Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Totta, itsellä on tapana käyttää lain suomaa oikeutta sekä tsekata "viimiseen limiittiin", antaako autoilija tietä, kun olen liikenteessä jalankulkijana. Muuten sitä tilaa ei käytännössä tule. Tänään olisin löytänyt itseni rullaluistimilla Astran konepelliltä, jos en olis jättänyt "viimistä limiittiä". Tälläisissä tilanteissa tekis mieli lyödä hiilikuitusauva sirpaleiksi näiden sankareiden kattoon - siihen olis aina lähes poikkeuksetta hyvinkin aikaa. Ratissa yritän aina antaa tilaa jalankulkijalle, jos se vain suinkin on mahdollista liikennetilanteista riippuen.

    Comment


      Itellä kans toisinaan paha tapa testata autoilijoiden havainnointikykyä (ja säikytellä ;) ) jättämällä oma pysähtyminen viimetippaan (lihasvoimalla liikkuessa) paikoissa, joissa niiden kuuluu väistää. Auton ratissa puolestaan tulee kurkittua aika tarkkaan olan yli kääntyessä ja annettua tilaa suojatiellä.

      Etelänaapurissa on tosiaan aika hämmentävää, kun autot pysähtyy välittömästi yhtenä rintamana vaikka kaistoja olisi 3 samaan suuntaan. Lähtevät kyllä aika äkkiä uudestaan liikkeellekin, jos yhtään viivyttelee...
      Jopa venäläiset kunnioittaa suojateitä suomalaisia enemmän.

      Comment


      • Tieliikennelaki
        3 §
        Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

        Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

        Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
        Suomen liikenteessä suuri ongelma tuntuu olevan juuri tämän laikohdan unohtaminen. Autoilijat, pyöräilijät, jalankulkijat, rullaluistelijat, ratsastajat, tms.tuntevat kyllä hyin oikeutensa, mutta unohtavat monesti velvollisuutensa. Suomalainen tunttuu saavan suurta nautintoa siitä, jos pystyy luomaan tilanteen jossa täysin ventovieras ihminen pätyy rikkomaan jotain tiettyä lain pykälää.

        Kyllä Suomessakin ihan hyvinsuojatiellä tilaa saa (omien kokemusten mukaan), kunhan käyttäytyy johdonmukaisesti suojatielle saavuttaessa. Tuntuu, että Suomessakin on siirrytty jenkkityyliin pois maalaisjärjestä ja pohjataan kaikki lain pykäliin. Tämän vuoksi lakiin melkein pitäisi lisätä pari kohtaa liittyen suojatiekäytökseen.

        Jalankulkija:
        -Älä jää seisoskelemana suojatien päätyyn, jos et aio ylittää suojatietä.
        -Älä rynnistä suojatielle äkilisesti kulman takaa tai muuten huonosti näkyvästä paikasta.
        -Älä vaihda kulkusuuntaasi yllättäen suojatielle saavuttaessa.
        -Astu suojatielle aina siten että katseesi on autojen tulosuuntaan. (Katso risteystä lähestyvää autoilijaa. Tämä on autoilijalle selvä merkki, etät haluat astua suojatielle.)
        -Älä näprää puhelintasi, jos se estää liikeenteen seuraamisen!

        Autoilija:
        -Kun havaitset suojatielle pyrkivän jalankulkija, anna tilaa.
        -Osoita selkeästi pysähtymisaikeesi (ei viimehetken jarrutuksia)
        -Valitse tilannenopeus risteyksen vaatiman ajotilanteen mukaan (ei ole sama kuin nopeusrajoitus)

        Pyöräilijä (taluttava), rullaluistelija, hyppykeppeilijä, skeittaaja, tms joka rinnastetaan laissa jalankulkijaksi:
        -Hidasta suojatiellä nopeutesti kävelyvauhtiin, ellet ole täysin 100% varma, että risteysalueella ei ole muita.
        -Autoilija olettaa jalankulkijan liikkuvan risteyksessä kävelyvauhtia. Kaikki muu liikkumismuoto on tuosta poikkeavaa, eikä autoilijat yleensä osaa ennakoida tuota!

