla voi olla melko varma että varsinkin rekkaa ohitettaessa joku jarruttaa rekan kohdalla nopeutta n. Rekan nopeuteen. Muistan ajat jolloin motorilla jonokin siirtyi vain ohittaessa ohituskaistalle ja pidettiin reilu nopeusero ohitettavaan. Onkohan nykyinen liikenneopetus, sakotuskäytännöt jne ohjannut ihmiset liiankin varovaisiksi.
Toinen kiva ylläri motareilla on nämä pikaohittajat, jotka lähtevät pitkään rekan takana junnanneena yhden vilkun väläyksen jälkeen ohitukseen sekä kuulema (mm Wisan mukaan) tulevat rekan eteen siten ettei ohjaamosta näy edes rekkaria. Tuntuvat ajattelevan kun Mie vain pikaisesti ohitan. Monesti jos ajaa sallittua 120 km/h nopeutta ja yrittää jouhevasti ohittaa niin saa painaa jarrun lattiaan kun juuri ennen rekkaa ilmaantuu pieni punainen Toyota/Nissan reilusti hitaammin ajaen eteen.
Comment
-
Kyllä se on ihan normaalia että ohitettavan kohdalla hidastetaan, itse kun jyrään Tre-Hki-väliä sataseen rajoitetulla ajoneuvolla, siihen tulee vielä kiinnitettyä huomiota. Se vaan sylettää jos itse siinä ajaa kiinni jonkun hitaamman, tosin rako kyllä tulee kun vasemman nurkan laittaa tuleen, joko sovinno tai vähemmän sovinnolla...
Comment
-
Kyllä ne krakarahtarit aiheuttaa moottoriteillä aivan tarpeetonta jarruvalojen palamista. Lauantaina kun pitkästä aikaa ajoin taas kolmostietä ylös ja alas niin molempiin suuntiin mennessä osuu eteen Onnibussi joka lähtee ohittamaan yhdistelmärekkaa. No rekka painaa 90km/h, bussi kulkee 100km/h, rajoitus on 120km/h ja henkilöautojen yleinen marssivauhti noin 130km/h. Siinä ehtii aika monta pikkuautoa jäämään sinne ohittajan ja ohitettavan taakse mottiin. Aivan oma lukunsa ovat yhdistelmäkuskit jotka ohittavat 0.5km/h nopeuserolla toista samanlaista, sellaiset saisi kaikki jälkiabortoida välittömästi tienpenkalle siihen paikkaan.
Miksei bussitkin vaan voisi saada ajaa samaa 120km/h nopeutta? Kyllä ei oo mistään turvallisuudesta enää kiinni sekään vaan joku vanhentunut vittupäinen pykälä joka aiheuttaa vaan turhia tilanteita.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiNormaalisti Lahden motari vetää hyvin renkomäestä pohjoiseen. Perjantai ja etelänpellet tukkii sen sitten. Vasenkaista on täynnä, kun horisontissa on rekka. Itse ajan tuon pätkän normaalisti 140=> ja aina tulee latua, paitsi perjantaina.
Comment
-
Allekirjoitan kyllä pullan huomion. Muutenkin Lahden tiellä ajellaan hyvin usein ohituskaistaa alinopeutta. Ja sitten on niitä 100-110 nopeutta ajavia peräkärrin vetäijä, jotka sitten niitä rekkoja ohittaa.
Mut tosiaan perjantaina kun ajaa klo 16-18 Lahden motaria ylöspäin, niin vasen kaista ihan tukossa ja oikealla on tilaa vaikka toiselle mokomalle autoletkalle.
Comment
-
Ehkä kerran vuoteen joutuu siellä ajamaan ja huomasin juuri tuon jeren mainitseman ilmiön. Tein itsekin samalla tavalla kuin jere. Ja ihan suoraan sanottuna ei kiinnostanut pätkääkään mitä ne muut oli mieltä. Ja muutama muu oli samalla tekniikalla liikkeellä. Kummallista jännittämistä rekan kohdalla. Ihmettelin alkuun että mitä ihmettä täällä tehdään kun pitkä jono vasemmalla ja oikealla ei ketään. Pitkän suoran päässä selvisi tuo rekan vieressä nysvääminen. Eipä tuo näyttänyt ketään edes haittaavan kun valoja ei välkytelty tai töötti huutanut. Tuo oli arkipäivänä kohta neljän jälkeen pohjoiseen päin. Eipä koko motarin matkalla montaa kilometriä voinut rajoitusta ajaa.
