On niitäkin keissejä kyllä ollut, että risteyksestä käännyttäessä ei ole ollut merkittynä normaalia pienempää rajoitusta, ja poliisit ovat sakkoa kirjoittaessaan vain todenneet, että "olisi vaan pitänyt tietää".
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mitäs näit tänään liikenteessä?
Collapse
X
-
Mä niin haluaisin tietää sen (lakitekstiin perustuvan) selityksen millä saan "get out of jail free cardin "kun poliisi tutkaa 52km/h tuolla myöhemmin ja kirjoittaa mulle päiväsakkoja. Siinä on määritetty 30-rajoitus eikä sitä ole missään kumottu liikennemerkillä. Johan tollaisesta ylinopeudesta pääsee iltapäivälehden kanteen.
Comment
-
Ei sitä tarvitse kumota liikenne merkillä koska rajoitus loppuu seuraavaan risteykseen. Poislukien nopeusrajoitusalue kyltti. Mutta silloin risteävilläkin tiellä risteykseen tullessa pitää olla tuo samainen kyltti. Ja alueen päättyessä sen päättymistä osoittava kyltti. Jos poliisi sakottaa kuitenkin videon tapauksessa risteyksen jälkeen niin hän tekee virheen ja siitä voi puhtaalla omallatunnolla valittaa. Eihän tuossa mitään syytä risteyksen jälkeeen olekaan rajoituksen jatkumiselle. Ja siksi siinä ei uutta merkkiä myöskään ole.
Tuolta lisää: http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf...rajotukset.pdf
Comment
-
En sitä epäile mutta olisihan se kivaa nähdä mustaa valkoisella. En usko että poliisille kelpaa selitykseksi että audifoorumilla kerrottiin että rajoitus loppuu risteykseen.
EDIT:
http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000125.html
NOPEUSRAJOITUS EI PÄÄTY RISTEYKSEEN
Lakiryhmässä intouduttiin äskettäin taas keskustelemaan nopeusrajoituksen voimassaoloalueesta. Vanha uskomus kuuluu, että normaalilla pyöreällä merkillä ilmaistu rajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, mikä selviää helposti tieliikenneasetuksen (182/1982) vilkaisulla.
Asetuksen kielto- ja rajoitusmerkkejä koskevassa 15 §:ssa todetaan merkin 361 osalta: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."
361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa.
Keskustelun kuluessa tavanomaisesti esitetään kysymys siitä, miten sivutieltä tulijoiden pitäisi tietää nopeusrajoitus, ellei sitä tarvitse risteyksessä erikseen osoittaa. Tähän asiaan ei lainsäädännössä ole vastausta, mutta vastaava ongelma on olemassa muutenkin; esimerkiksi autovuokraamosta ajamaan lähtevä ei tyypillisesti voi ennen seuraavaa rajoitusta tietää, mikä sallittu nopeus on. Ajoneuvon kuljettajalle on tavallisesti asetettu melko pitkälle ulottuva selvitysvelvollisuus, mutta käytännössä todennäköisesti joissain tapauksissa ylinopeussakkoja ei jaeltaisi, mikäli valittu tilannenopeus vain ylipäätään olisi järkevä. Oli miten oli, tämä "epäkohta" ei itsessään kuitenkaan vaikuta nopeusrajoituksen voimassaoloon.
Comment
-
Tuo työmaa-alueen lopussa oleva työmaarajoituksen kumoava merkki saisi olla käytössä myös motarilla. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tuossa Turun ja Paimion välillä on joku siltatyömaa tjsp ja sen kohdalla 50 rajoitus. Sitten työmaa loppuu ja vain joskus siellä on sen perässä tilapäistolppa, jossa 120/100 paikasta riippuen. Välillä ei mitään ja seuraavan liittymän jälkeiseen normalisoivaan merkkiin on matkaa parikin kilometriä.
Comment
-
andre, tuskin sinua poliisi siellä mukkulassa enää ylinopeudesta sakottaisi, vaikka nopeusrajoitus käytännössä onkin sen 30.
Itseä risoo kaikkein eniten nämä tietyömaat (varsinkin Lahdessa) jotka alkavat säännöllisesti siinä kevään kynnyksellä ja loppuvat elo- syyskuussa. Eihän siinä mitään pahaa ole jos niin pitkään kestäisivät. On vaan suuri osa noista työmaista, että revitään katu auki toukokuussa odotellaan elokuuhun että työntekijät palaa lomila. Vasta sillon varsinainen työ pääsee alkuun.
Comment
-
Ei mua pelotakkaan että sakot tulisi, mutta kyllähän siinä helposti päiväsakoille mentäisiin jos virkaintoinen poliisi kohdalle sattuisi. Tuppaa vaan olemaan jokaikinen tietyömaa samanlainen. Uudenmaankadullakin keskustaan ajaessa ei 30-rajoitus taida loppua Launeenkatu-Moisionkatu välillä ollenkaan. Joku noistakin asioista vastaa ja luulisi olevan kartalla miten pitäisi homma hoitaa.
Jos noita ohjeistuksia katsoo, niin siellä on että pitäisi yöksikin poistaa nuo rajoitukset jos niihin ei ole aihetta. Eli kaikenkaikkiaan tuosta pitäisi aina ja joka puolella Suomea antaa palautetta niin asia voisi muuttua joskus.
Comment
-
Tulipa ajettua Oulu-Kemi-(Rovaniemi)-väli menopaluuna tänään ja täytyy todeta, että Oulu-Kemi-tien maine Suomen vaarallisimpana ja vastenmielisimpänä tienpätkänä on paikkansa pitävä. Asia korjaantuisi pienillä asioilla ohituksiin liittyen:
Jos ei mennä ohitse, niin jätetään sen verran väliä jonon ensimmäiseen/ensimmäisiin autoihin, että ohitettava voi palata kesken ohituksen ja jatkaa sujuvasti turvallisessa paikassa. Tällaisia jonomuodostelmia oli käytännössä koko 3/4 menopaluumatkasta.