        Comment


          Mielestäni tuo jalankulkijoiden huomioiminen ja suojateiden kunnioittaminen on selvästi parantunut muutaman viime vuoden aikana täällä PK-seudulla. Mutta ei tarvi kauas mennä kun alkaa olemaan jo aika villiin lännen meininki. Mitä pohjoisemmas menee, sitä vaarallisempaa. Paras oli kun rouva viime kesänä Kemissä oli vilkkaahkolla tiellä keskellä suojatietä, niin eiköhän joku sankari päätä vetää siitä nenän edestä ohi. Olisi kuulemma pystynyt läimäyttämään nyrkillä auton kulkeen jos olis halunnut, sen verran läheltä meni.
          Ei myöskään ole mitenkään harvinaista että jos jäät siellä antamaan jalankulkijalle tietä ja perässäsi on auto, alkaa takana torvi soida ja valot vilkkua.

          Comment


            Omat havainnot kertois kyllä sitä että jalankulkijalle annetaan hyvin tietä kun vain omalla toiminnallaan viestii ylittävänsä tien eikä katsele lintuja. Myönnettäköön että itse en aina mannerheimintiellä pysähdy, vähän riippuen miltä liikennevalojen rytmitys näyttää.
            Kemissä jalankulkijan ja autoilijan kohtaamisessa harvemmin kyllä kumpikaan joutuu odottamaan pienellä pelisilmän käytöllä...

            Comment


              Kotkassa ei ainakaan tilaa anneta, se tila otetaan, olet sitten kuinka johdonmukainen noudattaen vaikka kaikkia ym. asiota ja liikut sitten millä tahansa "jalantyypillä". Sen näkee yleensä jopa kuskien naamasta, että "kävelit sitten mun eteen...".

              Comment


                Pahempia vanhat mummot jotka harhauttavat suojatiellä:

                Joko näyttävät autolle että mene ja sitten tulevat alle

                Tai

                Lähtevät toiseen suuntaan ja sitten vauhdilla suojatielle.

                Comment


                  On se päätieltä kääntyminen vaikeaa...

                  100:n rajoitus, joka vaihtuu ennen risteystä 80:een. Nopeus tippuu km aiemmin 10-15 km/h alle rajoituksen, vilkku viime hetkellä ja varsinainen kääntyminen oikealle ilman ryhmittymistä ehkä jopa aavistuksen vasemmalta koukaten.

                  Oli mielenkiintoista seurata tilanteen kehittymistä, kun lähdettiin samasta paikasta ja arvasin mihin suuntaan menossa vaikken autossa olijoita tuntenutkaan.

                  Comment


                    Kia Niron ja uudenkarhean S7:n jossa vinkeän näköiset ledajovalot

                    Comment


                      Sivusilmällä kun pappa lähtee kolmion takaa ja kilkkaa a3:sen takarenkaaseen. Tuli riittävästi haritusta ja takapuskurista entinen.

                      Comment


                      • Aika pahan näköinen Audi (ehkä A3) Varistossa Vihdintien ja Luhtitien risteyksessä . Liikennevalotolppa poikki ja auto palanut.

                        Comment


                          Perjantaina Hki->Lahti matkalla Lambon Countach ja edellä meni LM002. On se tuo Lm002 ihan vitun ruma läheltä katottuna. Molemmat olivat ruotsikilvissä varmaan Lahden söuhun menossa.

                          Comment


                          • Hitto, just eilen tätä lueskelin ja mietin et pitää olla tarkkana, ku alkaa A3:a menee ryttyyn koko ajan.:)
                            Tänään taskuparkista peruuttaes epähuomiossa kolahdin takana olevan rellun keulaan. Onneks osuin sen kilpeen ja omaan puskuriin pikkuset naarmut. Soittelin kyl ja lupailin kyllä korvailla jos nyt vaatii. :)

                            Comment


                              Taas sai miettiä ihmisten ajatusprosessia: E-mersu joka ajoi noin 120km/h 60 rajoituksilla, pujotteli kolmea kaistaa, oli risteysaluetta, bussipysäkkiä liittymiä yms. Kaikki onnistui väistämisessä. Vielä kun jarrutti 90 asteiseen risteykseen niin sen verran hyppäs jarrullle että jarruavustin aktivoitui, sitten tietyömaalle 40 rajoituksille muiden takapuskuriin roikkumaan.
                              No mutta kun oli kiire.....