Comment
-
Toki noi se menee, jono muodostuu yhdestä könnääjästä ja pitkittyy nopeasti. Se että jengi vetää kaasupohjassa oikeaa kaistaa rekan perään ja sitten väkisin väliin, tekee toki haitariliikkeen jonoon ja sehän taas kertaa kaikkia ongelmia. Ei se niin selkeää ole :)
Usein kun nämä rekan perään ajavat meinaan vetää ihan ylinopeutta sinne, sitten jarrujen kanssa väkisin väliin. Ihan näin rehellisesti sanottuna, en kyllä muista yhtään asiallisesti tuota asiaa tekevää autoilijaa nähneeni.
Comment
-
Lähinnähän siinä on vain yksi kusipää niiden muiden vasemmalla kaistalla asuvien muiden +20 joukossa. Mutta oikeaa kaistaa pääsee ohi jopa alle rajoituksen, on vaan tarkkana ettei kukaan kiilaa kylkeen. Haitariliikkeen takia siellä vasemmalla on isojakin välejä, mihin pääsee helposti ennen ohitusta, ei sinne ole tarvetta kiilata edes. Ja jos ei mahdu vasemmalle, kyllä se väli löytyy itsestään kun sen ohitettavan takana hetken ajaa.
Comment
-
Vieras
Juuri näin. Aina löytyy väli johon pääsee ilman että kenenkään tarvitsee koskea jarruun. Ellei se yksi idiootti paina sitten väliä väkisin kiinni ja seisoo sen jälkeen jarrulla ja jonossa kiitellään.
Comment
-
Tuossa pari vuotta sitten oli puhetta tästä samasta asiasta ja tässä omia kokemuksia:
Linkki
Samaa tyyliä noudatan edelleen ja yllättävän helposti tuolla on saanut liikkua.
Jenkeissä tuota oikealta ohitusta ei moottoritiellä ole kielletty ja yllättävän sujuvasti ainakin Miamissa sai ajaa, tosin kaistan vaihdossa saa olla vähän enemmän hereillä kun ei tiedä miltä puolelta tulee autoja ohi.
Comment
-
Samaa rekkojen kohdalla jarruttelua oli Turun motarilla kun asuin Nummelassa. Parhaat ajoivat lievää ylinopeutta kunnes rekan kohdalla jarrut pohjaan ja junnaamalla rekan ohi. Ja taas mentiin.
Toinen kiva ihmisryhmä on vastaantulijoiden kohdalla jarruttelijat. Ajavat rajoituksen mukaan kun tyhjä tie edessä.
Kuva hopsikselle:
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKyllä ne krakarahtarit aiheuttaa moottoriteillä aivan tarpeetonta jarruvalojen palamista. Lauantaina kun pitkästä aikaa ajoin taas kolmostietä ylös ja alas niin molempiin suuntiin mennessä osuu eteen Onnibussi joka lähtee ohittamaan yhdistelmärekkaa. No rekka painaa 90km/h, bussi kulkee 100km/h, rajoitus on 120km/h ja henkilöautojen yleinen marssivauhti noin 130km/h. Siinä ehtii aika monta pikkuautoa jäämään sinne ohittajan ja ohitettavan taakse mottiin. Aivan oma lukunsa ovat yhdistelmäkuskit jotka ohittavat 0.5km/h nopeuserolla toista samanlaista, sellaiset saisi kaikki jälkiabortoida välittömästi tienpenkalle siihen paikkaan.
Miksei bussitkin vaan voisi saada ajaa samaa 120km/h nopeutta? Kyllä ei oo mistään turvallisuudesta enää kiinni sekään vaan joku vanhentunut vittupäinen pykälä joka aiheuttaa vaan turhia tilanteita.
Ei tee tiukkaa myöntää että itsekään ei ruuhka-aikaan ihan hirveästi viitsi odotella tyhjää väliä, sitä kun 3-tielläkään ole. Ilta/yöaikaan eri asia mutta silloin se onkin raskaan liikenteen temmellyskenttää.
Comment
-
Kävin lauantaina passatilla peräkärryn kanssa pelleilemässä Espoossa. 140-tietä Mäntsälä pohj. meno-paluu. Keravalta motarilta pois ja takaisin. Itse ajoin 89 motarilla ja sain pari vastaavaa yhdistelmää perään. Ei kuitenkaan aiheuttanut vasenkaistaefektiä. Aamuisin kesällä Lahden motarin aamuliikenteessä raksapakut menee 100-140 etelään. Toisilla peräkärry perässä. Ei ole liikennevalvontaa näkynyt. Tosin tuokaan ei ole minulta pois. Kaipa se liikennemäärä tekee vasenkaistaefektin. Se näkyy jo kehä 3:sen jälkeen. Kuopion motarilla kuitenkaan en ole vastaavaa nähnyt, vaikka ruuhka-aikaan olen mennytkin.
