Lauantai-iltana Kehä I:llä aivan helvetisti mopoja ja mopoautoja, siis varmaan toistasataa letkassa, ja ajoittain vielä molemmilla kaistoilla rinnakkain. Liittymistä tulevat autot joutui käytännössä seisomaan jarrun päällä ja pysähtymään liittymäkaistoille, kun mopot menivät aivan toisissaan kiinni.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja To87 Näytä viestiOulussa hetki sitten joku bemari kuski kaahasi salen, prisman ja citymarketin edessä edes takaisin 20-80km/h. Auto oli e34 525tds touring mattamusta intercööleri keulalla... Järki jäässä.
Comment
-
Oli jo viime viikolla kun havaitsin kävelijöiden ottaneen käyttöön polkupyöräilijöiden lanseeraaman tavan olla käyttämättä heille tarkoitettua kulkuväylää jos sellainen on. Keskustan Sittarin kohdalla jotkut mummot käveli tietä pitkin vetäen perässään pientä kärriä jossa oli joku ämpäri. Jalkakäytävä sijaitsi kanttikiven leveyden verran oikealla kulkusuunnassa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Japi Näytä viesti... havaitsin kävelijöiden ottaneen käyttöön polkupyöräilijöiden lanseeraaman tavan olla käyttämättä heille tarkoitettua kulkuväylää ...
Joku nainen Kia Ceedillä yritti oikein tosissaan päättyvältä kaistalta vauhdista kiihdyttää eteen. No ei sitten ehtinyt.
Comment
-
Ja päättyvä kaista tarkoittaa yleensä ohitustilannetta, jonka sinä toiminnallasi estit, joka muuten on laissa kielletty. Se ohituksen estäminen. Ja sun mielestä nyt ilmeisesti oli vtun makeeta ja brassailun arvoista, että sun bitukka/remmi mikä lie passatti, kiihtyi paremmin kuin joku saatanan Ceedi?!?!? Voi jeesus sentään........
Comment
-
Noh noh kuppis, aika tiukkaa tekstiä. :D Ite syyllistyn myös tohon joskus. Tai oikeestaan on kaks paikkaa missä en yksinkertasesti suostu antamaan tilaa. Kehä I itään tunnelin jälkeen, jos sitä oikeimmaista kaistaa pitää koko ruuhkan ohi vetää päätyyn, ja kikata siitä eteen, ni saa mun puolesta ajaa pientareella. Tietä ei siel päädyssä enään heru. Samanlainen paikka on sit ku nousee Tuuskille. Sielläkin oon joskus pientareella jotain kiukkusta kiilaajaa ajattanut.
Paskamaisia mestoja noin ruuhka-aikaan.
Comment
-
Comment
-
Päättyvä kaista ei ole etuoikeutettu, joten eiköhän siitä liitytä kiilaamatta toiselle kaistalle. Kyllä siellä jonon perällä on tilaa, johon voi liittyä. Toisilla tuntuu olevan tapana vetää valoissa päättyvää kaistaa vauhdilla jonon ohi ja kuvitella, että siitä vaan kiilataan väliin. Varsinkin matkakeskuksen työmaan luona noita sankareita riittää. Kannattaa käydä katsomassa paikkaa, niin tietää mitä kommentoi.
Comment
-
Komppaan Kilua ihan täysin. Tuo mainittu paikka on juurikin sellainen että sieltä tungetaan välillä todella törkeesti väliin olettaen että "kun minä nyt olen tässä (päättyvällä kaistalla) niin minulla on oikeus kiilata väliin". Ja tuon saman työmaan toisella puolella (kaupunkiin päin ajettaessa) on sama ongelma.
Comment
-
Pitää nyt muistaa se lahtelainen liikennekulttuuri, vilkuilla ei saa tilaa vaan rako vedetään umpeen. Yllätysmomentti toimii parhaiten.
Ton matkakeskuksen kohdilla oleva työmaa jakaa kyllä mielipiteet, ohase iha perseestä kun vedetään oikeata kaistaa lappu lattiassa koko jonon ohitse, kun itse olet viidet valot ekana siinä jonottanut.
Mä kyllä annan siinä tilaa jos osataan "vetoketju"efekti. Usein kumminkin käy niin että se kaista loppuu "yllättäen" ja jarrulla liitytään mukaan jolloin munkin täytyy jarruttaa. Noissa tilanteissa ei kyllä itseltä tilaa heru.
Comment
-
About metrin välillä juuri ennen kaistojen loppumista - koska Lahti. Itsehän ajan vasenta kaistaa jos oikealla on poskettoman pitkä jono ja se on sallittua. Ihan kohtalaisesti toimii vilkun kanssa kaistanvaihto ellei siellä nyt oo sitten joku vartavasten kiilaamassa välejä umpeen. Tosin ajaminen etelän suunnasta kotiin sisältää pari kilometria matkakeskustietyömaalle vievää tietä, siinä jotkut aloittaa kaistanvaihdon blokkaamisen jo kilometrejä ennen tietyömaata.
Comment
-
Lahtelainen liikennekulttuuri on kyllä aivan kuin eri maasta, jos vertaa esim. pk-seutuun. Ilmeisesti se kulkee geeneissä. Erään kerran annoin tilaa jonossa, kun joku halusi vilkun kanssa liittyä eteeni. Kaveri (lahtelainen) huutaa apparin paikalta että "et perkele päästä sitä siihen!" Eikä osannut sanoa mitään syytä reaktiolleen kun sitä tiedustelin.