                              Comment


                              • Ajelin taas kärry perässä. On se kumma kun jonossa ajaessakin pitää kiilata eteen ja jäädä vielä siihen lutaamaan. Tai sitten tuo seppä ei nähnyt yhtään mitään. No kuorma oli sidottu ja ABS:t toimii näköjään myös asfaltilla.

                                https://youtu.be/Y_FVv2CcBIU

                                Comment


                                  Entisen työnantajan edustus A8:n. Nykyinen omistaja nähtävästi kolhaissut kylkeä: etulokarissa syvimmät jäljet, siitä sitten kummankin oven yli valkoiset jäljet jotka jatkuu takalokarin yli. Ei mikään naarmu vaan oikein kunnon ura. Halpaa huvia tuollaisen korjaaminen

                                  Comment


                                    Oikean vanhanajan "tehdassleeperin" , eli ajan patinoima alkuperäiskuntoinen w124 500E Marsu. Näyttää ihan miltä tahansa "M***e-mersulta" ja kuitenkin käsittääkseeni hyvämaineisesta koneesta otettu 240kW

                                    Comment


                                    • Tuosta respectiä. Porschen tyyppinumero ko autolle on sitten 2758, sillä voi solmia tietämättömien aivoja parin kaljan jälkeen.

                                      Comment


                                      • Eilen ajaessani Lahden motaria, kohti Mäntsälän Audi-huoltoa, vasenta kaistaa meni iso pakettiauto peräkärry perässä yli 120km/h. Mitäköhän arvon polliisi tuohonkin sanoisi. Kun kaikki mahdolliset ylitykset olisi samassa nipussa.

                                        Comment


                                          Hyvä meininki?

                                          Comment


                                          • Naiskuljettaja BMW X1:sen kanssa tööttäili autoille jotka olivat liikenneympyrän sisällä ja hän itse vielä kolmion takana. Ei kai tuossa nyt pitäisi mitään epäselvää olla?

                                            Comment


                                            • On taas Kehä I:llä Mestarintunnelin tolpassa kamera ja räpsyy kokoajan. Muistakaahan että tuossa on 60km/h rajoitus!

                                              Comment


                                              • Näh. Helppo tapa päästä otsikoihin.. .. :)

                                                Comment


                                                  Joku helvetti peruutteli kehä 1:sellä.....
                                                  Ja eilisen kehä 1 ykköstien liittymän ulosajon auto oli aika rujossa kunnossa, tais olla 3 koppainen golf????

                                                  Comment


                                                  • Aijaa. Tuntuu et joka iltapäivä siel peruutellaan.
                                                    Tulis lumet, ni vähenis vähän liikennöinti.. Toivottavasti se tois vaikka vähän turvavälejäkin jne..:)

                                                    Comment


                                                      Siis tämä oli oikeasti ajanut liittymästä ohi ja lähti peruuttelemaan (100-200m) ruuhkaikaan- aiheuttaa kivasti hämminkiä

                                                      Comment


                                                        Paikallisen Audicenterin bongasin: "Audi Centre Centurion".
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Ikaalisissa tie 3 a4 b5 veti traileria jonka kyytissä bmw e61 farkku. Kovin a4 perä lähellä tien pintaa. :D

                                                          Comment


                                                          • A3 Sedan Cabriolet TFSI valkoinen mustalla rätillä, erittäin onnistunut linjakas muotoilu, jonka erikoisuutta rätti vs. kovakatto tukee mainiosti.

                                                            Comment


                                                            • Tre:llä tätä hermoja raastavaa motarilla ajoa. Oikella kaistalla ajetaan 98 ja vasemmalta yritetään ohi 100km/h.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X