Comment
-
Olen Venäjällä työkomennuksella. Hotellin edestä menee keskijakajallinen prospekti, taitaa olla kaksi kaistaa suuntaansa. Prätkät ajaa katua yli satasta kuten tehokkaat autot, "paljon ääntä mutta vähän kulkua" ladat sitten vähän hiljempää. Ilmeisen kovat rangaistukset on jos ei anneta jalankulkijalle tietä, joten autot pysähtyvät - kulttuuri on vaan sellainen että jos autoilija laskelmoi että kerkeät kävellä hänen kaistansa yli niin G55 mekkerin kaasujalka ei kevene. Eniten jännittää ladat yms ritsat missä itsekkin tietää että pysähtyvyys on mopoauton luokkaa. Hieman kuumottaa lähteä ylittämään suojatietä - kertaakaan en ole suojatie-onnettomuutta vielä tällä reissulla nähnyt. Lahdessa en uskaltaisi astua suojatielle jos on autoja tulossa.
Comment
-
Vieras
Toisaalla tuo vain toimii. Ho Chi Minh cityssä menee samantyyppinen katu, mutta neljällä kaistalla per puoli ja siitä pääsee yli kun vaan kävelee rauhalliseen tahtiin muuttamatta nopeutta, mopoja viuhuu ohi edestä ja takaa mutta koskaan ei osunut. Suomessa en lähtisi sokkona jalankulkijan oikeudella ylittämään tietä missään.
Comment
-
Niin se toimii usein Euroopassakin, että vaikka muuten on kovat tilannenopeudet yms. pienilläkin kaduilla, tilaa annetaan. Viime viikolla olin Mallorcalla, jossa myös annettiin poikkeuksetta suojateillä tilaa. Se oli jopa absurdia. Ei sitä kyseenalaistettu tai puitu nyrkkiä eikä mitään "läheltä piti"-tilanteita syntynyt. Täällä ei vaan osata/pystytä/haluta.
Comment
-
Venäjällä liikenne on tietynlaista kaaosta koko ajan. Itsellä on paljon kokemusta Sochista ja nyt myös Pietarista. Vuodessa tulee noin yksi kuukausi vietettyä Venäjällä. Varsinkin Sochissa ajaa kaikenlaisia kansallisuuksia, monella on ajotaito nolla ja hermot aika pinnassa.
Pietari on huomattavasti eurooppalaisempi, mutta vähän sama tyyli jatkuu, liikenne on jatkuvaa kiilailua, juuri eteen tullut auto voi jäädä nukkumaan liikennevaloihin, kuljettaja räplää puhelinta tms tai panee hätävilkut päälle ja lähtee ostoksille. Siitä seuraa usein liikenneraivo ja sitten mennäänkin toistasataa 60 km/h alueella.
Suojatietä noudatetaan varsin hyvin, koska Venäjällä suojatiesäännön rikkominen on iso rikos, mutta kun on ko. liikenneraivo joku voi aina tulla ties miten.
Hyvänä puolena on useissa valoissa oleva aikanäyttö, liikennevalot näkyvät myös auringossa eli ovat parempilaatuisia kuin Suomessa. Mitään erityistä punainenaalto-kiusausta ei näytä olevan, kuten Suomessa.
Comment
-
Ainakin mita nuita juutuubivideoita on nahnyt, niin kovin rohkeasti siella Venajalla lahdetaan vasemmalle kaantymaan vastaantulevan kaistan yli. Varmaan 90 prosenttia kolareista, kun joku vaan kaantyy eteen.
Tuo aikanaytto olisi kylla hyva saada Suomenkin liikennevaloihin.
Comment
-
Kyllä tuli todistettua taas monenlaista typeryyttä eilen Lahden keskustassa tulvien aikaan. Pikkuautoilla ajetaan niin syvään, että vesi tulvii konepellin yli, ja toisessa ääripäässä mamma, joka ei päässyt X5:llään enää eteenpäin, kun tiellä oli 5 cm vettä.
Itsellä ehkä suurin huoli noissa vähän syvemmissä lammikoissa on pois paikoiltaan lähteneet kaivonkannet, varsinkin tuossa mäen juurella tulvivat viemärit on pullautelleet niitä ennenkin auki. Kuva Saimaankadulta, vastaantulevilla kaistoilla oli liikenne jo poikki tuossa vaiheessa.
Comment
-
Voi jumaliste kun se on hankala ymmärtää, että liittyessä motarille on olemassa sellanen kun väistämisvelvollisuus. Hämeenlinnanväylällä kaivokselan kohdilla kuorma-autossa vakkari 82kmh ja eiköhän sieltä tulla kiihdytyskaistalta suoraan eteen keulaa hipoen vaikka olisi aivan hyvin voinut hidastaa ja littyä minun taakse. Ja sitten kun valoshowta annan perään niin tottakai sieltä sentteri nousee..!! Muutenkin tossa näkyy aina vähintäänkin mielenkiintosia tilanteita kun on lyhyitä kiihdytyskaistoja ja bussipysäkkejä. Argh :(
Comment
Comment