Jokunen vuosi sitten olin kyytiläisenä ketjukolarissa siinä rautatieaseman siltatyömaan kohdalla, kun päättyvältä kaistalta joku kiilasi jonon väliin. Syyttäjä kyllä tuomitsi tuon kiilaajan, ja vapautti muut syytteistä, mutta voisin vaikka väittää että jonossa olijoilla oli jalka ennemmin kaasu- kuin jarrupolkimella siinä tilanteessa.
Edit. Oli muuten espoolainen tuo kiilaaja. Oletti varmaan saavansa tilaa samalla lailla kun täälläpäin on tottunut. :)
Yksi vastaavanlainen paikka on Gigantin risteys Renkomäen suuntaan. Toinen kaista loppuu n. 100 metriä liikennevalojen jälkeen, siinä otetaan aina autosta mittaa kuka ehtii ensin ja väliin tullaan vaikka tilaa ei olisikaan.
Comment
-
Juhannusruuhkassahan on samaa ilmiötä. Ajetaan jonossa ja kun ohituskaista alkaa, niin ajetaan kilpaa kaistan päähän. Siellä sitten odotetaan, että annetaan tilaa. Ei tarvitse valoissa olla kuin 4 autoa, niin viides menee vireiselle kaistalle ja yrittää sitten tukea 2/3 tai 3/4 väliin. Seuraavissa valoissa sitten ollaan taas samassa jonossa seisomassa. Itse olen tuollaisessa tilanteesa joustava, kuin rautakanki. En tiedä pitääkö ketjukolari järjestää keulassa, niin että ohittaja pääsee edelle.
Comment
-
Joensuussahan toisilla on tapana aina yrittää tuota oikealta kaistalta syöksyttämistä Kajaanintien ja Kuurnankadun risteyksessä keskustan suunnasta tultaessa. Siinä on kaksi vasemmalle kääntyvää kaistaa ja niistä vasemmanpuoleinen jatkuu suoraan teollisuusalueelle ja oikeanpuoleinen Kaltimontielle. Varsinkin jos oikealla kaistalla on uudehko turbodieselauto tai kovaääninen E36 tai E39 bemari, niillähän kyykyttää omistajan mielestä minkä tahansa, voi olla varma että oikeaa kaistaa yritetään sinne teollisuusalueelle. Tässä tilanteessa olen Kilun kanssa yhtä joustava, vaikka muuten pyrin liikenteessä joustamaan. Mutta väkisintunkijoiden kohdalla joustan lähinnä edellämainitusta periaatteesta.
Vasemmanpuoleiselta erkanee vielä kääntymisen jälkeen Lidlin pihaan johtava kaista, johon taas liittyy toinen ihmisryhmä. Nimittäin hahmotuskyvyttömät. Jos se Lidl on risteykseen tullessa siellä sisäkurvin puolella eli vasemmalla, niin ei se nyt risteyksen jälkeen siirry tien toiselle puolelle. Silti varmaan 50% Lidliin menevistä ottaa tuon oikean kaistan josta yritetään päästä 50 metrin matkalla siirtymään vasemman kaistan yli sinne kolmannelle, vasemmalle kääntyvien kaistalle. Miten voi olla noin vaikeaa?
Comment
-
Kehä 2, pohjoispääty, kaistat etelään. Kyltit seuraavassa järjestyksessä:
Nopeusrajoitus 50km/h+työmaa
Taajama päättyy
Peitetty kilpi nopeusrajoitus 60km/h.
Ymmärrän mitä tuossa haetaan takaa, mutta vähän epäonnistunut toteutus :)
Comment
-
Jos jollain nyt niin kiire on, että jotain toista kaistaa pitkin yrittää edelle, niin menköön. Isompi vaara siitä tulee, että sellaista (oli se sitten kiilaamista tai ei, menee semantiikan puolelle) alkaa estellä. Suvaitsevaisuus ei taida ihan pintamuotia tällä hetkellä olla?
Comment
-
Kyllä minä sen hyväksyn, että lähtee siitä viereiseltä kaistalta paikoiltaan ja kiihdyttää jonon ohi. Ei minua kiinnosta toisten vauhti. Vituttaa vaan, kun liikkeessä olevaan jonoon pitää tunkea väkisin. Toki jos itse olen jonossa ekana ja päättyvä kaista on viereen tulevalla, niin kyllä siinä täytyy jo kaasua painaa, jos eteen aikoo tulla. Tuossa gigantin/lidlin risteyksessä kääntyy autoa aika paljon oikealle, joten päättyvän kaistan käyttö on ymmärrettävää.
Comment
-
Jos niin pöljä on että näille päättyville kaistoille menee pelkkä jonon ohittelu mielessä niin kyllä minunkin kohdalle sattuessa autossa pitää olla jerkkua. Mikään ei vi.. niin paljon kun, että sen suoran, periaatteessa vetävän kaistan pitää kulkunsa lopettaa jarrutellessa väliintunkevien tieltä. Varsinkin kun näkee tietyömaamerkin, päättyvän kaistan merkin yms. jo kaukaa, muuta ei ajatella muuta kuin omaa etenemistä, kun se jonossa oleva porukka ei pääse eteenpäin näiden ritareiden kiilailun johdosta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viestiMikäs tässä vikana?
Comment
-
Muistaakseni taajama merkkejä ei saa edes peittää, vaan nopeus rajoitus merkin jälkeen hoidetaan erillisellä merkillä.
Edit. Vai siis oliko toi 60km/h merkki peitetty?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiTämän , tosin viime viikolla. Joutui oikein kääntyä perään katsomaan, kun oli aika poikkeavan näköinen laite.
Comment
Comment