Totta, itsellä on tapana käyttää lain suomaa oikeutta sekä tsekata "viimiseen limiittiin", antaako autoilija tietä, kun olen liikenteessä jalankulkijana. Muuten sitä tilaa ei käytännössä tule. Tänään olisin löytänyt itseni rullaluistimilla Astran konepelliltä, jos en olis jättänyt "viimistä limiittiä". Tälläisissä tilanteissa tekis mieli lyödä hiilikuitusauva sirpaleiksi näiden sankareiden kattoon - siihen olis aina lähes poikkeuksetta hyvinkin aikaa. Ratissa yritän aina antaa tilaa jalankulkijalle, jos se vain suinkin on mahdollista liikennetilanteista riippuen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Itellä kans toisinaan paha tapa testata autoilijoiden havainnointikykyä (ja säikytellä ;) ) jättämällä oma pysähtyminen viimetippaan (lihasvoimalla liikkuessa) paikoissa, joissa niiden kuuluu väistää. Auton ratissa puolestaan tulee kurkittua aika tarkkaan olan yli kääntyessä ja annettua tilaa suojatiellä.
Etelänaapurissa on tosiaan aika hämmentävää, kun autot pysähtyy välittömästi yhtenä rintamana vaikka kaistoja olisi 3 samaan suuntaan. Lähtevät kyllä aika äkkiä uudestaan liikkeellekin, jos yhtään viivyttelee...
Jopa venäläiset kunnioittaa suojateitä suomalaisia enemmän.
Comment
-
Tieliikennelaki
3 §
Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.
Kyllä Suomessakin ihan hyvinsuojatiellä tilaa saa (omien kokemusten mukaan), kunhan käyttäytyy johdonmukaisesti suojatielle saavuttaessa. Tuntuu, että Suomessakin on siirrytty jenkkityyliin pois maalaisjärjestä ja pohjataan kaikki lain pykäliin. Tämän vuoksi lakiin melkein pitäisi lisätä pari kohtaa liittyen suojatiekäytökseen.
Jalankulkija:
-Älä jää seisoskelemana suojatien päätyyn, jos et aio ylittää suojatietä.
-Älä rynnistä suojatielle äkilisesti kulman takaa tai muuten huonosti näkyvästä paikasta.
-Älä vaihda kulkusuuntaasi yllättäen suojatielle saavuttaessa.
-Astu suojatielle aina siten että katseesi on autojen tulosuuntaan. (Katso risteystä lähestyvää autoilijaa. Tämä on autoilijalle selvä merkki, etät haluat astua suojatielle.)
-Älä näprää puhelintasi, jos se estää liikeenteen seuraamisen!
Autoilija:
-Kun havaitset suojatielle pyrkivän jalankulkija, anna tilaa.
-Osoita selkeästi pysähtymisaikeesi (ei viimehetken jarrutuksia)
-Valitse tilannenopeus risteyksen vaatiman ajotilanteen mukaan (ei ole sama kuin nopeusrajoitus)
Pyöräilijä (taluttava), rullaluistelija, hyppykeppeilijä, skeittaaja, tms joka rinnastetaan laissa jalankulkijaksi:
-Hidasta suojatiellä nopeutesti kävelyvauhtiin, ellet ole täysin 100% varma, että risteysalueella ei ole muita.
-Autoilija olettaa jalankulkijan liikkuvan risteyksessä kävelyvauhtia. Kaikki muu liikkumismuoto on tuosta poikkeavaa, eikä autoilijat yleensä osaa ennakoida tuota!
Comment
-
Mielestäni tuo jalankulkijoiden huomioiminen ja suojateiden kunnioittaminen on selvästi parantunut muutaman viime vuoden aikana täällä PK-seudulla. Mutta ei tarvi kauas mennä kun alkaa olemaan jo aika villiin lännen meininki. Mitä pohjoisemmas menee, sitä vaarallisempaa. Paras oli kun rouva viime kesänä Kemissä oli vilkkaahkolla tiellä keskellä suojatietä, niin eiköhän joku sankari päätä vetää siitä nenän edestä ohi. Olisi kuulemma pystynyt läimäyttämään nyrkillä auton kulkeen jos olis halunnut, sen verran läheltä meni.
Ei myöskään ole mitenkään harvinaista että jos jäät siellä antamaan jalankulkijalle tietä ja perässäsi on auto, alkaa takana torvi soida ja valot vilkkua.
Comment
-
Omat havainnot kertois kyllä sitä että jalankulkijalle annetaan hyvin tietä kun vain omalla toiminnallaan viestii ylittävänsä tien eikä katsele lintuja. Myönnettäköön että itse en aina mannerheimintiellä pysähdy, vähän riippuen miltä liikennevalojen rytmitys näyttää.
Kemissä jalankulkijan ja autoilijan kohtaamisessa harvemmin kyllä kumpikaan joutuu odottamaan pienellä pelisilmän käytöllä...
Comment
-
On se päätieltä kääntyminen vaikeaa...
100:n rajoitus, joka vaihtuu ennen risteystä 80:een. Nopeus tippuu km aiemmin 10-15 km/h alle rajoituksen, vilkku viime hetkellä ja varsinainen kääntyminen oikealle ilman ryhmittymistä ehkä jopa aavistuksen vasemmalta koukaten.
Oli mielenkiintoista seurata tilanteen kehittymistä, kun lähdettiin samasta paikasta ja arvasin mihin suuntaan menossa vaikken autossa olijoita tuntenutkaan.
Comment
-
Hitto, just eilen tätä lueskelin ja mietin et pitää olla tarkkana, ku alkaa A3:a menee ryttyyn koko ajan.:)
Tänään taskuparkista peruuttaes epähuomiossa kolahdin takana olevan rellun keulaan. Onneks osuin sen kilpeen ja omaan puskuriin pikkuset naarmut. Soittelin kyl ja lupailin kyllä korvailla jos nyt vaatii. :)
Comment
-
Taas sai miettiä ihmisten ajatusprosessia: E-mersu joka ajoi noin 120km/h 60 rajoituksilla, pujotteli kolmea kaistaa, oli risteysaluetta, bussipysäkkiä liittymiä yms. Kaikki onnistui väistämisessä. Vielä kun jarrutti 90 asteiseen risteykseen niin sen verran hyppäs jarrullle että jarruavustin aktivoitui, sitten tietyömaalle 40 rajoituksille muiden takapuskuriin roikkumaan.
No mutta kun oli kiire.....
Comment
-
Ajelin taas kärry perässä. On se kumma kun jonossa ajaessakin pitää kiilata eteen ja jäädä vielä siihen lutaamaan. Tai sitten tuo seppä ei nähnyt yhtään mitään. No kuorma oli sidottu ja ABS:t toimii näköjään myös asfaltilla.
https://youtu.be/Y_FVv2CcBIU
Comment
-
A3 Sedan Cabriolet TFSI valkoinen mustalla rätillä, erittäin onnistunut linjakas muotoilu, jonka erikoisuutta rätti vs. kovakatto tukee mainiosti.
Comment
Comment