Jos ohitetaan, niin palataan omalle kaistalle tarpeeksi kaukana ennen vastaantulevaa autoa, jotta vastaantulevan ei tarvitse väistää pientareelle. Näitä oli useampia tapauksia paluumatkalla, ml. pari moottoripyörää, norjalainen pakettiauto yms.
Jos ajetaan leveäkaistatiellä, niin ajetaan oikeassa reunassa. Leveäkaistatiellä ohittaessa vastaantulevan kaistalla ajaessa vastaantuleva ei ole väistämisvelvollinen, joten palataan taas omalle kaistalle ajoissa tai ohitetaan vain omaa kaistaa käyttäen. Tämä on Ii-Haukipudas-välin vakio-ongelma.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja maspeJos ohitetaan, niin palataan omalle kaistalle tarpeeksi kaukana ennen vastaantulevaa autoa, jotta vastaantulevan ei tarvitse väistää pientareelle
Comment
-
Mp:llä olin liikkeessä. Haukun mummot ja mopoautoilijat liikenteessä perinteisesti suohon. Hyvä pitää mielessä, että vehkeen saa tosiaan pysäytettyä siinä tien näkyvällä osalla. Kaks kertaa 80 tiellä mutkan takana auto keskellä tietä. Onneks molemmissa oli 60 vauhtia. Ensin mummo peruuttaa vasemmalta sivutieltä autoansa lähteäkseen menemään sinne mistä tulin. Sekin ois ok, jos olis peruuttanu vain sille toiselle kaistalle, jollonka sen kaistan käyttäjät toisesta suunnasta ois kyllä nähny sen. Tämä sitten peruutti molemmille kaistoille kohtisuoraan, käänti vasta sitten renkaitansa kun lähti eteenpäin ajamaan. Toisessa tapauksessa mutkan takana oli mopoauto ilmeisesti suorittamassa 3 pisteen u-käännöstä. Sillekin toiminnalle ois löytyny vierestä ihan hyvä paikka tien sivussa kääntyä tai edes seuraavalla suoralla jossa ois ollu näkyvyyttä.
Comment
-
Usein näkee, ja itsekin teen vaistomaisesti väistön valkoisensulkuviivan viereen ihan varmuuden vuoksi, ja sitten viivan yli jos alkaa näyttämään tarvetta.
Eihän sitä koskaan tiedä ohittajasta, onko se huomannut vastaantulevan etäisyyden ja nopeuden oikein tai ollenkaan, käykö siellä kaikki pytyt, onko ohittamassa vakkarilla vai tosissaan jne....Viimeksi muokannut jta; 8.8.2015, 09:50.
Comment
-
Viestiketjua lukeneena näkee sen suomalaisen perisynnin. Eikö olisikin vaan aika mahtavaa jos olisi liikenteessä niitä ihmisiä jotka ajattelisi ensin muita tiellä liikkujia, ja vasta sitten itseään. Mutta mahdottomuushan se taitaa olla ):
Comment
-
Meinasi unohtua, näinpä samalla reissulla senkin tilanteen, että moottoripyörä veti sujuvasti keskiviivaa pitkin ambulanssi hälytysajossa perässä, toista kilometriä tulivat peräkkäin. Mahtoi moottoripyöräilijä ihmetellä, kun sekä samaan suuntaan ajavat että vastaan tulevat autot väistävät pientareelle. Jossakin vaiheessa huomasi tilanteen ja väisti edestä päästäen ambulanssin jatkamaan omalla vauhdillaan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tyyppivika Näytä viestiViestiketjua lukeneena näkee sen suomalaisen perisynnin. Eikö olisikin vaan aika mahtavaa jos olisi liikenteessä niitä ihmisiä jotka ajattelisi ensin muita tiellä liikkujia, ja vasta sitten itseään. Mutta mahdottomuushan se taitaa olla ):
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja QHad Näytä viestiEi ole, mutta yleensä jos ajattelet muita autoilijoita, niin ne kusee sitten sun niskaan. Tyyppiesimerkki on motarilla oikealla kaistalla ajo. Yritän henkilökohtaisesti pysyä sielä vakionopeudensäätimellä mahdollisimman pitkään, enkä tule vasemmalle kaistalle suuren enemmistön tavoin viittä sataa metriä tai kilometriä ennen vaan luontevasti silloin kun lähden ohittamaan edellä ajavaa. Vasenta kaistaa ajava minua ohittava kuski kiittää tästä tienantoeleestä lähes poikkeuksetta plokkaamalla minut sinne oikealle kaistalle siten että joudut jarruttamaan vakkarilta pois, koska eivät voi sen vertaa kiihdyttää hetkellisesti, että pääsisin sujuvasti vakkariin koskematta ohittajan imuun.
Tampereen Ikean alueen liikenneympyrät on edelleen mysteeri monelle tielläliikkujalle. Tänään yksi taas vetäisi sisäkaistalta ensimmäisestä liittymästä ulos ja melkein minun keulaan. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeata, kun niitä opasteitakin on joka kaistalle ainakin viisi.
Comment
-
Videomatskua eräästä tietyömaasta... Aikalailla varmasti jos noista tietyömaan jälkeisistä risteyksistä ajaa tuohon Niemenkadulle niin saa nauttia 50km/h nopeusrajoituksesta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viestiOnko tossa työmaan jälkeen vedetty uutta asfalttia ja ei ole kaistamerkintöjä vielä tiessä? Jos näin niin voi hyvinkin olla tarkoitus että ajellaan 30km/h pitkään.
Comment
Comment